mijn paradijs

land- en tuinbouw, voeding

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

mijn paradijs

Bericht door jwardenier »

een jaar of 10 terug was ik op een open ent dag , heb ik daar wat boompjes geënt op onderstammen , veel appelbomen en naar nu blijkt en maar een paar perenbomen .
Toen op een gegeven ogenblik de onderstammen op begonnen te raken heb ik de vraag gesteld of ik ook wat kersenbomen kon gaan enten , helaas , er waren geen onderstammen en ook geen ent houd .
een van de bezoekers had kersenbomen in de tuin staan en wilde wel wat snoeihoud doneren ,een boomteler in de buurt gevraagd om wat onderstammen ,en die kreeg ik mee .Het bleek de man zijn werk niet alleen te zijn maar ook zijn hobby .
bij hem kreeg ik hout van de dubbele meikers , na terugkomst op de ent dag heb ik het hout op de onderstammen gezet met bijenwas verzegeld en een stukje afplakband gebruikt om de ent vast te zetten . Het hout van de kersenbomen moet nog komen .
met in totaal 30 nieuwe boompjes kwam ik thuis ,en heb ze direct op een stukje grond gezet waar ze de eerste jaren konden groeien .
Na een paar jaar de boompjes verplant op wat ik meende de goede plek , en vandaag de ladder er bij gezet en kersen geplukt , vorig jaar hadden we nog 2 emmers kersen , nu 3/4 wasmand vol , rijp en bijna rijp , de groenen en wat verkleurden zijn blijven zitten ,die eten de vogels wel op .
En ja vogels zijn ook dol op de kersen , vreemd genoeg eten ze eerst een andere boom schoon leeg , de 2 meikersen staan op 10 m afstand van die bomen .
Boven op de ladder staand moest ik even terug denken aan die dag ,een onderstammetje van 15 cm ,met daarop een ent zo groot als een luciferstokje , en je zou nu eens moeten zien, de bomen zijn nu tegen de 5 m hoog .
En wat een rijkdom , kersen waar we weer een jaar mee vooruit kunnen , gebak ,jam en wat meer .
Natuurlijk zijn de kersen nog niet zo zoet als wanneer ze over rijp zouden zijn , maar dan hadden de spreeuwen ze opgegeten .
Wij hebben onszelf de beperking opgelegd om minder suiker te gebruiken , voor eigen gebruik zijn we dan ook haast niets meer nodig .
We gebruiken wel de honing van eigen bijen ,en als je minder zoet eet zijn eigen producten ook al zijn ze minder zoet als gekocht een traktatie wanneer daar kersen in zitten .
De appelbomen dragen ook goed ,allemaal hoogstam ,oude rassen .
De perenboom draagt dit jaar voor het eerst .
Ik vind dan ook dat ik best trots mag zijn , zelf geënt geplant en verzorgd en gesnoeid .
rassen zijn o a Notaris , ster en framboos appel en veel waar ik de naam van vergeten ben .
De laatste jaren heb ik me niet zo bezig gehouden met nog meer fruit , en heb ik noten geplant ,de eerste walnotenbomen zijn inmiddels ook 5 a 6 m hoog en dragen ook steeds meer , ik moet er nog 3 verzetten van 2 a 3 m hoog .
Ik zet ze als solidaire bomen ,schaduw bomen voor de dieren , en wat mooi dat het blad een stofje bevat waar vliegen een hekel aan hebben, weer een goede afweer tegen hinderlijke steek vliegen of erger nog , de maden vlieg .
Ook staan inmiddels een 15 tamme kastanjes
En ook heb ik hazelnoten gepland , de sport vind ik hierbij om een soort te hebben met grotere noten ,het is dan ook geen inlands ras waar ik nu een aantal van heb staan .k .w .w
Mijn tuintje is wat groter dan de gemiddelde achtertuin , en lijkt zo langzamer hand op een stukje bos met stukjes weide en akkerland .
op het toegang s hek hangt een verweerd bordje achter wat struikgewas ,welkom to Paradise.
Het gazon is omgezet naar een tuin met hemel wateropslag en eigen zuivering met hergebruik een tuin met noten , bessen , fruit en geurplanten als boeren jasmijn .
De moestuin omgezet richting perma cultuur waar we voorlopig in 3 lagen een opbrengst hebben .
Boven fruit ,midden klimmers als bonen en bessen ,onder groenten kruiden en aardappelen .
De voorgaande jaren was ik van zon op tot zon onder aan het schoffelen enz .
en al zaai en plant ik nog wel, het lijkt er nu toch op dat ik meer met het oogsten bezig ben . De schoffels staan werkeloos
Het is mijn dagtaak ,samen met wat diersoorten en wat akkerbouw gewassen en veel producten zelf maken .
Deze post is natuurlijk niet bedoeld tot jalousie , meer een voorbeeld ,een inspiratie , weten het kan ook anders , reactie s in die richting zijn dan ook welkom .Groeten John
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: mijn paradijs

