Warmte gebruiken uit damwand/sandwich/PV panelen?

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Warmte gebruiken uit damwand/sandwich/PV panelen?

Bericht door jobplas »

Niets iets wat ik op korte termijn ga doen, maar toevallig was ik gisteren bezig met een IBC onder ons schuurdak.
Die is vandaag met een regenbuitje al voor zo'n 400 liter gevuld, dus dat gaat goed! Vlak bij de IBC heb ik ook nog een gierput in de grond zitten, deze gebruik ik nu nog niet, maar zou in de toekomst ook voor regenwateropslag gebruikt kunnen worden.

Over een paar weken komen op dit zelfde dak 30 zonnepanelen te liggen (5100WP, Solarfrontier).
Het is een Sandwich dak van zo ongeveer 9x9 meter, gericht op het zuiden. Alle regen die er op valt vang ik nu op voor de moestuin en als drinkwater voor de kippen en varkens. Onder het dak hangt een nieuwe zinken goot.

In de zomer kan zo'n sandwich dak extreem heet worden, is deze hitte niet te gebruiken?
Ik heb hier nog maar weinig "standaard" oplossingen voor gezien.

Voordelen:
-Panelen blijven koeler en zijn dus efficiënter?
-Het regenwater circuit wordt niet alleen voor koud maar ook voor wam water gebruikt.
-Warm water kan (na filteren en na verwarmen >60graden) gebruikt worden voor SWW

Nadelen:
-Pompen kost stroom
-Er moet een systeem keuze komen: Bij regen, opvang van water voor opslag, bij zon pompen voor warmteopslag
-Het systeem is open, dus je neemt het vuil van het dak ook mee...

Iemand hier ideeën of oplossingen voor?
Nogmaals ik ga er op korte termijn niet mee bezig, maar ik ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Warmte gebruiken uit damwand/sandwich/PV panelen?

Bericht door jobplas »

Niet veel reacties op dit topic, maar ik wou dit plaatje jullie niet onthouden:
low tech zwembad verwarming (1024x572).jpg
Wat gebeurt er? Het zwembad zit vol regenwater (uit de dakgoot, die van te voren is schoon gemaakt). Mijn Aldi tuinpompje zuigt het water op en pompt dit omhoog het dak op, vervolgens land het in de dakgoot en valt terug in het zwembad. Niks gemeten, niks geïnvesteerd, gewoon om even te proberen.

De zon opbrengst sprong trouwens omhoog door de afkoeling van de panelen, maar zou het kwaad kunnen?
Kan de plotselinge temperatuurval voor de panelen slecht zijn? Of is dit ook een natuurlijk verschijnsel?

Het water uit de goot was zeker 5 graden warmen (gemeten met hand).
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Warmte gebruiken uit damwand/sandwich/PV panelen?

Bericht door Johndc »

Wél opletten met Chloorhoudend water dat over je dakgoot loopt!
Die panelen kunnen die "thermochock" gerust aan. Niet van wakker liggen.
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Warmte gebruiken uit damwand/sandwich/PV panelen?

Bericht door jobplas »

Bedankt voor de tip!

Ik heb er nog geen chloor aan toegevoegd, dat lijkt me niet goed voor mijn panelen, mijn dak, mijn zinken dakgoot en ook niet voor het gras als het over het bad heen stroomt. Ik vraag me ook af of het verstandig om chloor houdend badwater te lozen in de sloot.

Als ik deze verwarmingstechniek vaker wil toepassen, lijkt me een afgedopte tyleen leiding op de nok van het dak met voldoende gaatjes en een soort CV pompje voldoende. Vraag is dan hoe ik het water eenvoudig uit de dakgoot krijg ipv in onze regenwater ton...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Plaats reactie