Hout drogen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Hout drogen

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Het lijkt mij wel handig als we een onderwerpje helemaal aan hout drogen besteden, want alles wat er al over is gezegt, is totaal versprijd te vinden in dit forum. Zoals laatst al veel in de topic over populierenhout.

Stop hier dan ook alles wat te maken heeft met hout drogen, opslaan, testen hoe droog het hout eigenlijk is, Enz.
Misschien kunnen de meest interessante uitspraken uit andere draadjes naar deze draad worden verplaatst?

Om te starten wil ik een staatje eropzetten waarin ik een aantal blokken in de oven heb gedroogd op twee verschillende temperaturen en wat daarna in de buitenlucht gebeurd. Ik had het er al in verschillende draadjes over gehad, maar hier is de volledige test.

:( Tenminste? Kockie, hoe voeg ik een excel-bestand in? :roll:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: Hout drogen

Bericht door Leon »

Brit,

Lijkt me een goed plan. Hier is de plek van het houthok ook weer veranderd...
Het hout willen we nu tegen de gevel van het huis leggen met een afdak.
De open kant is wel slagkant! Ik wil hier een zeil (windzeil) voorhangen. Ik wil een systeem maken, zodat ik bij (langdurige) regen het zeil eenvoudig naar beneden kan laten. Iemand creatieve ideen???

Voor wat betreft het drogen.
Toevallig heb ik vandaag een houtblokje in de Bergkachel gedroogd, nadat de kachel een goed uur uit was. Er was dus geen gloeiende as meer aanwezig. Ik ben me een hoedje geschrokken.
Een "droog" stuk hout van 446 gram was na 3 uren nog maar 392 gram.... Er zaten ook krimpscheurtjes in...
Mij lijkt het geen slecht idee om te stoken hout reeds in de kachel op te slaan. Je moet er dan wel uiteraard voor zorgen dat er niet de vlam in kan komen. Peter heeft al eens laten weten dat het eigenlijk geen goed plan is. Maar ik denk toch dat als je het hout er in stapelt als de kachel al enkele uren uit is, dat je dan geen problemen hoeft te verwachten. Wel vraag ik me af wat er met het vrijgekomen vocht gebeurt, aangezien de toe en afvoer gesloten is.

Groeten Leon
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hout drogen

Bericht door willem »

Brit, goed idee .... en op het juiste moment, ik heb wat investeringen gedaan en ben daarmee wat
proeven aan het doen. Ik denk dat ik van het weekend daar wat meer over schrijf, dan ben ik wat verder
en meer tijd om het hier op te zetten. Effe geduld.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Hout drogen

Bericht door Brit »

Mooi, al dat enthousiasme.

Leon,

Is het geen idee om een soort rol / schuif-panelen ervoor te maken van vertikale om en om plankjes. Dan kan de wind er altijd bij en hoef jij er s'nachts niet uit als het gaat stormen :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout drogen

Bericht door JantjeV8 »

Hallo Leon,
Steigerbouwers gebruiken vaak netten om rond de steigers te hangen. Zij hebben een aantal verschillende maaswijdtes en weten bij die maaswijdtes de regeninslag hoeveelheid (eigenlijk dus hoeveel regenwater er wordt tegengehouden) aan te geven samen met de winddoorlaat. Dat moeten zij weten om de constructieberekeningen goed uit te kunnen voeren, immers een bepaalde windlast is een belasting die een steigerconstructie moet kunnen weerstaan.
Mogelijk dat je met een dergelijk net in een raamwerk iets kunt freubelen.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hout drogen

Bericht door willem »

Zoals beloofd, hier mijn houtdroog verhaal, wel wat later maar ook compleet.

