Infrarood verwarming?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Infrarood verwarming?

Bericht door Paul Joosten »

Ideeën en ervaringen gezocht met infrarood verwarming en mogelijke alternatieven.

Op de verdieping in de (onverwarmde en tochtige) schuur ga ik een redelijk goed geïsoleerde hobbykamer realiseren van ca. 6m40 x 3m75 en plafondhoogte 2m10 (ca. 50 m3). Ik zal daar onregelmatig gebruik van gaan maken, soms kort, soms lang en dan zal ik hoofdzakelijk op één plek aan een tafel zitten. Ik wil niet de hoofdprijs betalen aan energiekosten maar er toch comfortabel kunnen verblijven. Er komt een elektrische kachel in met minimaal-thermostaat om de zaak vorstvrij te houden. Ik overweeg het gebruik van infrarood panelen maar heb daar geen enkele ervaring mee. De verwachte voordelen: simpel te installeren en te bedienen, snel aangenaam gevoel, geen overbodig energieverbruik wanneer ik er niet ben.

Wie heeft hier ervaring mee en kan me adviseren t.a.v. do's en don'ts, benodigd vermogen/aantal/oppervlak etc?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Pieke »

Geen ervaring mee, wel veel over gelezen>> http://www.lowtechmagazine.be/2014/03/e ... rming.html . Peter Berg heeft ze ook hangen. Ervaringen lopen uiteen, het blijft letterlijk en figuurlijk een gevoelskwestie.

Ik heb in het verleden 'ns de voordelen van electrisch verwarmen op een rijtje gezet.
1 Aanschaf voordelig,
2 geen draaiende delen, 3 onderhoudsarm,
4 haast 100% rendament, 5 geen sluipverbruik,verlies 6 geen extra rookgasafvoer nodig, 7 geen vastrecht gas,
8 geen gevaar op co vergiftiging door een slecht onderhouden ketel/defect,
9 overal te plaatsten, en 10 >>> klein.
Het blijft de toekomst als het gas opraakt. Waar al die peut vandaan moet komen, da's een andere discussie.Maar het zou fijn zijn als de belastingdruk op energie verschuift van electra naar gas.Dat vinden ze in Groningen ook fijn.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Paul Joosten »

Laat ik nou in Groningen wonen ;)

Alle voordelen zijn relevant. Ik heb weinig alternatieven gezien de gebruiksfrequentie. Het gaat me nu vooral om gebruikerservaringen en tips waar ik bij de aanschaf en installatie op moet letten. Montage aan het plafond en/of in de vloer (vooral nabij mijn primaire werkplek) zou waarschijnlijk het mooist zijn maar dat plafond zit wel tamelijk laag. Wanneer ik zit (>95% van de tijd verwacht ik) is dat echter niet zo'n groot probleem. Het gaat me er vooral om dat ik snel voldoende comfortabel kan zitten, ook als het buiten flink vriest en de ruimtetemperatuur bij binnenkomst maar 5° is.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
incus
Berichten: 92
Lid geworden op: 12 dec 2012, 04:36

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door incus »

hallo Paul,

Ik heb twee infraroodpanelen hangen van 650W in een ruimte van 18 m2. Ze hangen aan het plafond op een hoogte van 250 cm. De stralingswarmte is prettig, maar de ruimte kan er niet snel mee opgewarmd worden. Om van 5 graden naar 18 graden te gaan staan ze wel een paar uur aan. Dit omdat het verwarmen van de totale massa van de betonvloer en de muren door de straling toch behoorlijk wat tijd kost.

Het voordeel is dat je door de stralingswarmte met een lagere luchttemperatuur genoegen kunt nemen, maar dan moet je je wel in het stralingsgebied bevinden. 210 cm lijkt me wel wat laag om de panelen op te hangen omdat de temperatuur van de panelen zelf ongeveer op 90 graden komt.

Ik ben van plan om de ruimte beter te isoleren en dan voor de komende winter de verwarming geheel door deze twee panelen met een thermostaat te laten uitvoeren.

Volgens mij zijn ze wel geschikt om een ruimte continu op een redelijke temperatuur te houden, maar niet geschikt om een koude ruimte snel op te warmen.

Paul Joosten schreef: Het gaat me er vooral om dat ik snel voldoende comfortabel kan zitten, ook als het buiten flink vriest en de ruimtetemperatuur bij binnenkomst maar 5° is.
Dat wordt dus moeilijk, tenzij je direct in de straling gaat zitten en genoegen neemt met een erg lage luchttemperatuur.

Voor het compenseren van het extra stroomgebruik heb ik extra zonnepanelen aangeschaft.

Het enige nadeel dat ik zie, is dat bij gebruik van veel infraroodpanelen het vermogen dat geleverd moet worden misschien wel een zware belasting is voor de elektrische installatie van je huis.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door JantjeV8 »

Is het niet te overwegen om een klein gietijzeren houtkacheltje neer te zetten? Even stevig stoken om de ergste kou er uit te krijgen?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Paul Joosten »

In eerste instantie was ik wel van plan om een houtkacheltje te gaan gebruiken, ik heb er zelfs nog een staan die ik uit de woonkamer gesloopt heb toen ik mijn houtgestookte fornuis op de CV heb aangesloten. Om diverse redenen is dat nu niet de meest voor de hand liggende optie. Technisch tamelijk simpel te regelen is een tijdklok tussen een of meerdere panelen te plaatsen, al of niet vanuit huis te regelen, om de zaak in voorverwarming te zetten wanneer ik weet dat ik de ruimte zal gaan gebruiken. Als ik dan toch last-minute zou besluiten om te gaan hobbyen weet ik alvast de consequenties ;)

Met mijn 24 zonnepanelen heb ik een ruime overmaat aan geproduceerde stroom, de schuur is voorzien van een driefaseaansluiting dus dat extra vermogen is er wel Incus. De constructie is niet zwaar, geen beton of steen maar hout en isolatieplaten. Dat zal minder lang koud blijven denk ik?

De ruimte zelf moet ik nog gaan indelen. De plaats van mijn werkplek en de plaats van de panelen wil ik natuurlijk zo goed mogelijk op elkaar afstemmen. Online is daar niet veel betrouwbare info over te vinden. De leveranciers hebben wel mooie verhalen maar die willen hun spullen natuurlijk promoten. Gebruikerservaringen zijn dus zeer welkom.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Ingir »

Paul Joosten schreef:Met mijn 24 zonnepanelen heb ik een ruime overmaat aan geproduceerde stroom...
En die wordt vooral in de winter geleverd?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door GTV6 »

Exact de vraag en de productie lopen niet synchroon
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door dormos »

Geweldig dat salderen!!

Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan.....
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Ingir »

Geniet er maar van zolang het kan... :twisted:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Paul Joosten »

Op jaarbasis een ruime overmaat ja maar zelfs op maandbasis in de winter is er af en toe nog overschot geweest. Zolang het salderen blijft bestaan geniet ik volop maar mocht dat stoppen zal ik aan de extra kosten toch niet direct failliet gaan. De mij bekende alternatieven zijn of duurder of veel omslachtiger dus met een in mijn visie mindere prijs/pret verhouding. Zodra ik toch niets meer terug krijg voor teveel terug geleverde stroom zie ik wel kans van de nood een deugd te maken en een schakeling te bedenken die in de winter die overtollige energie omzet in warmte zodat ik minder hoef bij te verwarmen in de donkere uren. Alternatief (heb ik het met mijn buurman al eens over gehad) is een van beide deelsystemen bij mij af te koppelen en aan te sluiten bij de buurman. Eenmalige investering van een stukje grondkabel en dan blijft (bijna) 100% salderen gewoon mogelijk.

Wat verduidelijking van mijn plannen helpt wellicht? De wanden en het plafond worden aan de binnenzijde geïsoleerd. Hier een foto van de huidige situatie, alleen het frame staat. Isolatie zal geschieden door aan de binnenzijde een 'doos' te maken van een partij EPS platen van 10cm dik en 3x1m groot, met metaalfolie bekleed. Buurman had die over uit de tijd dat zijn schuur nog dienst deed als aardappelopslag. Onder het achterste raam heb ik er alvast een neergezet voor de maat.

