Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door hanskraayeveld »

Maar 25 % O2 weegt ook weer wat...

Dus het kan best wezen dat je van 800 kg droog hout 900 kg CO2 hebt...

Bizar...
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Joepie »

Gedroogd hout bestaat voornamelijk uit cellulose. De verbrandingsreactie daarvan is:
C6H10O5 (s) + 6 O2 (g) —-> 6 CO2 (g) + 5 H2O (g)

Uitgedrukt in molecuulmassa:
162 + (6x32) ---> (6x44) + (5x18)
Of:
162 + 192 ---> 264 + 90

Merk op dat de 5 atomen zuurstof in de cellulose verdisconteerd zitten in het vrijkomende water. De toevoeging van zuurstof voor de verbranding draagt dus zeker bij aan het gewichtsaandeel van CO2. Zuurstof is dan ook nog eens het zwaarste atoom in de vergelijking.
Pietje schreef:
Joepie schreef:Ja maar.... ja maar.... die 10 m3 is ook een aanname.
Tuurlijk moet je ergens van uit gaan. Maar in de CO2 berekening ga je nog meer aannames doen, en die met elkaar vermenigvuldigen, en vergelijken met een andere aanname... (Bijv. stookwaarde gas / hout; vergeet niet dat gas een ander H-aandeel heeft (minder C), etc.).

Die 10m3 hout die gecompenseerd "moet" worden is ook een aanname. Dat kan waarschijnlijk ook met 5 m3, als het huis beter geisoleerd wordt, andere kachel, ander stookgedrag etc.
Het in het wildeweg planten van boompjes en 50 jaar later gaan kijken of het wat geworden is, klinkt ook niet echt als een strakke strategie. Zonder aannames maak je geen start voor een verkenning of een studie. Dat is overal nodig, zeker in de natuurwetenschappen. TS stelde duidelijk dat hij wilde compenseren voor het hout dat hij nu verstookt voor verwarming. Rendementen en onderwaarde/bovenwaarde maken daarbij geen verschil.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Pietje »

Joepie schreef:Gedroogd hout bestaat voornamelijk uit cellulose.
Dit is een aanname. Waar is het deel lignine gebleven, en waar bestaat lignine uit? Hmm, erg veel koolstof in lignine... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Joepie »

Pietje schreef:
Joepie schreef:Gedroogd hout bestaat voornamelijk uit cellulose.
Dit is een aanname. Waar is het deel lignine gebleven, en waar bestaat lignine uit? Hmm, erg veel koolstof in lignine... :?
Ik neem aan dat je nu een grapje maakt :D

Hier een vergelijking van vier boomsoorten. Van links naar rechts: Grove Den, Witte Spar, Rode Gomboom (?) en de Ruwe Berk.
composition of wood.JPG
Lignine komt op een goede tweede of derde plaats. Je hebt gelijk dat in lignine ook veel C zit. Uit de reactievergelijking die daar bij hoort, blijkt dat hier in tegenstelling tot cellulose ook zuurstof nodig is voor het vormen van water. Er wordt gelijk aan cellulose per C atoom een molecule CO2 gevormd. En zuurstof draagt ook hier in belangrijke mate bij aan het gewichtsaandeel van CO2.

C31H34O11 + 34 O2 --> 31 CO2 + 17 H20

Het tabelletje komt uit dit document van de Renewable Bioproducts Institute: http://www.ipst.gatech.edu/faculty/raga ... 20wood.pdf
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door MaartenB »

hanskraayeveld schreef: laat zeggen dat je een rendement van 80% hebt met je houtkachel en met je cv ketel 107%
107% is gerekend naar het rendement van de ketel zonder condensatie trouwens, natuurwetten worden niet overtreden door cv ketels, het werkelijke rendement is 96% (bron wikipedia) :D
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Dutch John »

CO2 uitstoot vergelijken tussen aardgas en hout als bron is niet eerlijk. Alleen de tweede betreft een korte koolstofkringloop en is daarmee hernieuwbaar. Verder mag het duidelijk zijn dat Nederland nooit genoeg hout kan produceren om de bevolking warm te houden. De oplossing ligt dus ergens anders.

Dan neemt niet weg dat het evengoed zinvol is om elk onbenut oppervlak aan te planten met hout. Baat het niet, schaden zal het zeker niet. Vooral niet als je kiest voor fruitbomen en -struiken.

