wand of vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door GTV6 »

Hans, Als gezegd er is convectie, maar zie alles in proporties, het is namelijk niet zo dat de convectie van wandverwarming een echte trek kan veroorzaken die als tocht wordt ervaren.
Een radiator gestookt op 30 graden gaat ook geen tocht veroorzaken, eentje op 80 of 90 graden zeker wel.

Holtere, dat is zeker waar, is per mens verschillend maar 28 graden vloertemperatuur is wel de max voor de gemiddelde mens daarboven krijgt menigeen dikke voeten. En sommigen daaronder al.

Meest ideale is alle vlaken zeer licht verwarmen, vloer wanden en plafond. Maar in een nieuw huis met perfecte isolatie wel alles in ruime lussen aanbrengen ik denk 30 tot 40 cm. Vervolgens zeer maatvast werken want dan weet je later waar je wel en niet kan boren.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben niet zo een maatvaste werker dus ik heb een foto archief
groet!

Ritsaert
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door ritsaert snijder »

JantjeV8 schreef:Waarom noem je het dan werkkamer?? :lol:
Je hebt gelijk, mijn kinderen springen alle kanten op terwijl ze hun huiswerk doen in de werkkamer :lol:
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door kockie »

@Hans en Hans (Dormos en Hanskraayeveld),

Jullie kunnen de persoonlijke discussie daar voortzetten; het liefst met een pot bier en of andere versnaperingen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door hanskraayeveld »

Het beste/meest comfortabele/lekkerste lijkt me vloerverwarming met wandverwarming.
Wel veel werk, maar als dat geen bezwaar is...
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Ingir »

Aangezien ik beide heb: vloerverwarming ervaar je vooral als "geen koude vloer" ofwel geleidingswarmte en bij wandverwarming ervaar je vooral de stralingswarmte. In slaapkamers/badkamer zou ik eerder kiezen voor wandverwarming dan vloerverwarming, zeker als die niet op de BG liggen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door OBL-Rien »

Als je voeten warm zijn, kun je een lagere omgevingstemperatuur nog als behaaglijk ervaren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door holtere »

Als je voeten warm zijn, kun je een lagere omgevingstemperatuur nog als behaaglijk ervaren.
Zo ken ik er ook een:
"Als je koude voeten hebt moet je een muts opzetten"
:roll:
Zon in Dronten
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 mar 2016, 15:05

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Zon in Dronten »

Ik heb ook over vloerverwarming gedacht. Wij zijn echter ook grote fan van een houten vloer. Ik zie nu al op de plekken waar onze radiatorleidingen lopen dat het hout uitdroogt en openbarst. Veel dweilen om vochtig te houden vind ik ook maar niks. Iemand suggesties / ideeën voor de comby vloerverwarming en houten vloeren?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Wouter Gillis »

Hout op vloerverwarming kan volgens mij op voorwaarde dat je het hout met flexibele lijm bevestigt op de chappe, de temperatuur van de vv laag kan blijven (is sowieso het beste) en je zonder nachtverlaging de ruimte permanent op temperatuur houdt.

Waarschijnlijk is de watertemperatuur van de huidige radiatoren te hoog wat de barsten en uitdroging ter hoogte van de leidingen veroorzaakt.
Groet Wouter
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door MaartenB »

Voor de slaapkamer zijn we voor wandverwarming gegaan ivm houten vloer. Als ik langdurig aan een bureau zit voor de wand met wandverwarming vind ik de warmtestraling richting mijn hoofd eigenlijk niet zo prettig. Ivm weinig oppervlak moeten we wel werken met een aanvoer van 35-40 tijdens de koudste dagen, wat dan de wandtemperatuu is weet ik niet.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door Joepie »

Met een RC van 5-6 in de slaapvertrekken zou ik kiezen voor een heel klein radiatortje op een onopvallende plek. Kost een paar tientjes. Met onze huidige RC van 3,5 worden de slaapvertrekken al bijna niet verwarmd, op 1 na staan alle radiatoren dicht. Spaarzame koude dag? Dekentje erbij. Op de BG wel vloerverwarming, voor het comfort.

De besparing op het niet aan hoeven leggen van wandverwarming zou ik steken in een (o zo onrendabele) zonneboiler.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: wand of vloerverwarming

Bericht door MaartenB »

Bij een verbouwing is het zelf aanleggen van vloerverwarming in een lemen muur niet zo duur trouwens.
Plaats reactie