Arduino houtkachel monitor systeem

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Ik vind het supermooi!
Alleen denk ik wel dat je door alle metertjes het overzicht een beetje kwijtraak.
Ik zou bijvoorbeeld kiezen om de ruimtetemp, aanvoertemp en afvoertemp gewoon te noteren in cijfers.
Ten eerste kan je dat dan preciezer aflezen, en ten 2devmeer ruimte en overzicht.
Ten 2e zou ik het vermogen naar cv en ruimte en verlies procentueelsgewijs verdelen over een soort balk, waarbij blauw het waterzijdig vermogen is, rood het vermogen naar de ruimte en een andere kleur het verlies.
Dat is namelijk altijd 100% bij elkaar.
Dan kan je mooi de verhouding zien tussen zacht en hard stoken. Erin kan je dan eventueel het vermogen in kW zetten.

Ik vind het idee heel mooi. Ik vraag me alleen af in hoeverre het toepasbaar kan worden gemaakt...
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Hi Hans, bedankt voor je compliment.

Ik vind het zelf ook nog wat onoverzichtelijk, maar het is maar een eerste opzet.
Ik loop nu zonder nieuwe hardware helemaal vast. :(
Ik heb zojuist het een en ander besteld, dan eerst maar eens kijken of het ook echt werkt.
Daarna ga ik weer verder gaan met de layout. Misschien ook het e.e.a. in groepen verdelen ofzo.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door holtere »

Misschien moet je wat prioriteiten stellen.
Rendementscijfers e.d. zijn wel even leuk maar je moet eigenlijk meteen je stooksituatie kunnen beoordelen gericht op zo min mogelijke verontreiniging (lijkt mij althans)
Bijvoorbeeld: Je stookt bijvoorbeeld op een optimaal zuurstofrestant en hopelijk niet op schoorsteentemperatuur?
Een grafiekvorm met een verloop is voor een aantal gegevens misschien ook handiger.
Hoe zit het eigenlijk met de vergelijkbaarheid met andere, tot nu toe gehanteerde meetinstrumenten, als een Testo bijvoorbeeld? Het is wel zo prettig om verschillende metingen te kunnen vergelijken!

Overigens was ik de bos veren vergeten voor die mooie metertjes.....Bij dezen 8)
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Zo is het als het in "groepen" staat. In tabellen enzo moet ik me nog verdiepen.

Toch alvast een 2e opzetje :idea: :mrgreen: :?: :geek: :!: :shock: 8) :lol:

@ holtere, misschien komen de grafieken later, maar dat kan dan een aparte pagina worden.
Je heb dan wel een webservertje erbij nodig met mysql. dan kan nu met Makerplot.
Dit is gewoon een HTML pagina gaat staat op een SD-kaartje, op de ethernet shield.

Heb jij enig idee hoe heet bij jouw de rookgassen zijn VLAK VOORDAT ze de warmtewisselaar in gaan?
holtere schreef: Hoe zit het eigenlijk met de vergelijkbaarheid met andere, tot nu toe gehanteerde meetinstrumenten, als een Testo bijvoorbeeld? Het is wel zo prettig om verschillende metingen te kunnen vergelijken!
Met een Testo is dit niet te vergelijk, daar komen niet zoveel gegevens uit. En andere. Bijvoorbeeld CO % & Giftigheidsindex & onderdruk, maar dat is ook afhankelijk van welk type je hebt.
Deze worden op een lcd-schermje onder elkaar weergegeven in cijfers.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door holtere »

Heb jij enig idee hoe heet bij jouw de rookgassen zijn VLAK VOORDAT ze de warmtewisselaar in gaan?
Eigenlijk geen idee. Onderin de riser kunnen temperaturen voorkomen van 1100 graden naar het schijnt maar wat daar een meter verder van over is :?:
Met een Testo is dit niet te vergelijk, daar komen niet zoveel gegevens uit
Met een Testo meet je inderdaad maar een paar dingen maar wel de belangrijkste nl. de volledige verbranding en de verontreiniging!
Een en ander gaat mijn scheikundige/digitale/elektronische pet te boven maar op deze site staat ook wat info m.b.t. lambda-sondes die gebruikt worden voor houtvergasser-aansturing: http://lambdacheck.de/
Onderstaande een voorbeeld van een Testo 330-meting van de batch-rocket. De testo wordt daarbij aangesloten op een pc/laptop en dat levert o.a. dit plaatje op. Je meet dan alleen in de schoorsteen.
Nog een linkje met metingvoorbeeld: http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=19&t=371
Een waardevolle meting geeft in eerste instantie de gegevens van de verbranding en de schoorsteentemp, dan heb je je totale verbrandingsrendement en een indruk van de verontreiniging. Dan ben je voor een massakachel al klaar want de rest gaat naar de omgeving. Voor een hout-cv ga je nog onderverdelen naar kamer-zijdig en water-zijdig. Nog een stap verder kun je meten wat er uiteindelijk in de cv terecht komt want het is aannemelijk dat het achterliggende systeem een eigen rendement heeft. Rechtstreeks in de cv, via een buffer enz.
De laatste stap is zeker interessant, maar voor de klant en de cv-installateur en minder voor de kachelbouwer!
Bijlagen
Testometing.gif
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Ik denk ook niet dat je dit moet zien als een vervanger van Peter z`n Testo. Al zou het leuk zijn als er nog ook CO meting mee gedaan kan worden.
Voor zover ik weet zijn de CO cellen elektrochemische cellen.
Het probleem met die dingen is, dat ze een beperkte levens duur hebben ( ook in de verpakking) en redelijk aan de prijs zijn.
Een cel is rond de honderd euro en gaat maar een jaar of 2/3 mee. En bij vervanging moeten ze ook nog worden gekalibreerd.
Die 2/3 jaar is bij normaal gebruik.
Ik kan me voorstellen dat zo`n cel nog geen stookseizoen mee gaat, als hij aan een houtkachel hangt die de de hele dag staat te loeien.

Misschien moet je Peter zijn meting ook meer als een eenmalige actie zien.
Nadat je een kachel gebouwd heb, wil je tenslotte ook weten hoe hij presteert.
Er zijn maar weinig mensen die, als hij niet goed is, daarna de vuurkamer aanpassen.
Jij bent een uitzondering door gewoon ff een hele nieuwe kachel te bouwen. :shock: :shock: :shock: Diep respect daarvoor.

Deze opzet geeft je aan schat aan informatie, het HELE stookseizoen door! En ook nog voor relatief weinig geld.
Je leert je eigen systeem hiermee goed kennen, en zou zo bijvoorbeeld kunnen zien wanneer het tijd wordt om je wisselaar je reinigen. :)
Of er een klep blijft hangen...
Maar ook in geval van Vince, om te regelen.

Maar ik ben net 2 nieuwe werelden ingestapt.
Een cursus webpagina`s bouwen en een cursus Arduino uitvogelen.. :oops: En dan moet dat ook nog met elkaar gaan communiceren.

Het zou fantastisch zijn als er een goed oplossing voor een constante CO meting komt.
Maar dat is, voor mij althans, even voor later.
Maar ideeën :idea: zijn natuurlijk altijd welkom
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

Its Alive !!! :D :mrgreen:

Gisteren besteld en vandaag al binnen.
Dus vanavond lekker zitten klooien en een ethetnet shield gemonteerd met SD kaartje.

http://fulton.xs4all.nl:333

Het laden van buiten af duur wel even (tot een minuut), maar intern op de telefoon, is het een stuk sneller.
Is verder ook niet echt van belang, want het verbrandingsproces verloopt ook traag.

