zonne boiler van een radiator

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

zonne boiler van een radiator

Bericht door sjoerd »

Beste mensen,

ik vroeg mij af of het mogelijk is om van een radiator (die we natuurlijk wel goed inpakken in een kist met isolatie en een glasplaat) een zonnecollector te maken. weet dat koper beter de warmte geleid maar het is natuurlijk wel eeh hele goedkope oplossing. ik dacht om er dan een rvs vat bover te plaatsen als boiler en zo krijg je het Thermosyphon idee.

Graag mening en ideeen.

alvast bedankt
sjoerd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door kockie »

Een zonneboiler van een radiator maken kanwel, maar heeft nadelen.
Een nadeel is dat een radiator uit vrij dik ijzer bestaat waardoor er veel warmte nodig is om 'm op te warmen en een radiator heeft een vrij grote waterinhoud. Hierdoor is er nog meer warmte nodig om 'm op te warmen. Alle warmte die nodig is om de collector op te warmen komt niet ten goede aan de boiler. Je collector moet zo licht mogelijk zijn (lees: zo klein mogelijke warmteinhoud hebben). Hierdoor wordt er snel warmte geleverd aan de boiler en heb je weinig verlies.


Kijk HIER Voor een belgisch zelfbouwverslag of HIER voor een nederlands bouw- en ervarings verslag
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, uiteindelijk zal er best warmte geleverd worden, maar niet veel.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Albert van WdJ »

Sjoerd,

In het zonwerkboek van Kevin McCartney worden ook cv-radiatoren genoemd als collector. Door de al eerder genoemde nadelen worden ze weinig/niet gebruikt.
Maar dat wil niet zeggen dat je ze niet gebruiken kunt. Ook ik ben veel te vaak behept met het rendementsvirus.
Maar als je nou plaats zat hebt om dit type collector te plaatsen, en je geeft er niet om dat je in de winter geen/weinig warm water uit je collector haalt, ga dan gewoon je gang met deze collector.

(Ik weet niet hoever je je al verdiept hebt in deze materie, maar ik geef je in ieder geval de volgende info.)

Bij gebruik van radiators zul je een gescheiden circulatiesysteem moeten maken, want water dat door een radiator is gegaan bevat roest etc. Die dingen zijn van binnen van gewoon ijzer.
Daarnaast moet je zoeken naar moderne radiatoren, want die hebben een veel kleinere waterinhoud per m2 dan de oudere modellen.
Het liefst radiatoren met 3 of 4 aansluitingen zodat je ze kunt aansluiten zoals je wilt.
Het zonwerkboek geeft aan dat je geen grotere radiatoren gebruiken moet dan 150x60cm. Gewoon omdat het onhandelbare dingen op het dak zijn, wanneer je groter gebruikt.
Tenzij je ze op de grond zet, of op een plat dak.

Je moet slechts één kant zwart verven, want zwart straalt ook weer warmte uit. Dus de achterkant ook zwart maken is niet aan te raden. Wit is beter als extra isolatie.

Mocht je het plan voortzetten, plaats dan een keer een reaktie op het forum met hoe je bevindingen zijn.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Brit »

Albert van WdJ schreef:Je moet slechts één kant zwart verven, want zwart straalt ook weer warmte uit. Dus de achterkant ook zwart maken is niet aan te raden. Wit is beter als extra isolatie.
Dit is niet waar. Zwart (en rood) nemen wel makkelijker warmte op, maar staan het net zo makkelijk af als bijvoorbeeld wit. vandaar dat radiatoren in huis ook wit zijn. Radiatorfolie erachter zal wel voorkomen dat er onnodig warmte verloren gaat.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Albert van WdJ »

Brit,

Vroeger werd bijv. het koperwerk opgepoetst van een stoommachine. Los van het mooie uiterlijk wat er een belangrijk effect dat glimmende voorwerpen minder energie uitstralen dan doffe, dus een vorm van isolatie.(bron : Stoom, vereniging van Krachtwerktuigen). Datzelfde feit is in zekere zin van toepassing op zwart en wit.
Wil je bijv. warmte van je kachelpijp hebben, maak hem dan zwart, dus bedek het glimmende rvs. Maak je die wit, is het effect minder.

Witte radiatoren hebben vooral een esthetische achtergrond. Zie jij al zwarte platen tegen een huiskamerwand? Los van het feit dat ze wel te verkrijgen zijn (als modern design), worden ze weinig toegepast. Zwart heeft ook als nadeel dat een ruimte er kleiner door lijkt. Vandaar dat die dingen bijna altijd licht van kleur zijn.

Ik geef wel toe dat de isolerende waarde van wit beperkt is. Heeft in feite meer invloed op instraling dan uitstraling. Maar een kleine vorm van isolatie is het wel.
Daarnaast is het natuurlijk ook nutteloos om een radiator aan twee zijden zwart te maken, terwijl je één zijde maar naar de zon kunt richten.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Brit »

Hoi Albert,

Op de meeste punten zal je wel gelijk hebben, alleen weet ik van een onderzoek hiernaar dat er bij uitstraling (bijna) geen verschil is. Ik weet alleen niet meer helemaal waar dat stond. Volgens mij in de Quest.

Je heb zeker gelijk dat het geen zin heeft om die kant te schilderen.