Groet,
DJ
die van bomen houdt, maar ook van z'n kettingzaag
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:CO2 uitstoot vergelijken tussen aardgas en hout als bron is niet eerlijk. Alleen de tweede betreft een korte koolstofkringloop en is daarmee hernieuwbaar.
Methaan wordt ook uit de korte kringstofloop gewonnen, in vergistingsinstallaties voor Groente-Fruit en Tuinafval, rioolslib of mest. De bijdrage is weliswaar niet heel groot.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door ritsaert snijder »

swake schreef:Het is mijn bedoeling om minstens evenveel boompjes aan te planten dan welke ik zelf verbruik voor de verwarming. Liefst wil ik er zelfs nog wat meer dan dat planten, al was het maar voor het goed gevoel. Om dat te kunnen doen moet ik ook eerst weten hoeveel 'boom' ik verbruikt heb.

Stel dat ik 10 meter kuub eiken blokkenhout verbrand heb. Hoeveel boom is dat dan?
Of 10 ton pellets, hoeveel sparren zijn dat en van hoe oud?

Natuurlijk weet ik wel dat de ene boom de andere niet is, dat er veel verschil tussen de soorten zit, en dat een exemplaar van 30 jaar oud niet hetzelfde hout geeft als 15 stuks van 2 jaar oud. Wat ik vooral zoek zijn een paar vuistregels...
Ik vraag me af of jullie de vraag van TS aan het beantwoorden zijn? :roll: Ik heb geen idee....
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door Dutch John »

Wij waren alweer verder. De vraag was met ongeveer een hectare voor zijn verbruik toch al beantwoord? Aangezien je met een levend product te maken hebt, met grondsoort, natuurlijke vruchtbaarheid, grondwaterstand, klimaat, boomsoort, enz, zal het cijfer ergens tussen een halve en twee hectare liggen. Mooi voor de enkeling, dood spoor voor de rest, al het gecijfer achter de komma ten spijt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door kockie »

Ik zou ook niet te moeilijk doen. Meer is beter! Zeker icm fruit-/vruchten-/notendragend hout.

Beter de tijd verdoen met bomen poten dan met rekenen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door swake »

kockie schreef:Beter de tijd verdoen met bomen poten dan met rekenen.
Inderdaad... Iemand takken treurwilg over? Daarvan kan ik er wel een 50-tal zeer snel gebruiken. Misschien ook meer, kmoet eht eigenlijk eens goed nakijken. Heb hier namelijk een redelijk groot 'nat' gedeelte en wilgen lijken me het meest gepast om daarop te zetten.

Dan volgen wellicht fruitbomen. Moet eens goed nagaan welke soorten we echt willen en kunnen zetten. Deze zullen de eerste jaren niet veel fruit opbrengen maar dat maakt niks uit. Er staan hier al een 2-tal verschillende appelsoorten, en paar krieken en kersenbomen, één enkele perenboom en 2 pruimdinges. Die kunnen uitbreiding krijgen.
Een paar eikjes zijn ook nog welkom.

Of ik het equivalent van één hectare bos volg krijg? Wellicht, maar niet in één-twee-drie, het vormt een meerjarenplan en die verdeel ik in eerste instantie ook over een groter stuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door kockie »

Treurwilg niet, gewone wilg wel.

Eikjes kun je in het voorjaar overal uitsteken waar hun grote broers staan. Afgelopen jaar een stuk of 15 uitgehaald bij het van school halen van de kinderen :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door ritsaert snijder »

Waarom treurwilg? Waarom de haast?
groet!

Ritsaert
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door hanskraayeveld »

MaartenB schreef:
hanskraayeveld schreef: laat zeggen dat je een rendement van 80% hebt met je houtkachel en met je cv ketel 107%
107% is gerekend naar het rendement van de ketel zonder condensatie trouwens, natuurwetten worden niet overtreden door cv ketels, het werkelijke rendement is 96% (bron wikipedia) :D
Haha toch ben ik het niet met je eens....

De calorische waarde van aardgas wordt gegeven in een tabel. Dat is 100%.
Dat een cv ketel er meer uithaalt dankzij de condensatie, is dus bovenop de 100% calorische waarde.

Vergelijk het met een warmtepompboiler.
Je stopt er 1 kwh in en je "krijgt" er meer (de hoeveelheid weet ik niet) voor terug.
Tuurlijk weet ik de wet van het behoud van energie.
De cv ketel haalt zijn 107-96= 11% extra warmte ergens anders vandaan...
Maar toch moet ik dan met de 107% rekenen...
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Genoeg boompjes planten om eigen gebruik te compenseren

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb nog een vraag waar ik heen antwoord op weet...

Wordt de zuurstof in het hout meegewogen op de weegschaal?
En de zuurstofatomen?

Kijk ik lig een houtblok op de weegschaal, en dan zegt de weegschaal: 10 kg.
Maar alle zuurstof boven de weegschaal wordt niet meegewogen.
De zuurstof in het blok wel?

En dan is zuurstof het zwaarste atoom :S
Plaats reactie