Nu zal het moeilijkste deel wel gaan beginnen. :( :?
BuschBusch
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 feb 2016, 11:23

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door BuschBusch »

@ Holtere, ready to burn en Hans: brrrrrrrrr - bij het aanpassen van de sketch ben ik er achter gekomen dat de formule die ik heb gebruikt voor het zuurstofgehalte niet klopt. Ik had een waarde van 20.9% verwacht, ik kreeg 18.27%. Aangezien het zuurstofgehalte essentieel is voor alle andere formule's, moet ik eerst hier een oplossing voor vinden. Ik baal hier ontzettend van. Wacht in ieder geval met de aanschaf van een sensor. Ik hou jullie op de hoogte. Het spijt me.

postscript: op de fiets naar huis besloten dat ik net zo lang met dit probleem blijf vechten tot ik een oplossing heb.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

@buschbusch

Als de formule niet klopt maakt voor het bestellen en programmeren verder niet zoveel uit.

@readytoburn

Wat leuk dat je zo enthousiast bezig bent, werkt gewoon aanstekelijk!
Ik vraag me mbt het programmeren nog een paar dingen af.
Wat hebben we allemaal nodig?
Als ik simpel redeneer:
Een arduino
Een rookgastempsensor
2 watertempsensoren
Een waterdebietmeter
Een lambdasensor

Kunnen we hiermee alles realiseren?

Met de lambda icm rookgastemp kun je het rendement van de houtverbranding meten en het verlies.
Met de watertempsensoren en waterdebietmeter, de opbrengst naar cv.
Door middel van de houtweging, kun je het afgegeven vermogen naar de ruimte berekenen.
Alleen kan dit niet "live".
Hoe kan je nu het afgegeven vermogen naar de ruimte live in beeld krijgen?
Dat is volgens mij bijna niet mogelijk...
Of zie ik iets over het hoofd???
Of kun je met een lambdatest icm rookgastemp test ook het totale vermogen berekenen?
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

BuschBusch schreef: postscript: op de fiets naar huis besloten dat ik net zo lang met dit probleem blijf vechten tot ik een oplossing heb.
Voorlopig gewoon even "calibreren" met "+ 2.63".
En dan misschien eerst eens een meting met een Testo er bij, om te controleren?

20.9 - 18.27 = 2.63
hanskraayeveld schreef: Met de lambda icm rookgastemp kun je het rendement van de houtverbranding meten en het verlies.
Met de watertempsensoren en waterdebietmeter, de opbrengst naar cv.
Door middel van de houtweging, kun je het afgegeven vermogen naar de ruimte berekenen.
Alleen kan dit niet "live".
Hoe kan je nu het afgegeven vermogen naar de ruimte live in beeld krijgen?
Dat is volgens mij bijna niet mogelijk...
Of zie ik iets over het hoofd???
Of kun je met een lambdatest icm rookgastemp test ook het totale vermogen berekenen?
Je kan het totaal vermogen berekenen met vermogen van de warmtewisselaar x (rendement wisselaar/100)

Het leuke is dat jij het vermogen van de warmtewisselaar al hebt en Vince het rendement van de wisselaar. da`s de schakel tussen die jullie 2 systeempjes.

Hieronder een excelsheet waar ik de te gebruiken formules ff voor heb gezet.
zet en druk fouten voorbehouden
arduino berkeningen.xls
(157 KiB) 114 keer gedownload
Van zuurstof naar houtblok :P
Laatst gewijzigd door ready to burn op 16 apr 2016, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »

hanskraayeveld schreef:
Ik vraag me mbt het programmeren nog een paar dingen af.
Wat hebben we allemaal nodig?
Als ik simpel redeneer:
Een arduino
Een rookgastempsensor
2 watertempsensoren
Een waterdebietmeter
Een lambdasensor
Ik denk dat het wel fijn is, om allemaal dezelfde onderdelen te gebruiken en het op dezelfde manier aansluiten.
Zodat iedereen dezelfde sketch kan gebruiken.
(Dat gaat een iedere een hoop tijd schelen. (Altans mij, want ik moet met jullie mee liften :oops: :roll: ))


