hoeveel m2 heatpipes?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ruuben,

ik bedoel iets anders. Er ontstaat in de aansluiting van de buffer zelf circulatie. Daarom zijn alle aansluitingen van een buffer heet, of ze nu in gebruik zijn of niet. Dat is verlies, zeker met een 8tal aansluitingen van vrij fors formaat. Een zwanehals voorkomt dit. Die blijft gewoon koud, moet wel in isolatie zitten. Zie snelle schets in bijlage. De pijlen in de bovenste tekening stellen de circulatie voor.
Isolatie buffer.pdf
(31.62 KiB) 278 keer gedownload
Groet
Wouter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Edit, het is de bovenste pdf, de onderste krijg ik niet meer weg

groet
Wouter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door kockie »

Wouter Gillis schreef:Edit, het is de bovenste pdf, de onderste krijg ik niet meer weg

groet
Wouter
Ik wel ;)

Je hebt het over een voorziening om interne circulatie in de leiding af te remmen zie ik. Niet zo zeer om ongewenste circulatie in het hele systeem te voorkomen.

Ik wil dit ook in mijn systeem gaan inbouwen als deze op de schop gaat. Ik merk dat stukken leiding bij stilstand erg warm blijven, dat is zonde, ook als ze goed geïsoleerd zijn.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

haha,
bedankt. Jij tovert het (on)nodige wel weg.

Ik bedoel inderdaad de interne circulatie in de leidingen. Zeker doen dus! Enkele zwanenhalzen kosten zo goed als niets maar het levert wel veel op, zeker wanneer elke kWh telt zoals bij een zonnebuffer.

Ik noem ze zwanenhalzen maar ik zie dat hiermee doorgaans een sifon (waterslot) onder een wastafel wordt aangeduid. Ben dus niet zeker van de benaming...

Groet
Wouter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

De zwanenhals van de tekening lijkt me niet optimaal. Een kerrklep doet hetzelde. Daar zit een veer in die bij geen actieve 1 richtingsstroming gewoon dicht is. Dus geen natuurlijke stroming meer.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door JantjeV8 »

Een zwanenhals is een stankafsluiter, wordt toegepast onder 'open' sanitaire componenten zoals wastafels, toilet, spoelbak e.d.

Een keerklep blokkeert in 1 richting de stroming, zowel de natuurlijke als de geforceerde stroming. Bijkomende functie voor een keerklep is dat hij ook enige weerstand veroorzaakt in de 'juiste' stromingsrichting en daarmee de natuurlijke circulatiestroming stil zet.

Dat is niet hetzelfde als een zwanenhals, of ik begrijp je opmerking niet.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Een zwanenhals is een stankafsluiter, wordt toegepast onder 'open' sanitaire componenten zoals wastafels, toilet, spoelbak e.d.

Een keerklep blokkeert in 1 richting de stroming, zowel de natuurlijke als de geforceerde stroming. Bijkomende functie voor een keerklep is dat hij ook enige weerstand veroorzaakt in de 'juiste' stromingsrichting en daarmee de natuurlijke circulatiestroming stil zet.

Dat is niet hetzelfde als een zwanenhals, of ik begrijp je opmerking niet.


@ kockie, kan dit onderwerp worden afgesplitst?

een keerklep doet hetzelfde plus voordeel dat ook natuurlijk stroming in je hele systeem verleden tijd is.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Ruuben,

als je goed kijkt naar de bijgesloten pdf zie je dat je geen keerklep kan installeren tegen dit soort afkoeling aangezien de stroming IN de aansluiting van de buffer gebeurt en de buffer dus niet uitkomt. Op de "zwanehals" komt inderdaad nog een keerklep, tenzij de buffer op zolder staat.

groet
Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter Gillis op 28 apr 2016, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

ow, nu zie ik dat ik schreef: "Ik bedoel inderdaad de interne circulatie in de leidingen" Dat moet zijn "Ik bedoel inderdaad de interne circulatie in de buffer"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door holtere »

Hebben jullie een foto van zoiets. De tekening is voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk :?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Holtere,

een foto heb/vind ik niet onmiddellijk jammer genoeg.
Ik heb nog wat kleur toegevoegd in de tekening.
Groen: bufferwand met 1 aansluiting (zonder dat er een leiding is op aangesloten)
Geel: isolatie rond de buffer
Pijlen: geven de interne circulatie weer IN de buffer, in de tweede (onderste) tekening zijn deze pijlen weggelaten doordat de "zwanehals" de interne stroming stopt.
Isolatie buffer.pdf
(41.61 KiB) 187 keer gedownload
hopelijk zo wat duidelijk.
Groet
Wouter
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door dormos »

Wouter,

Ik snap de logica niet helemaal. In het eerste plaatje onstaat er volgens mij circulatie in de niet gebruikte aansluiting, met name omdat deze ongeisoleerd is. De aansluiting zal aan de buitenkant afkoelen dus circulatie.

In je tweede plaatje breng je extra isolatie aan, maar ook een zwanehals die buiten de isolatie komt te liggen. Wordt die zwanehals dan ook niet een lek, al was het maar door geleiding? Is het niet veel makkelijker om de extra isolatie over de niet gebruikte aansluitingen aan te brengen, en is daarmee het probleem ook niet opgelost?

Groet,

Hans
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Dormos,

ik heb geen aansluiting getekend omwille van de duidelijkheid (hahaha, dat helpt). Dus ook wanneer er een leiding is aangesloten, is er (evenveel) verlies. Ik sprak over niet gebruikte aansluitingen om aan te tonen dat zelfs al gebruik je de aansluiting niet, er toch veel verlies is terwijl velen dat over het hoofd zien. Maar dat verlies heb je dus evenveel bij wel gebruikte aansluitingen. Niet gebruikte aansluitingen kan je inderdaad ook afdichten met isolatiedoppen.


Dan de werking van de zwanehals: door de zwanehals stopt de interne stroming. Het hete water zal niet meer tot aan de buitenkant van de isolatie geraken omdat het daarvoor moet zakken, hetgeen dus niet gebeurt. Bovendien, als er al water in de aansluiting afkoelt, zal het in de zwanehals zakken en er niet meer uitstijgen. Er is dus geen circulatie meer. De zwanehals is ongeveer 15cm lang, bij mij thuis voelt het uiteinde dat uit de isolatie komt gewoon koud aan, dus de geleiding is minimaal. De zwanehals ligt wel volledig (op het uiteinde na) in de isolatie, tenminste dat is de bedoeling. De tekening is hier misschien niet zo helder.


groet
Wouter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door holtere »

Ik kan me er iets bij voorstellen :wink:
Stel je hebt zo'n 1 1/2 aansluiting. Daar draai je gewoon een haakse bocht in naar onderen wijzend met een afsluitdop aan de andere kant.
Is dat dan voldoende of zet je daar nog een haakse bocht zodat ie weer rechtuit gaat met daar pas de afsluitdop...
Gaat er wel leuk uitzien dan, maar goed als het werkt 8)
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: hoeveel m2 heatpipes?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Holtere,

niet gebruikte aansluitingen zou ik gewoon isoleren.
aansluitingen die in gebruik zijn, voorzien van een zwanehals. Let wel, de zwanehals moet in de isolatie liggen, anders heeft het weinig nut.

groet
Wouter
Plaats reactie