vloerverwarming problemen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door JantjeV8 »

hoe voelt je vloer dan aan? En is dat overal gelijk?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Het is (bijna) altijd aan te raden de leiding de vergroten naar 22mm.

Als jouw vloer van 100 m2 10 kW vraagt (wat het geval is bij koude dagen), heb je bij een temperatuur verschil van 40 graden (dus bijvoorbeeld 65 in, 25 uit) een flow door je leiding van ((10 x 3600) / 40) /4,19 = 214,8 liter per uur nodig.
Dat is 3,6 liter per minuut en 60 ml/s.
De inwendige buisdiameter is 13 mm.
6,5 x 6,5 x 3,14 = 133 mm2 buisoppervlak.
Dus in 1 meter leiding staat 133 x 1000 = 133000 mm2 water = 133 ml
60 / 133 = 0,45 m/s
0,45 x 3,6 = 1,62 km/uur

Klinkt me niet als bijzonder snel in de oren.
Maar mijn broer heeft hetzelfde probleem als jou.
Bij hem zei de installateur dat het toch altijd raadzaam was te doen.
Ook voor zuiniger stoken. Je kan je gemiddelde temperatuur laten zakken en je aanvoer ipv 65 naar 55 laten gaan.
Hij heeft het toen gedaan en het hielp echt ontzettend. Het probleem is dat water het liefst de weg van de minste weerstand kiest.

Even nog wat rekenen...

Als je je leiding 22mm maakt, wordt hij inwendig 20,
10 x 10 x 3,14 = 314 mm2

Blabla = 0,19 m/s ofwel 0,68 km/h

Je leidingsnelheid wordt dan met 238% verminderd. Mae 42% van je snelheid van nu.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ritsaert snijder »

Fijn dat het beter werkt?

Ik begrijp dat je nachtverlaging toepast, ik zou het eens proberen met een continu temperatuur als je huis redelijk is geisoleerd.
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Nog even over de Therminon 5000 verdeler. Specificaties die ik vind op het internet:

Therminon vloerverwarmingverdeler model 5000.


De verdelers zijn verder voorzien van:

- thermostaat met een regelbereik van 5 - 55 °C uitgevoerd met dompelvoeler in het mengwater.
- voetventiel
- aanvoer, euroconus aansluiting G 3/4"
- thermostatisch voorbereid retourventiel exclusief koppeling
euroconus G 3/4" (eenvoudige montage zone-motor mogelijk)
- A-label circulatiepomp
- maximumthermostaat als beveiliging tegen te hoge watertemperaturen
- dompelbuis
- ontluchter
- aftapper
- thermometer

3/4" / 22mm aanvoersluiting is dus standaard. Heb ik dan nu een verloopstuk van 15mm aanvoerleiding naar 22mm aansluiting?

Volgens mij niet.
Bijlagen
vv1.jpg
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Broekhoest,

de 22" euroconus zit volgens mij onder de thermostaatkraan. Dus de kraan zelf is het "verloopstuk".

groet
Wouter
jn82
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 jan 2016, 23:48

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door jn82 »

Alleen de wartel die op de kraan gedraaid word is 3/4". De aansluiting op de verdeler zelf is 1/2". De thermostaatkraan wordt altijd door de fabrikant van de verdeler meegeleverd. Bij een verdeler met (uit m'n hoofd) meer dan 10 groepen is de aansluiting en de kraan altijd een maatje groter. Dit probleem heeft daarom weinig met de diameter van de leiding te maken. Ik denk dat de kraan een beetje verstopt zit of de knop niet goed werkt. Hoe warm word de verdeler als je de knop er afdraait?
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ingmar89 »

dat kleine stukje 15mm buis is in mijn ogen niet echt een probleem.
Wat wel veel kan schelen is het wisselen van de kraan voor eentje met lage weerstand(hoge KVS waarde)

De temperatuurmeter zit ook op een vreemde plek trouwens, zoals ik het zie is de voorste balk namelijk de aanvoer, en achter retour. De thermometer meet dan niet echt de mengtemperatuur.
Dit komt ook overeen met je waarneming dat 26 graden als warm aanvoelt. Je maximaalbeveiliging van de pomp zit ook verkeerd als vooraan de aanvoerbalk is.

Jouw verdeler lijkt me ook geen therminon 5000, deze heeft namelijk geen u bocht, maar 2 balken onder elkaar.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door GTV6 »

Om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been worden gezet.
Hanskraayeveld heeft waarschijnlijk lijstjes van een buizenleverancier, meer buis, voor iedereen beter.
Berekeningen qua snelheid kloppen overigens.
Voor installerend Nederland zijn er ISSO publicaties die zeer doordacht zijn.
Als je je hier aan houd heb je altijd een werkende installatie. Alles is wel ongeveer uitgetest.
ISSO geeft op max snelheid in transportleidingen 1,5 m/s.
Snelheid in aansluitleidingen 0,5 m/s.
Dit heeft alles te maken met eventueel geluid over een regelventiel.
Je kunt ook alles ontwerpen op bv 0,3 m/s dit kan wat pompvermogen schelen in theorie, de passende pomp is helaas niet leverbaar.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ritsaert snijder »

Heldere toelichting!

Dus in dit geval met al die groepen met persleidingen, moet dus kunnen?
groet!

Ritsaert
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Wederom dank voor alle nuttige info!
Update met meetgegevens:
Vandaag heeft de kamerthermostaat op 18C gestaan. Om 1600 is deze naar 19C gegaan. Ik heb om 2000u (kamerthermostaat inmiddels 19C, nog wel in bedrijf) wat metingen gedaan aan de verdeler en vloer.
Aanvoerleiding: 52 graden
Aanvoerbalk: 34 graden
Retourbalk: 27C
Alle zes aanvoerleidingen 33-34C
Vijf van de zes retourleidingen 27-28C (een retourleiding blijft wat achter met 25C)
Temp op display: 28C. Zal dit dan toch de retourtemp zijn? Meter zit wel op de retourbalk vast (onder thermostaat ventiel).
Vloertemp: 22.5-24.5C op zes verschillende plaatsen gemeten.

Kortom: ik ben best tevreden hierover.

Ik had nog wat buisisolatie liggen en die dikke meter 15mm aanvoerleiding ingepakt. Ook de 22mm CV aanvoerleiding naar boven hier geisoleerd.

Morgen de test herhalen met radiatoren open en verwacht dat het dan een stuk minder goed zal gaan. Met dan als eindconclusie: waterzijdig inregelen van radiatoren?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

GTV6 schreef:Om te voorkomen dat mensen op het verkeerde been worden gezet.
Hanskraayeveld heeft waarschijnlijk lijstjes van een buizenleverancier, meer buis, voor iedereen beter.
Berekeningen qua snelheid kloppen overigens.
Voor installerend Nederland zijn er ISSO publicaties die zeer doordacht zijn.
Als je je hier aan houd heb je altijd een werkende installatie. Alles is wel ongeveer uitgetest.
ISSO geeft op max snelheid in transportleidingen 1,5 m/s.
Snelheid in aansluitleidingen 0,5 m/s.
Dit heeft alles te maken met eventueel geluid over een regelventiel.
Je kunt ook alles ontwerpen op bv 0,3 m/s dit kan wat pompvermogen schelen in theorie, de passende pomp is helaas niet leverbaar.
Lezen...!
Ten eerste is het altijd aan te raden er 22mm van te maken, want dan kan je aanvoertemperatuur omlaag, en dat is beter voor de portomonnee.
Ten tweede weet je nooit of 15mm toereikend is, behalve door het te ervaren.
Want dat is voor iedere situatie namelijk verschillend!
Als je veel "afnemers" hebt die makkelijker toereikend zijn voor het water, (dus minder weerstand), kan het zijn dat er toch te weinig capaciteit de vloerverwarming bereikt.
En tuurlijk, dat kan op verschillende manieren verholpen worden!
Een sterkere pomp(of een standje hoger), een groter mengventiel, zelfs de knop verder opendraaien...!, je huis beter isoleren, je vloer verkleinen, maar ook een grotere aanvoerleiding...

Welk verkeerd been?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door hanskraayeveld »

Als je een 22mm leiding naar meerdere radiatoren hebt lopen zal water de weg van de minste weerstand volgen. En krijg je automatisch weinig flow van je cv ketel door je vloerverwarmingsunit.
Als dan je pomp van je cv ketel ook nog eens op een lage stand pompt, en je honeywell klep voor wat extra weerstand zorgt...
Kortom...
Een prima voorbeeld waarbij een 15mm leiding wel degelijk te smal bemeten is.

Dit verkeerde been?
Of was het tegen het zere been?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb het nog even nagelezen. Maar de situatie lijkt me helder! Laten we dat been maar begraven. Probleem is opgelost.
groet!

Ritsaert
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door fikkie stoken »

ritsaert snijder schreef: Probleem is opgelost.
Gaat morgen weer beginnen. :roll:
Broekhoest schreef:Morgen de test herhalen met radiatoren open en verwacht dat het dan een stuk minder goed zal gaan. Met dan als eindconclusie: waterzijdig inregelen van radiatoren?
Ik denk dat de software van de kamerthermostaat even nodig heeft om weer naar een hogere temperatuur te gaan, deze registreert hoelang het duurt dat er temperatuurverhoging is.
Elke x een tandje hoger en gaat dan weer regelen met een hogere temperatuur ivm de radiatoren, en die reageren snel met een hoge watertemperatuur.

Of je wil snel of traag, samen kan volgens mij nooit en te nimmer werken.

Maar wellicht is er een andere oplossing, ik leer graag bij.
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: vloerverwarming problemen

Bericht door Broekhoest »

Vanmorgen opnieuw gemeten.
Vannacht thermostaat terug naar 18C gezet en vanmorgen weer naar 19C. Alle radiatoren nog dicht. Na 45 min vergelijkbare temperaturen gemeten als gisteravond (zoals het hoort dus). Vervolgens alle radiatoren (zes boven en zes beneden) een slag open gedraaid. Binnen 15min zijn ze allemaal warm. Temperaturen op de verdeler snel gedaald. Aanvoerslangen 27C en retour 23C. Aanvoerbalk 28C en Retourbalk 23C.
Vervolgens 2 vd 3 radiatoren in de bijkeuken dichtgedraaid en de derde een kwartslag open. Hetzelfde voor de drie radiatoren in de voorportaal/wc beneden. Boven twee radiatoren dicht op slaapkamer vd kids, radiator badkamer kwartslag open. Op onze (grote) slaapkamer ook 2 vd 3 dicht en de derde weer een kwartslag open.
20 min later kom ik weer op de (gewenste) temperaturen op en rondom de verdeler.

Flowprobleem al is het beheersbaar met de radiator instellingen van dit moment.
ps. geen radiatoren is de ruimte van de thermostaat dus.
Plaats reactie