Graag advies welke kachel ik moet kopen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Een jaar niet meer op het forum geweest, en nu vraag ik of jullie me alsjeblieft, alsjeblieft willen/kunnen helpen.

Een jaar waarvan ik zelf de eerste helft ziek ben geweest: kinkhoest, met daarbij (dankzij het vele houthakken en dus sterke borstkasspieren) 3 gebroken ribben en een klaplong, gevolgd door een longontsteking en aanvullende ellende. Het was zomaar ineens juli. Daarna volgde een gecompliceerde ontruiming van het huis van schoonmama, problematiek met de jongste (stief-)zoon, en dankzij ladingen stress vanwege een fulltime baan i.c.m. het gezin draaiend houden tijdens mijn ziekte en aanvullend zwoegen voor zijn moeder, ging de gezondheid van Partner ook achteruit.

We hebben iets meer dan een maand van heerlijke rust en ontspanning mogen genieten, en zijn zelfs een paar keer samen uit geweest. Op 16 december - net een half uurtje thuis van het werk en slobberend van een kop koffie terwijl ik stond te koken - bood mijn partner aan 'even' het kattenvoer waar ik naast had gegrepen te halen. Hij had zelf toch ook shag nodig, en de hond kon dan gelijk mee uit ...

De ontmoeting met een 18-jarige knul die net 3 weken zijn rijbewijs had, en in de regenachtige duisternis besloot met ruim 100 km/u de binnenbocht op een smalle 2-baansweg te nemen, hebben zowel partner als hond helaas niet kunnen navertellen. Ze waren beiden op slag dood.

Van alle plannen die wij hadden m.b.t. verbouwen is slechts één klein onderdeel gerealiseerd: we hebben een binnendeur in de gang. Maar van isoleren en het bouwen van een massakachel is in het chaotische 2015 niets terecht gekomen. Dit jaar zouden we 'echt los gaan'. Helaas dus.

De afgelopen week is het zelfs voor ons doen te koud geweest. We bleven ruimschoots onder de 'normale' 15C zitten, en tijdens de ijzelperiode werd het - ondanks de LPG kachel voor en het kleine Taiwaneesje achter - niet warmer dan 10, 11 graden. En dat na een hele dag elke 15 minuten stoken in een kacheltje dat nu aan alle kanten lekt en dankzij goedkope pijpen hout vreet als een uitgehonderd beest. Het dorp is bijgesprongen in zoverre dat er enkele dagen geleden een kuub hout in de voortuin is gestort, maar aan kappen ben ik nog niet eens toegekomen. Er moet zo veel geregeld worden ... de 22ste moet ik naar de rechtbank m.b.t. de voogdij van het jongste (stief-)kind, alwaar ik zijn moeder tegenover me krijg.

Sorry, ik dwaal af. De vraag ging dus over warmte.

Op Marktplaats staat een Jotul te koop, waarvoor de man 200 euro wil hebben. Goede kachel, heb ik altijd gehoord. Maar, "er zit geen binnenwerk in", dus geen platen om de vlammen af te buigen. Zo'n setje zou rond de 100 euro kosten, wist meneer. Toch doen, en zo'n setje kopen c.q. iets met vuurvaste stenen van binnen bouwen, of ? En weet iemand van jullie misschien een alternatief voor ca. dezelfde prijs, liefst iets goedkoper? Er staan diverse kachels voor rond de 175 op Marktplaats, maar ik weet niet echt zeker of dat een goede aankoop zou zijn.

Mijn normale denkhoofd wil op dit moment nog niet echt, maar ik weet wel dat er heel snel iets geregeld moet worden als het - zoals de voorspelling nu is - over een week of zo een stuk kouder wordt. Ik heb een paar honderd euro weten te sparen de afgelopen maanden, dus ...

