Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem »

atlas schreef: Wat bedoel je? Een bepaald merk of zo? en welke dan; Gude?
Atlas.
Ik heb net 6 pagina's op marktplaats bekeken, en laat ik het zô zeggen;
alles wat onder de €-450 zit wil ik niet hebben. En om de doodeenvoudige rede; als je naar de foto's kijk
zakken die dingen al door de hoeven. Het zal heel goed gaan als je weinig stook of niet te dik en makkelijk hout heb, maar als je je hele winter voorraad er mee wil kloven, en dan praat je over 10m3 en dat jaar daarna ook en nog langer, dan komt het er toch op aan dan speel ik liever op safe. Onder de 7-ton moet je ook niet willen gaan want een beetje overcapiciteit is nooit verkeerd, en je zal er altijd stukken bij hebben dat je die 7-ton zeker nodig heb en dan is een gerenommeerd merk toch op z'n plaats, want over 4 of 5 jaar moet ie 't nog doen. Nogmaals, ik praat hier over intensief gebruik en dan is een goed merk op z'n plaats.
Ik sprak hier boven ook over twee weggooi kettingzagen, nou, je kan er op wachten dat er één op het grof-vuil beland. Ik had deze toendertijd bij de Aldi vandaan voor iets van €63,- en wist al bij voorbaat dat deze het niet lang zouden uithouden bij me, maar voor dat geld kon ik me geen buil vallen, wat een herrie komt er uit dat ding zeg ... dus eerdaags gaat ie strijdend tenonder.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Speksteenkachel »

Ik ben eens even gaan zoeken, op onderstaande link verkopen ze Bell kloofmachines.
Weet iemand of deze prijzen redelijk kloppen?

http://www.groenekracht.com/ShowFinal.a ... Laatst=486

Willem, wat bedoelen ze precies met kloofbreedte, is dat de dikte van de stam die je invoert in de machine of is dit de lengte van het gekloofde stuk wat er weer uit komt?
Altech Eclips
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

@ speksteenkachel en anderen,

Heb die website vanhttp://www.groenekracht.com/ShowFinal.a ... Laatst=486 even bekeken: Zie hier staande en liggende kloofmachines.
De liggende zijn mij afgeraden vanwege het gesleep en het steeds op moeten beuren van het hout. Of.......?

Atlas
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door sjoerd »

de kloofbreedte is de diameter van het hout dat je er op legt. je kunt het natuurlijk net zo klein kloven als je wil. dan droogt het sneller en kun je het weer sneller stoken.
op deze site hebben ze ook goed kloofmachines. https://www.stierman.info/
hier heb ik de mijne ook van de woody 7.
ik kloof ook gemiddeld 8-10 m3 per jaar en hij houd het goed vol.

Sjoerd
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem »

atlas schreef:
De liggende zijn mij afgeraden vanwege het gesleep en het steeds op moeten beuren van het hout. Of.......?
Atlas
Maar hebben ze je dan wel verteld hoe het met een staande gaat, lijkt mij dus van niet, zolang je het zelf doet heet dat werken of het nu een liggende of een staande is, slepen en opbeuren blijft.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Een kloofmachine moet overcapaciteit hebben. Een machine van 25 ton perskracht mag gerust met de cilinder rechtstreeks in kort hout gedrukt worden, die wint het wel.
Maar doorgaans zijn die vertikale machientjes tussen de 7 en 10 ton. Meestal hebben die en kokerprofiel en een trekkende cilinder ipv duwend. Nadeel is veelal dat die koker best veel wrijving heeft en dus voor kracht verlies zorgt. 7ton heb je al best gauw nodig. Er is veel 'Chinees' spul in de handel, kijk er mee uit. Lekkages en al snel veel speling op de constructie zijn het gevolg. Scheppach heeft best goeie prijs-kwaliteitverhouding daar in.

Zelf ben ik bezig met een zelf-verbouwing. Een gruwelijk lompe horizontale perser. Een proffessionele die storing had en dus voor oud-ijzerprijs van de hand ging. Zal tt wat foto's maken.
Ik heb via marktplaats wat adressen gevonden. Split-fire is een heel leuke machine die op mij een goeie indruk maakt. Tevens zit er in Frieslang iemand die ze zelf bouwt en op MP adverteert, momenteel met een groen-zwarte klover met lift voor zwaar hout. Ronduit prima materiaal, dat zal een levenlang meegaan, hij maakt het echt netjes en niet met rommelmateriaal.

