buffervat

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: buffervat

Bericht door ro »

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit waarmee je isoleert, maar altijd geldt: hoe meer, hoe beter en zorg voor een goed aaneengesloten/naadloos geheel. Eventueel kun je de warmteweerstandwaardes van de verschillende materialen vergelijken; volgens mij maakt glaswol of steenwol niet zoveel verschil. Tempex is iets minder geloof ik. PUR en PIR schuim zijn ook prima materialen, en het grote voordeel van schuim is dat je het eenvoudig naadloos aan kan brengen en het vormvast is. Woldekens of -platen zijn wat dat betreft vooral bij onregelmatige vormen wat lastiger ook al om de door Albert ook al genoemde vereiste luchtigheid. Vlokken lijkt me ook prima gaan zolang je maar zorgt dat de boel niet in gaat zakken waardoor gaten kunnen ontstaan. En vlokken voor noppes is natuurlijk helemaal mooi :D Aan de andere kant gaat het niet om gigahoeveelheden die je voor zo een vat nodig hebt dus de kosten vallen wel mee.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat

Bericht door Albert van WdJ »

Even wat gebietst aan internetinfo.

http://www.eversveld.nl/_CommOnderhoud/ ... rengen.pdf

Betreft info over de verschillende isolatiewaarden van materialen (R-waarde) uit een Gammafolder.
En geeft helder weer wat nou Rc-waarde en R(d)-waarde is.

In bijgaande pdf bestand van isover staat op blad 2 een tabel van de R-waarde van spouwwol bij diverse spouwmaten.
Productblad Spouwwol[1].pdf
(397.35 KiB) 190 keer gedownload
Ter vergelijking met mijn gebruikte 11 cm. glaswol =R-waarde 2,5. En dat is gewoon te weinig, want ik voel nog wat warmtestraling.
Aan glaswolvlokken moet je dan meer dan 10 cm laag hebben, want dat is pas R-waarde 2,2.
Dus ik zou minimaal uitgaan van 20 cm vlokken.

Nog een adresje http://www.panelonline.nl/PanelOnline/h ... waarde.htm
verschil van onder andere pu en pir.
Pu geeft bij 70 mm al een R-waarde van 2,7

Dus is ruimte een probleem, dan beter pu.

Let wel! de info komt van officiele isolatiesites, maar je moet zelf wel goed kijken en beoordelen wat de betrouwbaarheid ervan is. Ik meen zelf dat de info juist is.
Daarom isoleer ik voortaan met pu of pir.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Hoe lager de Labda waarde hoe hoger de isolatiewaarde.

Rd = dikte / labda

Labda minerale wol ligt rond 0,034
PS, XPS ligt rond de 0,030
Pir, Pur en Resol liggen rond de 0,022

Het zijn benaderingen, maar je vind ze wel op de leverancier-sites.

Normaal wordt steenwol toegepast met een densiteit van rond de 35 kilo/kuub. Reken voor het vat eens uit welk volume je dan aan moet brengen rondom je vat. Zoveel vlokken zul je er minimaal omheen moeten stoppen.

Met schuim isolatie brengt het op een gegeven moment niets extra's meer. De extra kosten wegen niet op tegen het laatste beetje verlies wat je hebt. Dat begint boven diktes van 10cm mee te spelen.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Jan,

Wat bedoel je precies?
Als ik een dichtheid van 35 kg/kuub aanhoud heb ik het buffervat goed geisoleerd??? Dus stel ik heb twee kuub lucht tussen de beplating en buffervat, en ik vul dit op met 70 kg minerale wol, dan heb ik een goede isolatieschil?

Gr Leon
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Ja, dat bedoel ik precies. Het is een interpretatie van de rockwool producten-site. Al die verschillende typen rockwool hebben ongeveer die massa. Ik ga er van uit dat de rekenwaardes (Rd) dus ook daar op gebaseerd zijn. Zij zullen ongetwijfeld naar het ultieme resultaat van hun product hebben gezocht, zwaarde met steenwol(vlokken) isoleren heeft dan denk ik weinig zin, eerder wat dikker.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat

Bericht door JantjeV8 »

Gebouwen dienen momenteel een minimale Rc waarde van 2,5 op de gevels te behalen. Rc is van de totale constructie, dus alle Rd waardes van de totale constructiedikte bij elkaar opgeteld. Dat noemen ze de 'veilige handrekenmethode'.
Er zijn dure soft-ware pakketten zoals Trisco en Vabi die een 3D berekening kunnen maken, dan wordt een constructie in een soort hele dunne schijfjes geknipt en per schijfje de Rc waarde berekend. De invloed van bijvoorbeeld plaatselijke spouw-ankers, schroeven in de gipsplaat binnen e.d. worden dan nauwkeuriger meegenomen.
Staal is een bijzonder slechte isolator en vormt in een constructie heel gauw koudebruggen.
Juist onze ketels bestaan volledig uit staal/metaal, en met name de aansluitingen van de pijpelarij zijn forse doorbraken. In de gevelbouw is een vuistregel dat 1 stalen constructiekoppeling door een gevel zo'n 80% van je isolatiesysteem afbreekt...

Nu wil het fenomeen in onze systemen dat de stalen ketelwand niet direct met de buitenlucht in contact staat, maarjuist direct met het warme/hete medium daar in, die invloed van dat staal zal weinig teweegbrengen.
Wel trek ik de conclusie dat de aangelastte sokken en pijpverbindingen ontzettend goed ingepakt moeten worden. Op die plekken is de concentratie staal veel hoger ten opzichte van het oppervlak. Rond die plekken wat dikker isoleren zal geen kwaad kunnen en het verlies beperken.

De meeste constructies zitten momenteel op een isolatie dikte van 100 tot 120mm. De schuimmantels die bij een buffervat of boiler meegeleverd worden, zijn ook 100mm dik. Ik moet zeggen dat ik bij mijn buffer (www.solarbayer.de) geen warmtestraling voel. Weliswaar voelt de isolatie niet koud aan, maar straling is te veel gezegd. Rond de koppelingen een extra isolatiering strak aaneengesloten aanbrengen tot zon 200mm dikte is dus een advies, ook aan mijzelf gericht!!
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: buffervat

Bericht door Leon »

Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hier kan ik mee vooruit.

Gr leon
Plaats reactie