Efel Harmony II ombouw naar hout cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Wellicht zijn er mensen die thuis een Efel Harmony II houtkachel hebben en zich afvragen of deze om te bouwen is naar een cv variant. Ja dus. Ik heb het ook gedaan.
Ook leuk...
Ik heb een arduino met een touchscreen ontwikkeld om het rendement uit te rekenen, van het percentage van de maximale calorische waarde van het ingevoerde hout. Oftwel:
Ik heb twee temperatuursensors gekoppelt aan mijn koudwaterinvoer, en mijn warmwaterafvoer.
Plus een watermeter met s0 puls uitgang na mijn 60 graden ventiel.
De arduino berekent aan de hand van de gegevens het vermogen van de cv kachel op dit moment, in tienden kW.
Ook houd hij het totale vermogen bij in kWh (honderdsten)
Nu kun je het hout wat je invoert in de kachel wegen en invoeren in de arduino.
Die berekent aan de hand van de calorische waarde van het hout, het rendement van je stook.
Wat er procentueel van je stook nu daadwerkelijk omgezet wordt in nuttige cv energie.
Zonder stralingswarmte en convectie uiteraard.
Toch is dit heel handig om je stookprestaties te verbeteren.
Ik zal wat foto's posten om het duidelijk te maken.
Je kan ook naar mijn blog voor meer info.
. boilerwoodstove.simplesite.com
Bijlagen
WP_20151003_0193.jpg
WP_20160111_18_05_25_Pro2.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Hallo Hans,

Ik heb even je site doorgespit en je hebt leuk werk gedaan met je laatste kachel en ook je meet-arduino moet ik zeggen!
Ben erg benieuwd naar wat gegevens die we kunnen vergelijken met de uitkomsten die we hier gewend zijn! Hoe meet je b.v. de hoeveelheid water die door de kachel loopt en je gezien je watertemp lijk je ook geen mengventiel te gebruiken?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo Holtere,

Leuk dat je mijn blog met plezier hebt gelezen, ik ben er nog volop mee bezig. Ik ben er pas afgelopen zaterdag aan begonnen, dus het staat nog in de kinderschoenen. Bedankt voor je reactie.
Ik zel het nog wat beter proberen te verduidelijken.

Allereerst gebruik ik voor het mengventiel een ESBE 60 graden laadventiel (speciaal voor houtkachels)
Deze opent bij 60 graden, en is bij 70 graden volledig open. Je zou dus kunnen stellen dat hij bij 65 graden half geopend is en half koud water en half warmwater doorlaat. (het is iets gecompliceerder maar goed).
Op de koudwateraanvoer zit een watermeter met s0 pulsuitgang. Die geeft elke liter 1 puls aan de arduino.
De arduino berekend op het moment van de puls de tijd tussen de puls en de vorige puls, en checkt het temperatuurverschil van de 2 sensors (aan en afvoer).
Aan de hand van die gegevens kan hij nauwkeurig het aantal kilowatt berekenen. (NAAR DE CV!)
Het grappige is dat hij akelig secuur meet. Toch klopt het niet exact en wel om de volgende redenen:
Ik meet de temperatuur zo dicht mogelijk bij de uitgang van de kachel en isoleer mijn sensor, maar OP de buis (in de buis is het theoretisch nog iets warmer) dat zie ik aan mijn temperatuur meters die IN het water meten. De arduino meet bijvoorbeeld 65 graden op de warme en de thermometer in het cv water staat dan op 69 graden. De koude klopt wel, behalve als de temperatuur gaat oplopen tot boven de 30 graden. dan krijg je ook een graadje verschil met 2 graden bij de 40.

Maar dan het bizarre.