Graag hoor ik van iemand wat in deze wijsheid is. Oh, en condoleren etc. mag gewoon overgeslagen worden, dat neem ik niemand kwalijk. Ik weet inmiddels hoe moeilijk het ook voor een ander is hierover te praten.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Erikvr »

Wat een ellende allemaal.. :cry:
200 euro voor een inkomplete kachel? mooi laten staan en iets anders zoeken (bv een batchrocket zoals hier op het forum)
Ik zou ook eerst eens naar je isolatie kijken als ik het zo lees..
groet,
Erik
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Dank je voor je antwoord, Erik.

Tsja, een batch rocket bouwen is natuurlijk de mooiste optie, maar qua tijd en materiaalkosten denk ik niet dat die het wordt. Ik heb wel vuurvaste stenen e.d. maar de oude pijpen zijn slechts 'geblauwd' en oud, en er zal wel nog meer komen kijken. En om nu te zeggen dat ik de puf heb om binnen een week een zelfbouw te maken ...

Wat dat betreft zou het een beter alternatief zijn het oude Belgische kolenfornuis dat ik heb staan aan de praat te krijgen. Maar ook daar is de concentratie er momenteel niet naar :?
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Lieve »

Ik denk dat je in de huidige situatie beter een kant en klare oplossing zoekt, dus nee geen reparaties. En misschien ook niet direkt zelfbouw.
Wellicht kan je via een kringloop bedrijf aan een nog werkende kachel komen.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Sputnik »

Boh, dit verhaal raakt me :(

Ik kan je adviseren je vooral geen extra werk op de hals te halen. Als je nog zo veel moet, kan je beter iets kant- en klaar halen. Op marktplaats staan ongetwijfeld kachels waar je iets mee kan. Ook rookkanalen zijn hier wel te vinden, evenals partijen isolatiemateriaal etc. etc. Ik las dat je last had van ijzel, dus je komt hier vast uit de buurt.

Succes, keep it up!
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

@Lieve

Ja, inderdaad waarschijnlijk de beste oplossing. Dan ga ik maar op Marktplaats kijken en zien of ik een auto kan lenen als ik iets vind. Die heb ik nl ook niet meer :/

@Sputnik

Dorp (NO Fryslân) zat op slot afgelopen week, op vrijdag (na de dooi) waren de winkels in Dokkum in een mum van tijd leeg. Zoals gezegd ga ik wel op Marktplaats kijken.

Dank voor de adviezen.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Laatste vraag: is een verbruik van 1,6kg hout per uur gunstig, of? Ik heb nl geen idee.

http://www.marktplaats.nl/a/huis-en-inr ... ousPage=lr#
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Paide »

Inderdaad niks zelf gaan bouwen nu. Zorg dat je wat rust krijgt zodat je langzaam weer vooruit kunt gaan kijken. En denk aan je gezondheid, in een koud huis ben je zo weer ziek.

Uit je verhaal lijkt het alsof de warmte nu veel te makkelijk weg kan uit je huis. Kijk eerst eens goed of je met eenvoudige middelen het grootste warmteverlies kan beperken. Woon je zo groot? Oud huis? Of tocht het bijvoorbeeld? Als je met twee kachels, hoe oud ook, je woonkamer niet boven de 11 graden krijgt, ligt daar het probleem.

Kijk eens of je je woonkamer kunt opdelen in kleinere delen, waarvan je er eentje probeert warm te houden. Dit kun je doen met hoge gordijnen, simpele platen tot aan het plafond of zelfs plastic folie.
Of gebruik een van de slaapkamers als winterwoonkamer. Door de kleinere oppervlak is deze veel makkelijker warm te houden.

Als ik je situatie zo zo lees zou ik je ecologische plannen, hoe nobel ook, ook even op een lager pitje zetten. Ook houtstook is een hoop werk en niet per se goedkoop.
Wat is dat voor LPG kachel die je nu hebt? Hoeveel vermogen kan die leveren? Heeft deze een afvoer naar buiten?