De platen worden aan de binnenzijde bekleed met damp-remmende folie. De wanden worden dan afgewerkt met 18mm multiplex (zodat ik nog wat aan de muur kan hangen) en het plafond (waar het EPS tussen de balklaag wordt aangebracht, met een paar centimeter lucht tussen EPS en dakbeschot) met gipsplaat. De vloer bestaat nu nog uit kale houten delen op stalen IPE-profielen. Deze wordt aan de onderzijde geïsoleerd met glaswol, aan de bovenzijde verstevigd met multiplex en afgewerkt met linoleum of zoiets.

Afbeelding
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Pieke »

Paul, is je speelplaats klaar?

Ben je overgegaan tot het plaatsen van IR-panelen of wat anders en hoe bevalt het?

Ik ben benieuwd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Paul Joosten »

Nog niet. "Binnenlandse zaken" stelde andere prioriteiten waardoor het klussen aan de schuur wat op de achtergrond is geraakt, heb ook maar één stel handen en teveel andere projecten...

Ik ben wel van plan om iets met dergelijke panelen te doen om de (betrekkelijk) korte tijd dat ik in de hobbyruimte zal vertoeven de gevoelstemperatuur op mijn werkplek aangenaam te maken. Ik overweeg inmiddels om de minimumtemperatuur met een droogbouw vloerverwarmingssysteem te gaan uitvoeren, al of niet in combinatie met een kleine pellet-CV. We zijn rond de jaarwisseling een poosje van huis geweest en juist in die periode kregen we de dagenlange koudegolf met code rood, ijzel en andere narigheid. Bij afwezigheid heb je weinig aan een stukhout gestookte kachel en we hebben dus ettelijke tientallen kuubjes gas moeten verstoken. Een pellet-CV met flinke silo en een systeem om een week of twee geen as op te hoeven ruimen zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Misschien kan ik daar het beste een nieuw topic voor starten?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
leow
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2013, 12:23

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door leow »

Ik heb 4 weken geleden een infra rood paneel gekocht als bijverwarming. De TROTEC TIH 400 S.
Ik wilde het alleen als verwarming gebruiken bij mijn bureau in een kamer die al tot 17-18 graden verwarmd wordt. Ik zit er dan 1 meter vanaf.

Mijn conclusie is dat die verwarmen met een infra rood paneel een broodje aap is. Je hebt er nagenoeg niets aan.
Op 1 meter afstand voel je bijna niets.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Infrarood verwarming?

Bericht door Pigion »

Ik heb beoerkt ervaring met infra-rood panelen. Wij gaan/gingen op wintersport naar ZO- Zwitserland en knoopten daar een beoek aan vast bij Zwitserse vrienden nabij Neuchatel. Dat is het Franstalige deel en zou problemen kunnen opleveren met de conversatie omdat de prestaties in de Franse taal op de HBS altijd maar matig is geweest door desinteresse mijnerzijds en oersaai lesgeven anderzijds. Tevens loopt die kennis ook nog eens terug over de jaren door o.a. altijd te werken/vergaderen in het Engels. :(
Echter onze Zwitserse vrienden zijn taalkunstenaars en spreken beide vloeien Nederlands vanwege een langdurige posting op Curacao. Zo hebben we elkaar ook leren kennen, zij vielen een beetje buiten de Enelse clan en sloten zich aan bij de Nederlanders aldaar.
Zij bezitten een aardig stulpje met uitzicht op het meer van Neuchatel. Dat huis wordt geheel verwarmd door electra via "gewone"elementen" onder het raam of andere strategische plaatsen, net zo als wij het doen met onze radiatoren. Dat was allemaal zeer betaalbaar door de goedkope electra. Echter dat wordt snel duurder door bezopen maatregelen als sluiting van prima kern-centrales die nog niet aan het einde van hun technische levensduur en economische levensduur zijn :shock: . Puur op emotionele gronden wordt ook daar geld over de muur gegooid. Alleen Frankrijk sluit geen kerncentrales, wel emotie maar er is in Frankenland simpel geen geld om over de muur te gooien. :? Dus proberen zij ook iets anders te verzinnen en ze hebben op strateische plaatsen infra-rood panelen opgehangen. Het is net als plassen tegen je been: het voelt lekker, maar je wordt er niet warm van. :)
Ze bezinnen zich daar nu op een WP, echter de boren is uitzonderlijk moeilijk en kostbaar. Lucht-WP is onbruikbaar door de zeer lage nacht-temperatuur. Ze kijken ook naar warmteopslag. Er is plenty zon.
Pigion
Plaats reactie