1 jaar drogen: Es of populier + den?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

ik verbruik ongeveer 40-50 kubiek populier per jaar en ik stook met een houtvergasser. De vorige twee jaren heb ik kunnen stoken met es en beuk (die ik zelf gezaagd en gekliefd had) maar dit jaar was het op en heb ik dus hout moeten aankopen. Vrij veel dus :mrgreen:

Mijn houtleverancier stelt nu voor om 2 containers te bestellen om te laten drogen tegen de winter, en dan mocht ik er nog nodig hebben bij te bestellen (droog) tijdens de winter. Populier kan ik krijgen voor 25 euro per stere, es zou hij laten voor 'iets meer' (30 of zo) per stere, los gestort in de container.

Den kan ik ook krijgen, is iets goedkoper dan populier.

Nu heeft Es ongeveer 2x de calorische waarde, per stère, van populier. Den heeft iets meer, zit er ongeveer halverwege tussen, maar moet opgemengd worden. Populier en den kan ik wel nog droog krijgen tegen deze winter, maar ik weet niet of het verstandig is om Es in te slaan voor de winter. Moet volgens 'het internet' een anderhalf jaar drogen, mijn houtleverancier zei dat het afhangt van de zomer, een erg warme winderige zomer zou het wel lukken...ik zou het natuurlijk als laatste kunnen stoken, eerst met mijn populier beginnen en in januari overschakelen op de es.

Hoeveel % vocht zou ik dan nog hebben in het essenhout? Essenhout brandt ook nog redellijk als het halfdroog is, maar wat zal het meeste warmte geven, een kuub essenhout dat 8 maanden gelegen heeft of populier dat ook acht maanden (hij heeft er nu al liggen) gelegen heeft en normaal droger is?

Wat is jullie mening?

ik heb me hierop gebaseerd:
http://www.verdoodt.be/pervolume.htm


Bedankt!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door hanskraayeveld »

Altijd es nemen. Es droogt verreweg als 1 van de beste doordat het snel splijt en de houtworm doet de rest. Es droogt binnen een zomer naar de 14 a 17%.
Iedereen binnen ons bedrijf wil essen dus het is altijd als 1ste weg.
En ik wil liefst azobe/basralocus.
Laatst gewijzigd door hanskraayeveld op 14 mar 2016, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Erikvr »

Je zou een buffer van 80 kuub kunnen aanleggen zodat je niet zonder zit en je hout langer kan drogen. Misschien valt er ook met isolatie nog wat te winnen. Ik zou nog liever den nemen dan populier, maar beter Es.
groet,
Erik
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door cotweeneutraal »

Bedankt voor de snelle reacties!

80 kuub zou ik graag leggen, maar neemt ook wel wat plaats in. Misschien volgend jaar, ik moet eerst nog plaats maken ervoor. Maar zou idd ideaal zijn als ik 2x mijn volume op kan slaan en altijd 2jr oud hout kan gebruiken.

Als Es even snel droogt zal ik es nemen! bedankt voor de hulp!

Laatste vraag, mijn vergasser kan stukken aan van 50cm lang maar langere stukken drogen trager. Kan ik nu beter stukken vragen van 45 cm of toch maar kortere stukken? Als je los stort, heb je dan meer gestapelde kuub als je lange stukken lost stort of als je kortere stukken los stort?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door hanskraayeveld »

Volgens mij gaat het niet zozeer om de lengte van de blokken.
Wel om de dikte/breedte.
In Duitsland zie je allemaal gekloofde stukken van ongeveer 80 a 100 cm lang.
Ook ideaal om kruislings te stapelen.
Droogt ook perfect.
Stapel niet te "netjes".
De wind moet er goed door blazen, dat is het belangrijkst.
En droog staan (natuurlijk)...

Ik denk wel dat korte stukken meer kuubs oplevert, maar dat zegt mijn gevoel.
Kan meer kriskras liggen (als mikado)
Maar is puur gevoelsmatig...
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Brit »

Ik zou voor de lengte gaan die het beste in de vergasser past. De kiloos hout per cuub/stere zal minimaal verschelen, en waarschijnlijk niet in je nadeel.
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door holtere »

Ik meen ergens opgeduikeld te hebben dat hout het beste / snelste droogt via de gezaagde kant. Is ook wel logisch natuurlijk :geek:
Kort zagen dus wat je het snelste nodig hebt!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door ritsaert snijder »

Euh,
Het is een enorme hoeveelheid hout, warmte? 40 kuub :shock: :shock: Lijkt mij heel veel werk?

Is je isolatie optimaal? Wat heb je voor een opstelling/ vergasser?

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Broekhoest »

offtopic; dat dacht ik ook, Ritsaert. Waar haal je uberhaupt de tijd vandaan om 40 m3 er door heen te jagen in een stookseizoen?
Al mijn gekloofd hout ligt minimaal 3 jr, elke houtsoort dus. Ruimte is daarentegen geen probleem, dat geldt niet voor iedereen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door ritsaert snijder »

cotweeneutraal schreef: Wat is jullie mening?
Is toch best on topic? :fff
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door swake »

Bij 15% vochtgehalte:
Populier = 450kg per kuub
Es = 750kg per kuub

Dit zijn natuurlijk perfecte kuubs. Een kuub gestapeld blokkenhout daar zit veel lucht in. Laten we voor deze berekening 0,7 aanhouden.

1kuub populier wordt dan 315kg en geeft 4.3kWh/kg dus 1354,5 kWh af.
1kuub es wordt dan 525kg en geeft 4.3kWh/kg dus 2257,5kWh af.

Deze verhouding geeft aan hoeveel meer je kan betalen voor es (of eik of beuk want dat heeft dezelfde waardes).

ps: de stère is een maat dat, in den Belgique tenminste, al jaren commercieel niet meer mag gebruikt worden. Dit omdat er nogal wat interpretatie is hiervoor met bijhorend misbruik. Het enige dat mag gebruikt worden is de m³.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Sandman79 »

In belgie zeggen ze vaak 'kuub' en bedoelen ze vaak losgestorte stere ;)
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Lieve »

Of het nu kuub of stère zijn, is 40 - 50 kuub niet verschrikkelijk veel?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door Dutch John »

Laat ik het zo stellen: het is mogelijk om een matig geïsoleerde woning te verwarmen met 10 kuub gemengd hout (hard en zacht) per jaar. Inclusief warm water en inclusief koken. Tweepersoons gezin, hele dag thuis en liever in een shirt dan in een trui.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: 1 jaar drogen: Es of populier + den?

Bericht door ritsaert snijder »

Swake schreef
1kuub populier wordt dan 315kg en geeft 4.3kWh/kg dus 1354,5 kWh af.
1kuub es wordt dan 525kg en geeft 4.3kWh/kg dus 2257,5kWh af.
In mijn ervaring geeft een kilo hout met een goede kachel ongeveer 4 kW. Het soort hout maakt daarbij weinig uit. Voor dennehout en populier reken ik dan 410 kilo per kuub.

Conclusie blijft dat 40 - 50 kuub nieuwsgierig maakt naar de vraag waar al die warmte blijft. Als ik 40 kuub hout stookklaar maak dan blijf ik wel een winter op temperatuur.....
groet!

Ritsaert
Plaats reactie