zonnepanelen huize Harold

Stroom en warmte opwekken met de zon wordt hier besproken

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

zonnepanelen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Beste allemaal,

Deze ondeksundige op het gebied van zonne-energie, maar enthousiaste leek zit met wat vragen.
Ik ben net als velen hier bezig met de energiehuishouding thuis, gasverbruik is inmiddels van 4000 naar 2000 m3 p/j. Elektra blijft hoog, ~3500 kWh. Met 4 pers in huis, waarvan twee jongens van 9 jr, draait de wasmachine geregeld.
Mede ook gezien de lage rente op een spaarrekening zat ik te denken aan zonnepanelen.
In eerste instantie op mijn schuur met afmetingen dak (15mx 2.75m) op oost-west georiënteerd. In combinatie met vervanging asbesthoudende platen en het plaatsen van een extra gording viel deze optie af. Op oostkant van het huis zit een stukken pannendak, waar in het verleden riet zat. Vanwege de hellingshoek (25 gr) is dit toendertijd vervangen. Hier kunnen op: 14 panelen x 280 Wp wat theoretisch bijna 3200 kWh kan opwekken. Toch vrees ik dat dit op het oog niet mooi is samen met het riet erboven.
Achter mijn tuin heb ik nog een stuk grasland van 40x25m, waar een aantal geiten lopen. Hier is een makkelijk een stuk van 15mx2.5 m af te zetten voor zonnepanelen, te richten in optimale richting en hellingshoek. Dan een geul graven van ca 30m richting de meterkast in huis en ergens moet de omvormer nog tussen.
Iemand ervaring met zonnepanelen op een vergelijkbare wijze?

Volgende week komt er een adviseur langs, benieuwd wat hij me in de maag wil splitsen :wink:

vr. gr.
Harold
Laatst gewijzigd door kockie op 06 jul 2016, 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titelfix
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepalen huize Harold

Bericht door Pietje »

Heb je nog een hypotheek lopen? :mrgreen:

(aflossen is een prima investering)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: zonnepalen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Tja, net als vele andere Ndlanders heb ik ook nog een hypotheek, waarvan ik dit jaar al een aanzienlijk deel heb afgelost ;)
ps Pietje, kun je topicnaam nog even aanpassen, zonnepalen ken ik niet....Dank U
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: zonnepalen huize Harold

Bericht door pelletpower »

Of zonnepanelen op weilandje en dubbel in maandlasten achteruit. Is ook niet gek.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: zonnepalen huize Harold

Bericht door Dutch John »

Of panelen meer opbrengen (dan wel minder kosten) dan een spaarrekening, hangt af van wat onze overheid volgend jaar beslist over de salderingsregeling. Het maakt namelijk wat uit of je vanaf 2020 nog tegen ongeveer 23 cent kunt salderen of tegen slechts 8 cent of alles wat daar tussen ligt. De komende 4 jaar zit je nog goed, maar dat zal niet genoeg zijn. Ik zou nog een paar jaar versneld hypotheek aflossen en kijken hoe de vlag er dan bij hangt.

Een paar nadelen van panelen op de grond:
-Er zijn gemeentes waar het verboden is de panelen op de grond te plaatsen.
-Geiten en panelen gaan niet goed samen.
-Zonder geiten zul je regelmatig zelf moeten maaien tussen en onder de panelen.
-Het kost vaak meer materiaal aan bekabeling en rails dan dakmontage.
-Over een paar jaar krijg je bedacht om iets echt nuttigs met die grond te doen.

Groet,
DJ
Ps. voordat je het gesprek begint: vraag die adviseur door wie hij betaald wordt.
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Paide »

Tip, koop zo'n energiemeter van twee tientjes en spoor de onverwachte verbruikers op. 3500 kwh draai je er niet doorheen met een wasmachine...

Als je eenmaal besloten hebt dat je zonnepanelen wilt, is dat westdak veruit de beste locatie. Goede ligging en eenvoudig monteren.
Orientatie op oost kost je behoorlijk wat opbrengst. Vrije veld montage is inderdaad behoorlijk prijzig zelfs als je zelf gaat bouwen.

Misschien juist combineren met het vervangen van de asbest. Je hebt dan toch al het materiaal staan om het dak op te kunnen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door dormos »

Paide,

Hoezo kost Oost meer opbrengst dan West??
Volgens mij is Zuid optimaal, en Oost en West minder maar wel gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 3500Wp op het Oosten liggen, en dat levert ongeveer 2650 kWh op. Op het Zuiden zou dat 3150 kWh gewwest zijn.

Harold,

Ik weet niet je de panelen zelf kunt leggen, maar als dat zo is dan zou je rond de 1 Euro per Wp uit moeten komen.
Op een dak van 25% op het Oosten ga je met 3200Wp naar schatting 2100-2200 kWh opwekken.
Ik zou persoonlijk gaan voor een opstelling in het veld, wellicht een stal/afdak voor je geiten met panelen als dak.
Er vanuit gaande dat je stroomverbruik niet lager kan (zou ik eerst onderzoeken) moet je voor 3500 kwH per jaar ongeveer 3900 Wp neerleggen onder een hoek van 45-50 graden.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door JantjeV8 »

dormos schreef:Paide,

Hoezo kost Oost meer opbrengst dan West??
Volgens mij is Zuid optimaal, en Oost en West minder maar wel gelijk.

Hans
Toch denk ik dat Oost meer oplevert, kan het niet met cijfers onderbouwen, maar het is zo vaak dat 's-ochtends een prachtige zonsopkomst te zien is, daar waar het vanaf een uur of 7 bewolkt begint te worden. De vroege vogels zien die zon, de gemiddelden in het kantoorritme missen dat.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door holtere »

Je kunt ze natuurlijk rustig op het veldje zetten. Staan ze daar in de weg kunnen ze nog altijd het dak op. Combineren met verwijderen van asbest is natuurlijk helemaal super!
Dat salderen profiteer je nog een paar jaar van met de volle mep. Daarna zal er misschien een afbouwregeling komen maar Kamp komt niet terug in een volgende ronde en dat was de grootste zeikerd van het stel :roll: Misschien blijft ook wel, wie zal het zeggen? In de tussentijd zijn ze er al bijna uit en ook een volgende koper van je pand zal liever een lage stroomrekening hebben dan het volle pond!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door ritsaert snijder »

zonnepanelen op een houtopslag?
viewtopic.php?f=23&t=4648.

Dubbele opbrengst. Hout droogt heel goed onder de panelen. De goede ventilatie zorgt ook voor een goede afkoeling en een goede opbrengst. Gratis dak voor je houthok.

Zonnepanelen zo op de grond valt inderdaad tegen. Ik zou ze dan minimaal een meter boven het maailand plaatsen.

De keuze (in termen van opbrengst) tussen aflossen en zonnepanelen hangt natuurlijk af van onder meer;
* je hypotheekaftrek
* je hypotheekrente
* de mogelijkheden tot aflossen
* hoe goedkoop je panelen (en de bijbehorende materialen) kan kopen
* de installatiekosten

In mijn geval blijkt na 5 jaar dat de investering in zonnepanelen een veel betere opbrengst geeft dan vervroegd aflossen. Punt is natuurlijk wel dat je het geld vervolgens niet moet consumeerderen.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Broekhoest »

Allen hartelijk dank voor de reacties.
Iets meer duidelijkheid van mijn kant nog.
Mijn stuk grasland was tot 3 jr geleden rechthoekig met globale afm 40x20m. Tussen mijn tuin en het grasland liep een tegelpad + grasstrook van ca 3m breed. Dat pad liep naar mijn oma's huis en toen dat huis verkocht werd heb ik de richel verplaatst zodat het pad en grasstrook bij het grasland getrokken werden. Dit is nu in feite een ideaal stuk om de panelen te plaatsen. Even nieuwe richel zetten op de oude plek zodat de geiten er niet bij kunnen. Zal vanavond wat foto's plaatsen vd locatie, zegt vaak meer.
Salderen is niet mijn doel, maar voorzien in jaarlijkse verbruik is voldoende.
Inmiddels weet ik dat voor het plaatsen van de panelen op de grond een omgevingsvergunning moet aanvragen bij de gemeente. Kosten: 50Eur voor welstand en 2.6% van de totale bouwaanvraag.
Plan is om samen met een (handige) kennis de boel te installeren. Als hij krap in zijn tijd zit, laat ik het doen. Grondwerk etc wel zelf.