Zoals in een ander topic, "droogtijd populierenhout" had ik vermeld over het 'te' vochtige hout.
Wat heb ik gedaan; m'n weekelijkse voorraad bij de achterdeur 30cm omhoog gebracht door het hout op een rooster te leggen en door een gat te maken in het zijschot een heather op propaangas daar de hitte onder te blazen, door het hout heen en zo een x-aantal procenten vocht kwijt te raken. Dat lukte maar deels door dat de heather telkens in z'n beveiliging vloog, omdat ie z'n warmte niet kwijt kon, maar ik zag alwel vochtbanen op de muur komen boven het hout, dus het begin was er.
Denken ... denken ... denken, enja, ik wist het, er moest een ventilator komen die de hitte wegzoog en via het rooster door het hout moest jagen. Op marktplaats een slakkenhuis-ventilator gevonden die 1500m3 p/u luchtverplaatsing heeft. De heather geeft 800m3 p/u. Ik had twee kisten van 100x40x50 die ik op elkaar zette, met in de onderste de ventilator voor het gat in het zijschot, (ook gat in de kist gemaakt) en alles met compriband afgedicht en vast geschroefd. In de bovenste kist kwam de heather, en een gat in de bodem gemaakt van 40x25 en bekleed met fermacel. Ook in de achterkant een gat gemaakt voor aanvoer van zuurstof, en een afdekplaat erop. De heather heeft ook een thermostaat die tot 40gr gaat, en die boven het hout gehangen, en proefdraaien maar. Het resultaat was verrassend, wat een zoot water tegen de muur en zijschot, en hij sloeg niet meer in z'n beveiliging. Bij 40gr. sloeg ie af, maar de ventilator bleef draaien, en douwde dus kouwe en vochtige lucht door het hout heen, dus dat moets anders. Denken ... denken .... denken, enja, ik wist het, de ventilator van de heather dmv een relais verbonden met de vetilator in de onderste kist, draaien met het spul, 40gr. en .... uit, alles uit. Na een paar min. sloeg alles weer aan ....en weer uit, perfect. Toen had ik het idee dat de 1500m3 vent. z'n lucht ook door de heather heen trok daar de verhouding 1:2 is, 800 tegen 1500, en dat moest ook weer niet, dus denken ...denken ... denken, enja, ik wist het. Een deksel gemaakt boven het hout, en de vent. beneden moest een bypass hebben, dus boven het hout maar onder het deksel een gat van 160mm gemaakt in het zijschot, en een 160mm gat in de afdekplaat van de bovenste kist 'voor' de heather en boven het gat in de bodem van 40x25 , en de twee gaten verbonden met 160 pvc en wat bochten. Draaien met dat spul, .... verbluffend, doordat de 1500m3 overdruk creëerd komt er door de bypass een strot hete lucht die weer door de heather wordt opgewarmt en door de 1500cubber direkt weer wordt opgezogen, maar ook het vocht circuleerd zomee, dus de klep een 5cm open gezet, zodat er een deel vochtige lucht weg kan, en een deel gaat circuleren. Er hangt ook een dig. temperatuur/hygrometer in van een draadloos weerstation zodat ik alles in de gaten kan houden.

Conclusie en resultaten: Zeer tevreden. Kist vullen met hout, deksel dicht tot op een kier van 5cm, en het spul laten draaien. De luchtvochtigheid loopt op naar de 95% , en grote vocht afzetting boven het houthok tegen de wanden. Na een 1/2uurtje loopt het % terug en de temp. omhoog naar de 40gr. Alles slaat af en na 5min. weer aan, voor zo'n 2min. Vocht-% loopt verder terug richting de 60% en de wanden worden wat droger, % loopt verder terug, en de heather slaat regelmatig af en aan. Vocht-% naar de 25% , en zolaat ik het zo'n 3-uur draaien. Het hout hoor je van tijd tot tijd werken/scheuren, reken maar dat dat met die 1500cubber plus hitte wel een kant op wil of moet. Het schors komt los van de stammetjes te zitten, en bij metingen met de houtvochtmeter gaat het van 23% naar de 16%, en van 20 naar de 12%. Als dit hout de kachel ingaat dan is het één vuurzee met blauwe en gele vlammen, en de vergassing die ook weer verbranden is goed zichtbaar. Ik bezit een speksteenkachel, en om hem op temperatuur te krijgen verbruik ik +/- 1/3 minder aan hout, en zelfs met het aanmaken blijft de stookruimte schoon, dus geen zwarte aanslag meer en ook geen rook uit de schoorsteen. Zo zie je maar wat een beetje droog hout doet tov droog, maar toch te nat hout.
Al met al wel wat werk en zoeken en vooral denken maar tevreden, en daar ging het om.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout drogen

Bericht door kockie »

En Willem, hoeveel gas ben je hier nu mee kwijt per kuub hout? Nu nog de heater vervangen door een houtgestookte...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout drogen

Bericht door Dutch John »

Lees ik dat goed? Hout drogen met fossiele brandstof? Dit is toch een ecologieforum?!

Hout drogen met restwarmte: oké. Voor normale stervelingen: hout gewoon drogen in een goed geventileerd houthok. Bij voorkeur 2 tot 3 jaar. Het restantpercentage van 20% zou je eruit kunnen halen door het in de warme stookplaats van een Finoven te leggen. Tenminste als de temperatuur onder de 270 graden blijft. Het verdampen van het restvocht ontneemt warmte van de oven, maar je krijgt er meer voor terug door de veel efficientere verbranding van het gortdroge hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hout drogen

Bericht door chathanky »

Dit resultaat zal nul zijn John, je verdampt eerst het vocht uit het hout in de woonkamer en dit kost net zoveel energie als de winst die je haalt uit het drogere hout.
De winst van de nieuwe lading verlies je dus in de vorige stookbeurt.

Zo slecht is die verbranding toch niet in de finoven? :?
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout drogen

Bericht door Dutch John »

Hallo Chat,

Niet in de woonkamer, maar in de oven. Vocht ontwijkt via de schoorsteen.

Het verschil in thermodynamiek van stoken van nat en droog hout ben ik nog aan het uitzoeken. Het is niet alleen het verschil dat verloren gaat in de eigenlijke verdamping. Tijdens de verbranding van hout gebeuren honderden chemische reakties tegelijk, maar ook na elkaar. Aanwezig water kan een aantal van deze reakties hinderen en zo een groter verlies laten ontstaan dan de pure verdamping alleen. Zo kun je met zekerheid stellen dat de lagere verbrandingstemperatuur door nat hout een groot aantal zwaardere teerfractie's niet om kan zetten in kortere koolwaterstofketens. Deze energie verlies je en gaat in de vorm van creosoot de schoorsteen uit of plakt erin vast.

Ovendroog hout bevat 0% fysisch gebonden water en ca 45% chemisch gebonden water. De optimale verbrandingswaarde van hout ligt op 30-40% chemisch gebonden water. Om zover te komen moet je het hout echter torreficeren, ofwel roosteren in een inerte omgeving. Voor ons niet mogelijk.

Nu ik het toch over de thermodynamiek heb: het hout zou een zo groot mogelijk oppervlak in verhouding met de inhoud moeten hebben. Maar toch een luchtige stapel moeten vormen. Dus goed kloven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Hout drogen

Bericht door John Doh »

Dutch John schreef:Nu ik het toch over de thermodynamiek heb: het hout zou een zo groot mogelijk oppervlak in verhouding met de inhoud moeten hebben. Maar toch een luchtige stapel moeten vormen. Dus goed kloven.
Klinkt logisch. Maar veronderstelt wel dat het buitenoppervlak de beperkende factor in het drogingsproces is. Ik denk dat de snelheid van het vochttransport door het hout de droogtijd bepaalt. Dus hoe langer de droogweg naar buiten, hoe langer ook het drogen duurt. Ook daarbij helpt kloven, dat dan weer wel, maar niet zozeer omdat het oppervlak toeneemt, maar omdat de weg naar buiten korter wordt.

Dan heb ik ook nog het vermoeden dat drogen in axiale richting sneller gaat dan in radiale richting. Dit omdat houtvezels lang zijn en in de lengterichting staan. Je zou dan verwachten dat korte stukken sneller drogen dan lange stukken. Hoe dan ook zal de radiale drogingssnelheid sterk afhankelijk zijn van de diameter. Een dun takje van een halve meter zal vermoedelijk meer radiaal drogen dan axiaal, maar voor een halve meter boomstam met een diameter van een meter of twee is het waarschijnlijk andersom.

Iemand zin in een experiment? Proefstukken van verschillende lengte in zilverpapier wikkelen en in de droogoven geeft een indruk van de axiale droogsnelheid. Proefstukken van gelijke lengte maar met verschillende diameter en de kopse kanten dampdicht afgedopt geeft een indruk van de radiale droogsnelheid. Of zou iemand dat al eens uitgezocht hebben?
John
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Hout drogen

Bericht door mark »

Het is wel wat werk maar ik gebruik de zonnedroger van de DTA. Bebruikte hem eerst voor het drogen van denneapels. Die gebruik ik i.p.v aanmaakhout. Ga de zonnedroger nu gebruiken voor het drogen van het hout. Had ook al eens gedacht om het stookhout te bedekken met zwart landbouw plastic met een soort ventilatie systeem voor het afvoer van vocht. Er bestaat ook een hele grootte zonnedroger van het drogen van hout voor de boot bouw. Zal eens kijken of ik hem weer kan vinden.

groet Mark
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: Hout drogen

Bericht door chathanky »

Bij dat drogen vraag ik me ook af of je de vluchtige stoffen niet verdampt die normaal verbranden. Zeker als je boven de 100 graden komt lijkt me dit niet ondenkbaar.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hout drogen

Bericht door Dutch John »

Pas boven de 200 graden ontwijken de eerste vluchtige bestanddelen. Kijk maar op dit grafiekje:
http://www.tpub.com/content/altfuels01/ ... 760031.htm

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Hout drogen

Bericht door willem »

kockie schreef:En Willem, hoeveel gas ben je hier nu mee kwijt per kuub hout? Nu nog de heater vervangen door een houtgestookte...
Ik ben effe aan het wegen geweest wat de gasflessen betrefd, en kom op 4,5kg per keer, voor ruim één m3 hout waar ik twee weken mee doe, kosten € 10,50 . Aangezien gas een vrij schone verbranding heeft sta ik hier niet sceptich tegenover. Wat voor meerwaarde heeft deze manier van drogen: Droger hout, schommeld zo rond 10 en 15%, met 2 á 3 jaar buiten drogen krijg je dit niet voor elkaar, dat betekend dus schoner en heter vuur wat weer minder hout stoken betekend, maar ook de ergenis ben je kwijt van het niet willen branden en heet worden dus maar weer meer hout erop gooien.
Plaats reactie