wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en kwam hier terecht toen ik op zoek was naar informatie naar een houtkachel of allesbrander die op cv aangesloten wordt. Hoe rendabel is het?
Ergens tijdens het rondkijken ben ik een vergelijking tegen gekomen (en niet bij de favorieten weggeschreven :oops: ) tussen houtverbruik en gasverbruik om het huis te verwarmen. Het ging om bij een jaar verbruik van 5500 cup gas waar tegenover een hoeveelheid cup hout zou staan.
Heeft iemand hier op het forum zo'n vergelijking dan kan ik uitrekenen hoeveel ik bij het ene en wat bij een eventuele houtkachel uitgeef. Ik begrijp dat het houtsoort ook belangrijk is, maar ben al blij met enige info.
Trouwens veel informatie op het forum, zal er goed gebruik van maken.
Alvast bedankt,

Annemiek
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Bufferboost »

Annemiek,
grofweg kan je stellen dat een kuub gas qua energiewaarde overeenkomt met gemiddeld 2,5 kilogram (droog!) hout. Natuurlijk hangt het van de houtsoort af. Stel je hebt eiken wat gedroogd ongeveer 800 kg. weegt per vaste kuub (een vaste kuub is dus massief), dan vertegenwoordigt dat grofweg een energie-inhoud van 320 kuub-equivalenten gas. Maar ..., je hebt nooit een vaste kuub, omgerekend geldt dat ruwweg een vaste kuub eiken goed stamhout overeenkomt met ca. 2,5 losse kuub (zeg maar gestapeld). Oftewel: met 2,5 kuub eiken bereik je een gasbesparing van ca. 300 kuub gas (en dan blijf ik aan de "zekere" kant). Met populieren/wilgen hout dat gedroogd nog geen 350 kilogram per vaste kuub weegt moet je al gauw 7,5 tot 8 losse kuub hebben om datzelfde equivalent van 320 kuub gas te halen.

En dan hou je nog geen rekening met de verschillende rendementen van de ketels die je wilt vergelijken. Het rendement van de gasketel versus het rendement van je houtgestookte ketel. Bijvoorbeeld de meeste houtvergassers halen toch wel een rendement van ca. 85%, CV ketels zitten meestal hoger (95%). Aansluitend heb ik nog een kopietje van omrekeningsfactoren voor je bijgesloten.

groeten hans
Hout vergeleken met aardgas e.d..JPG
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door JantjeV8 »

Zou het kunnen dat je het verhaal aan het eind van dit topic bedoelde??

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=781
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Nee het was een andere berekening. Het ging over een houtkachel die op de cv aangesloten werd.
Ik heb in december net voor de kerst een nieuwe ketel laten plaatsen, wat al een hele verbetering zal moeten zijn wat betreft stookkosten. Verder heb ik een losse thermostaat gekocht ipv een die vast op de muur zit. Die neem ik dan mee naar de ruimte waar ik net bezig ben en in de andere ruimtes knijp ik de radiatoren dan. Ik heb een pedicurepraktijk en als ik dan daar klaar ben, gaat daar de kraan bijna dicht en neem ik de thermostaat mee naar de huiskamer, waar het dan weer behaaglijk wordt (als ik tenminste de kranen opendraai). Ik denk dat ik daar ook al mee bespaar. Ik heb ipv lampen meestal olielampen aan en vlees en soep pruttelen bij mij nog als vroeger op een oliebrandertje. Nu wil ik nog een kachel op de plaats van de open haard die meer warmte wegtrekt dan de kamer instraalt. Kan zo'n kachel op een gres buis of moet ik het rookkanaal aanpassen?
Het volgende traject wordt dan de energie ball. Liefst 2 stuks.
Ben benieuwd of iemand een berekening heeft of kan ik die van de cv ketel gebruiken.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Albert van WdJ »

Op deze site staat in ieder geval ook een vergelijking:

http://www.hout-cv.nl/faq.htm#5

Blijft wel dat je steeds het rendement van de verschillende kachels moet betrekken bij je berekening.

Een gresbuis gebruiken als schoorsteen kan volgens mij alleen bovenaan de schoorsteen, wanneer de gassen redelijk zijn afgekoeld. Aan het begin van het kanaal zijn de thermische schokken veel te groot. Dan barst de buis tenslotte.

Albert
Change, before you have to.
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Dan zal ik dus in mijn open haard moeten duiken om te kijken wat ik daar misschien kan zien. De klep gaat niet goed open dus het zal nog een gezellige klus worden. Misschien maar beter de schoorsteenveger laten komen en vragen, 2 vliegen in een klap, want voor de verzekering laat ik die goeie gast netjes elk jaar komen.
Ik heb intussen wel in de geschiedenis van de pc gekeken (blij dat ik zonen heb die ik al op hun 5e een pc heb gegeven) en de berekening die ik had gezien gevonden.

