cv kachel op welke leiding aansluiten?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Leon »

Hallo,

Ik heb een gedachten spinsel, met tal van vragen.
De eerste en meest essentiele vraag is:
Waar kan een cv-houtkachel tussen het systeem worden geplaatst?
Bij ons staat de cv op zolder. Via gietijzeren verwarmingen op de diverse kamers lopen de leidingen naar beneden. In een kast op de wc op de bendenverdieping hangt de pomp met groepen voor de vloerverwaming. Kan een cv-kachel op de leidingen boven de groepen van de vloerverwarming worden aangesloten???

Ik hoop maar dat het duidelijk is wat ik bedoel....

Groeten Leon
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door maarten »

Leon,

Ik heb ook hout CV gehad, aangesloten op de bestaande gas gestookte CV.
Toevallig vandaag de hout cv gesloopt. Te weinig rendement.
Het maakt niet uit waar je het systheem er bij laat komen als het systheem maar op zichzelf kan draaien.
Is je cv ketel uit dan staat ook de pomp stil, tenzij jouw ketel ouder dan 25 jaar is, dan kan het zijn dat de pomp continue door draait.
Dus: Een pomp, expansievat,overstort, temperatuurmeter EN! een keerklep in de aanvoer leiding v/d bestaande CV ketel! zodat het water v/d hout cv niet verkeerd om door de gas cv ketel gepompt kan worden.
Expansie vatje zou ik een maatje groter nemen.

grt Maarten

ik leer graag
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Leon »

Dank je Maarten.

Ik zit zwaar te dubben....
Ik ben gewoon zeer tevreden over de bergkachel. Houtverbruik valt mee, en de temperatuur in de woonkamer is aangenaam. MAAR, desondanks hebben wij nog een gasverbruik van 1000-1200 m³.
We hebben namelijk een buitenvoeler aangesloten, die voor verwarming op de verdiepingen zorgt. Maar dit gebruikt dus nogal wat gas.
Stel ik neem een hout cv kachel of ketel (en de berg eruit) dan zou ik geen gasverbruik meer hebben, maar wel een aanzienlijk hoger houtverbruik (lijkt me).
Maar ruim over de duim gemeten zijn we dan toch nog goedkoper uit dan wanneer we de mannen van essent spekken.

Dus tsja, ik weet nog niet welke weg te bewandelen...

Hoezo had jij geen rendement met een houtgestookte cv kachel?

Groeten Leon
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Erikvr »

Je kunt je afvragen of het nodig is om de verdiepingen te verwarmen. Een houtkachel op een CV heeft een veel lager rendement dan een berg. En je terugverdientijd door verbouwings/afschrijvingskosten zal jaaaren zijn. kortom, waarschijnlijk een hoop werk zonder noemenswaardig resultaat.
groet,
Erik
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Leon »

Erik,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben het zeker met je eens dat de Berg een hoger rendement heeft. Maar daar koop ik me niets voor op de verdiepingen.

Kom ik meteen op de volgende vraag... Er zijn hier wel wat dingen gescreven over een Prity cv kachel/ketel. Maar verder nog geen ervaringen na een winter stoken. Mijn vraag is dus of er iemand ervaring mee heeft.
De prijs is gewoon zeer aantrekkelijk, en ja, optisch kan men er over discusieren.
Ik ben wel zeer geinteresseerd in zo een prity kachel/ketel. Een ketel zou ik in de garage kunnen plaatsen, en een kachel in de woonkamer. Het systeem wordt dan wel natuurlijk gekoppeld aan de cv.
Het vreemde is dat er gewoon enorme prijsverschillen zijn tussen diverse merken houtgestookte cv kachels/ketels.
Is goedkoop daarom dan meteen duurkoop in dit geval???
Het belangrijkste vinden wij dat het ding zijn werk moet doen, en dan het liefst niet te gek duur.

Dus kan mij iemand ervaringen vertellen betreffende een Prity: Heel graag.

Groeten Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Albert van WdJ »

Leon,

Even nog wat aanvullende overwegingen.
Ik begrijp dat je nu een bergkachel in je kamer hebt.