Wat is globaal de levertijd van zonnepanelen? Met of zonder installatie zal uiteraard verschil maken.

Hoe gaan energieleveranciers in de toekomst reageren? Ze verkopen netto veel minder kWh dan voor de intrede van zonnepanelen. Zal de stroomprijs tzt drastisch omhoog gaan? Dat het salderen gaat veranderen in 2020 compenseert niet al hun omzet?

groet, Harold
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Paide »

dormos schreef:Paide,

Hoezo kost Oost meer opbrengst dan West??
Volgens mij is Zuid optimaal, en Oost en West minder maar wel gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 3500Wp op het Oosten liggen, en dat levert ongeveer 2650 kWh op. Op het Zuiden zou dat 3150 kWh gewwest zijn.
Hans
inderdaad, me bad. Oost en west is inderdaad vergelijkbaar. Goed te zien in dit plaatje: https://www.olino.org/articles/2006/06/ ... gsdiagram/
Pas als de ligging richting noorden gaat stort de opbrengst flink in.
Oost/West kan ook goed gecombineerd worden op 1 omvormer die 2 ingangen heeft. Als de zon draait neemt de opbrengst van de oostkant af en van de westkant toe. Hierdoor kun je meer panelen op een omvormer aansluiten van een lagere capaciteit.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door mro »

Onlangs werd er op de radio in België gesproken over het splitsen van de huidige energiefactuur in een energie-factuur van een energiebedrijf en een distributiefactuur van de netbeheerder.

Als ik zoiets hoor dan zie ik de bui al hangen: men evolueert naar een flatfee systeem zoals bvb bij internetabonnement, je betaalt voornamelijk voor de aansluiting, hoeveel je verbruikt is van ondergeschikt belang. Pakweg 80/20 verdeling.

PV-paneelbezitters zijn er dan ook aan voor de moeite.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door OBL-Rien »

Paide schreef:
dormos schreef:Paide,

Hoezo kost Oost meer opbrengst dan West??
Volgens mij is Zuid optimaal, en Oost en West minder maar wel gelijk.
Ik heb bijvoorbeeld 3500Wp op het Oosten liggen, en dat levert ongeveer 2650 kWh op. Op het Zuiden zou dat 3150 kWh gewwest zijn.
Hans
inderdaad, me bad. Oost en west is inderdaad vergelijkbaar. Goed te zien in dit plaatje: https://www.olino.org/articles/2006/06/ ... gsdiagram/
Pas als de ligging richting noorden gaat stort de opbrengst flink in.
Oost/West kan ook goed gecombineerd worden op 1 omvormer die 2 ingangen heeft. Als de zon draait neemt de opbrengst van de oostkant af en van de westkant toe. Hierdoor kun je meer panelen op een omvormer aansluiten van een lagere capaciteit.
Dat kan wel, maar dan moet de omvormer over twee (onafhankelijke) MPPTs beschikken.

Als regel geldt dat elk vlak van een opstelling (met meerdere vlakken) een eigen MPPT nodig heeft voor optimale prestatie.
Met microconverters (ie 1 per paneel) vermijdt je dit probleem.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: zonnepanelen huize Harold

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:De keuze (in termen van opbrengst) tussen aflossen en zonnepanelen hangt natuurlijk af van onder meer;
* je hypotheekaftrek
* je hypotheekrente
* de mogelijkheden tot aflossen
* hoe goedkoop je panelen (en de bijbehorende materialen) kan kopen
* de installatiekosten
Dit zijn allemaal financiele aspecten. De belangrijkste vraag is natuurlijk of je gebonden wilt zijn aan een hypothecaire lening: enerzijds de druk om elke maand genoeg te verdienen, anderzijds de rechten die je over je huis aan een op winst beluste, anonieme, risiconemende derde geeft.

Uit ervaring kan ik melden dat het volledig kwijt zijn van de maandelijkse rente/aflossing een ongelooflijke vrijheid oplevert. Maar ja, dat ga je pas ervaren als je zo ver bent ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie