Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Berri
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:22

Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Berri »

Nog even een vraag aan het eind van het stookseizoen..
Ik heb net mijn Barbas eco500 vervangen door een tulikivi t750M van zo'n 900 kilo, een kleintje. Met mijn vorige kachel kon ik door primair en secundaire lucht op elkaar af te stemmen,(schoorsteen beetje knijpen) zo'n 425 tot 475 graden halen gemeten bovenop de kachel aan de buitenkant.
De vlammen waren mooi rustig, het hout brandde over de volle lengte,geen probelemen. De schoorsteen, het T-stuk achter de kachel en de kachel zelf waren altijd prachtig grijs, de schoorsteenveger had nauwelijks werk.

Nu brandt de kachel vooral enorm hard en bovenal onrustig. Het T-stuk en het gedeelte richting T-stuk achterin de kachel slaat diepzwart aan, het gedeelte bovenin de verbrandingskamer wordt met de laatste paar kilo hout net grijs. De buitentemperatuur van de kachel wordt zo'n 75-85 graden. Dit moet beter kunnen denk ik.
Ik heb een schoorsteen van 8m, en het lijkt alsof het rooster bijna mee de schoorsteen wordt ingezogen.
Kan het zijn dat de trek te hoog is ? Heeft iemand hier ervaring mee ? Primaire lucht knijpen lijkt mij anders dan de schoorsteen knijpen, maar weet dit niet zeker. Ik heb (nog) geen schoorsteenklep. Het hout is goed droog.

Wie heeft hier ervaring mee ?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Albert van WdJ »

Berri,

Het is mogelijk dat je zoveel lucht aanzuigt dat je het vuur afkoelt. Dan krijg je dus onvolledige verbranding. (en dus roet)
Hoewel er tegenstanders zijn van het aanbrengen van een schoorsteenklep, zit deze wel standaard in mijn atmosferische hout-cv. Er bestaan ook gewoon tussenstukken met klep die je direct na de uitlaat van je kachel plaatst.
De mogelijkheid bestaat echter dat je zogenaamd zwelgas krijgt. (of dat een goede ned. benaming is weet ik niet). Dan komt er rookgas (onvolledig verbrand) via de luchtopeningen naar buiten omdat je klep te ver dichtstaat.
Dit komt bij mij wel eens voor als het vuur te hard gaat branden en ik de schoorsteenklep teveel wil sluiten. De enige remedie is dan ook de luchttoevoer te knijpen.

Wat je ook kunt doen (en volgens mij zeker efficient is) is een balansklep in je schoorsteen aanbrengen die bij een vooraf ingestelde onderdruk vanzelf opent, waardoor je lucht uit de ruimte mee de schoorsteen intrekt (buiten het vuur om). Daardoor zal de trek niet verder toenemen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Erikvr »

Als de schoorsteen te veel trekt zijn er wel mogelijkheden om met een geregelde trekkap dit op te lossen. Maar het beste werkt het om dit via de luchttoevoer te doen. Heb je al geprobeerd om deze te knijpen?
Een schoorsteenklep is geen goed idee, de kans op terugslag van rookgassen is dan groot.
groet,
Erik
Berri
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:22

Re: Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Berri »

Bedankt voor de antwoorden, het wordt al iets te warm om te testen..ik stook zo'n 10 kilo hout in een goed uurtje er doorheen, het brandt enorm. Als dit de bedoeling is van een speksteenkachel dan heb je wel erg weinig plezier van de vlammetjes, maar kan ik wel stoppen met testen.
Als ik primaire lucht knijp dan krijg ik aanslag op mijn ruitje en echt mooie rustige vlammen zie ik nog steeds niet, dus dat lijkt niet direct te werken en werkt anders dan dan ik bv bij mijn ''oude" Barbas eco 500 mijn secundaire klep kneep terwijl mijn primaire lucht redelijk ver open stond. (geen idee overigens waar of wat het secundaire klepje deed, maar als ik hem helemaal dicht deed smoorde ik compleet mijn kachel)

Ik vergeet de smoorklep, althans om mijn kachel te regelen, en ga een soortje regelbare balansklep proberen. Het wordt dan gewoon een soort by-pass om lucht mee te trekken uit de ruimte en zodoende de trek in de kachel te verminderen. Als dit help kan ik altijd nog een regelbare trekkap overwegen.
Bedankt zover !
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Erikvr »

Hallo Berri,
als je de primaire luchttoevoer gesloten hebt en de kachel blijft nog loeien dan lijkt het of er valse lucht wordt getrokken.
Overigens bij je Barbas Eco kachel dient de primaire toevoer alleen om de kachel op te warmen. Als de kachel goed warm is, dan secundair (boven) open en primair (onder) dicht.
Weet je zeker dat je hout minimaal 2 jaar is gedroogd? Aanslag op je ruitje duidt meestal op te nat hout..
groet,
Erik
Berri
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:22

Re: Teveel schoorsteentrek mogelijk ?

Bericht door Berri »

Hout is 17-18% via vochtmeter, (meting gelijk na een stuk extra te klieven) Als ik primair sluit stort het vuur in dus eea zit goed dicht, het ruitje is brandschoon, bovenkant van de kachel is grijs.
Als ik overigens primair helemaal sloot bij mijn Barbas ging het niet goed met het vuur. (walm, aanslag en onvolledige verbranding en forse daling van temperatuur, zo'n 100+ graden gemeten op de bovenkant van de kachel)
En kennis had dezelfde Barbas maar een ander secondair systeem, en haalt niet die hoge temperaturen.
Plaats reactie