Als je nu een hout-cv in je schuur gaat stoken ben je dus je kamervuur kwijt (Als je je Berg wegdoet).
In eerste instantie wilde ik ook een houtgestookte cv-kachel. Maar de meeste zijn qua warmteafgifte in de opstelplaats, veel te warm. Zeker wanneer de buitentemperatuur omhoog gaat, kun je zo'n kachel niet vol stoken. Je bakt dan je kamer uit. En gesmoord stoken......
Dus heb ik nu een gewone houtkachel in mijn kamer voor de gezelligheid en een houtgestookte cv (Attack) in de schuur.
Maar ik stook ze tot op heden nooit tegelijk. Maar zonder vuur is de kamer in het weekend niet zo gezellig.

Ook ik heb de prity overwogen. Wat ik zo apart vond is dat ik nergens een uitgebreide beschrijving kon vinden van hoe zo'n apparaat nou in elkaar zit. Van de hout-cv al helemaal niets. Is het gietijzer, of gelast staal?? Met of zonder steen etc... Ook de rookgasafvoer is maar 130 mm. Kan daar een rookgasdebiet doorheen van bijv. een 20Kw ketel? Lijkt me stug. Dus ik heb zo mijn twijfels over de exacte capaciteit.

Ik denk dat je in ieder geval moet gaan kijken bij een leverancier. Verder staan ze wel eens 2e hands te koop op internet. Misschien is het opbellen van zo'n verkoper een idee? Waarom doet hij hem weg, hoe waren zijn ervaringen.


Hou er ook rekening mee dat al het aansluitmateriaal om zo'n systeem aan te sluiten ook in de honderden euro's loopt. En zonder buffer zou ik er helemaal niet aan beginnen. Dan heb je een dagtaak aan het stoken. Maar misschien vinden jij en je huisgenoot stoken wel buitengewoon fun :mrgreen:
(net als de meesten hier op dit forumgedeelte)

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Leon »

Albert,

Nou, vooral ik g... op een vuurtje stoken, dus een buffer is niet noodzakelijk.
Ik weet ook niet hoe de dingen echt in elkaar zitten. Ik wil maandag wel eens een afspraak maken om te gaan kijken.
Je hebt verdomd gelijk dat je jezelf de hut uit gaat stoken in het tussenseizoen. Had ik nog niet echt rekening mee gehouden. Maar goed, ik zou ook eventueel in de garage een ketel kunnen plaatsen. En inderdaad, dan mis ik weer het vlammetje om naar te kijken.

Ben je tevreden met de Attack? Ik heb ook gekeken naar de Atmos. Maar wat me gewoon blijft kietelen is de prijs van de prity

Ik hoop hier nog wat ervaringen van mensen met een prity te mogen lezen.

Groeten Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Albert van WdJ »

Leon,

Ik ben best tevreden met mijn Attack.
je moet met zo'n atmosferische kachel wel rekening houden met het stookwerk.
Ik heb een buffer van totaal zo'n 1000 l, wanneer die op 40 graden is, duurt het ongeveer 3,5 uur voor de boel weer op 80-85 graden is.

Dat houdt ook in elk half uur de kachel oppoken en bijvullen. Gaat dan in totaal ongeveer een kruiwagen hout in op (afhankelijk van de houtsoort natuurlijk.)
Voordeel is dat ik eigenlijk alle soorten afvalhout kan stoken, want om ijzeren beslag, spijkers etc. geeft mijn kachel niets. En de kachel is superdegelijk doordat hij compleet uit gietijzer bestaat.

In de draad http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=776 staat een beschrijving van mijn systeem plus foto's.