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door frans »

Als antwoord of het mogelijk is om een radiator toe te passen, Ja, ik heb het tenminste gedaan.
Het kan natuurlijk wel beter maar het kost dan ook niet veel :D
Gisteren was mijn boilervat (80 ...100 l) dankzij de prachtige dag in ieder geval weer ruim 20C.
Dat water gaat daarna via mijn cv boiler dus dat moet altijd schelen.
Ik heb een schakeling van conrad toegepast.
De pomp gaat pas draaien als de temperatuur van de enkelvoudige plaat( 2 stuks achterelkaar) een aantal graden hoger is dan het water in het watervat.
Het systeem zelf heb ik gevult met antie vries dus geen omkijken naar in de winter.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door sjoerd »

hallo mensen,

ten eerste bedankt voor de info

mijn idee is het ook dat het goedkoop en vrij simpel is.
dan mag het rendement wat minder zijn maar je hoeft er niet zoveel voor te doen om het te maken en het kost ook haast niks.
ik wil hem op een dakkapel zetten dus heb wel wat ruimte om er een te plaatsen.

Ik wil eigenlijk geen pomp gebruiken maar het vat buiten boven de collector plaatsen.
gebruik je toch weer wat minder energie he. of is dit niks in ons klimaat?

Frans hoe groot is die van jou?

Gr sjoerd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door kockie »

Over dat uitstralen van warmte en verschillende kleuren: ik heb bij natuurkunde geleerd dat warmtestraling infrarode straling is en dat wit voor infrarode straling net zo "zwart" is als zwart. Ik ben nog op zoek naar een bron hiervoor.

Eerste wijziging:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtestra ... van_de_zon Hieronder staat een tabel met warmte coefficienten.
Tweede wijziging:
Hier staat een stuk uitgebreider antwoord.
http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/ ... arom/15807
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door mark »

Als ik als outospuiter en auto met de infrarood droger droogde moest ik altijd een lichte kleur een paar minuten langer drogen dan een donkere.
Kan ik niet onderbouwen maar wel was dit de praktijk.

groet Mark
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb mijn info uit oude bron gehaald.
Mogelijk heeft de hedendaagse natuurkunde daar een ander antwoord op gevonden.
Wat Kockie in zijn 2e bron aantoont, komt mij wel plausibel over.
Dat voor infrarood het niet uitmaakt of het door zwart of wit moet.
Maar ik vind die Mudde toch niet écht stellig van zo en zo is het. Hij betwijfelt het of er verschil is.

Nou is het in dit geval voor de collector niet heel belangrijk.
Maar in het algemeen zou ik toch wel eens willen weten hoe het werkt.
Ga mijn natuurkunde-collega's maar weer eens raadplegen

Albert
Change, before you have to.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door willem »

Als je een rol dunwandig 25mm tyleen op je dak uitleg zoals de vloerverwarming, wil jij niet weten hoe heet dat wordt. Doe er een vloeistof in met een langzame circulatie en je hebt een pracht systeem. Ik heb dit al een paar keer gezien als ik ergens onderweg ben en bij navraag waren ze zeer positief hier over. Zelf werken wij vaak met HDPE van 110 tot 600 en als daar het zonnetje opstaat is het niet meer met de blote hand aan te raken.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door frans »

Ik heb twee enkelvoudge radiatoren maat 50 cm. x 120 cm. toegepast.
Ik ga wat kleur er van uit dat een donkere/ matte oppervlakte beter in staat is om warmte op te nemen.
Als het om afgifte/ straling gaat dan maakt het vermoed ik minder uit.
Wat ik ook wel aannemelijk vind is dat de zonne straling redelijk goed door het dekglas heen gaat.
Nadat deze straling tegen een voorwerp is gekomen wordt het niet geabsorbeerde deel in ieder geval in frequentie meer verlaagd.
Ik neem aan dat die lagere frequentie (o.a.infrarood) een stuk minder makkelijk weer naar buiten kan door het glas.
m.a.w. Het glas werkt als een sluis om de warmte binnen te houden.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: zonne boiler van een radiator

Bericht door Albert van WdJ »

Nog even een paar aanvullende opmerkingen.

Voor de eerste zelfbouw zonneboilers werd vaak tuindersglas aangeraden als dekglas. Dit glas heeft een lager ijzergehalte dan vensterglas, en laat daardoor meer zichtbaar licht door.
Glas laat daarbij weinig/geen straling meer door vanaf 3000 nanometer. De uitstraling van een zwart lichaam (warmte uitstraling) begint bij golflengtes vanaf 3000 nanometer. Dat gaat dus praktisch niet door glas heen.

Wat betreft de frequenties en golflengte.
zichtbaar licht.doc
(35.5 KiB) 96 keer gedownload
Hoe het precies zit met bijv Hr++ dubbel glas weet ik niet zeker. Maar daar zit in ieder geval aan de binnenzijde een (metaal)coating die zonnestraling in warmte omzet. Kun je ook voelen wanneer het glas in de zon staat. Dat lijkt mij ongewenst voor een zonneboiler, want dan vind de licht-warmte omzetting op de glasplaat plaats, terwijl dat juist op de collector moet.
Gewoon ouderwets dubbel glas heeft die coating niet.


Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie