Verwarming in badkamer - mogelijkheden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door gunny_vds »

In onze huidige aanbouw komt een nieuwe badkamer.
Tijdens de BIS beurs zijn we enkele leveranciers van infrarood panelen tegen gekomen.
Door de informatie verkregen ben ik wat beginnen twijfelen naar mogelijkheden verwarming van de badkamer.

Initieel had ik wandverwarming in gedachten, eventueel met een handdoek radiator.

De wandverwarming zou zich deels in de douche en deels aan het bad bevinden, maar ik vraag me af of dit systeem wel 'snel' genoeg kan werken?
Het lijkt me dat verwarming in de badkamer eerder kort (zijnde max 1,5u als we met ons gezin bad / douche nemen) moet aanstaan, waarna verder op temperatuur houden van de badkamer niet nodig is.

Daarmee lijken die infrarood panelen wel een ideale oplossing:
Snel veel warmte en indien niet meer nodig kunnen deze volledig af.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Zijn er mogelijkheden die ik over het hoofd zie?


Wat details naar badkamer volume:

3,9m op 3,9m
Houtskelet (I-liggers met OSB als vloer / 20cm muur met cellulose isolatie / 30cm dak met I-liggers en cellulose isolatie)
2,8m raam met triple 0,6 glas
Ventilatie D

https://drive.google.com/file/d/0BxxvnQ ... sp=sharing

Link hierboven toont hoe we de badkamer waarschijnlijk zullen indelen, de wand die ik in gedachten had om te gebruiken voor wandverwarming is de rechter wand.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door Pieke »

IR panelen zijn hip, zien er mooi uit.Maar ik heb ze ervaren als traag. Wel een fijne warmte. Ik heb ze gehad maar heb ze ik heb ze ingeruild voor deze > https://www.google.nl/search?q=straalka ... 80&bih=540 <
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door gunny_vds »

Bedankt voor de tip Pieke.
Alleen vrees ik dat ik dergelijke verwarming niet voorbij de esthetische commissie krijg...

Naar snelheid toe waarschijnlijk sneller dan wandverwarming / radiatoren, maar nog steeds 'traag' te noemen.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door Chevman »

12 volt kickspace misschien??
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door Johndc »

Een degelijk geïsoleerde ruimte kost je aan verwarming niets meer de ganse dag en nacht op temp. houden dan een slecht geïsoleerde ruimte een uurtje of 4 te verwarmen tot een aangename temp. om je in je blootje te zetten. Voor mij dus vloerverwarming mét een handdoek-droger/radiator.
Dus voor mijn part...degelijk isoleren.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door JantjeV8 »

gunny_vds schreef: 3,9m op 3,9m
Houtskelet (I-liggers met OSB als vloer / 20cm muur met cellulose isolatie / 30cm dak met I-liggers en cellulose isolatie)
2,8m raam met triple 0,6 glas
Ventilatie D
Dit komt op mij toch niet slecht over. Vanzelfsprekend mits het een en ander kier en dampdicht gebouwd is.

Waar ligt de kern van je vraag: ecologisch, economisch, comfort, esthetisch?
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door gunny_vds »

Bedankt Chevman - niet goedgekeurd door de esthetische commissie :lol:

@ Johndc: naar isolatie toe kunnen we nu niets meer veranderen en de ruimte voor vloeropbouw is redelijk beperkt (7cm). Maar als ik het goed lees dan zou een constante lage temp verwarming beter zijn (lees weinig kosten) om de ruimte op temperatuur te houden. Thanks

@ JantjeV8: Ik heb nog een volledige doos proclima plakband liggen waarmee ik alle kieren en openingen zal afdichten, dus dat zit wel goed. Nu kijk ik voornamelijk vanuit comfort oogpunt (= het lekker warm hebben als je uit bad / douche komt) maar het esthetische speelt zeer zeker een rol (bvb zo een 'ouderwets' stralertje zal er bvb zeker niet komen)!
Ik heb getracht om keuzes te maken die (volgens ons) een evenwicht bieden tussen isoleren / ventileren en beschikbaar budget, zonder een (al te grote) impact te hebben op het visuele (zodat het vrouwtje ook blij is / blijft).
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door Chevman »

Gegarandeerd goedgekeurd door de esthetische commissie.
MAGNUM Mat vloerverwarmingsmat.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door benthuis »

Kleine noot indien vloerverwarming t wordt:

Geen vloerverwarming dicht bij het afvoerputje!
Bij verwarmen en een dag niet douchen verdampt het water in de sifon... Met rioolgeur als mogelijk gevolg.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door Johndc »

Geen vloerverwarming dicht bij het afvoerputje!
Bij verwarmen en een dag niet douchen verdampt het water in de sifon... Met rioolgeur als mogelijk gevolg.
Daar zeg je wat! Bij mij in de badkamer staat een ligbad dat zo goed als nooit gebruikt word. Daar moet toch zeker om de twee maanden een beetje water door de afvoer om geurhinder te voorkomen. En daar zit zelfs geen vloerverwarming onder.
gunny_vds
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 nov 2010, 16:38

Re: Verwarming in badkamer - mogelijkheden

Bericht door gunny_vds »

Dus we zijn terug bij de vloer / wandverwarming :lol:

Voor mij geen probleem (aanbouw beneden komt ook in vloerverwarming),
echter heb ik wel een beperkte opbouwhoogte in de badkamer (7cm incl vloerbekleding), maar dit zou nog net moeten lukken dacht ik.
Mogelijks zou de wandverwarming voldoende kunnen zijn, nog eens een warmteverliesberekening maken.

onafhankelijk van wand- en/of vloerverwarming is de vraag nu: elektrisch of via het buffervat (we gaan een CV kachel en buffervat plaatsen)?

Als we voor het droog systeem gaan in de vloer (geen andere keuze wegens beperkte opbouwhoogte), dan veronderstel ik dat de opwarmtijd van beide systemen gelijkaardig is? Indien ja dan is de keuze vrij snel gemaakt aangezien we dan met warm water van het buffervat kunnen werken.
Plaats reactie