warmtewisselaar aan kachelpijp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door sjoerd »

Beste mensen,

Nu lees ik dat sommige mensen koperbuis rond de kachelpijp hebben gemaakt. Nu vroeg ik me af hoeveel meter koperbuis je nodig hebt voor ening effect.
Ik heb namenlijk niet zo veel ruimte omdat de rest van de pijp is geisoleerd. heb ca. 10 om een pijp van 20 cm diameter.

Graag hoor ik of het nut heeft om hier wat mee te doen.

Mvg.
Sjoerd
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Carlo »

Ik denk dat dit een gevalletje wordt van trial and error.
Iig lucht is een zeeer goede warmteisolator dwz je zou dat koper eigenlijk moeten vastsolderen.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door sjoerd »

@ Carlo

Ook als je hem met isolatie afschermt aan de buitenkant?

Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Albert van WdJ »

Sjoerd,

Ik denk dat je van een warmtewisselaar niet teveel zult moeten verwachten.
Zeker als je maar weinig ruimte hebt.


Daarom de vragen:
Welk soort kachel heb je waaraan de wisselaar moet komen?
Hoeveel vermogen?
Wat is ongeveer de rookgastemperatuur op de plaats van de warmtewisselaar?
En: Wat wil je gaan doen met het opgewarmde water?

Albert
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door sjoerd »

@ Albert

Heb een inbouw haard van kalfire van 11 kw.
ik weet niet hoe warm het daar is ik probeer een infra rood thermometer te lenen bij iemand zodat ik dat een keer kan bekijken.
ik wil de warmte opslaan in een boiler/buffervat. een van 80l of zo. dus dan zou het misschien nog kunnen ookal is her rendement niet zo groot.

Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Albert van WdJ »

En dan een boiler voor sanitair warm water?
80 liter zal inderdaad wel te doen zijn.

Temperatuur van de rookgassen kun je ook gewoon met een sensor op de buitenkant pijp meten. Wijkt dan wel wat af, maar je hebt een indicatie.

Hoeveel lengte schoorsteenpijp heb je? Want bij je eerste post staat geen cm oid.

Ga je via natuurlijke circulatie werken, of met een pomp?

Ik heb ook wel eens op een advertentiesite een dubbelwandige pijp gezien, die als warmtewisselaar diende. Gelast, gewoon van staal. Weet niet wat het rendement is, maar het idee bestaat al langer.

Albert
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door sjoerd »

Ik heb maar 10 cm lengte en de diameter is 20 cm. de omtrek is ongeveer 63 cm.
ik dacht om dan een koperen buis van 12 mm er twee keer er omheen te slaan of zal dat vakermoeten zijn?

het water moet nog wel een stukje stromen dus ik moet wel werken met een pomp denk ik of wil dat ook wel vanzelf? ik wil het geheel koppelen aan een nog zelf te maken zonneboiler.

het is voor sanitair water ja.

Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Albert van WdJ »

Ik denk dat 10 cm inderdaad te weinig is voor wat rendement.
En 2 wikkelingen is erg weinig.

Je zou in ieder geval het hele 10cm-stuk moeten omwikkelen met koperbuis, en zo strak mogelijk tegen de buis aan. En dan isolatie eromheen.
Maar dan nog heb je geen fatsoenlijk contact met de hete schoorsteen.
Je totale contact is namelijk maar een klein streepje, dus je hebt weinig geleiding. De meeste warmte zal door convectie moeten overgaan. En er zit ook nog stilstaande (isolerende) lucht tussen de koperbuizen.

Verwacht er dus niet veel van!

Als je ook nog met een pomp moet werken, dan daalt je totale rendement nog meer, want je moet ook de energie die de pomp verbruikt meetellen.

Daarbij moet je of een open systeem maken, of veiligheden inbouwen als je onder druk werkt, zodat evt. (stoom)druk altijd kan ontlasten.

