energieverbruik pomp vloerverwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Silvia
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2009, 17:32

energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door Silvia »

De pomp van onze vloerverwarming heeft 3 standen en bij elke stand staat een ander energieverbruik. Kan iemand mij uitleggen wat het gevolg is voor de pomp of het opwarmen van de vloer als de pomp van stand 3 teruggebracht wordt naar stand 2 of 1. De pomp gaat dan welliswaar minder stroom verbruiken maar wat doet het met de verdeling van het warme water in de buizen etc.
Wij willen natuurlijk zo goedkoop mogelijk de vloerverwarming gebruiken zonder al te veel aan comfor in te leveren.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door kockie »

Het advies van de installateur was om de pomp op stand 3 te zetten voor een betere warmteverdeling. De pomp staat sinds een jaar op stand 1 en doet het net zo goed als de 2 weken er voor op stand 3. Ik merk geen verschil. Mogelijk dat de vloer wat langzamer op temperatuur komt nu, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Gewoon proberen dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door mark »

Hier dezelfde ervaring als Kockie. Alleen onder vriespunt gaat hij naar standje twee.

groet Mark
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Het wil wel eens zo zijn dat zo'n pompje moeite heeft om in stand 1 op te starten. De stroom is dan zo laag en de waterweerstand te hoog dat hij wel eens stil blijft staan. Of dat vaak voorkomt weet ik niet, maar een installateur vertelde het mij eens.
Je kunt overigens uitrekenen wat hij kost, het kWh staat er meestal op. Volgens mij praat je maar over een paar tientjes op jaarbasis al zou hij continu draaien. De echte besparingen zitten daar niet in.
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door Taita »

De pomp van de vloerverwarming staat echter wel continu aan. Op vol vermogen is dat zo'n 75W. Dat is een niet onaanzienlijke 675 KWh op jaarbasis. Daarbij komt nog dat je vaak meerdere pompen in huis hebt (in de CV, een voor de unit boven en eentje beneden). Lager zetten is een optie. Maar vergeet ook niet de pomp in de zomer uit te zetten. Ik zet er zelf een tijdschakelaar tussen waarmee ik de pomp dagelijks een kwartiertje laat draaien om vastzitten te voorkomen.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door JantjeV8 »

Als dat het continu vermogen is wat de pomp levert, bedragen de kosten voor continubedrijf op jaarbasis ongeveer E 166,00.
Heb even bij Nuon gekeken, het continu tarief bedraagt incl. energiebelasting E 0,2461/kWh.
Met dag en nachttarieven zal het iets schelen, maar je hebt een indicatie.

Een tijdklokje in de zomer zal meewerken de kosten te verlagen, stel dat je 4 maanden niet verwarmd kun je al een tientje of 3 a 4 besparen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: energieverbruik pomp vloerverwarming

Bericht door frans »

Ik heb al weer jaren geleden een z.g. pompschakelaar toegepast in mijn vloerverwarming.
Toendertijd waren de cv ketels nog niet allemaal voorzien van een ingebouwde pompschakelaar.
De bedoeling was toen om je ketel pomp alleen te laten draaien als hij aan het verwarmen was, en dan nog een ca. 10 minuten nadraaien om de restwarmte uit de ketel te gebruiken.
Ook laat deze schakeling de pomp een keer per etmaal een aantal minuten draaien om vastzitten te voorkomen.
Dus in geval van een vloerverwarming, schakelaar in de wandcontactdoos, stekker van de pomp in de pompschakelaar en de thermostaat aansluiting parallel schakelen aan je kamer thermostaat.
Het ding heeft zich bij mij al vele keren terugverdiend, heb ik ooit geloof ik ca.40 gulden voor betaald :wink:
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Plaats reactie