Glas in lood isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Glas in lood isoleren

Bericht door Sputnik »

Beste leden,

Om de isolatiewaarde van mijn woning verder op te krikken en meer comfort te creëren, ben ik van plan onze glas in lood ramen te isoleren. Vervangen is vanuit esthetische overwegingen geen optie. Ik heb twee methodes gevonden:

1. Glas in lood "sandwichen" in dubbelglas

Nadeel: veel te duur.
Voordeel: waarschijnlijk de mooiste optie.

2. Voorzetramen (binnenzijde woning)

Nadeel: condensvorming aan de binnenkant van de glas in lood kant (?)
Voordeel: kostenefficiënter

Hebben jullie ervaring met bovenstaande aanpakken? Of eventueel een andere manier waarop ik dit probleem op kan lossen? Graag jullie meningen en ervaringen!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Kun je in de sponning niet in z'n geheel een dubbelglas ruitje plaatsen, en dan het glas-in-lood aan de binnenzijde er tegenaan zetten?
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door Sputnik »

Ja, dat zou kunnen. Bedoel je dan dat het glas er los tegenaan staat? Ik wil eigenlijk naar een situatie toe waarbij het glas in lood wel gemonteerd zit.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door Pieke »

Begrijpelijk dat je zicht wilt houden op een stukje vakmanschap. Misschien een optie om zog. bubbeltjesplastic toe te passen? Het blijft deels zichtbaar en als de temperaturen het toelaten kan je het ook zo weer verwijderen.Gewoon een kwestie van op maat knippen, ruit bevochtigen met een plantenspuit en het 'plakt'.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door Pietje »

Als je het glas-in-lood aan de buitenkant houdt, dan krijgt het flink te lijden van grote temperatuurverschillen. Mijn voorkeur zou het hebben om (dubbel) glas aan de buitenkant van het glas in lood te plaatsen.

Zit het nu in een houten kozijn of in een stalen frame?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door peterberg »

Een voorzetraam installeren aan de buitenkant leidt onherroepelijk tot condens tussen de twee glas vlakken wat kan leiden tot rot van het houten kozijn. Het glas in lood is namelijk niet gasdicht en dus komt er warme en vochtige lucht tussenin die naar buiten niet weg kan. Draai je het om met de binnenkant zo goed mogelijk gasdicht, dan is er heel sporadisch condens vorming, als het weer plotseling omslaat. Na een paar dagen is dat weer weg.

Ik heb vanaf 1985 in ons hele huis zo'n raam systeem gehad, het was naar buiten toe geventileerd en het werkte zonder mankeren.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door holtere »

Ik zou er aan toe willen voegen dat glas voor glas in lood werkelijk geen gezicht is :?
Je hoort m.i. het oppervlak van glas in lood te kunnen zien en geen spiegelende plaat!
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door MaartenB »

Ik zou kiezen voor aan de binnenkant een voorzetraam van dubbelglas. Zo lijkt het buiten zoals het bedoeld is, en aan de binnenkant 'hoort' het ook zo, want ja, anders is het te koud. Wat je kan proberen is het volgende (volgens mij komt het van 12ambachten):
De ruimte tussen het dubbelglas en oude glas via een slangetje verbinden met een balonnetje met van dat vochtvreter spul. Het ballonetje kan drukverschillen (door temperatuurverschillen, en atmosferische drukverschillen) opvangen zodat er niet elke keer verse lucht wordt aangezogen, de korrels van de vochtvreter zullen overtollig vocht in de lucht kunnen absorberen. Ik heb de kans gehad om het zo te doen, maar door tijdsgebrek niet gedaan, dus weet ook niet of het echt zo werkt.
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door hotglass »

Laat ik ook weer eens een duit in het zakje doen.............. :)

Ik ben de laatste jaren regelmatig betrokken geweest bij de montage van gerestaureerde
glaspanelen voor oude kerken. De productie daarvan heb ik van dichtbij meegemaakt en de redenen
waarom de ene techniek wel en de andere juist niet werd gebruikt zijn altijd uitvoerige besproken.

