resultaten rookgasmeting houtkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
flodur
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:38

resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door flodur »

HAllo,

Ik ben nieuw op dit forum, Ik heb het met interresse gelezen. Ik ben op het moment een houtkachel aan het testen. Mijn kennis van de meettechniek en chemie laat mij echter in de steek. Dus daarom ben ik aan het sneupen op internet. door dit forum heb ik al aardig meer inzicht gekregen in de materie. Wat ik nog graag zou willen weten:

[*] Het moment van starten van de meting (bijv. volgens europese norm EN13240): Moet je al meten voor dat je de kachel aanzet, of steek je de meetsonde pas in de pijp als ie eenmaal brandt? Na hoeveel minuten?
[*] Het Co (ppm) dat als eis wordt gesteld. Is dat een gemiddelde waarde over een stookcyclus? En dan teruggerekend naar 13% zuurstof? Kan dat uberhaupt? Of is het een momentopname bij 13% O2? Dus zoals beschreven en aangegeven in een grafiek op dit forum met als onderwerp de bergkachel?
[*] wat is de juiste hoogte van de rookgassonde boven de kachel? IVM rendementsmeting is de hoogte wel belangrijk denk ik ivm de rookgastemeratuur.

Ik meet met een TESTO 335. Waar kan ik meer praktijk kennis opdoen over het meten van houtkachels met dergelijke meters. En informatie over de uitleg van de meet resultaten. Wat zeggen alle getallen, wat moet beter, wat is goed? etc.

Alle info is welkom.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door bonkelaar »

Hallo rudolf, :wink:

Testen en meten aan houtkachels heeft in Nederland geen traditie. Als je hierover wat wilt weten kun je in Duitsland terecht op http://www.atmos-forum.de/atmos_forum.htm of op http://www.haustechnikdialog.de/ Forum, bioenergie.
In Duitsland worden alle kachels boven de 15 KW gemeten en de schoorsteen wordt gecontroleerd en geveegd, afhankelijk van de inschatting van de Bezirksschornsteinfeger één of meerdere keren per jaar.
De Schornsteinfeger bepaalt ook of je een bepaalde kachel op een schoorsteenkanaal mag aansluiten. Metingen worden vooral verricht aan CV ketels. Op het Atmos forum kun je zoeken op Erstmessung, daar wordt ook besproken hoe één en ander bij die metingen in zijn werk gaat.
Voor zover ik weet wordt de kachel in normaal bedrijf gemeten, niet bij het aansteken of zo.
Er worden ook veel waarden besproken, stofgehalte, CO, Restsauerstoff e.d.

Je moet wel een beetje Duits kunnen.

groeten Jos.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door peterberg »

flodur schreef:[*] Het moment van starten van de meting (bijv. volgens europese norm EN13240): Moet je al meten voor dat je de kachel aanzet, of steek je de meetsonde pas in de pijp als ie eenmaal brandt? Na hoeveel minuten?
De sonde moet al in de pijp zitten als de kachel wordt aangestoken.
[*] Het Co (ppm) dat als eis wordt gesteld. Is dat een gemiddelde waarde over een stookcyclus? En dan teruggerekend naar 13% zuurstof? Kan dat uberhaupt? Of is het een momentopname bij 13% O2? Dus zoals beschreven en aangegeven in een grafiek op dit forum met als onderwerp de bergkachel?
De CO waarde is niet het gemiddelde. Het is een momentopname zoals eerder beschreven. Eigenlijk is de EN13240 een minimum-norm: elke lidstaat kan aanvullende eisen stellen, minder mag niet.
[*] wat is de juiste hoogte van de rookgassonde boven de kachel? IVM rendementsmeting is de hoogte wel belangrijk denk ik ivm de rookgastemeratuur.
De norm is wel ingewikkelde kost, je kunt het beste het hele ding aanvragen bij het NEN: er is een normshop en het kost geld.
Ik meet met een TESTO 335. Waar kan ik meer praktijk kennis opdoen over het meten van houtkachels met dergelijke meters. En informatie over de uitleg van de meet resultaten. Wat zeggen alle getallen, wat moet beter, wat is goed? etc.
Testo is de juiste vraagbaak hiervoor. Ze verzorgen ook cusussen voor installateurs. Geen idee hoeveel dat moet kosten, maar bel Testo en je weet het.

Je hebt wel een heftig stuk meetapparatuur!
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
flodur
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2009, 00:38

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door flodur »

Peterberg schreef:Testo is de juiste vraagbaak hiervoor. Ze verzorgen ook cusussen voor installateurs. Geen idee hoeveel dat moet kosten, maar bel Testo en je weet het.

Testo heeft wel kennis van gasmeting, maar van hout stoken heeft men weinig kennis. Alle cursussen zijn ook hoofdzakelijk gas gericht helaas.

Je hebt wel een heftig stuk meetapparatuur!
Ik wil wel eens langskomen om met jou je kachel te meten, dan kan ik als tegen prestatie mischien van kennis van je opdoen...?
Een moderator wijzigde dit bericht:
Quote aangepast
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door peterberg »

flodur schreef:Ik wil wel eens langskomen om met jou je kachel te meten, dan kan ik als tegen prestatie mischien van kennis van je opdoen...?
Dat is niet nodig. Ik heb sinds ruim een jaar een Testo 327 gas analiser. Daar meet ik alle experimenten mee. Dat zijn er nogal wat, gemiddeld eentje in de twee weken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door Carlo »

Da's mooi want als jullie samen meten heb je een check-check dubbel check- faktor. :idea:
En controle voor jouw apparatuur.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: resultaten rookgasmeting houtkachel

Bericht door peterberg »

flodur,
Kort geleden kwam ik een goed artikel tegen over meten van rookgassen.
zie http://www.hedon.info/docs/BP55-PembertonPigott.pdf
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie