Koeling omvormer

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Koeling omvormer

Bericht door dormos »

Aangezien ik begrepen heb dat de levensduur van een omvormer van een PV systeem met name te lijden heeft van temperatuurs wisselingen heb ik deze voorzien van een ventilator.
Het betreft een Omnik omvormer met aan de achterkant aluminium koelribben, waaronder ik een radiaalventilator heb gemonteerd. Tot voor kort draaide deze ventilator op een adapter, en schakelde ik die 's ochtends in en 's avonds uit.
Omdat ik alleen wilde gaan koelen op het moment dat het echt nodig is heb ik een klein 12V zonnepaneeltje gekocht, en dat aan de gevel gehangen, met dezelfde orientatie als m'n PV panelen.
Dit werk uitstekend, en op dagen dat de zon schijnt hoor je het toerental wisselen met de intensiteit van de zon. De temperatuur blijft hierdoor zo'n 20 to 30 graden lager dan zonder ventilator.
Het enige probleempje dat ik nu nog heb is dat op het moment dat het voltage minder dan zo'n 3,5-4 Volt is de ventilator net niet op gang komt, en dat 'ie dan een piepend geluid gaat maken.
Waar ik nu eigenlijk naar op zoek ben is een simpele oplossing die er voor zorgt dat bij een voltage onder de 4 Volt de ventilator geen spanning krijgt, maar dat vanaf 4 Volt de spanning volledig wordt doorgelaten. Op electronicagebied ben ik een behoorlijke leek en een raspberry bv gaat mijn pet te boven. Ik heb al gekeken naar bijvoorbeeld een 6V relais, en dat zou voor inschakelen prima kunnen werken, maar zulke relais vallen pas bij een behoorlijk lage spanning weer af, waardoor de fan nog steeds staat te piepen.
Heeft iemand hier een idee voor een simpele oplossing?

Groet,

Hans
Laatst gewijzigd door dormos op 11 aug 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koeling omvormer

Bericht door Dutch John »

Ja, mijn simpele koeling. Maar die is misschien wat te simpel.... Computerfan 230 volt, instelbare thermostaat met waselement, voorraadblik, snoer, stekker en een half uur prullen. Alles sloop/oud ijzer, maar werkt prima.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Koeling omvormer

Bericht door mro »

Een DC/DC-convertor misschien?

Je stopt er een variabele gelijkspanning in en er komt een stabiele uit.

willigkeurige link via google: http://www.lightinthebox.com/nl/12v-6v- ... GwodlswP4w

(die is wel heel goedkoop)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Koeling omvormer

Bericht door OBL-Rien »

Zoiets heet een undervoltage protection.

Zoals bv deze:
http://electronics.stackexchange.com/qu ... dervoltage
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Koeling omvormer

Bericht door nck »

Of een inverter met actieve koeling. (fronius symo).
Niet direct de keuze voor in huis, maar de onze hangt in de schuur.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Koeling omvormer

Bericht door Joepie »

Eigenlijk zou je willen dat je koeling gestuurd wordt op de feitelijke temperatuur van de koelribben toch?

Een temperatuurschakelaar op 12V lijkt mij dan het handigst. Kan je je adapter gebruiken als voeding van zowel de schakelaar als de ventilator. Je plakt een sensor op de koelrib en je selecteert de gewenste ondertemperatuur.
https://www.conrad.nl/nl/temperatuursch ... 91249.html

Edit: als je even de tijd hebt tot de postbode komt, hier een goedkopere optie: http://m.miniinthebox.com/nl/w1701-temp ... 77181.html
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koeling omvormer

Bericht door Dutch John »

Ik bemerk hier een behoorlijk na-ijleffect. Zo kan 10 minuten nadat de lucht bewolkt geraakt, de koeling aanspringen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Koeling omvormer

Bericht door dormos »

Dan ben ik bang dat de oplossing met het zonnepaneeltje niet gaat werken. Je kunt dan inderdaad het efect hebben dat de omvormer nog koeling wil terwijl de zon al achter de wolken is.
Simpel thermostaatje is al besteld, en ik heb nog twee 230 Volt fans uit een gesloopte UPS liggen. Dan maar gewoon via het stopcontact koelen en een andere bestemming voor het paneeltje vinden.

Groet,

Hans
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Koeling omvormer

Bericht door Dutch John »

Meestentijd komt er toch al zonnestroom uit dat stopcontact als je koeling nodig hebt.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Koeling omvormer

Bericht door dormos »

Klopt, maar dit leek me de meest eenvoudige oplossing zonder thermostaten en dergelijke: Zon = warmteontwikkeling = koelen, zon weg = koeling niet nodige = fan uit.
Na-ijl effect en variabel voltage had ik even niet aan gedacht, weer wat geleerd.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Koeling omvormer

Bericht door Pieke »

Jongens, wat een ingewikkelde techniek om een fannetje te laten draaien. 12 volt zonnepaneeltjes, sensors en wat nog meer. Hans, je mag van mij hebben: 12 DC computerfan 1-1.5 watt, bijbehorende adaptor, enkel de verzendkosten of kom een bakkie doen. Laat het zijn dat je 'm 3 maanden per jaar, 8 uur per dag, wilt inzetten, dan kost je dat 1 a 1.5 kWh per jaar. Schakelklokje van de Action, 3 Euro ( heb ik ook nog wel ergens liggen> alleen vandaag slechts 1 Euro.Klaar!!!

Ik hoor graag van je

P.s. niet om wat te verdienen, maar een helpende hand.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Koeling omvormer

Bericht door Joepie »

Da's dan toch ongeveer net zo duur als mijn oplossing :wink:

Ik twijfel of 1W voldoende is. Bij een toepassing in een gesloten computerkast wordt alle lucht (ca 50 m3/uur) geforceerd door de kast gezogen. De lucht van een ventilatortje onder een hangende omvormer wordt minder efficient gestuurd. Te ver onder de ribben vandaan en een deel van het debiet wordt niet ingezet voor de koeling. Te dicht onder de ribben en je koelt alleen die ribben die in de luchtkolom zitten (de horizontale afmetingen van de ventilator).
Daarbij, naarmate de ribben verder afkoelen, neemt bij gelijkblijvende omgevingstemperatuur de koelcapaciteit ook af, en moet het debiet omhoog.

Had even zitten goochelen met soortelijke warmte van lucht en aluminium:
Het opwarmen van 1 m3 lucht is 1,196 kJ. Als je 30 m3 lucht langs de ribben laat gaan, en je zou deze 5 graden verhogen, dan zou dit 180 kJ per uur zijn.
Het eenmalig koelen van 10 kg aluminium met 20 graden, vraagt 176 kJ.
In deze berekening is de continue doorwarming van de ribben vanuit de omvormer dus nog niet meegerekend.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Koeling omvormer

Bericht door dormos »

Pieke,

12V fan heb ik al, is een tangentiaalventilator die net zo breed is als de omvormer. Adapter heb ik ook, en daar heeft 'ie tot nu toe op gedraaid. Mijn omvormer hangt in de meterkast, maar aangezien mijn woonkamer vroeger gedeeltelijk de garage was zit m'n meterkast in de woonkamer, pal naast mijn bank. Derhalve wil ik dat de fan alleen draait als het nodig is, en bij voorkeur ook minder hard als dat kan ivm het geluid. Vandaar het idee van het zonnepaneeltje. Wordt nu dus aan/uit, maar dmv thermostaat alleen als het nodig is en zonder er naar om te hoeven kijken.

Groet,

Hans
Plaats reactie