Informatie uit de eerste hand dus.........
Er is door bepaalde restaurateurs jarenlang een dubbel glas paneel achter -aan de binnenzijde dus- het glas in lood gemonteerd.
Dat kan een aantal jaren goed bijven maar op de lange duur krijg je onherroepelijk condens tussen glas in lood en dubbel glas.
Deze condens vorming veroorzaakt vaak ernstige schade aan gebrandschilderd glas (vaak onderdeel van kerkelijke gas in lood panelen)

De uitvoering van glas in lood aan de binnenkant, met aan de buitenkant een dubbelglas paneel word in de situatie waaraan ik heb meegewerkt, uitgevoerd in een dun frame van rvs profiel en dit wordt in z'n geheel afgekit. Op die manier blijft het uit drie lagen bestaande pakket gevrijwaard van verontreiniging aan de binnenkant.

Bij deze methode moet vaak het kozijn worden aangepast, maar ja, je wilt wat of niet!

Deze keus maak je dan ook voor het uitzicht op het glas in lood van de binnenkant (overdag) en als de ramen s'avonds van binnenuit verlicht zijn zie je niet dat er een dubbel glas paneel voor staat. Deze keuze is ook de meest veilige voor het vaak eeuwenoude gebrandschilderde kerk-glas wat nog wel eens geslachtofferd woord door vandalen.

Dat er glimmende dubbel glaspanelen voor staan in nu eenmaal het gevolg van de keus voor isolatie.
Gebruik van ontspiegeld glas om het glim-effect tegen te gaan wordt in dit verband ook afgeraden, omdat dit
glas speciaal voor binnen toepassingen is.

En voor de rest, lekker zelf je eigen keuzes maken......................


groet,

Ed
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door Sputnik »

Haha, dit wordt een lastige kwestie. Het enige wat ik op dit moment zeker weet is dat ik het glas in lood niet tussen dubbelglas wil laten plaatsen, omdat dit veel, maar dan ook veel te prijzig is.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar het plaatsen van dubbelglas aan de binnenzijde. De mogelijke condensvorming is hierbij in mindere mate een probleem, want het glas in lood condenseert momenteel ook redelijk vaak aan de binnenzijde. Vooral als er gestookt wordt natuurlijk.

Het glas in lood zit momenteel niet in het kozijn met glaslatten, maar met stopverf. Welke afstand tussen het glas in lood en het dubbelglas kan ik aanhouden? Want ik zie het eigenlijk niet zitten om al het stopverf weg te moeten zagen. Ik zal vanavond even een foto van de situatie plaatsen.

Holtere: ik ben het met je eens. Maar als je je klauwen verbrandt aan de radiator, terwijl de kamertemperatuur nauwelijks omhoog gaat, ga je je mening op den duur wat bijstellen :wink:

Pietje: het glas in lood zit deels in grenen kozijnen, deels in meranti.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door holtere »

Maar als je je klauwen verbrandt aan de radiator, terwijl de kamertemperatuur nauwelijks omhoog gaat, ga je je mening op den duur wat bijstellen
Ja, je hebt eigenlijk geen keus zeker als dat spul in je kamerramen zit :?
In ons huis zat ook overal glas in lood in de bovenlichten. Gelukkig van slechte kwaliteit en dat niet alleen visueel. Alles eruit dus, alleen boven de voordeur zit het nog en daar hik ik ook al tijden tegenaan.
De ruimte tussen de ramen zou ik me niet zo'n zorg over maken want alles is een grote verbetering. Doe het zoals het er mooist uitziet :lol:
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door MaartenB »

2cm is volgens mij een prima afstand, groter voegt kwa isolatiewaarde niets, maar ik zou het net als peterberg naar buiten toe ventileren, en dan kan je je afvragen wat de isolatiewaarde is. Je zou in het kozijn, tussen de ruiten met een boortje schuin naar beneden, naar buiten, 1 of 2 gaten kunnen boren (6 of 8mm), zo kan condenswater weg, ventileert het een klein beetje maar kan er geen regenwater naar binnen komen.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door Sputnik »

Als ik aan de binnenzijde ga isoleren, is het wellicht een idee om losse latjes in het verstek op het bestaande kozijn te plaatsen. Vervolgens hier dubbelglas (sponning 7 of 9) in te zetten, dit vervolgens afkitten en verven. Dan krijg ik een soort van "opzetruiten" op het bestaande kozijn. Wat vinden jullie van dit idee?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door ritsaert snijder »

Ken je de twaalf ambachten methode voor dubbel glas?
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Glas in lood isoleren

Bericht door MaartenB »

Kan je een foto plaatsen?
Plaats reactie