Bericht door pelletpower »

John. Te gek verhaal. We hebben inmiddels ook aardig wat appels peren en pruimen staan. Een stuk of wat walnoten en hazelaar. Deze 2 willen we nog uitbreiden. Hoogstam? Heb je hier zaailingen van? Entdag heb ik gemist een aantal jaren terug. Is voor herhaling vatbaar?
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: mijn paradijs

Bericht door jwardenier »

De onderstammen had ik niet zelf , maar kwamen van een kweker. soort of type nummer ben ik vergeten , maar ze zijn nog wel te krijgen .De ent dag was toen georganiseerd door een vereniging .
Maar het is best wel eens interessant om dit eens te doen en verschillend materiaal bij elkaar te leggen .
Het enten hoeft niet echt moeilijk te zijn ,en gaat een ent kapot hou je altijd nog een wilde appel of wat dan ook over ,ook heel leuk om te zien wat daaruit groeit .Zo heb ik er nog een staan waar en wilde appeltjes aan komen en een paar van het geënte soort .
Onze grote walnoot geeft een jute zak vol noten per jaar , die van vorig jaar hebben we nog lang niet op ,dit jaar belooft heel veel noten ,moet er natuurlijk geen storm of zo komen .
2 jaar terug heb ik groene walnoten op wijn gezet 22 noten per 5 l ,en 500 gram kandij 1 kaneelstokje, en een l rum er bij gedaan .
De wijn had ik zelf gemaakt en was van het type waar je van zegt, het is wel te dringen , de likeur zijn we afgelopen winter aan begonnen is erg goed geworden , zo zijn zelfs groene walnoten te gebruiken , de bolsters van rijpe walnoten kun je schrijfinkt van maken ,en zo kun je nog veel meer met de walnoot doen , het is een boom voor veelzijdig gebruik .Wel wat groot maar heb je de ruimte ,zeker aanplanten .
Zaailingen van de hazelaar ben ik wat zuinig op maar kan er nog wel een paar missen .
Zaailingen van de walnoot zijn op .denk ik, maar vaak vind ik hier of daar nog wel weer een boompje .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: mijn paradijs

Bericht door ritsaert snijder »

Prachtig verhaal!
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mijn paradijs

Bericht door nck »

Genieten!!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: mijn paradijs

Bericht door ritsaert snijder »

Eigenlijk vind ik het mooiste dat je zo van je eigen paradijs kunt genieten! Ik merk zelf dat het vaak heel druk is, vooral in deze periode. Je bouwt van alles. Maar ik neem bijna nooit de rust om er van te genieten....
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mijn paradijs

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Je bouwt van alles. Maar ik neem bijna nooit de rust om er van te genieten....
Wij wel.
En ook heel bewust.

Ik heb zestien bigbags met grof gesnipperd hout in onze kapschuur staan die ik niet kan verwerken omdat een paartje kwikstaartjes er hun tweede nest jongen in grootbrengt.
We zullen van nood moeten wachten.
Geweldig om te zien dat die kleine vogeltjes op vijf meter afstand rustig heen en weer blijven vliegen terwijl wij daar genieten van onze avond.


Morgen is er weer een dag.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: mijn paradijs

Bericht door pelletpower »

Genoten wordt er nooit genoeg, altijd alert blijven op de balans.