Met zo'n secuur apparaat moet je natuurlijk precies meten wat de fabrikant opgeeft op de kachel. Dus als een kachel 9 kW nominaal naar de cv afgeeft volgens zijn cijfers moet je dat ook kunnen meten.
Tja.
Als je elke dag de warmtewisselaar schoon zou maken misschien.
Of als je elke dag een eiken kast die al 100 jaar binnen staat stook misschien.
In de praktijk komt het erop neer dat van de 5 toonaangevende kachels die ik getest heb, het er 1 net niet haalt.
De rest gewoon niet. En dan ga je misschien tweifelen aan de arduino, en aan de watermeter, de temperatuursensors, de berekening, aan JEZELF...
Maar de mannen die de volkswagens op uitstoot testen begonnen ook aan zichzelf te tweifelen en hun apparatuur...

Okee genoeg erover.

Mijn kachel komt uit op 8 kW nominaal naar cv. Kijk de grafiek maar. Je moet kijken over een lengte van anderhalf uur. Dan kom je op net 8 kW uit. Maximaal vermogen heb ik gehad bij net schoongemaakte warmtewisselaar en geklokt (vastgelegd) op 13 kW.
Dat is fors voor een kachel van normaal 10 kW! Ik heb dan ook weinig convectiewarmte en dat vind ik super.

Dan het rendement uit een houtblok.
Ik heb maximaal 35% van de calorische waarde van het hout in de cv gestopt. Normaal is 25 tot 30%.

Ik weet niet wat men hier "voor elkaar krijg"?
Bijlagen
Flukso2.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo,

Hier nog wat foto's.
Kijk ook eens op mijn blog naar de video van de bypass klep!
Bijlagen
aaaa.jpg
aaa.jpg
aa.jpg
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Ik dacht even aan de het plaatje van je beeldschermpje te zie dat er water in de kachel kwam van 30 graden (blauw) en dat het uitgaande water 65 graden is? Maar dus toch een mengventiel.
Ik weet niet wat men hier "voor elkaar krijg"?
Je meet dus eigenlijk het rendement cv-zijdig t.o.v. houtverbruik als ik het goed heb?
Dat is eigenlijk alleen interessant om hout-cv kachels met elkaar te vergelijken. Je beantwoord zo alleen de vraag hoeveel energie er richting cv gaat! Het totale plaatje: cv + kamerzijdig maar ook dat waar wij het meest in geïnteresseerd zijn, de schone verbranding krijg je niet in beeld!
De metingen die hier zijn uitgevoerd zijn met een Testo rookgasmeter gedaan. Dit apparaat geeft een uitslag van CO2, zuurstof (geeft ook rendement), temp en stikstof gedurende het volledige stooktraject (zie http://wiki.ecologieforum.eu/Rocket_177)
Vooral het gegeven CO2 en het rendement (O2) van de verbranding bepalen de kwaliteit van de verbrandingskamer samen met de warmteafvang van de warmtewisselaar. Echter de kwaliteit van de verbranding is heilig verklaard :lol:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Ik ben wel benieuwd wat een rocket(177) doet. Ben je genegen om je hard- en software te delen? Krijg jij van "ons" een door Peterberg gemaakte kant-en-klare tekening van een rocket die jij kunt bouwen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Hallo kockie.

Allereerst bedankt voor je aanbod. Maar ik zit hier alleen om kennis te delen, heen en weer.
Maar toch bedankt voor het aanbod.
De hardware en software...
De hardware:
* Arduino uno
* Touchscreen 3.5"
* 2 temp sensors DS18B20
* Watermeter met s0 pulse uitgang (reed contact)
* Flukso energy monitor (soort total station voor verbruik van gas, water, electriciteit, opbrengst zonnepanelen, en opbrengst houtkachel nu ook)
* voor de rest zie foto

Software is best veel. Ik zal het op mijn blog zetten.

boilerwoodstove.simplesite.com
Bijlagen
Beveiligingen.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door hanskraayeveld »

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Bij mij blijft de code steken bij het declareren van de verschillende menus

Laatste stukje:

Code: Selecteer alles

void lasttouchmenu()
{
  z = 3;
  tft.fillScreen(BLACK);
  lasttouch = millis();
}
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

@ Kockie,
Ik ben wel benieuwd wat een rocket(177) doet
Je zal geen verschil zien met b.v. een open haard of een oliebrander! Alleen de warmwater opbrengst van de warmtewisselaar wordt immers gemeten!

Dit zeer fraaie meetapparaatje zou je echter wel achter je houtvergasser willen proberen 8)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

Nu nog op zoek naar een betaalbare puls-watermeter voor een 5/4 (1 1/4) buis.... De rest, uitgezonderd touchscreen, is wel voorhanden.

Ik heb wel een lambda sonde met meetapparaat die een soort rendement aangeeft. Die gaat uit van rest O2 en schoorsteentemperatuur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Ik heb wel een lambda sonde met meetapparaat die een soort rendement aangeeft. Die gaat uit van rest O2 en schoorsteentemperatuur.
Geeft dit dingetje een beetje info à la Testo en is die verplaatsbaar? Ik wil dolgraag mijn nieuwe wrochtsel aan de tand voelen :shock:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Mijn kachel komt uit op 8 kW nominaal naar cv. Kijk de grafiek maar. Je moet kijken over een lengte van anderhalf uur. Dan kom je op net 8 kW uit. Maximaal vermogen heb ik gehad bij net schoongemaakte warmtewisselaar en geklokt (vastgelegd) op 13 kW.
Dat is fors voor een kachel van normaal 10 kW! Ik heb dan ook weinig convectiewarmte en dat vind ik super.
Dan het rendement uit een houtblok.
Ik heb maximaal 35% van de calorische waarde van het hout in de cv gestopt. Normaal is 25 tot 30%.
@Hans,
Ik blijf een beetje pruttelen over je warmteopbrengst van je kachel!
Dit soort kacheltjes heeft meestal een rendement van 75 % (rendement hoger inschatten wordt enkel maar ongunstiger). Daarvan stop je, en dat wordt keurig gemeten, 35 % in warm water. Blijft over 40 % die in je kachel en door de schoorsteen verdwijnt. Je geeft aan dat er weinig convectie is de conclusie zal dan moeten zijn dat een enorm deel voor de vogeltjes is?
Overigens is het niet mijn bedoeling om iets aan je werk af te doen. Je kachel is heel slim opgezet (dubbele wand met water tegen convectie) en werkelijk schitterend uitgevoerd. Je kunt er mee voor de dag komen! Dezelfde ideeen ben ik nu aan het toepassen in mijn eigen kachel, zie daarvoor het laatste pagina’s van: viewtopic.php?f=3&t=2049&hilit=update+bouw+houtkachel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door kockie »

holtere schreef: Geeft dit dingetje een beetje info à la Testo en is die verplaatsbaar? Ik wil dolgraag mijn nieuwe wrochtsel aan de tand voelen :shock:
Is veel beperkter. Het enige dat het ding doet is het zuurstofgehalte meten dmv een lambdasonde en met een thermometer de temperatuur meten. Dus geen CO meting om de verbrandingskwaliteit te meten helaas. Dan zul je toch Professor Peter moeten uitnodigen.

Aan de hand van de meetgegevens kan de lambdacheck een servo aansturen. Die regelt bij mij de secundaire luchtklep. Dat levert hier een forse besparing aan hout op heb ik gemerkt!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Efel Harmony II ombouw naar hout cv

Bericht door holtere »

Dat die sensor veel minder kan dan een Testo is me duidelijk!
De kwaliteit van de verbranding heb ik eigenlijk geen twijfels over. Tis een nauwgezet nagebouwde batch-rocket immers!
Je zuurstofrest lijkt me interessant om een indruk te krijgen van het rendement en de toe te dienen hoeveelheid lucht en dat is eigenlijk wat jij er ook mee doet. Dank voor de link, ook even naar de prijs gekeken :evil: Dat wordt toch weer een nattevinger dus....
Plaats reactie