Voor ieder is er wel wat te krijgen, op 220V, op 380V, op de trekker aangedreven zowel met aftakas of op trekkerhydrauliek of een klover met een eigen brandstofmotor.
Je keus hangt mijns inziens af van hoeveel je stookt, wat je aan ruwe brandstof binnen krijgt en je soort kachel.
Mijn kachel bijvoorbeeld kan hout laden van 65cm lengte. Dat probeer ik te benutten dus moet m'n klover dat ook aan kunnen. Ik beschik over 380V en niet over een trekker. Dus m'n keus neigt dan al naar een 380V of met een eigen brandstofmotor. En zo kan ieder z'n eigen keus maken. Het gaat er niet direct om: Dat is de juiste machine en DIE moet iedereen kopen. Is voor ieder verschillend.
Jan-Sietze
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 mar 2009, 18:57
Locatie: Fryslân

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Jan-Sietze »

Kloofbijltje (1½ kg) van de bouwmarkt, en pas met m'n 2e steel bezig... :wink:
Tja, en niet alles klooft even lekker; dan gebruik ik een van m'n kettingzagen om ze 'voortebewerken'.
Half inzagen en dan gericht slaan met de bijl...


Zoals te lezen in m'n onderschrift heb ik 3 husky's;
Een 335 tophandle, een handig zaagje om mee te snoeien en te klimmen.
Een 55, een allround zaag -ligt en veel kracht.
En een 372XP, een 70cc prof. bosbouw machine -met 40 & 60cm zaagblad, eigelijk te groot en zwaar voor mij...

Zo vermaak ik mij Afbeelding
Husqvarna 372 XP 2005
Husqvarna 372 XPG 2002
Husqvarna 266 XP 1984
Husqvarna 55 2006
Husqvarna 335 XPT 1999
Husqvarna 357 XP 2002 - in need of service
Husqvarna 372 XP 2006 - in need of repair
Husqvarna 357 XP 2009 - in need of repair
Husqvarna 225 H75 2000
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Rj »

ik gebruik een Mc Culloch 338, een beetje een flexibel ding, maar hij loopt prima..
willem zweden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2009, 11:54
Locatie: Torsby, Zweden
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door willem zweden »

kloven in zweden.
We gebruiken een kloofmachine uit ca 1960.
Houten wiel in houten behuizing, aan beide zijde van het wiel een bijl die met twee omwentelingen per minut voorbij komt. Gaat razend snel, wel regelmatig je fingers tellen.

Willem Zweden
p1010015v2.jpg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Willem,

Kun je foto's maken van het inwendige van de machine?
Best benieuwd hoe dat er van binnen dan uit ziet.

groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Net zoiets als deze denk ik

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Je krijgt er in elk geval een warm gevoel bij als je dat ziet, zonder dat de kachel aan is...

Zou voor mij geen optie zijn, veelste gevaarlijk, 1x niet opletten en daar zit je dan.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen e.a. Kloofgereedschap

Bericht door Albert van WdJ »

Bedankt Kockie voor je post.
Wat een goed en snel werkend maar link apparaat zeg!
Wanneer je dan verder kijkt op youtube dan zie je gelijk ook het neusje van de woodsplitters-zalm.
Dan zou ik toch voor een veiliger model kiezen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Atlas »

Wat denken jullie van deze boogsplitter. Deze schijn je aan te kunnen sluiten op je Karcher.
Al iemand die hem live aan het werk heeft gezien misschien?
http://www.youtube.com/watch?v=1D9zY_qbXT0
Kockie, hoe krijg ik het begin van dit filmpje op deze pagina in beeld, net als hierboven? Hoe doe je dat?
Laatst gewijzigd door Atlas op 09 apr 2009, 00:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

atlas schreef:
Kockie, hoe krijg ik het begin van dit filmpje op deze pagina in beeld, net als hierboven? Hoe doe je dat?
Dat kun je hier vinden

Code: Selecteer alles

[youtube]1D9zY_qbXT0[/youtube]
Zo dus
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie