Welke rc vloerisolatie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Welke rc vloerisolatie?

Bericht door Jelle »

Hallo allemaal,

Ons plan is een houten huis te laten bouwen (hsb), damp open en behoorlijke goed geisoleerd en we gaan vloverwarming toepassen. Als rc streefwaarden heb ik in ons pve richting de bouwer en ontwerper gezet 7 voor vloer en wanden en 8 voor dak.

Voor de gevels en het dak keek ie niet raar op, maar voor de vloer kreeg ik te horen dat ie dat nooit deed, zelfs niet in de passiefhuisvariant die ze ook maken (met wanden met rc 8,5). Hij stelde dat er meestal een rc conform bouwbesluit (3,5) werd toegepast wat soms werd opgehoogd naar 4,5. Meer dan dat had ie naar zijn zeggen nog nooit gedaan omdat het naar zijn zeggen niet zinvol is.

Ik vind dit raar, de ketting is toch immers zo sterk als de zwakst schakel? Of zie ik iets over het hoofd?

Groet
Jelle
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke rc vloerisolatie?

Bericht door JantjeV8 »

Precies. En waarom niet, het is enkel een paar euro meer per m2, het leggen blijft toch hetzelfde.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Welke rc vloerisolatie?

Bericht door GTV6 »

Het is wel zo dat tov het dak deze isolatie maar de halve economische waarde heeft, als je moet kiezen neem dan dak en dan wanden en dan vloer. Dit ook bij vloerverwarming, warmte gaat omhoog.
Hoef je niet te kiezen gewoon doen.
Jelle
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 apr 2016, 09:15

Re: Welke rc vloerisolatie?

Bericht door Jelle »

Dat zal dan ook de reden zijn waarom in het bouwbesluit dak een hogere eis heeft dan gevels en die weer hoger dan de vloer....?

Heeft iemand hier ervaring met vloeren geisoleerd met een hogere rc dan 4,5?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Welke rc vloerisolatie?

Bericht door Pietje »

Mijn vloer is bezig een RC van dik 8 te krijgen. Maar dat heeft meer met de fundering te maken: instabiele ondergrond heeft er voor gezorgd dat we een "drijvende" fundering (massa-balans) met schuimbeton maken.

Zeker met vloerverwarming lijkt het me verantwoord dezelfde waarde aan te houden als het dak. Warmte gaat inderdaad omhoog, maar een vloer gebruiken als "radiator" moet niet dezelfde warmtelek gaan geven.

Overigens; als je een heel goed geisoleerd huis hebt, heb je amper verwarming nodig...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Welke rc vloerisolatie?

Bericht door MaartenB »

Convectie gaat omhoog, geleiding geeft niet zo om zwaartekracht. Als je vloer op de grond ligt (dus geen kruipruimte) dan heb je te maken met de grondtemperatuur, deze zal onder je huis bij buiten -20 graden nog steeds wel 10 graden zijn gok ik, dus het warmteverlies is lang niet zo groot. En je warmteverlies gaat met lambda/dikte of 1/R.
Plaats reactie