beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bramcup
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2009, 21:14

beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door bramcup »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en hoop via deze weg de nodige objectieve informatie te vergaren voor een belangrijke investering zoals het laten plaatsen van een speksteenkachel in onze aankomende nieuwbouw.

We gaan binnenkort beginnen met onze ruwbouw en zouden hier graag een speksteen kachel in geplaatst hebben. we hebben al wat zitten rondneuzen en we zullen waarschijnlijk gaan voor de tulikivi sonka/c (zonder de isolerende laag binnenin). Deze kachel komt "tegen" een buitenmuur en de rookgassen zullen dan via een klein speksteenbankje naar de hoek worden gebracht waar ze de schoorsteen in gaan. deze schoorsteen gaat dan via de hoek omhoog door de badkamer op het verdiep tot aan het platte dak ( ongeveer 6 meter recht op recht ). Nu worstel ik echter met de vraag hoe ik deze schouw het beste voorzie/laat voorzien. Op het platte dak wordt het een stuk dubbelwandige inox met een dakplaat en een zweedse kap of zo, het gaat me echter over de schouw binnenshuis ( deze schouw valt ook binnen de isolerende "mantel" van de woning ). Kan iemand me niet wat raad geven hoe ik dit het beste voorzie zodat er voldoende trek is en ik de warmte van de schouw zelf nog zoveel mogelijk kan recupereren, dit is zeker interessant vermits deze schouw langs de inloopdouche van de badkamer loopt ( warme wand tijdens douchen ). Zijn reeds naar een infoavond van tulikivi geweest maar de vertegenwoordiger was nogal vaag over "de beste schoorsteen". De opties zijn ( tenzij jullie nog een betere heb ): 1. enkelwandige inow buis dia 180 tot aan plat dak en dit omkast met gyproc in living en badkamer(achteraf betegeld), 2. enkelwandige inox buis dia 180 tot aan plat dak met isolatiemantel of isolatiedoeken rond en dit omkast, 3. volledig dubbelwandige inox binnendia 180 tot boven, omkast met gyproc 4. gewone schouwpotten 20 x 20 tot boven waarna hij overgaat in inox voor op het platte dak. Deze potten kunnen dan beplekt en afgewerkt worden zoals de binnenmuren. Gaat me niet zo zeer over de prijs (alhoewel ik ook geen onnodige kosten wil maken) maar vooral om het goed trekken van de schouw, de duurzaamheid, geen vocht/condensatieproblemen en de warmtewinst in de badkamer. Hoop dat jullie me van mijn kopzorgen kunnen verlossen en mij een passend antwoord/bevindingen geven. Dank bij voorbaat .

O ja zijn er ook forumlezers die ervaringen hebben met dit model: Sonka/c. We zouden ook opteren voor zuurstof van buiten maar heb hier en daar al iets gelezen van verkleuren van de voegen, is hier iets van aan en voorzien we beter de kamerluchtafhankelijke aanvoer van lucht of zijn dit spookverhalen.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door gerard »

Hallo Bramcup,

Je kiest dus mogelijk voor de Sonka C. Als ik het goed begrijpt wil je de isolerende stenen in de stookruimte dan laten vervallen. Waarom als ik vragen mag? Dit lijkt mij nu juist de belangrijkste verbetering van Tulikivi vergeleken met oudere modellen.

Groet,
Gerard
bramcup
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2009, 21:14

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door bramcup »

gerard

Ik bedoel niet de vuurvaste stenen in de stookruimte maar het isolatiedeken tussen de binnenste en de buitenste laag speksteen ( tussen tegenstroomkanaal en buitenwand ). Dit zou er in de nieuwe generatie tussen zijn gezet om de verwarmingscurve nog meer af te vlakken. Volgens plaatser van de speksteenkachel is het beter deze isolatie er uit te laten waardoor er toch sneller warmteuitstaling van de kachel wordt bekomen.

Groeten
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Wouter Gillis »

Bramcup,

niet rechtstreeks een antwoord op jouw vraag maar waar jouw plaatser volgens mij aan voorbij gaat is dat dat isolatiedeken eveneens zorgt voor een snellere opwarming van de stookruimte en tegenstroomkanalen met een volledigere verbranding als gevolg. Vooral tijdens de opstart geeft dit minder vervuilende rookgassen. Je zal ook meer energie uit je hout halen waardoor jouw houtverbruik zal dalen.

mvg
Wouter
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door gerard »

Wouter,

Ik betwijfel of dit echt zo veel invloed zal hebben in de beginfase, en dus op de schone verbranding. Ik ben het met je eens dat je tijdens de opstart de firebox zo snel mogelijk op temperatuur moet zien te krijgen. Maar ik geloof niet dat de isolatiedeken veel effect zal hebben in de beginfase. Als deze deken er niet in zou zitten heb je nog altijd een "luchtspouw" tussen tegenstroomkanaal en buitenwand, en deze isoleert natuurlijk ook wel iets. Daarnaast zal het enige tijd vergen om de warmteoverdracht naar de buitenmantel te krijgen, in de tussentijd zal de vuurkamer hopelijk toch al lang op temperatuur zijn....