Voor 20 euro koop je een elektrisch kacheltje van 2000W. Deze brand voor ongeveer 40ct per uur. Voor 100 euro kun je deze 50 dagen 5 uur per dag aanhouden. Dit is meer dan genoeg vermogen om een kleine (tochtvrije) kamer makkelijk warm te kunnen houden. Een simpele oplossing voor de korte termijn?
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Broekhoest »

Enorm tragisch verhaal, sterkte !!

Simpele, goedkope ingrepen zoals tochtstrips onder deuren kunnen ook al helpen.

gr Harold.
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

@Paide

Ah, rust. Dat zit er voorlopig niet bij, er moet echt te veel worden geregeld.

Wat een koud huis betreft: steensmuren, geen isolatie, enkellaags verdiepingvloer en pannen op planken. Heel sobertjes dus, vandaar de verbouwingsplannen. Maar we zijn nu al jaren gewend aan ca. 15C in de winter, en echt, het hoeft niet warmer dan dat. Ziek zijn we (m.u.v. die kinkhoestperikelen) de laatste tijd bijna nooit. Er was o.a. een plan om het woongedeelte voor de winter inderdaad te verkleinen middels uitschuifbare boekenkasten. Maar ja, aangezien de kinderen en ik waarschijnlijk op korte termijn zullen moeten verkassen is het nu een kwestie van deze winter door zien te komen. Heb al 3-laags noppenfolie bij een tuincentrum besteld voor de grote ramen in de deuren en de woonkamer, die feitelijk al ouderlijke slaapkamer is/was.

Houtstook is juist prima. Het houd/t me bezig, en bij het soort warmte van gas- en of electriciteitskachel (of c.v.) krijgt de een na de ander last van CARA-problematiek. De LPG-kachel is een tentkachel. Op de laagste stand houdt deze het voorste gedeelte van het huis (open leefruimte) op ca. 10C als er niet wordt gestookt. Heb zojuist wel de oude Zibro uit de schuur gepeld (mijn mannetje was lief maar een ENORME chaoot) en een verloren gewaande jerrican met 25ltr petroleum onder een stapel hout gevonden. Nu nog een handpompje vinden.

De ecologische plannen waren niet alleen uit idealisme maar ook geldbesparing.

Dank overigens voor je reactie.

@Broekhoest

Krantenpapier in de kieren van ramen en deuren, noppenfolie zoals gezegd, verder gewoon extra laagjes. De houtkachel achter zorgt ervoor dat ook de temperatuur voor wat aangenamer is. Vandaar.

Ook bedankt voor de reactie.

Kent iemand de Hammer Helios kachel? Kan eventueel een showroom model voor zeer goedkoop op de kop tikken.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Chevman »

Misschien is dit een tijdelijke oplossing?
http://www.klaverhaarden.nl/haarden-en- ... nbouwhaard

aan de prijs kan het niet liggen.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

@Chevman,

Oh wow! Had al bij Klaver gekeken vanwege afstand en het feit dat ook zij een Helios in de aanbieding hadden, maar had deze duidelijk over het hoofd gezien!
En - aangestoken door dit forum als ik ben - zie ik direct mogelijkheden om het ding in te bouwen en er een soort massakachel van te maken.

Heel erg bedankt, ik ga ze direct bellen voor ze dicht zijn :wink:
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Kweethetniet »

Zo ... bij God's gratie een emailadres achter mogen laten, "misschien dat we u nog voor het weekend kunnen berichten of de haard er nog is, want we hebben wel meer klanten". Rennen dus niet zo hard voor slechts 50 euro :?
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door Chevman »

het is wel grappig voor andere vind ik van alles behalve voor mijzelf.
suc6 ermee.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Graag advies welke kachel ik moet kopen

Bericht door ritsaert snijder »

Sterkte kweethetniet!

hmmm, ik zou er wel gelijk een bell opzetten!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie