Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door holtere »

Welke cv-ketel is een goede keus?
Vooropgesteld: ondanks hout-cv en zonnecollectoren met een 650 liter buffer willen we als aanvulling èn backup, een cv ketel. Geen warmteberekeningen, grote hut, 120 jaar oud, redelijk geïsoleerd en geen douchende dochters :lol:
Nu hangt er een Fasto 30/30 uit 1994 maar mijn idee is het om er een veel kleiner Hr-keteltje neer te hangen. Een aantal uren per week moet deze cv de vloerverwarming en warm water bijspijkeren.
- CW-3 of 4 lijkt voldoende want 95 % van de tijd is er al voorverwarmd water voor de douche.
- Zuinige pomp
- Keteltje moet goed / zuinig zijn als die maar weinig vermogen levert. Meestal niet meer dan 35-40 graden input voor de vloerverwarming en wat radiatoren in ruimtes waar de schrik vanaf moet.
- Zijn er ketels die bijzonder slim zijn in de omgang met een hout-cv en zonneboiler?
- We hebben eigenlijk geen thermostaat. Warm water loopt 24/7 tijdens het stookseizoen rond m.b.v. een overdrukventiel en zodra er warm water in de buffer komt door zon of houtstook wordt de ketel uitgeschakeld met een relais.
Alle suggesties en goede ervaringen welkom ook voor tips wat betreft aansturing, thermostaat en cv schema!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door ritsaert snijder »

ik ben heel enthousiast over de kleine intergas HReco. Solide ketel. Ik heb er de afgelopen jaren twee opgehangen. Zuinige A-pomp.
groet!

Ritsaert
Stijn JR
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:20

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Stijn JR »

Hoi,

Heb een huis uit '64, was matig geïsoleerd en in gelukkig bezit van drie puber dochters.
Ben een tevreden eigenaar van een Nefit Topline Compact met een Easy kamerthermostaat ( en deze heeft een douche timer :lol: )
Hebben sinds 2 maanden een Nodic Fire kachel op CV ( nog zonder buffervat ) maar de ketel en kachel werken goed samen.

Dus ik kan je hem aanbevelen, moduleert ver terug, zuinig in verbruik en stil.

Groetjes Stijn
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door le_pilaf »

geachte heer Holtere.

Ik ga voor u de keus nog moeilijker maken.

wij en meerdere van onze kennissen hebben Atag E325EC HR 30 KW CW5.
je kunt hem tot op de graad nauwkeurige regelen hij kan een Zonne boiler ondersteunen en hij heeft een economiser en a-pomp
wij gebruiken de ketel in combinatie met een gewone cv installatie op ingesteld op 55 graden.
een kennis gebruikt de ketel in combinatie met vloerverwarming ingesteld op 35 graden .

suc6 Frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Joepie »

Deze vraag roept natuurlijk de reactie op dat iedereen zijn eigen ketel gaat aanbevelen!

Ik heb verleden april de ketel vervangen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de laatste test van de consumentenbond. Diverse ketels worden getest onder dezelfde condities. Daarbij worden verschillende testonderdelen onderscheiden, zoals snelheid levering warm tapwater, geluid, rendement etcetera. Veel ketels scoren erg goed. Wat mij betreft sprongen er twee uit:

1) Atag E325EC. (Zie hierboven). Heeft (als enige?) een warmtewisselaar die bij warm tapwater bereiding het inkomende koude water voorverwarmt met de rookgassen. Scoorde dus bij rendement warm tapwater erg hoog. Maar dit is bij warm water uit de boiler juist minder interessant. Ook A pomp geloof ik.