Gerard
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Albert van WdJ »

Bramcup,

Om een goed antwoord te geven op de meest geschikte rookafvoer is op z'n minst belangrijk te weten bij welke temperatuur de rookgassen de afvoer inkomen.
Want zijn ze al ver afgekoeld (bijv onder 130 graden) dan kun je er weinig meer mee doen.

Bijv.:
Ik stook mijn gewone houtkachel met een rookgasafvoer van ca 200 graden. Die rookgassen gaan eerst door 1,5 m enkelwandig kanaal en dan door een 4m lang stenen kanaal, waarbinnen een flexibele stalen pijp zit, omstort met vermiculitekorrel. Na ca 4 uur stoken worden de 2 aangrenzende vertrekken ook aangenaam warm door de warmte-uitstraling van de stenen schoorsteen.
Zou de rookgastemperatuur lager zijn, dan zal dat natuurlijk ook zijn weerslag hebben op de warmte die de stenen schoorsteen afgeeft.

Albert
Change, before you have to.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Wouter Gillis »

Gerard,

als de fabrikant beweert dat de kachel zonder isolatiedeken sneller warmte zal uitstralen brengt dit überhaupt met zich mee dat de firebox minder (snel) heet wordt (>800°C) .
Ik ben met jou akkoord dat lucht ook isoleert maar een isolatiedeken isoleert veel beter dus heeft dit m.i. een positief effect op de verbrandingstemperatuur.

groeten
Wouter
bramcup
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2009, 21:14

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door bramcup »

Albert van WdJ schreef:Bramcup,

Om een goed antwoord te geven op de meest geschikte rookafvoer is op z'n minst belangrijk te weten bij welke temperatuur de rookgassen de afvoer inkomen.
Want zijn ze al ver afgekoeld (bijv onder 130 graden) dan kun je er weinig meer mee doen.

Bijv.:
Ik stook mijn gewone houtkachel met een rookgasafvoer er het van ca 200 graden. Die rookgassen gaan eerst door 1,5 m enkelwandig kanaal en dan door een 4m lang stenen kanaal, waarbinnen een flexibele stalen pijp zit, omstort met vermiculitekorrel. Na ca 4 uur stoken worden de 2 aangrenzende vertrekken ook aangenaam warm door de warmte-uitstraling van de stenen schoorsteen.
Zou de rookgastemperatuur lager zijn, dan zal dat natuurlijk ook zijn weerslag hebben op de warmte die de stenen schoorsteen afgeeft.

Albert
de temeratuur van de rookgassen zou achter het tegenstroomkanaal van de kachel nog zo een 200 °c zijn volgen specs van tulikivi. de meeste warmte van de verbranding en vergassing van het hout wordt bereikt voor het terugstroomkanaal van de kachel. waarom een inox flexibel in je stenen schoorsteen ? zijn je temperaturen bij jouw zo laag dat je condensvorming hebt in de schoorsteen ? of heb je felle bochten in je kanaal?

Bram
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Albert van WdJ »

Bramcup,

Een inox kanaal maakt gemakkelijk schoon. Omdat ik een plat dak heb, veeg ik mijn schoorstenen altijd zelf. En dan weet ik dus zeker dat alle aanslag eruit is.
Ik heb dus geen felle bochten.

Als jij nu zo'n 200 graden rookgas hebt, dan zou ik een enkelwandig rvs kanaal binnenshuis aanleggen en daaromheen een stenen wandje metselen. Resterende ruimtes tussen rvs pijp en steen opvullen met vermiculite of perlite. Heb je na elke stookbeurt een paar uur een warme schoorsteen.
En je koelt je rookgassen niet zover af, dat ze gaan condenseren.
Zorg er wel voor dat de ruimte tussen steen en rvs niet meer dan bijv 1 a 2 cm is. Anders isoleert de vermiculite of perlite teveel, waardoor er alsnog veel warmte verdwijnt uit de pijp.

Groet,
Albert
Change, before you have to.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door gerard »

Wouter Gillis schreef:Gerard,

als de fabrikant beweert dat de kachel zonder isolatiedeken sneller warmte zal uitstralen brengt dit überhaupt met zich mee dat de firebox minder (snel) heet wordt (>800°C) .
Ik ben met jou akkoord dat lucht ook isoleert maar een isolatiedeken isoleert veel beter dus heeft dit m.i. een positief effect op de verbrandingstemperatuur.
Wouter,
Wat mij betreft mag die isolatiedeken rustig blijven zitten hoor (over welke dikte isolatie spreken we eigenlijk??). Maar het effect op de fireboxtemperatuur lijkt me bijzonder gering. Ter illustratie: de kachel waar we over spreken is een dubbelwandige, maar Tulikivi maakt ook zeer veel enkelwandige kachels, en deze werken ook nog behoorlijk...

Tulikivi is nogal eens eigenzinnig. Het heeft echt jaren geduurd voordat ze eraan wilde om iso-stenen in de vuurkamer te plaatsen. Jaren volgehouden dat dit niet nodig was! Nu geven ze dus eigenlijk ook eindelijk toe, dat het karakteristieke snelle warmtetransport door speksteen, een nadelig effect heeft op de opwarmingstijd van de vuurkamer.
Het op temperatuur komen van de vuurkamer heeft mijns inziens voornamelijk te maken met de mate van isolatie van- en warmtereflectie (richting vuur) binnen- deze vuurkamer.
Een kale speksteenfirebox "trekt" zo snel de warmte bij het vuur weg dat dit ook niet meer richting vuur/hout gereflecteerd kan worden. Met gevolg dat de vuurkamer later op temperatuur komt, de max. verbrandingstemperatuur lager blijft en het geheel dus ook minder schoon brand. Hier heeft die extra buitenwand niet veel invloed op.

groet,
Gerard
bramcup
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2009, 21:14

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door bramcup »

Albert van WdJ schreef:Bramcup,

Een inox kanaal maakt gemakkelijk schoon. Omdat ik een plat dak heb, veeg ik mijn schoorstenen altijd zelf. En dan weet ik dus zeker dat alle aanslag eruit is.
Ik heb dus geen felle bochten.

Als jij nu zo'n 200 graden rookgas hebt, dan zou ik een enkelwandig rvs kanaal binnenshuis aanleggen en daaromheen een stenen wandje metselen. Resterende ruimtes tussen rvs pijp en steen opvullen met vermiculite of perlite. Heb je na elke stookbeurt een paar uur een warme schoorsteen.
En je koelt je rookgassen niet zover af, dat ze gaan condenseren.
Zorg er wel voor dat de ruimte tussen steen en rvs niet meer dan bijv 1 a 2 cm is. Anders isoleert de vermiculite of perlite teveel, waardoor er alsnog veel warmte verdwijnt uit de pijp.

Groet,
Albert
Bedankt voor de toelichting Albert,
Hier heb ik iets aan , Zou dat gemetst muurtje ook kunnen vervangen door brandvrije gyproc en de vermiculite laag een beetje dikker maken, of werkt dit niet denk je ?
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Speksteenkachel »

Ik heb hier een dubbelwandige rvs pijp binnenshuis.
Behalve het stuk in de woonkamer dat is enkelwandig.
Verder heb ik er niets omheen gemetseld vanaf de eerste verdieping (waar het dubbelwandig gedeelte begint) wordt de pijp niet meer dan handwarm.
Mocht het voorkomen dat je een stuk moet vervangen door bv een schoorsteenbrand dan heb je weinig breekwerk.
Altech Eclips
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door gerard »

Speksteenkachel schreef: Mocht het voorkomen dat je een stuk moet vervangen door bv een schoorsteenbrand dan heb je weinig breekwerk.
Een schoorsteenbrand bij een tegenstromer??... dat lukt je echt niet.

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Speksteenkachel »

Echt wel ik spreek uit ervaring :oops:
Kachel te veel gesmoord in het begin van de stookbeurt daardoor ophoping van houtgas vlak voor een knik in de pijp.
Gelukkig geen schade maar voor de zekerheid het stuk pijp vlak voor de knik eruit gehaald om te zien wat er loos was.
Bleek dat de pijp van binnen helemaal schoon was, volgens de installateur kon het alleen maar houtgas geweest zijn.
Sindsdien gaat de primaire luchtklep bij deze jongen niet meer dicht.
De schoorsteenklep van de kachel wel als de kachel eenmaal goed brand zodat de tegenstroomkanalen hun werk kunnen doen.
Altech Eclips
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: beste schoorsteen voor speksteenkachel in nieuwbouw

Bericht door Albert van WdJ »

Speksteenkachel schreef: Verder heb ik er niets omheen gemetseld vanaf de eerste verdieping (waar het dubbelwandig gedeelte begint) wordt de pijp niet meer dan handwarm.
Maar de bedoeling van Bramcup is om de resterende warmte uit de schoorsteen te halen. De thermische isolatie in een dubbelwandige pijp werkt zo goed, dat je bijna geen warmteafgifte krijgt.
Dus vandaar een enkelwandige pijp met daaromheen iets gemaakt wat de warmte langzaam afgeeft.

Gyproc kun je wel gebruiken om de pijp te omkasten, maar heeft te weinig massa om warmte op te kunnen nemen. Vermiculite is een brandwerend isoaltiemateriaal, het kan dus praktisch geen warmte bufferen. Dikkere laag zal iets meer isoleren.
Dus is de kachel uit, zal de schoorsteen ook in korte tijd koud zijn. Als dat geen probleem is, dan gewoon doen.
Anders is kalkzandsteen misschien wel een goed alternatief.
Maar het aanbrengen daarvan kost meer werk dan gyproc.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie