Ervaringen Edilkamin Aquatondo

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Ervaringen Edilkamin Aquatondo

Bericht door turesnuur »

Ik zal in mijn eerste post meteen mijn systeem 'even voorstellen' - om ervaring te delen en omdat mijn toekomstige vragen waarschijnlijk hier van uit gaan...

Sinds een week of 4 heb ik een Edilkamin Aquatondo Piano houtkachel met CV koppeling. Het is eigenlijk een op zichzelfstaande eenheid, maar na installatie bouw je er een 'schouw' omheen zodat het een inbouw liftdeurhaard wordt.
Kachel4.jpg
Om de kachel zit een 'schil' met 80 liter water die verwarmd wordt door een warmetwisselaar in de kachel. Die 80 liter wordt continue rondgepompt, een Kunzle thermomixventiel stuurt het water door een warmtewisselaar in de retour van het CV circuit als het kachelwatersysteem boven de 60 graden komt. Er wordt (op dit moment) geen buffervat gebruikt.

De cv temperatuur wordt in de praktijk ca. 40 graden, dit zorgt voor een aangename verwarming in huis. Het systeem is beveiligd met continue aangesloten waterkoeling en overdrukventiel, expansievat en automatische + handmatige ontluchter. Installatie heb ik samen met de leverancier gedaan. Lastigste was het aansluiten van de warmtewisselaar in de duimse retourpijp van de CV...
Kachel2.jpg
's Ochtends als ik op sta (ca 6 uur..) maak ik de kachel aan en stook hem goed op. De eerste keer stoken kost het meeste hout omdat het hele systeem moet worden opgewarmd. Daar staat tegenover dat ik na 6 uur 's avonds niet meer hoef te te stoken omdat er nog zoveel warmte ge-accumuleerd zit in de kachel dat de huiskamer tot na 12en aangenaam blijft. Wel stopt de cv afgifte, maar de kou is dan toch al uit het huis. Mijn vrouw en dochtertje zijn thuis, dus de kachel kan de hele dag door gestookt worden.
Kachel3.jpg
Ik kan de prestaties goed zien door dat de ketel een BrainQ thermostaat heeft die mij de temperatuur van het ketelwater toont (en het percentage modulatie).

Ons verbruik was ca 80-100 kuub gas op weekbasis, om alleen de benedenverdieping te verwarmen en na 10en naar 15 graden. Nu is het onder de 20. We accepetern wat minder comfort, niet elk vertrek hoeft bij ons dag en nacht 18 graden te zijn. De badkamer is 's ochtends dus nog gewoon koud.

Ik heb op de tweede dag de CV uitgeschakeld. Wel staat deze op 'winterstand' waardoor het water blijft rondpompen. De 20 kuub gas is puur warm water (douchen + keuken). Woensdag heb ik in de keuken een close in boiler geïnstalleerd zodat de ketel niet steeds op hoeft te starten voor een beetje warm water. Verbruik is dan al omlaag naar 16, op basis van een halve week.

Toekomstige projecten:

- Buffervat?
- Zonnecollector?
- Pomp cv en kachel circuit temperatuurs-afhankelijk laten lopen (waarom 's nachts als de kachel uit is)
- Schouw ombouw

Arthur
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Ervaringen Edilkamin Aquatondo

Bericht door turesnuur »

.. en meteen een vraag voor iemand die misschien de Atag Blauwe Engel 2 goed kent:

Na warmwatervraag en ook tussendoor blijft de ketel af en toe moduleren. Daarna 'loost' de ketel warmte op het cv circuit (te merken aan de tikkende buizen als er ineens water van 80 graden door komt) ook al staat de thermostaat op 'warmwater bedrijf'. Kan ik dit verhelpen of moet het ww bedrijf na het douchen gewoon uitschakelen?

Mvg
Arthur
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ervaringen Edilkamin Aquatondo

Bericht door JantjeV8 »

Badkamer vind ik toch wel prettig dat hij 's-ochtend warm is. Sta zelf ook al bijtijds op (5-6uur), en zeker toen het van de winter zo vroor is een warme badkamer erg comfortabel.
Op zich is dat denk ik eenvoudig in je systeem te bewerkstelligen. Een klein buffertje mee op laten warmen en een thermostaatkraantje op de verwarming of een eigen thermostaatklokje met cv pomp in het badkamercircuitje.
turesnuur
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2009, 14:15

Re: Ervaringen Edilkamin Aquatondo

Bericht door turesnuur »

Zou inderdaad een optie zijn, maar vooralsnog vind ik het niet opwegen tegen het meerwerk. 't Is ook maar een kleine badkamer (2 bij 1) dus na het douchen is het eigenlijk al opgewarmd.

Mvg
Arthur
Plaats reactie