Hier heb ik een gat in de gevel gezaagd voor een koppeltje boerenzwaluwen. Telkens als de loods openging vlogen ze naar binnen en bleven op een oud merelnest hangen. Misschien 2e ronde of zo? Na een week toch maar een gat in de sandwich geboord, 160 mm was de grootste. Naar buiten vliegen vinden ze lastig, naar binnen doen ze niet. Nu wel een gat maar geen vogels. Tsja, je kunt niet alles hebben. Iemand een idee hoe groot het gat zou moeten zijn?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mijn paradijs

Bericht door Dutch John »

Dat vind ik het mooie van zelfvoorziening. Er is geen scherp onderscheid tussen werk, hobby en rust. Je verwelkomt elk seizoen. Je past je werkzaamheden aan het weer en de seizoenen. En geniet van de mogelijkheden die je flora en fauna hebt gegund te ontbloeien en van de resultaten daarvan. Dat kan geen technische opleiding of neo-liberaal leven ooit weggepoetst krijgen: je omarmt uiteindelijk altijd de natuur, als je jezelf ervoor wilt openstellen.

Op m'n achtste wilde ik boswachter worden. Nu ben ik het, zij het in een iets andere vorm, op een bescheidener, maar veel breder niveau en zonder er bewust naartoe gewerkt te hebben. Want ik was een tijdlang een technische neo-liberaal.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: mijn paradijs

Bericht door pelletpower »

Nou, in deze tijd is het aanpoten, denk ik. Of heb je dat door de perma inmiddels onder controle en is het zoals jw stelt: vooral bezig met oogsten?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mijn paradijs

Bericht door Dutch John »

Nee, dat niet. Bovendien komen er telkens nieuw te leren onderwerpen bij. Ik zou ook niet willen dat het ooit helemaal klaar is, daarvoor is leren te stimulerend. Niettemin schept deze manier van leven een rust die genieten, leren en werken parallel laat lopen. Hoe anders is dat in het moderne leven waar werk, privé en vakantie afgebakend zijn. Je kunt werk moeten doen, terwijl jij of de omstandigheden er niet klaar voor zijn. Of vakantie valt in een tijd dan het qua weer of andere omstandigheden niet uitkomt. Zelfvoorziening kent geen scheidslijnen die om eigen discipline of dwang van baas of klanten vraagt. Je moet niets, omdat dit het leven is waar je voor gekozen hebt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: mijn paradijs

Bericht door ritsaert snijder »

Drie kinderen, twee oude auto's een net verbouwd huis, schuren in opbouw, werk. Stukje verhuur. De vrouw werkt steeds meer. Over twee jaar zitten we in de studiejaren van de kinderen.

Gelukkig zitten onze boeren zwaluwen in de hooiberg. Daar eten we. Dus die kunnen we niet missen!

De bijen zijn ook een welkome bron van reflectie. Even kijken wordt als snel een half uur. Prachtig.

Maar het paradijs van John, langdurig verbeteren, echt een paradijs.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mijn paradijs

Bericht door nck »

ritsaert snijder schreef:Maar het paradijs van John, langdurig verbeteren, echt een paradijs.
Daarom hoort deze post ook niet weg te zakken.

:D
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: mijn paradijs

Bericht door kockie »

Zo'n paradijsje wil ik ook wel! Ben dan ook begonnen om bomen, struiken en andere planten aan te planten. Heel veel gekregen spullen, waarvoor alle gulle gevers mijn hartelijke dank :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: mijn paradijs

Bericht door jwardenier »

Vandaag het genieten nog eens extra aandacht gegeven .
Een jaar terug een big geruild met een groot kozijn met openslaande deuren met isolatieglas .
Kwam uit een verbouwde boerderij waar om de weelde een nieuwe villa voor in de plek komt .
De pui heb ik geplaatst zodat we zicht hebben op het water , na een dag behoorlijk door hobbyen ben ik vanavond met een biertje tijdens de regen achter het glas gaan zitten ,kijkend naar de visjes en waterschrijvertjes tussen de w lelies met het zwakke schijnsel van een paar led lampjes .
Werk is er altijd ,dit zijn de momenten die we koesteren ,ook al is het nog niet klaar ,morgen metselen en stuken, maar dat is morgen ,het is nu echt fantastisch .
Erg leuk te lezen hoe jullie het doen en waar van genoten wordt , het leven is echt te kort om dit over te slaan .
Plaats reactie