Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cucciolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016, 15:01

Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door cucciolo »

Hallo forum leden,
Hier een misschien ietwat merkwaardige vraag maar ik stel hem toch maar .
Stel je voor:
Huis met een begane grond en een etage.
Zowel op de begane grond alswel op de etage voorzien van vloerverwarming.
De gehele installatie (ketel, pompen,collectoren/verdelers) bevindt zich op de begane grond in de inpandige garage.
Ook de collector/verdeler van de etage groepen bevindt zich hier en dus onder het het niveau van de daarop aangesloten vloerverwarmingsgroepen.
Het probleem schuilt erin dat het hoogste punt van deze groepen dus NIET de bewuste collector/verdeler is maar de groepen zelf.
Betekent dus ook dat het theoretisch niet mogelijk is deze groepen luchtbel vrij te krijgen, immers lucht verzamelt zich altijd op het hoogste punt.
Nu was het altijd al zo (5 jaar) dat het leek alsof de etage vloer niet egaal warm werd. Dit gegeven in combinatie met de constatering dat er zich
door de jaren heen nogal wat vervuiling in het systeem heeft gevormd (sludge te zien in de flowmeterglaasjes) heeft ertoe bijgedragen dat we er een persoon hebben naar laten kijken waarvan we mogen verwachten dat deze terzake kundig is.
De man kwam al snel tot de conclusie dat eerder genoemde collector/verdeler te laag zat en eigenlijk thuishoorde op de etage. Dat lijkt me inderdaad ihkv het ontluchten de ultieme oplossing. Echter het alsnog verplaatsen van deze collector/verdeler is geen optie.
De uiteindelijke vraag is :

Is deze verkeerde orientering van de collector ihkv het ontluchten inderdaad zo'n groot probleem?
Is dit een vaker voorkomend probleem?
Is het mogelijk dit manko op te lossen zonder de collector te verplaatsen?

NB Wel is bij de installatie in de aanvoer meteen na de ketel een spirovent luchtafscheider geplaatst die automatisch op microbellen niveau de lucht
"afblaast". Kan me echter niet voorstellen dat deze ook de eventuele luchtbellen in de 3 meter hierboven liggende leidingen kan verzamelen en "af kan laten" of de luchtbellen zouden zich door het stromende water naar de begane grond laten forceren.

Een heel verhaal, maar hoop dat het eea duidelijk is geformuleerd.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door MaartenB »

Ik zou me er niet zo druk over maken. De oplosbaarheid van gassen in water is hoger bij een lage temperatuur, dus als het cv water koud is kan er relatief meer lucht in het cv water oplossen. Ga je het water verwarmen, dan zal de oplosbaarheid afnemen, en er luchtbellen vrij komen. Met zo'n spirovent erbij zal de lucht vanzelf uit je systeem verdwijnen. Daarnaast worden luchtbellen ook wel door niet al te dikke leidingen gedrukt, ik geloof dat dat bij een standaard 16mm vloerverwarmingsbuis wel het geval is. Als er om een of andere reden veel lucht in een leiding zit, dan kan je altijd die specifieke groep even doorspoelen met nieuw leidingwater.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door JantjeV8 »

Weinig ecologisch aan deze vraag te ontdekken, meer voor een techniekforum, maar vooruit.

Feitelijk heeft die man gelijk, je systeem deugt zo niet.

Dat zal inderdaad niet meevallen er de lucht uit te krijgen. Je zou het met vacuum kunnen proberen. Is het wel een optie om een sextra ontluchtingsbuis/slang aan te leggen die hoger komt dan je hoogste groep? Daar kun je dan een automatisch ontluchtertje opzetten. Maar het zal lang duren, vaak bijvullen vooraleer de lucht er uit is.

Punt is ook dat als je bijvult, je er zuurstofrijk water in pompt.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door Johndc »

Voor mij is dat systeem wél goed. Een extra ontluchter plaatsen hogerop is voor niets nodig. Zoals MaartenB al aangaf, die lucht druk je er zo uit bij die diameters (16 of 18 mm).
Je moet enkel per groep ontluchten. Dus alle andere dicht en de pomp desnoods even op de hoogste stand zetten. Dan is (als er lucht mocht achtergebleven zijn) dat zo opgelost.
Gebruikersavatar
kweenie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2010, 18:42
Locatie: Kluisbergen België

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door kweenie »

Heb zelf ook vloerverwarming en heb er twee automatische ontluchters op staan, precies boven elke hoek waar de leiding in stroomrichting naar beneden gaat. Het ontluchten gebeurt dan met de circulatiepomp aan, want de luchtbellen gaan mee met de stroom maar niet naar beneden bij kleine stroomsnelheden. Maar als je verdeler lager staat dan kan je moeilijk op elke circuit een ontluchter plaatsen, dus de raad van Johndc hiervoor opvolgen.
cucciolo
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016, 15:01

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door cucciolo »

Allereerst dank ik jullie allen voor de genomen moeite een antwoord te formuleren, ondanks dat inderdaad de vraagstelling niet zoveel te maken heeft met ecologie.
Als ik het dus goed begrijp is de "layout" van het systeem ihkv het ontluchten weliswaar niet optimaal maar niet zo rampzalig van omvang dat er verregaande maatregelen genomen hoeven te worden behalve dan het toepassen van een "aangepaste" ontluchtingsmethodiek.

Kunnen we dan stellen dat bovenstaand "probleem" NIET de hoofdoorzaak is van de verontreiniging (bruine slib) zichtbaar in de flowmeters (en dus ook aanwezig in de leidingen) ?? :D
Systeem gaat sowieso binnenkort gespoeld worden.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door JantjeV8 »

Als het systeem ooit gevuld is met leidingwater, krijg je er slib in. Leidingwater is weliswaar zuiver, doch vol mineralen en ander spul wat zich af gaat zetten. Maar wellicht zitten er nog ergens stalen of gietijzeren radiatoren of buizen elders in het systeem, dat wil ook wel vervuilen. Zeker als er zuurstof in het water zit kan er oxidatie ontstaan.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Tegennatuurlijk ontluchten vloerverwarmingssysteem

Bericht door GTV6 »

Verdeler beneden en de slang op de verdieping is geen probleem. WTH maakt zulke installaties, iets lastiger ontluchten, maar geen punt.
Als je veel slib hebt zou het wel kunnen zijn dat er goedkopere slang is gebruikt die zuurstofdoorlatend is.
Plaats reactie