Welke warmte-capaciteit kies je voor je hout-cv-kachel?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Welke warmte-capaciteit kies je voor je hout-cv-kachel?

Bericht door Atlas »

Albert en anderen;

"hoeveel warmte moet een hout-cv-kachel afgeven?"

Naar aanleiding van opmerkingen in een ander onderwerp ben hier maar een nieuw draadje mee begonnen. Lijkt mij wel en belangrijke vraag.
Maar ik ben wel van mening dat je een houtgestookte cv niet zonder buffer zou moeten stoken. Je moet hem dan veel teveel smoren. En een kleinere capaciteit ketel heeft bijna altijd een kleiner vulruimte. Moet je kleiner hout zagen en heb je meer stookwerk door kortere intervallen.
Ben ik het mee eens voor wat hout-cv-ketels betreft. Deze geven een grote hoeveelheid warmte in een keer en wil je een beetje doorstoken dan moet je die grote hoeveelheid kwijt. Bufferen dus.

Zelf heb ik een hout-cv kachel. Deze geeft ca 6 kw aan de ruimte van (ca 90-100 kuub) de kamer. De rest van de warmte (8-10 kw) geeft de kachel af aan het cv-water. De kachel heb ik nog nooit hoeven smoren; hij brand altijd volop. De 6 kw voor de kamer is n.l. net iets te weinig voor de kamer waar de kachel staat.
In de kamer zijn ook nog een paar grote radiatoren. Deze heb ik zo afgesteld dat ze bij vorst en flinke koude de kamer op een zodanige temperatuur houden dat het prettig voelt.

Het cv water verwarmt als eerste ons douche-en gebruiks-warmwater. Vervolgens het CV-water. De rest van het cv-gebeuren is flink over-gedemensioneerd. De warmte kan ik zo altijd kwijt
In het voor en naseizoen wanneer we minder warmte nodig hebben in de kamer knijp ik deze radiatoren zodat het daar niet al te warm wordt. In slaapkamers boven zet ik dan een radiatorretje extra open zodat daar de warmte af gegeven kan worden.

Het retourwater voor de thermostatische mixer is nog nooit warmer geweest dan 40 c. Een teken dat alle warmte "gebruikt" wordt. .
Ook dit is een belangrijk punt: je mooet ook zorgen dat je aan de "waterkant" je warmte kwijt kunt. Te weinig radiatoren en dus geen warmteafgifte geet ook een te snel (over-)verhit systeem en maakt ook dat je je kachel weer moet temperen.
Uitkijken dus met die kachels van 20-25 kw (kamer en waterafgifte tezamen), die zijn voor "landhuizen", niet voor onze -relatief kleine- Nederlandse woningen.

Kortweg: Bij een hout-cv-kachel is een buffer niet nodig. Wel moet je zorgen voor een systeem met een (paar) extra radiator(en)

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 30 mar 2009, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoeveel moet een hout-cvkachel aan warmte af geven?

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas schreef:
Kortweg: Bij een hout-cv-kachel is een buffer niet nodig. Wel moet je zorgen voor een systeem met een (paar) extra radiator(en)
Eigenlijk moeten we een soort referentiekader hebben.
Volgens mij moet je onderscheid maken tussen niet geisoleerde, matig geisoleerde (bijv alleen dubbel glas) en goed geisoleerde woningen.
En daarbij aangeven hoeveel watt je theoretisch nodig hebt per kuub inhoud.

Zo heb ik wel eens gehoord dat 80 watt per kuub inhoud voor een matig geisoleerde woning voldoende is. (Ik weet niet of dat klopt, gegeven kwam van een cv-installateur)
Dan gaat men er vanuit dat je in normale tot koude winters de boel warm kunt houden.

Dat vermogen heb je dus praktisch nooit nodig.

Als we nu in de draad die gegevens boven water krijgen wat realistisch is om aan vermogen te hebben in een bepaalde (bouwkundige) situatie, dan kan dat gelijk in de Wiki geplaatst worden.

Dus zo'n rekensommetje bijv.:

-Wat is de isolatietoestand van je woning ( op langere termijn)
-Wil je hout bijstoken of juist als hoofdverwarming
-Wat is de inhoud van de opstelruimte van de cv-kachel (bij een houtkachel met cv in de woonkamer)
-Hoeveel kw aan radiator hangt er in de overige ruimtes.
-Kun je / wil je een buffervat.

x..........x...........x............etc (+,/, -, x of wat dan ook) = een houtkachel met zoveel uitstraling naar de ruimte en zoveel max. naar cv.


Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: hoeveel moet een hout-cvkachel aan warmte af geven?

Bericht door JantjeV8 »

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is vrij een voudig:

Hij moet zoveel warmte afgeven als op het typeplaatje staat.
Al wat je er meer of minder uit wilt laten komen gaat ten koste van.......vul maar in.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hoeveel moet een hout-cvkachel aan warmte af geven?

Bericht door Albert van WdJ »

@jantjev8,

Je kunt de vraag inderdaad ook zo lezen.
Ik vraag me af of de kachels die warmte ook afgeven die op het plaatje staat aangegeven.
Ik verwacht dat dat het rendement is onder optimale condities. En die condities zul je thuis niet (altijd) bereiken. Of zijn die waarden juist gericht op het doorsnee consumentengebruik?


Maar in dit geval gaat het erom welke warmte nodig is en of je dat kwijt kunt in je bestaande installatie.
Stel, je koopt een houtkachel met cv-aansluiting die waterzijdig 4kw afgeeft, dan zul je in de doorsnee hollandse woning die warmte wel kwijt kunnen. Maar geeft die kachel dan ook genoeg als het vriest, en moet ik bij +10 buitentemperatuur gaan smoren?

Daarvoor proberen een indicatie op te stellen lijkt me zinnig. Zeker als je voor de aanschaf staat.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Welke warmte-capaciteit kies je voor je hout-cv-kachel?

Bericht door Atlas »

Je hebt gelijk Jantjev8; ik heb de vraag enigszins aangepast.
Of de kachel inderdaad die warmte afgeeft als wat er op het typeplaatje staat en wat de fabriek opgeeft? Wel zijn er in ons landje veel kachels te koop die TNO gekeurd zijn. Hiervan mag je uitgaan dat dan de opgaaf wel klopt.

Nogmaals maar eens mijn bevindingen:

Uitgangspunt moet altijd zijn dat de kachel in voor en na-seizoen volop kan branden, maar dan wel zonder dat je de kamer uitstoomt. Nooit knijpen dus! (ook niet bij een kachel zonder boiler trouwens).

Hieruit volgt dat:
-De kachel capaciteit aan "luchtzijde" net iets lager moet zijn dan wat de ruimte waarin die staat aan warmte nodig heeft.
-Je deze ruimte naar behoefte verder moet bijverwarmen met radiatoren.
-Je het totale cv-systeem moet overdemensioneren zodat je altijd de warmte van de cv-kachel kwijt kunt.
-Zorg dat je mixer hebt die tenminste zorgt voor een retourwateraanvoer van 70c. Lagere temperaturen geeft onvolledige
verbranding, dus teveel roet.

Atlas
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Welke warmte-capaciteit kies je voor je hout-cv-kachel?

Bericht door ro »

Volgens mij is het het beste, indien je houtstook wil toepassen voor je hoofdverwarming, om een kachel/ketel te kiezen die voldoende capaciteit heeft voor de koudste perioden. Aangezien het nooit slim is om een houtstook te smoren, en bij veel kachels het optimale rendement en de schoonste verbranding alleen bereikt wordt indien de kachel zelf ook voldoende warm is, ben je al snel genoodzaakt flink te stoken. Om de in minder koude periodes teveel geproduceerde warmte niet verloren te laten gaan dien je deze te bufferen voor later gebruik. Ofwel in de vorm van warmte in de kachel zelf, zoals bij zware accumulerende kachels, ofwel door de warmte op te slaan in een waterbuffer.
Om die reden zal bij hout-cv ketels volgens mij een buffervat altijd de voorkeur verdienen. Tenzij je natuurlijk een andere nuttige toepassing hebt voor de overtollige warmte.
Groetjes

Ro.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke warmte-capaciteit kies je voor je hout-cv-kachel?

Bericht door JantjeV8 »

Is er verschil tussen het door de kachel opgewekte vermogen en het warmte afgifte vermogen?

De luchtverwarmer die ik gebruik, heb ik de specificatie van op een Engelse site gevonden, geeft verschillende vermogens aan.

De vermogens gaan wel uit van een ingaande watertemperatuur van 70grC, maar de vermogens verschillen bij verschillend opgegeven temperaturen van de ingaande lucht.

Hoe kouder de lucht, hoe hoger het vermogen.

Ik denk dat er voor radiatoren wel vuistregels zijn bij welke delta T het vermogen berekend moet worden, daar wordt ook een ingaande watertemperatuur bij van zo'n 60grC. Mogelijk kun je dat terugslaan naar je kachel.
Plaats reactie