thuisbatterij voor zonnepanelen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Ruuben »

Ik heb deze van tesla gevonden.

Weet iemand er meer zo kant en klaar?

https://www.teslamotors.com/nl_NL/powerwall
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door holtere »

Helemaal offtopic...
Er stond laatst een ranglijst in de krant van milieuvriendelijk geproduceerde auto's. De Tesla stond op plaats 436 meen ik me te herinneren :lol:
Bewijst in ieder geval dat marketing, hand in hand met belastingwetgeving een gouden combi is!
Heb je een berekening gemaakt van wat je nu al opwekt èn ook nodig hebt op welk moment van de dag?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

Gewoon zelf bouwen, is altijd goedkoper. En zelfs dat kan economisch nooit uit.....
Maar goed, voor wie het breed heeft hangen; ga eens shoppen bij een jachtbouwer of jachttoebehorenbedrijf. Die lui staan met de poten in de klei. Laat het gelikte Tesla-gadget maar voorbestemd aan de eco-materialistisch ingestelde techno-narcisten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door holtere »

jachtbouwer of jachttoebehorenbedrijf
Je kent de uitdrukking boten of watersportprijzen toch wel :twisted:
Maar evengoed, daar gebruiken ze mooi en degelijk spul en er is veel goed gebruikt aanbod!
In de camperwereld kun je ook veel vinden hoewel kwaliteit daar soms minder is.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door RuudBalk »

@Ruuben

Volgens mij kost die $ 3000,00 (of was het $ 4000,00?)

Groet,
Ruud.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Sandman79 »

Ben je iets met ups'en? (uninteruptable power supply) zoals gebruikt bij computers?
Ik heb er net via een veiling een tweetal van 1500 VA te pakken gekregen. Als ze alletwee in orde zijn heb ik er wel eentje over ;).

Met 1500VA ga je sowieso ook niet zover springen, maar de prijs is er dan ook naar, terwijl die nieuw ook vlot tegen de 400-600 euro gaan.

Den Tesla is voor 6.4 Kwh een 3700 euro

ik heb net 30 euro betaald voor 3000 VA ~ max met veel geluk 3 Kwh opslag. (ook afhankelijk blijkbaar van de powerfactor) , maar goed, het prijsverschil met een nieuwe Tesla is ook drastisch ;).
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door kockie »

Ik heb nog 2 ups-en van 3,5 kVa

Van eentje weet ik zeker dat ie werkt, de andere heb ik niet kunnen testen wegens gebrek aan accu's. Mogen weg voor een mooi bosje bloemen voor de missus en/of een paar fruitstruikjes voor de bewaarder van het spul.
De werkende (zonder accu's inmiddels) heeft 48 volt aan accu's nodig.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door JantjeV8 »

En tractiebatterijen uit heftrucks e.d., is dat iets?

Daimler-Benz heeft ook zo'n powerpack voor thuis
https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... wer-grids/
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door le_pilaf »

geachte'
zolang we nog kunnen salderen niets doen.
aan de hand van de weersverwachting kunnen de centrales efficiënt ingeregeld worden .
door het koelwater gebruikt voor stadsverwarming gaat het renderend van de centrale omhoog .
als de zon schijnt heeft niemand behoefte aan verwarming dus moeten ze koelen met rivierwater.
dan is het toch mooi dat er steeds meer Zonne panelen komen.
alleen dan lopen een hoop mensen geld mis.
daarom willen ze het salderen veranderen.
over een oplossing nadenken is nooit verkeert .

suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door WillemLimmen »

Na het lezen van 'Altijd stroom' was de interesse in accu's bij mij flink getemperd. Wil je lang genieten van je investering dan heb je er dagelijks werk werk aan of je moet extra investeren in de laad-ontlaad management systemen die het beheer over de accu's van je overneemt.

Groet Willem
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

Als ik het goed begrepen heb, dan is de Powerwall van Tesla een grootverpakking lithium-ion laptopbatterijen. Voor wat Wikipedia waard is:
Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu zijn capaciteit verliest, al wordt hij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de batterij volledig is opgeladen. De batterij mag niet helemaal ontladen worden, omdat de batterij dan onherstelbaar uit kan vallen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu

Uitgaande van een levensduur van 5 jaar, een eerder genoemde 3.700 euro en de volledige 6,4 kWh gedurende die 5 jaar en uitgaande dat je de helft van de dagen gebruik kunt maken van de volledige capaciteit: 3.700/(365/2 x 6,4 x 5) = 63 cent/kWh. In het gunstigste geval en alleen voor de opslag, dus zonder productiekosten van de eigen stroom. Elon Musk lacht zich rot.... of zou hij zijn eigen sprookjes ook geloven?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door bonkelaar »

Edison batterij? Nog 1 Chinese fabrikant.

groet Jos
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Zojuist de tegenlicht van 17-3 gezien. Erg interessant, cijfermatig gezien. Die knakker in lombok ziet het goed. Dat is de richting die we op gaan. Een betaalbaar accupakket is gewoon een kwestie van tijd, hetzelfde als panelen. Gewoon een simpel rekensommetje. Met dank aan de duitse investeringsbereidheid en de chinese productiedrammerij.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door Dutch John »

Cijfermatig was die uitzending zeker interessant. Als in Abu Dhabi zonnestroom á 7 cent/kwh kan concurreren tegen een lokale gascentrale, dan zegt mij dat twee dingen: In Abu Dhabi zien ze meer vollasturen op de omvormer dan wij hier in Nederland. En als tweede: hoewel onze gascentrales niet erg efficiënt zijn, lijken ze daar nog veel slechter. Ik vind het wat kort door de bocht om zonnestroom de hemel in te prijzen en daarbij een voorbeeld dicht bij de evenaar te kiezen. Prachtig voor de lokalen aldaar, maar ik ben meer in de Nederlandse getallen geïnteresseerd.

Hoe laad je elektrische auto's op met zonnestroom in een wijk waar iedereen overdag met die auto naar z'n werk is? Kom op, dit lijkt wel heel erg op de tweede rouwfase van Kübler-Ross.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: thuisbatterij voor zonnepanelen?

Bericht door pelletpower »

Die neiging had ik ook. Totdat de jaarbeurs genoemd werd. Ideaal, al die mensen die niet thuis zijn. ......

Vergelijking met de evenaar gaat inderdaad scheef. Toch wel heel interessant. Zonnestroom heb ik lang in de gaten gehouden totdat in 2012 de prijzen kelderden. Voorheen was het voorbehouden aan idealisten. Nadien gewoon een rekensommetje.
Plaats reactie