2) Remeha Tzerra Plus (niet te veel poespas en bij navraag bij Remeha blijkt dat er technisch niet veel verschil is met de Calenta, maar dat andere materialen worden gebruikt voor minder relevante onderdelen zoals de kap. Die is van kunststof ipv metaal. Maakt voor de werking niet uit. Ook is de Tzerra minder luxe, doordat een LED scherm ontbreekt. Maar ja, hoe vaak kijk je daar nu op? A klasse magneetpomp, en hoogste rendement op onderdeel verwarming. Daar gaat het meeste gas aan op.
Voordelige aankoop.

C3 is groot zat als je 1 tappunt hebt. Tap je weleens op 2 plekken tegelijkertijd, dan zou je C4 kunnen overwegen. Voor de ruimteverwarming maakt dit geen verschil.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ramon84
Berichten: 56
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:00

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Ramon84 »

Hier hangt een intergas hreco, prima ketel en een waar een monteur nog ergens bij kan komen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door kockie »

Hier hangt een bosch hrc35 oid. Staat al 3 jaar uit.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Pieke »

Holtere, ik persoonlijk zou het anders aanpakken. Hier gaat de combiketel binnenkort helemaal weg. Mijn persoonlijke overweging is deze: ( De genoemde cijfers zijn dus voor iedereen variabel )

Ik kom dit jaar op een kleine 240 m³ gas uit, een derde daarvan is voor SWW ( 1 á 2 personen ) de rest is voor beetje verwarming en dat nog voor het grootste gedeelte periode nét buiten het houtkachelseizoen en luiheid als ik geen zin/tijd heb om te foenkelen.Voor SWW komt er een 50 liter elektrische boiler hiermee kan je comfortabel 2 keer 4 minuutjes douchen, verbruik 1.5-2 kWh per dag, aanschaf en aansluiten 200 Euro. Later komt er natuurlijk ondersteuning door een zonneboiler of door de kachel( De afgelopen 10 maanden heb ik nog steeds een overschot van 300 kWh op de paneeltjes ( 1.29 kWp ).Een douche WTW bouw ik ook in de toekomst nog wel 'ns. Ik heb dan geen kosten voor een combiketel. Ik ga voor mijzelf uit van huur,periodiek onderhoud en volledige garantie op storingen tijdens de huurperiode voor 35 Euro per maand. Alleen onderhoud ( bij aankoop)is ook al mogelijk vanaf 8 Euro per maand.

Dus geen ketel 420 Euro per jaar, geen gas ~ 150 euro , geen sluipverbruik ketel ( 10 Wh ) 20 Euro. Van die besparing schaf ik dus de boiler aan en bijkomend elektra verbruik. Verwarmen wil ik gaan doen met twee 400 Watt IR-panelen, één in de douche en een comfortzone, de woonkamer. Ik lees veel ervaringen dus ben benieuwd hoe dat voor mij gaat uitpakken.

Ecologisch vind ik het te verantwoorden, daar ik veel van het extra verbruik al zelf opwek en ik in de toekomst nog wat wil uitbreiden qua pv.Daarbij kunnen die electrische verwarmingsapparaten haast niet kapot en als toch>> voordelig zelf te repareren en/of te vervangen.

Ik zou je gasaansluiting gewoon laten zitten, als je ieder jaar overstapt en de bonus meepakt kun je daarmee je vastrecht afdekken. Mocht je onverhoopt in de toekomst geen hout meer kunnen hakken, dan hangt er binnen enkele dagen een hagelnieuwe ketel.

Just my 2 cents....

Pieke
Laatst gewijzigd door Pieke op 05 jan 2016, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door swake »

Stijn JR schreef: en deze heeft een douche timer :lol:
Klinkt cool (letterlijk dan :mrgreen: ) Hoe werkt dat ding in de zin van wat doet het en welk gevolg heeft het voor diegene die in de douche zit.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door ritsaert snijder »

is dat een douche timer als een soort kookwekker...of schakelt hij ook het water? Dat laatste lijk mij ideaal. Mijn zoon pakt zo een kwartier! Dat doet ie gelijk bij opstaan want dan lig ik nog te slapen.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door holtere »

Dank voor de berichten en het lijkt goed nieuws dat vele ketels goed bevallen. De verschillen lijken allemaal klein en dat maakt het voor mij natuurlijk lastig!
Ramon gaf aan dat je reparaties van de Intergas HReco gemakkelijker waren voor een monteur. Dat argument kreeg ik juist ook te horen over een Atag, die is nog wat groter. Modulair gebouwde kwam ik ook tegen, dan wordt het modules wisselen tegen de hoofdprijs maar geen werkloon. Sommige ketels zit geen drieweg klep meer in. Er zijn warmtewisselaar van rvs en van aluminium. Rvs lijkt me zelf nog niet zo gek. Is daar iets van te zeggen? De Atag 223C kan tot erg laag moduleren: 4,9 kW bij 30/50 gr. Tja, Atag...die blauwe engel was toch ook van Atag en waren daar niet veel storingen mee?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Dutch John »

Hier staat de ketel inmiddels uit en mag alleen aan in geval van nood. Ik mis hem niet, wat ik wel verwacht had. Holtere, voor die paar uur per week kun je toch gewoon de oude laten hangen? Misschien laat ie zich op een lager vermogen instellen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door holtere »

Ja, aan alles komt een eind :?
De 22 jaar oude ketel lekt al jaren en is op een paar plekken flink aan het roesten. Ik heb afgeleerd om fittingen aan te draaien want op een plek aandraaien betekent lekkage ergens anders. Gevaarlijker is dat de branderkamer bijna doorgeroest is en er onveilige situaties kunnen ontstaan. Weg dus in het voorjaar!
Zonder cv lukt het niet om alle ruimtes in huis leefbaar te maken. Die delen worden door huisgenoten gebruikt en die kan ik niet in de kou laten zitten. Alles verwarmen met de hout-cv en de collectoren kàn wel als het koud genoeg is. Bijna alle hout-cv's hebben het manco dat je hard moet stoken om voldoende warm water te krijgen en dat betekent automatisch een warme kamer! Vooral bij dat sudderweer is de balans soms weg. Je hoeft maar weinig te stoken in de kamer dus ook weinig warm water! Daarbij komt dat als de stoker uit komen te zou vallen de wereld wel doordraait voor de rest.
Een cv is best flexibel, schoon, gemakkelijk en biedt veel luxe. Voor een flink prijskaartje dat wel :cry:
Een en ander zet me toch wel aan het denken...Er zijn cv-ketels waar je met een ander brandersetje de boel voor propaan geschikt kunt maken.
Wie heeft daar ervaring mee. Kosten van de ombouwset, hoe lang kun je met een gasfles toe?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door Dutch John »

He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Advies gevraagd voor aankoop cv-ketel

Bericht door holtere »

Nog even zitten snuffelen:
Op de site http://www.propaan.info/propaan_vs_aardgas.php
kun je wat prijzen vergelijken. Aardgas versus propaan en propaan zou tussen de 10 en 20% duurder uitvallen (Weinig verbruik is relatief veel vaste netwerkkosten t.o.v. hoger verbruik)
Kosten voor een aardgasaansluiting per jaar

- Vastrechttransport tot 500 21,78
- Vastrechttransport 500 – 4000 21,78
- Aansluitvergoeding meter 21,18
- Capaciteitsafhankelijk tarief tot 500 50,40
- Capaciteitsafhankelijk tarief 500 tot 4K 100,81
- Meetdienst 14,33
Bij gebruik onder 500 cuub 107,69 bij gebruik boven 500 208,28

Het omslagpunt lijkt voor propaangas redelijk gunstig. Sowieso moet je dus eigenlijk onder de 500 kuub gasverbuik blijven als ik de alle cijfertjes goed heb. Dan verdien je een hoop!
Wie maakt een mooi overzicht :lol:
Laatst gewijzigd door holtere op 07 jan 2016, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie