Aflossen hypotheek

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Aflossen hypotheek

Bericht door Brutus Groenus »

Afgesplitst van http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 42&p=83267
mro schreef:Daarmee dat ik vorige week mijn hypothecaire lening volledig afbetaald heb. De voordelen daarvan lijken mij groter dan de nadelen in de huidge economische context.
gaaf zeg!

Dat is ook mijn droom, het ooit hypotheek vrij wonen, we hebben nog 160.000 te gaan :cry: (woning net gekocht). Wij zijn (als we niet extra aflossen) hypotheekvrij op onze 60'e.
We zijn nu aan het sparen om extra af te lossen, het plan is om elk jaar 3000,- naar de bank te sturen. We zijn er alleen nog niet uit of we daarme de looptijd willen verkorten (5jr) of dat we per direct lagere maandlasten willen (15,- per aflossing)
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door JantjeV8 »

Als je de besparing op je maandlast gebruikt om opzij te zetten en aan het einde van het jaar weer in aflossing steekt...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Tim »

Hey,

Dat doe ik ook, elke renteverlaging is bij de aflossing opgekomen alsook de rentebesparing door aflossing. Niet aan het einde jaar, maar direct na de aflossing. Ook elke meevaller knal ik direct van de hypotheek af (het aflossingsvrije deel).

Die extra aflossing staat niet in het contract, het is gewoon een automatische incasso. Mocht er iets mis gaan met werk en/of inkomen, kunnen we dit stopzetten. De extra aflossing is nu opgelopen tot 250 euro bovenop het hypotheek schema, waarmee de hypotheekvrije verjaardag is al van 65 naar 55 gezakt.

Dus in ga nu met deeltijdpensioen op m'n 55ste :wink: :lol:

Tim
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Brutus Groenus »

De verlaging er bij op zetten scheelt inderdaad behoorlijk.

Heb even snel een Excel overzich gemaakt

De eerste kolom is de standaard 250,- aflossing
De tweede kolom de aflossing met hierbij op het rentevoordeel.
Screenshot_2016-01-20-17-43-22-1.png
Laatst gewijzigd door Brutus Groenus op 20 jan 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door kockie »

Als ik vertel dat ik mijn hypotheek (ook) versneld aan het aflossen ben, krijg ik continu te horen dat ik dan ook minder hypotheekrenteaftrek krijg. Wie heeft een rekensommetje paraat waarin de voordelen van het een of ander inzichtelijk gemaakt wordt? Ik heb zelf geen idee hoe ik dat moet berekenen; ook niet hoe ik een aflossings sommetje kan maken dat de voordelen van "rente op rente" berekent.

Ik heb nu een berekening gemaakt met een vast aflossingsbedrag, dan zijn wij het aflossingsvrije gedeelte over 6 jaar kwijt (maak je geen zorgen, er staat dan nog genoeg hypotheek open...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door holtere »

Eigenlijk heel simpel volgens mij:
Je mag de betaalde hypotheekrente van je belastbaar inkomen aftrekken. De tarieven waar je in valt krijg je dus terug. Dat wat er over blijft betaal je zelf en het lijkt me dus nooit gunstig om hypotheek laat staan schuld te hebben. De verkregen rente op spaargeld is vrijwel zeker lager en ook nog belast behoudens de vrijstellingen dan. Soms is het echter handig om wat speelruimte te hebben!
Overigens mag je bij het aflopen van de afgesloten hypotheek een gedeelte of zelfs alles ineens aflossen! Als je boeterente moet gaan betalen is het voordeel lastig te berekenen!
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Brutus Groenus »

Hypotheek versneld aflossen is altijd een goed idee! Het argument van de hypotheekrenteaftrek krijg ik ook constant om mn oren geslingerd, maar dat zijn meestal personen die er heilig bij in geloven dat dit voor altijd zal blijven bestaan.

Zelfs mij hypotheek adviseur keek me raar aan toen in aangaf dat ik mijn volledig annuïteit hypotheek versneld ging aflossen.

Het boek Hypotheek Vrij! van Gerhard Hormann is een leuk boek om te lezen over dit onderwerp.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Pieke »

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Pietje »

kockie schreef:... krijg ik continu te horen dat ik dan ook minder hypotheekrenteaftrek krijg.
Als je eerst 100.- betaalt, en je krijgt 50.- terug, ben je dan blij? Liever betaal ik 0.-, ook al krijg ik vervolgens niets terug...

Vroeger waren er jaren dat het gunstiger was om geld hypothecair te lenen, en dat vervolgens te beleggen. Maar door enerzijds de regeltjes, anderzijds de financiele situatie, gaat dit niet meer op. En dat staat nog los van het feit dat je je af mag vragen of "speculeren met als onderpand je huis" wel gewenst is. En last but not least: er gaat met deze constructie ook veel (belasting-)geld naar de financiele wereld... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door nck »

Het is een doel op zich geworden voor ons.
Hypotheek versneld en volledig aflossen.
Gasmeter wordt vrijdag 22 januari opgehaald (kan er helaas niet bij zijn, Hennie heeft dit onverdeelde genoegen)
Electra rond de nul euro trekken voor de komende vier jaar in ieder geval.

Elke maand de besparing weer toevoegen aan de aflossing, Dit geeft een mooi sneeuwbal-effect.
Wanneer je geen vaste lasten meer hebt qua financiering en energie dan zou je ook kunnen stellen dat je jezelf hiermee een (fictief) basisinkomen geeft van 800 - 1000 euro.
Het is nog altijd zo dat datgene wat je niet hoeft uit te geven ook niet hoeft binnen te brengen / verdienen.
En dat is een best wel een prettig gevoel.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

De grote gedachte achter de hypotheekrenteaftrek was dat de overheid het eigen woningbezit wilde stimuleren. De netto lasten zouden daarbij vergelijkbaar moeten zijn met huren. Huurwoningen echter hebben een afschrijvingstermijn die langer duurt dan de gemiddelde hypotheekduur. Die hogere kosten voor de koopwoning moest dus worden gevlakt: renteaftrek.

Eind jaren negentig begon de gekte, met huisprijsstijgingen van soms wel 20% per jaar. Iedereen ging vanaf dan de eigen woning als beleggingsobject zien. Graag maximaal lenen, want er kon altijd winst worden geïncasseerd. Als de overwaarde maar hoog genoeg was mocht je zelfs aanvullend lenen voor consumptiegoederen als een auto, een boot, en noem maar op. Wat een gekte. Nu staan miljoenen huizen 'onder water'.

Wat veel mensen niet weten is dat de hypotheekrenteaftrek jaarlijks een half procent minder wordt. Het voordeel van de aftrek wordt dus elk jaar iets minder. In 2001 is de aftrek gemaximeerd op 30 jaar. Dit betekent dus dat als je in 2001 een hypotheek had, er na die termijn - in 2031 - geen aftrek meer mogelijk is! Dan dus maar beter afgelost, anders stijgen je lasten aanzienlijk. Met in ons geval een volledig aflossingsvrije hypotheek (ja, ja, lessons learned...) streven we ook naar spoedige aflossing maar ga er maar eens aan staan.

Van de banken hoef je niet veel onafhankelijk advies te verwachten. Wij kregen een poosje terug het advies om een hypotheekdeel dat tegen 1,5% vast stond, af te lossen. En niet het deel tegen 5,4%.

Op Wikipedia staat er een goede uitleg over het systeem en de voor- en nadelen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheek ... Nederland)
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door pelletpower »

He joepie, da's toevallig. Wij hebben ook volledig aflossingsvrij. Als je tussentijds niets aflost de duurste hypotheek. En ja, we zijn inmiddels af aan het lossen. Interessant om te zien, is dat iedereen zowat hetzelfde tijdsbestek nodig heeft de hypotheek af te lossen, ongeacht de grote van de hypotheek!

Nck, da's indaad leuk om te zien hoe hard het gaat. De besparingen aflossen van je schuld. Als je dan rente op rente mee gaat nemen, net als in de brutustabel, is het helemaal lachen.

Kockie, er blijft altijd een deel over van de hyporente die je moet betalen. Waar ik nu over denk, is extra investeren buiten aflossen om een beter rendement te halen. Wel de aftrek behouden en incasseren in box3. Is wel gevaarlijk natuurlijk. Afgelost is afgelost en als investeringen mislukken blijf je met de hypotheek. Maar dat is met alles, je moet hier een verdeling in vinden die je past. In ieder geval komt er een moment dat de hypo ingelost moet worden. Geld moet hiervoor opzij gezet worden.

Mvg Joep
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door nck »

Joepie schreef:De grote gedachte achter de hypotheekrenteaftrek was dat de overheid het eigen woningbezit wilde stimuleren. De netto lasten zouden daarbij vergelijkbaar moeten zijn met huren. Huurwoningen echter hebben een afschrijvingstermijn die langer duurt dan de gemiddelde hypotheekduur. Die hogere kosten voor de koopwoning moest dus worden gevlakt: renteaftrek.
Een kleine nuance.

De hypotheekrenteaftrek dateert uit 1893, toen de door de liberale minister van financiën Nicolaas Pierson voorgestelde wet Vermogensbelasting 1892 in Nederland werd ingevoerd. Hierbij gold de eigen woning net als ander vermogen als een bron van inkomsten, men genoot immers het voordeel dat men hierin kon wonen en men verdiende zo een (fictieve) huur. De kosten die de belastingbetaler moest maken om inkomsten te verwerven, waaronder de hypotheekrente, mochten van het belastbare inkomen worden afgetrokken.

Dit kostte de fiscus geld voor zover de rente hoger was dan de fictieve inkomsten. Volgens minister Pierson was dit een logisch systeem en hoorde de (hypotheek)renteaftrek bij de basisprincipes van het belastingsysteem: inkomsten uit vermogen belast, betaalde rente aftrekbaar, met een progressief tarief over het saldo.

Na de Tweede Wereldoorlog ontstond het idee dat de overheid burgers moest ondersteunen bij het kopen van een woning, en hiertoe werd een aantal beleidsinstrumenten ontwikkeld. Het beeld dat ook de hypotheekrenteaftrek was ingevoerd om het eigenwoningbezit te stimuleren werd echter pas gemeengoed vanaf de jaren 1990.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

@nck. Dank voor de nuancering. De volledige geschiedenis gaat inderdaad verder terug dan de jaren negentig. Feit is wel dat in die jaren 90 het eigen woning bezit een grote vlucht heeft genomen, tot meer dan 50% van het woningbestand. In de decennia daarvoor was de groei maar mondjesmaat. Het is m.i. dus min of meer een recent 'probleem'.

Het historisch nieuwsblad biedt ook wat nuance en een bredere uitleg:
http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/a ... ftrek.html
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

pelletpower schreef:He joepie, da's toevallig. Wij hebben ook volledig aflossingsvrij. Als je tussentijds niets aflost de duurste hypotheek. En ja, we zijn inmiddels af aan het lossen. Interessant om te zien, is dat iedereen zowat hetzelfde tijdsbestek nodig heeft de hypotheek af te lossen, ongeacht de grote van de hypotheek!
Toevallig :lol: Zijn wij de enige twee?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie