zonnepanelen huize Harold

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
Pietje schreef:Het zou me niet verbazen als we aan de vooravond staan van een enorme financiele crisis. De grap van een grote crisis zal zijn dat tegoeden verdampen, maar schulden blijven.
Zelf volg ik de financiële wereld een beetje, en op dit moment zijn de spanningen binnen de europeese banken weer te snijden.
Als je dan bedenkt dat er nu een "bail-in" regeling in de EU heerst, dan lopen grotere spaartegoeden een flink risico. De belachelijk lage rente geeft daarvoor (IMO) geen compensatie.

Was zijn "grotere spaartegoeden"?

Tsja, de regels zullen wel weer eens flexibel blijken, maar voorlopig kun je je met < 100.000 euro nog redelijk veilig wanen. Al denk ik zelf dat die grens wel eens rap zou kunnen zakken tot 10.000 euro of minder... t'is tenslotte maar een regeltje, en die zijn snel verandert...
Blijkbaar vroeg Italië al een uitzondering op de 'bail-in' wegens het 'een echt uitzonderlijke crisissituatie', zo blijven we wel bezig ja... :)

Als ik het goed gelezen heb dan zouden er ook een groot stuk pensioenen van italiaanse burgers in gevaar komen indien er banken omvallen en daarom wil de overheid staatsteun verlenen aan die banken.

Ik vraag mij dan af waarom de overheid die banken niet zo snel mogelijk failliet laat gaan en de burgers rechtstreeks ondersteunt?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

mro schreef:Ik vraag mij dan af waarom de overheid die banken niet zo snel mogelijk failliet laat gaan en de burgers rechtstreeks ondersteunt?
Ja, goede vraag! Waarschijnlijk hebben burgers niet zulke lobbiesten als banken/multinationals....

http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/nieuw- ... jard-nodig
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef:
OBL-Rien schreef:je met < 100.000 euro nog redelijk veilig wanen.
Insiders geven aan dat die grens alleen opgaat als een paar relatief kleine bankjes omvallen. Als er in Europa een paar grote omtuimelen bestaat die grens acuut niet meer.

Groet,
DJ
Die ton-grens is als een tijdelijke maatregel geïntroduceerd enkele jaren geleden, toen Ijsland instortte, de ABN, ING e.d. volgden. De bovengrens stond daarvoor op €22K, en die grens zal spoedig wel weer opgezocht worden..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

GTV6 schreef:Is dat nou wel zo PP als je als zelfstandige je beschikbaar geld niet consumeert, maar spaart voor onverhoopte gevallen zoals arbeidsongeschiktheid, een tijdje geen opdrachten een beetje pensioen enz.
Immers voor een ondernemer is geen enkel vangnet. Overigens hebben die ook niet die bescherming tot 100.000,- maar tot 0.
(had hier even overheen gelezen...)
Ik heb ook een spaarpotje als buffer voor onvoorziene omstandigheden. Een jaarsalaris, maar daar kunnen we nu wel twee jaar mee doen.
In 2009 heb ik dat potje van de bank gehaald, en in een kluis gestopt. Twee dikke enveloppen... Het levert geen rente op, maar ik voel geen enkele angst/zorg als ik de financiele voorspellingen lees.
En ook na een crash blijft dat heus wel wat waarde houden, simpelweg omdat "de gewone man" (de reeele economie) geld blijft vertrouwen. In elk geval de eerste tijd. En als niet, dan koop ik er iets voor dat in stabielere tijden wel weer te verkopen is.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Inflatie is meer waarschijnlijk voor een correctie. Iets waardevast kopen is niet gek.

Bij een faillissement wordend de kluisjes geopend onder toezicht van een belastinginspecteur. 't Is maar dat je het weet. Dat is het enige moment dat ie daar aanwezig mag zijn.

In Italie zijn nogal wat bankobligaties in handen van gewone burgers, als pensioenvoorziening. De rabo op zijn Italiaans. Het is dus belangrijk deze mensen niet te veel te laten verliezen. Italie is dan ook exit, hervormingen van huidige president ook. Banken failliet laten gaan en burgers helpen is de enige optie om de pijn te verlichten en niet bij de rest van Europa aan te kloppen. Banken overeind houden met belastingcenten is ook geen draagvlak meer voor. Er staat iets te gebeuren, de vraag is hoe dat er uit gaat zien. Blijft er enigszins vertrouwen of dondert alles in elkaar?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Gisteravond de adviseur over de vloer gehad, wat oudere man en minder glad als veel andere sales mannen zoals ik ze ken. Wel vertegenwoordiger van een inmiddels vrij grote speler op die markt.
Pannendak onder het riet en ook asbest platen op de schuur adviseerde hij niet als plaats vanwege richting (oost-west), vooral als je ruimte hebt voor een veldopstelling welke je vrij naar richting en hoek kunt plaatsen.
Schansopstelling van 2x6 275Wp panelen zou theoretisch 3040 kWh op moeten leveren. Incl (buiten) omvormer, 30m grondkabel en aansluiten in meterkast en excl graafwerkzaamheden totaal 6300 Eur incl BTW, waarbij de BTW terug te vangen is waardoor er netto 5200 Eur overblijft. Duitse panelen (Recom) en duitse omvormer (Steca 3-fase).
De kennis van me die zou helpen met installeren zit nogal krap qua tijd de komende tijd, net als ikzelf eigenlijk.
Als de vuistregel 1 Wp = 1 Eur opgaat voor een DHZ dan is voor deze offerte van 3300 Wp = 5200 Eur, voor een handige harry een kleine 2000 Eur te verdienen.

gegroet, Harold.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Panelen en omvormer en misschien stukje kabel kun je 3300 rekenen. Blijft er voor je frame en handige harry 3000 over. Klopt zo'n beetje wel. De prijs van die Duitsers ken ik niet, maar ze zullen noodgedwongen mee moet met de Chinezen. Het zal dus inderdaad rond 1E/Wp liggen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door kockie »

Een buitenopstelling is wel veel duurder, omdat er veel meer gebouwd moet worden...
20150927_115309.jpg
20150927_115321.jpg
Bovenstaande frame heeft uit mijn hoofd 2500 euro oid gekost (niet bij mij, maar bij familie)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Paide »

Broekhoest schreef: Pannendak onder het riet en ook asbest platen op de schuur adviseerde hij niet als plaats vanwege richting (oost-west), vooral als je ruimte hebt voor een veldopstelling welke je vrij naar richting en hoek kunt plaatsen.
Het betere is de vijand van het goede...
Je haalt je een hoop werk en kosten op de hals met zo'n vrije veld opstelling. En dat voor maar een paar procent extra opbrengsten.
En je vrije veld is niet zo vrij meer daarna...
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Toch een houthok?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pieke »

kockie schreef:Een buitenopstelling is wel veel duurder, omdat er veel meer gebouwd moet worden...
De bijlage 20150927_115309.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage 20150927_115321.jpg is niet meer beschikbaar
Bovenstaande frame heeft uit mijn hoofd 2500 euro oid gekost (niet bij mij, maar bij familie)
@Broekhoest, mocht je in het veld gaan bouwen dan ben ik iets moois tegengekomen voor je.
paal.jpg
soort van stellingpalen uit een magazijn waarschijnlijk, 2 en halve meter lang, 5 bij 6 cm. Ze wegen 6 kilo dus voor een Eurooje of 3 p/s ben je klaar. Alleen nog kijken hoe je ze ( desgewenst ) in het hoge noorden krijgt.

Ik heb er vele 10 tallen zien liggen.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Bedankt voor de tip, Pieke. Wellicht een optie voor straks.

Besloten is om het project naar volgend jaar april te tillen. Dan heb ik hulp van een ervaren persoon met installeren.
Wordt wel de vrije veld opstelling. Op de plek van de opstelling (2x10m) ligt nu landbouwplastic waardoor het gras dan dood is, even omspitten, vlak trekken, worteldoek en afstorten met grind. Panelen vastzetten met die 60x40 cm grindtegels.
Zie ook foto voor meer duidelijkheid. Plaatsing is dus op een extra stukje bijgetrokken land. Die houtstapel tegen de heg aan gaat daar ook nog weg.
Bijlagen
IMG_0557.JPG
Plaats reactie