Het verwarmen van een zwembad

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
warmwater
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2009, 15:24

Het verwarmen van een zwembad

Bericht door warmwater »

Hallo mensen

Ik wil me bij deze meteen even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum.
Ik ben Marthijn en ik ben werkzaam als process operator.
Expirimenteren vind ik ook leuk om te doen en daar gaat dit topic dan ook over.

We willen dus een zwembad van 5 kuub verwarmen
Nadat we vorig jaar iets hadden gedaan met een vuurtje en wat koperen pijp waren we een beetje teleurgesteld over het rendement. ( iemand anders op het forum was daar ook mee bezig geloof ik )
Dat kon veel beter dacht ik!
Het moest in ieder geval iets met een flinke platen warmte wisselaar worden

De tuin van de kennis van me waar we de expirimenten uitvoeren is lekker ruim en dus heb ik een leeg vat meegenomen van de zaak.
Dit vat is de basis van ons projectje.
In het midden van het opstaande gedeelte hebben we een gat gemaakt , een mooi rechthoekig gaat , netjes uitgeslepen en afgevlakt.
Het uitgeslepen stuk gaan we gebruiken als klep om het gat te dichten na bijvullen of opstarten
Aan de andere kant van het vat bijna bij de onderkant heb ik een gat uitgeslepen waar de slakkenhuis blower op aangesloten kan worden.
Omdat ik het geheel wil kunnen regelen ( daar ben je immers process operator voor :) ) hebben we dus die blower ( traploos regelbaar ) en een thermometer nodig want zo kan ik een regelkring bouwen!
Waarom een regelkring? omdat dat brandstof spaart! en de temparatuur van het water constant blijft.

De warmte wisselaars hebben we uit een oude cv ketels gehaald , deze gaan we integreren in de schoorsteen ( 2 boven elkaar in serie geschakeld voor maximaal rendement )
Bij testen met een van de radiatoren hadden we een speciekuip van 50 liter binnen 7 minuten op 95 graden( start temp 12 graden )
We zijn gestopt omdat er geen water maar stoom uit de retourleiding kwam en omdat de radiator dreigde te ontploffen door de stoom.
Vermogen genoeg dus , dat moge duidelijk zijn en dit was nog maar een zeer gelimiteerde opstelling met een oude BBQ en wat briketten

Ik wil jullie op de hoogte houden van het verdere verloop
Mocht dit erg goed werken dan gaan we een compacte versie maken voor op bijvoorbeeld een BBQ of zo'n betonnen buitenhaard ( WS een kwestie van een adaptor maken voor aan het warmtewisselaar blok )
De foto's komen binnen een weekje ook in dit topic te staan!
Keep you updated!!!
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door Carlo »

Xcuses maar ik snap hier geen zak van.
Speciekuip 95° twee warmtewisselaars?
Zwembad 5 m³ wat is dat dan?
Ik hoor het wel :arrow:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door Albert van WdJ »

Verhaal klinkt interessant, maar je moet inderdaad wel even wat fotootjes uploaden.
Ben benieuwd hoe het in werkelijkheid uitziet.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
rob-gab
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2009, 21:28

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door rob-gab »

Geinig!

Heb zelf ook een zwembad (50 m3). In voor en najaar moet je best een bikkel zijn om een duik te wagen. Heb ook ieder jaar een berg snoei afval, voornamelijk wilgentakken en ben gek op fikkie steken. Heerlijk 's avonds bij een kampvuurtje en glaasje wijn in de vlammen staren. Als ik daarmee tevens het zwemwater warm kan krijgen... Ben ook een doe het zelver en procestechnoloog. Suggesties, liefst met foto zijn dus zeer welkom.

Rob
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door Carlo »

Stuk tuinslang in de zon leggen met zwart plastic oid er op en een pompje schijnt ook te werken.
En snachts een dekentje over het zwembad tegen het afkoelen.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door chathanky »

Als procesoperator weet je hoe je een proces moet kunnen handhaven toch?
Het proces in deze is een bad op een temperatuur houden.
Het warmteverlies (verdampingsverlies) moet worden onderhouden door het toevoeren van wamte. :mrgreen:

Voor de rest is er niet veel aan toe te voegen. Hoe ziet het bad er uit. De dimensies zijn niet bekend, ook de mate van isolatie, binnen of buiten en of het bad in de grond zit of boven de grond ook niet.

Een bad vraagt wel veel energie om het warm te houden.
Met deze gegevens kan niemand wat.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door Carlo »

1e bericht van Warmwater is van 7 mei.
Ben zeer benieuwd naar de vorderingen.
@Warmwater; laat je niet van de wijs brengen door mijn gezwets hé!!
Het zonnetje is nu ff matig maar dat komt weer terug.
Suc6 C
henkt
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2009, 15:31

Re: Het verwarmen van een zwembad

Bericht door henkt »

Hallo allemaal,

Een zwembad verwarmen kan hel goed met de zon, maar ook met een gasketel en warmtewisselaar.
Hier hebben we een 40kW ATAG ketel met een warmtewisselaar, werkt goed, ook in de winter.
Het bad is wel met een overkapping uitgerust ven een noppenzeil erover.
We zwemmen het hele jaar.
Belangrijk is warmteverlies beperken!

mvg. Henk
Plaats reactie