Bestaan er trouwens van kal fire geen haarden met ingebouwde (of in te bouwen) boiler?
Want dan kun je wel een paar kilowatts aftappen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Carlo »

sjoerd schreef:Ook als je hem met isolatie afschermt aan de buitenkant?
Dat werkt niet. Probleem is dat er stilstaande lucht tussen zit. Die isoleert als een ijsbeer.
Vastsolderen is de enige optie.
Plaats eens een foto van de situatie? Mss krijgen de mensen hier dan wilde ideëen! :)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Wouter Gillis »

Volgens mij is staalwol tussen koperen buis en kachelpijp ook een mogelijke oplossing om de geleiding te verbeteren (bestaat er trouwens ook geen hittebestendige én warmtegeleidende pasta?). Voor mijn kachel dacht ik eraan om de koperen buis eerst tegen de achterkant van mijn stoof te laten kronkelen, dit af te werken met 5cm wol en metalen plaat om vervolgens rond mijn kachelpijp te gaan en dan naar een open buffervat, zonder pomp. Gaat niet door wegens plannen finoven.

groeten
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door ro »

Stilstaande lucht isoleert inderdaad prima, maar aangezien de lucht ook warm gaat worden zal die uiteindelijk toch de koperbuis met water wel verwarmen. Natuurlijk het geheel wel goed isoleren. De warmteafgifte zal wat langzamer op gang komen maar met veel windingen strak tegen elkaar zal er nooit erg veel lucht tussen zitten. De oplossing met staalwol is misschien ook een goed idee om de warmteoverdracht te bevorderen.
De oplossing van een stalen dubbelwandige buis zie ik persoonlijk absoluut niet zitten. In een ander topic op deze site hebben we er ook al eens over gebrainstormed. Daar werd deze mogelijkheid ook geopperd, maar dan uitgevoerd in roestvast staal. Bij staal loop je het (mijns insziens onaanvaardbare) risico van dauwpuntcorrosie wanneer de rookgassen in de wisselaar door te sterke afkoeling gaan condenseren. Door de zuren die dan in je pijp neerslaan zal een stalen buis in een ommezien wegrotten met als gevolg waterlekkage naar je schoorsteenkanaal. Levensgevaarlijk vanwege de kans op een stoomexplosie. Dat kan je je leven kosten. Zelfs met roestvaststaal 316 vind ik het nog een vrij link idee, hoewel dat redelijk zuurbestendig is.

groetjes,

Ro
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door JantjeV8 »

Goed gezien wat die corrosie betreft.
Toen ik in de scheepsbouw zat heb ik vaak genoeg RVS stoompijpen van 316 moeten vervangen omdat ze doorgerot waren. Soms zelfs al toen ze nog maar 6 maanden oud waren. Temperatuur doet een materiaal heel anders zich laten gedragen.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door sjoerd »

Hallo mensen,

wat nou als ik de koperbuis eerst iets ovaal druk tussen de bankschroef.
dan word het contactdeel toch groter.

ik zal binnenkort een keer een foto maken van de situatie zoasl die nu is.

Sjoerd
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Carlo »

ro schreef:Stilstaande lucht isoleert inderdaad prima, maar aangezien de lucht ook warm gaat worden zal die uiteindelijk toch de koperbuis met water wel verwarmen.
Nee.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: warmtewisselaar aan kachelpijp

Bericht door Wouter Gillis »

Sjoerd,

jouw koperen buis ovaler (of platter) maken is zeker een goed idee. Als het niet lukt met de bankschroef, zou ik de rol uitrollen en met een brede hamer voorzichtig platslagen. Als je de buis volledig vult met zout of fijn zand dan heb je minder risico dat je ze dichtslaat. Dit vullen is trouwens ook noodzakelijk om jouw koperen leiding op een deftige manier rond jouw kachelpijp te wikkelen.

Het wikkelen van de koperen leiding inderdaad zoals Ro zegt: goed strak rond de kachelpijp en elke koperen wikkeling dicht tegen de vorige. Een voordeel is dat de minder gekoelde kachelpijp m.i. meer gaat uitzetten dan de meer gekoelde koperen leiding waardoor het contact tussen beide verzekerd blijft.

Als je er dan nog voor kan zorgen dat je de glaswol die je errond draait stevig tegen de koperen wikkelingen wordt gedrukt en deze ook de spleetjes die er nog overblijven opvult, gaat het qua rendement wel redelijk zijn. Er gaat zoals Ro terecht aangeeft weinig "luchtbuffer" meer overblijven.

Echter, ik blijf 10cm wel weinig vinden. Is er geen mogelijkheid om met een inox buis tot tegen het plafond te gaan en vervolgens pas in jouw schouw te verdwijnen? Of de koperen buis eerst wat voor te verwarmen aan de achterkant van jouw kachel?

mvg
Wouter
Plaats reactie