Kostprijs zelfbouw massakachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Papui
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2016, 19:31

Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Papui »

Beste,

Een vraag naar de medeleden hier op het forum.
Wie heeft er een massakachel met warmtewisselaar zelf gebouwd en heeft daar een blog van gemaakt?

De kachel die we hier hebben staan is stilaan serieus aan het verslijten en dus moeten we op zoek naar een andere. We zijn ook alle opties aan het overwegen zoals pelletkachel, allesbrander, tulikivi speksteenkachel en dus willen we ook het vergelijk maken met een massakachel.

Om te weten hoe groot we moeten gaan is er meer info nodig maar dat is voor later eenmaal we weten welke soort kachel we gaan zetten. Ik kan wel al zeggen dat de kachel maximum 60cm diep, 100 cm breed en 220cm hoog mag zijn.

Het zou een strakke kachel moeten worden, zelf zijn we aan het denken aan een leemkachel omdat we zoveel mogelijk zelf willen doen. Maar we vinden nergens concrete prijzen van zo een kachel met warmtewisselaar voor sanitair of vloerverwarming om zelf te bouwen. Dus wie heeft er al zo eentje gebouwd en wilt me dan ook zeggen hoeveel deze gekost heeft.

Met vriendelijke groet.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Broekhoest »

Gebruik de zoekfunctie eens. Dan kom je al een heel eind. Velen hebben hier de bouw incl voortgang van hun massakachel gedeeld.
Bovendien kan ik me herinneren dat enkelen daarnaast ook de kosten hiervan hebben laten zien.
Succes
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Lieve »

Kosten van een leemkachel zijn heel erg variabel.
Koop je leem? Of graaf je ergens een put, je kan hem ook door iemand anders laten graven.
Koop je vuurvast materiaal nieuw? tweedehands?

Onze leemkachel is bijna volledig met recuperatiemateriaal gebouwd, leem uit een bouwput, vuurvaste stenen 30 jaar geleden gekocht, laswerk zelf gedaan.
Het enige wat we gekocht hebben : inox buizen voor de schouw + vermiculiet, een rol vuurvast deken, een geïsoleerd veegluikje.

Totale uitgave +/-250€.
Papui
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2016, 19:31

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Papui »

Beste Lieve,

Heb je foto's van je kachel?

Super dat zoiets gerealiseerd kan worden voor zo weinig geld maar de keerzijde van de medaille is dan weer al het werk om al dit materiaal te zoeken natuurlijk.

We zouden hier eindelijk eens een rendabele kachel willen waarmee we jaren verder kunnen. Daarom dat ons zo een leemkachel wel iets leek. Natuurlijk hebben we ook nog veel opzoekingswerk te verrichten want ik kan allesbehalve meepraten over alles wat ermee te maken heeft. Maar als we de prijzen van tulikivi hoorde wisten we het toch even niet goed meer, ze vertelde ons dat we een kachel van een €11000 moesten laten installeren, daar kwam nog €900 bij voor de schouw te tuberen en dan natuurlijk nog de kosten voor de vloer uit te breken om een deftige fundering te voorzien. Niet echt iets wat we zo even kunnen neerleggen voorlopig.

Daarom dat we zijn beginnen opzoeken en hier terecht zijn gekomen.

Maar door de vele begrippen die we nog niet begrijpen moeten we naast de webpagina van deze site zowiezo altijd Wikipedia mee open hebben staan om alles te vertalen.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Blijfhopen »

@Papui
Heb je al gekeken op http://www.batchrocket.eu ?
Daar vind je heel veel uitleg.
Succes.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Pietje »

Je kan het zo gek maken als je wilt, maar het kan echt heel goedkoop. Oude kacheldeurtjes, tweedehands vuurvaste stenen, betonklinkers en -tegels, metselzand en leem, vuurvast vilt en wat schoorsteenbuizen en je kan aan de slag. Misschien een oliedrum, ligt er aan hoe je warmte wilt hebben.

Er zijn ook mogelijkheden om een kachelbouwer in te huren die met hulp maatwerk levert. Geen idee wat dat kost, maar minder dan 11.000.-...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door SanderL »

Volgens mij kost het bouwen van een massakachel niets. Je kunt al die uren niet in de kroeg zitten, dus het bespaart heel veel geld :)

Als je het in een bedrag wilt uitdrukken, de materialen voor een massakachel zonder warmtewisselaar met een gekochte deur met frame kan ongeveer op 1000 euro uitkomen. Tel er voor de warmtewisselaar nog eens 1000 bij..

Natuurlijk zijn er mensen die met 2e hands materialen van alles in elkaar zetten, dan kun je nog minder uren naar de kroeg.
Mijn kachel is zonder warmtewisselaar.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Pigion »

In ons huis staat een massakachel van ruim 2000kg met een 2 registers. De eerste zit in de expansieruimte boven de riser en de 2e in het rookgastraject, kort voor de rookgassen de schoorsteen ingaan. Vanaf half november, als het echt wat kouder wordt stook ik hem iedere dag 2x daags. Per keer gaat er ongeveer 1 curverbox hout in. Soms wordt er voor de gezelligheid 's-avonds nog een dik blok op gelegd. We stoken tot ca. begin maart. Besparing gasverbruik ca. 1000 M3. De warmte van de registers gaat in het cv circuit.
Wat levert het allemaal op? Veel werk want de houtvoorraad moet wel weer aangevuld worden. Dat kan ik hier gratis vinden en 2 x heb ik hout gekocht van staatsbosbeheer, zelf vellen, kloven etc.
De basis van de massakachel is het bouwpakket van Tigchelaar. Prijzen kan je op de site vinden. De registers zijn eigen ontwerp, beide van roestvast staal.
Toch gaat de kachel weer uit elkaar. De registers gaan eruit en de as wil ik opvangen in de kruipruimte ( 0,8 M hoog). Daar komt een grote opvangbak met inhoud voor een maand stoken. Via een luik in in de zijmuur onder het maaiveld kan ik gemakkelijk in de kruipruimte komen, slechts 3 meter op de knieen. De registers gaan eruit omdat deze te veel warmte opnemen en er dus te weinig overblijft voor de massa van de mantel. Ook wil ik terug naar 1 x stoken per dag, alleen bij echte koude 2 x per dag. De ontbrekende warmte moet komen van een nieuwe warmtepomp.
Pigion
zeelandverbouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 apr 2016, 11:07

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door zeelandverbouwer »

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een rocket mass heater. Kostprijs denk ik rond 1000eur. Heel eenvoudig uitgedrukt : wat gegalvaniseerde buizen, vuurvaste stenen, keramische isolatie en de rest wordt opgevuld met klei/zand/stenen combinatie (Engels : cob)
Voordeel : super efficient, er komt quasie geen rook uit de schoorsteen (moet wel buizen van diameter 200 zijn) = super efficiente verbranding. Want rook zijn onverbrande vaste deeltjes.

Is een combinatie van stralingswarmte (de metalen ton) en massa verwarming (de bank of welke constructie je ook wil maken)

Indien interesse geef ik nog meer uitleg.
Zie ook the rocket mass heater builders' guide van Ernie & Erica Wisner' (=technisch) of Rocket Mass heaters - superefficient woodstoves YOU can build van Ianto Evans &Leslie Jackson.
sven
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2016, 20:05

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door sven »

Aan de opener van dit topic. Reken €2000 all in met degelijk nieuw materiaal. Kom je op het einde goedkoper uit? Des te beter

Gr sven
Laatst gewijzigd door kockie op 29 okt 2016, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door kockie »

Offtopic gedeelte is geheel verplaatst en is momenteel niet toegankelijk. Dit topic svp vrij houden van offtopic discussie. Helaas is ook wat waardevolle informatie verdwenen; deze wordt mogelijk binnenkort teruggeplaatst.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Pietje »

Pigion schreef:De registers gaan eruit omdat deze te veel warmte opnemen en er dus te weinig overblijft voor de massa van de mantel.
Je zou het weghalen van de registers in twee stappen kunnen doen; eerst het register dat bovenin de kachel zit. Ik vermoed dat daar de meeste warmte in opgenomen wordt. Het zou kunnen dat als je dit register weghaalt, dat de mantel toch warm wordt, en er ook nog warmte overblijft voor het tweede register.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door Pigion »

Ik heb wel overwogen alleen het register in de expansieruimte te verwijderen en het register in de rookgassen, net voor deze de schoorsteen ingaan, te behouden. Deze levert zo weinig warmte aan het c.v. water, dat dat de TV en hobby-hoek (25 M2 ) niet comfortabel kan maken. Ik heb dus zo-wie-zo een andere warmtebron nodig en dat zal een 8 kW. warmtepomp worden. Daar zit nu een aantrekkelijke subsidie open ik moet ook naar de toekomst kijken.
Pigion
pedro koi
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 mar 2010, 17:12
Locatie: w- vlaanderen
Contacteer:

Re: Kostprijs zelfbouw massakachel

Bericht door pedro koi »

hier kan je de bouw en prijs verslag zien van men kachel
http://batchrocket.hostoi.com/index.html

mvg pedro
Plaats reactie