Ik doe vast even een voorzetje
Arduino Mega ?????
SparkFun HTU21D temperature and humidity sensor (Vince)
12 volt 3A power supply (Vince)
2x Adafruit Max MAX31855 (Vince)
2x K-sensor (voor de rookgas) (Vince)
2x watertempsensoren type ????? (Hans)
1x waterdebietmeter 1 pulse/liter ????? ( Hans)
1x ethernet shield 2 (of Wifi ????? )

Mijn Uno zit al voor 85% gevuld met Vince zijn sketch + Webshield + SD kaartje. Ik vermoed dat dit dus wat zwaarder moet worden?
Ik heb een ethernet shield 2 genomen. omdat hier in huis alles bekabeld is. Maar vind Wifi ook prima.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door kockie »

Waarom eigenlijk de keuze voor een arduino en niet voor een raspberry oid? Veel meer power voor minder geld. De benodigde shields zijn goed verkrijgbaar. In mijn ogen veel stabieler; aparte threads voor verschillende functies die je per stuk kunt (her)starten vanaf afstand. Mogelijkheid tot een uitgebreidere webpage. Ethernet en inmiddels zelfs wifi aan boord.

Ik heb nog 1 arduino in gebruik in mijn installatie en die wordt deze zomer uitgefaseerd ivm instabiliteit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door ready to burn »



Tja, het heeft idd een berg voordelen.
- veel meer power
- veel meer mogelijkheden
- goedkoper !!!
- makelijk een image branden
- MySQL aan boord
- ethernet aan boord
- te benaderen via FTP, SSH, VNC
- direct een monitor en toetsenboord op aan te sluiten.
- Arduino sketch compatibel ?
- makelijker uit te breiden in de toekomst ?
- en ik heb nog een RaspberryPi liggen :D van een oud Kodi system.


Nadelen
- gebrek aan kennis ?
- ???

The Arduberry makes it easy to connect all kinds of Arduino sensors and shields to the Raspberry Pi! Now you can build just about anything you can dream up. This board will help you take your project to the next level.


@ Hans & Vince
Wat vinden jullie van Kockie zijn idee :idea: :?: De moeite & geld van het proberen waard ?
Ik heb een klein beetje Linux kennis.

Edit:
Hier staat een heldere uitleg
http://www.dexterindustries.com/Arduber ... g-started/
Laatst gewijzigd door ready to burn op 16 apr 2016, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb geen idee... Ik heb er geen ervaring mee.
Als het beter/goedkoper/sneller/betrouwbaarder is kan ik er geen bezwaren tegen hebben.
Alleen ik ben er niet bekend mee, das de ellende...
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Arduino houtkachel monitor systeem

Bericht door RuudBalk »

Hallo lambda's,

Aangezien 'Arduino UNO' en 'Raspberry' enkel mijlen boven mijn petje gaan, ben ik geïnteresseerd geraakt in het vaker genoemde ding van http://www.lambdacheck.de .
Voor ik iets aanschaf heb ik eerst aan hun gevraagd of het ding ook te gebruiken is voor mijn "gewone" houtkachel, en een eerlijk antwoord gekregen ... zie bijgevoegd document.
Aangezien ik geen Duits beheers gaat elke vertaling via taalmachines en het woordenboek, maar het (eerlijk) antwoord is wel duidelijk.
Op twee dingen na:
a) wat is "Scheibenspülung" ? Ik denk zelf ruitspoeling.
b) dit is belangrijker ... de ruitspoeling is tevens de secundaire luchttoevoer; de primaire luchttoevoer staat bij hout altijd dicht.

Waarom zou dat een probleem zijn? Het is toch zo dat juist de lambdasonde aangeeft hoeveel lucht/zuurstof aangevoerd moet worden?

Heeft iemand een idee wat bedoeld wordt?

En Kockie, bij wat voor toestel gebruik jij het ding?

Groet,
Ruud.
Bijlagen
Vertaling van antwoord Lambdacheck.doc
(19 KiB) 127 keer gedownload
Plaats reactie