Maar ik ben wel van mening dat je een houtgestookte cv niet zonder buffer zou moeten stoken. Je moet hem dan veel teveel smoren. En een kleinere capaciteit ketel heeft bijna altijd een kleiner vulruimte. Moet je kleiner hout zagen en heb je meer stookwerk door kortere intervallen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Atlas »

Albert,

Informatieve en uitgebreide bijdragen geeft je op dit forum!
Een beetje buiten deze draad maar nog even kijkend naar je foto in:
In de draad viewtopic.php?f=3&t=776 staat een beschrijving van mijn systeem plus foto's.
Zie ik dat goed en is dat een buiskoeler daar boven je ketel?
Bijlagen
ketel van Albert.jpg
Laatst gewijzigd door Atlas op 27 mar 2009, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Atlas »

Albert en anderen;
Maar ik ben wel van mening dat je een houtgestookte cv niet zonder buffer zou moeten stoken. Je moet hem dan veel teveel smoren. En een kleinere capaciteit ketel heeft bijna altijd een kleiner vulruimte. Moet je kleiner hout zagen en heb je meer stookwerk door kortere intervallen.

Hier ben ik maar even opnieuw begonnen met de vraag: "hoeveel moet een hout-cvkachel aan warmte af geven?"
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=837

Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas,

Dat is inderdaad een buiskoeler met een veiligheidskraan die open gaat bij 96 graden. Leidingwater wordt via een spiraal door de koeler gevoerd en dan afgevoerd naar het riool.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Atlas »

Albert,

Plopt die kraan de volle mep koelwater door die koeler of heb je die wellicht nog op een bepaalde temperatuur afgesteld. Dit door er bv een kraan voor te zetten waardoor de doorstroming van het koelwater naar zeg maar 70-80 graden begrenst wordt?
Ik vraag dit omdat ik denk dat een plotselinge afkoeling naar bv 40 c. niet bevorderlijk hoeft te zijn voor je ketel. Wat zal de "schrik"teweeg brengen in je ketel?
Heeft je koeling al een keer moeten werken?

Nog een vraag; heb je een druk of open systeem?
En als laatste vraag; ook hier maar even een nieuw lijntje van maken? "Hoe hout-cv-installaties te koelen en nood-koel-ervaringen?

Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas,

Die kraan plopt open en geeft gelijk de volle mep. Dat is ook voorschrift bij deze installatie. Maar dan staat meestal de pomp stil, want het is een noodsysteem bij stroomstoring. Dan zit er op de koelpot een bypassleiding die via thermosyfonwerking het gekoelde cv-water terugvoert naar de cv. Ik weet niet of dit dan 40 graden water is, ik denk zelf dat het warmer is. Wanneer de koeling uitslaat weet ik ook niet. Nog nooit getest. Het is namelijk een open systeem. Via duimse leidingen kan de druk dan ook nog weg via het expansievat.
Vandaar dat ik me er nog niet op uitgeleefd heb. Ben het echter wel een keer van plan om te testen.

Eigenlijk kan het systeem ook niet boven 90 graden komen, want dan wordt de luchtklep praktisch dichtgegooid. Een spleet van 1 mm blijft dan over om doven van het vuur te voorkomen. Temperatuur loopt dan niet (veel) meer op.

Een nieuw draadje maken is altijd interessant. Maar er staan er al een paar open onder mijn naam en als betrekkelijk vers op dit forum schroom ik om er teveel open te gooien.

Vriendelijke groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door peterberg »

Leon schreef:...MAAR, desondanks hebben wij nog een gasverbruik van 1000-1200 m³.
Misschien een overbodige vraag: is dat gasverbruik alleen verwarming of zit daar ook warm water en koken bij?
Wij zijn met zijn twee, en gebruiken gas voor koken en warm water. En oh ja, op de bovenverdieping staat een oude gashaard de hele winter op de laagste stand.
Alles bij elkaar gasverbruik: 400 m³ per jaar.
Weet je zeker dat die 1200 kuub alleen aan verwarming opgaat?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv kachel op welke leiding aansluiten?

Bericht door Albert van WdJ »

Ter aanvulling.

Ik heb het eens bijgehouden wanneer de gaskachel enkele weken uit is in de zomer.
Wij gebruiken dan ca. 1 m3 gas per week voor het koken.

Ik heb collega die alleen op gas kookt en warm gebruikswater voor zijn gezin maakt (6 personen meen ik) en die gebruikt zo'n 450 m3 gas per jaar. Verwarmen van de hele woning doet hij praktisch alleen met een houtkachel.

Groet,

Albert
Laatst gewijzigd door Albert van WdJ op 28 mar 2009, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Change, before you have to.
Plaats reactie