Volgens die staat levert 1 m3 gas 8,8 kw/h aan energie en1 kilo hout (afhankelijk van houtsoort en vochtigheid) ongeveer 4 kw/h aan energie. Voor iedere m3 gas heb je dan 2.2 kg hout nodig. Het gewicht van een m3 hout hangt af van de houtsoort. Een m3 hout met een vocht-percentage van 15% weegt 450 tot 770 kg. U heeft dus circa 15-18 m3 hout nodig voor..... en dat ga ik dus morgen even uitrekenen en dan de gasprijs erop berekenen. Mijn nieuwe Essent overzicht erbij halen en dan een besluit nemen. De vaste kosten zag ik lopen vies op, die zijn hoger dan de gebruik-kosten.
Bedankt voor de help tot nu toe
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door JantjeV8 »

Juist Annemiek, precies die reden heeft mij ook doen besluiten om niet een moderne gas-ketel te installeren, maar een 'moderne' hout-ketel.
Neem in je overweging ook mee dat zowel vaste kosten als ook de verbruikskosten jaarlijks zullen stijgen.
Neem in je overweging ook mee dat je niet altijd de meest ideale houtvoorraad klaar hebt liggen en dus wat mee moet stoken dan je berekent hebt.
whiteman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:42

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door whiteman »

hoi houtstoker,


ik stook nu sinds kerstdagen2008 met houtcv ketel Attack FD 26) .aangesloten op cv via warmtewisselaar. woning wordt verwarmd met radiatoren en muren zijn zeer goed geisoleerd.

verbruik: de jaren 04 tot 08 gemiddeld 405m3 in de maanden jan en feb.

verbruik: afgelopen jan en feb 249
dus 20M3 per week minder.
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Zou ik met een houtkachel of allesbrander die gewoon gezellig in de kamer staat ook zo'n besparing kunnen krijgen? Om de benedenverdieping hebben we een hele nieuwe ombouw gebouwd die tot 1/3 van de eerste verdieping komt De buitenmuren daarboven zijn niet extra geïsoleerd in de spouwmuren. De helft heeft boven dubbel glas de rest wordt deze zomer van nieuwe ramen voorzien (ik maak glas in lood en kom maar niet aan mijn eigen huis toe dus daarop is het wachten) Boven staan nooit radiatoren open enkel bij flinke vorst.
De zolderverdieping is jammer genoeg pas half (achter) geïsoleerd en ook hier alleen de achterkant velux met dubbel glas. De dakkapel voor krijgt deze zomer hele nieuwe kozijnen en ramen.
De begane grond is 139 m2 waarvan op het ogenblik nog 56 m2 nog niet verwarmd wordt omdat er nog geen radiatoren hangen en ik een zibro gebruik als ik er werk.
De eerste en tweede verdieping zijn ieder 48 m2 (badkamer zonder radiator brrrrrrr :( :( :( )
Is daar een beginnen aan als ik een kamerkachel op de cv aansluit en heeft iemand een idee welk type ik voor zo'n groot huis zou moeten plaatsen?
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Albert van WdJ schreef:
Een gresbuis gebruiken als schoorsteen kan volgens mij alleen bovenaan de schoorsteen, wanneer de gassen redelijk zijn afgekoeld. Aan het begin van het kanaal zijn de thermische schokken veel te groot. Dan barst de buis tenslotte.

Albert
Op deze schoorsteen wordt al jaren een openhaard gestookt, Zou hij dan wel nog goed zijn? Ik heb nog niet in de openhaard gelegen om te kijken hoe het er uitziet achter de klep (die konstant kleppert, erg hinderlijk en tochterig waardeloze open haard dus
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Albert van WdJ »

@Whiteman,

En hoeveel kuub hout heb je toen verbruikt?

Want dan kun je vergelijken of het rendement van je houtketel goed is.


@Annemiek,
Verwarmings-technisch is de open haard natuurlijk een waardeloos systeem. Maar wel een gezellig systeem :) .

Meestal is de temperatuur van de rookgassen van een open haard niet zo hoog, omdat er veel 'koelere' kamerlucht mee naar buiten wordt gezogen. Dus als het hele kanaal uit gresbuis bestaat, kan die best nog in goede staat zijn.
Maar een controle van je rookkanaal is altijd aan te raden als je gaat veranderen van systeem.

Of een houtkachel een groot gedeelte van je woning kan verwarmen ligt aan de situering van de kamers tov de 'stook'kamer. Zelf kan ik mijn benedenverdieping (ca. 80m2) aangenaam houden met een houtkachel van 5,5 kw. Maar boven wordt het niet warm. Je kunt ook geen stevige houtkachel in een kamer zetten die er te klein voor is. Want dan wordt je huis wel redelijk warm, maar in de stookkamer is het niet te uit te houden.

Albert
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Albert van WdJ »

Annemiek,

Wanneer jij spreekt over gresbuizen bedoel je hoop ik kannebuizen. Kannebuizen zijn ongeglazuurde aarde buizen die speciaal bedoeld waren om een schoorsteen mee op te trekken.
Want gresbuizen gebruikten ze voorheen vooral als riool, en (soms) als laatste stuk van een schoorsteen. Kannebuizen zijn niet geglazuurd. Gresbuizen wel. In feite zijn geglazuurde buizen niet geschikt als rookkanaal.
Maar ik weet dat ze wel hier en daar (gedeeltelijk) zijn toegepast in schoorstenen :(

Albert
Change, before you have to.
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

oeps dan moet ik toch maar een mens met kennis gaan vragen of hij komt kijken. Dadelijk op zolder kijken achter het schuifje, maar iemand hier in huis zei dat er een buis achter zat, toch maar even controleren. Als het nu nog de gewone oude gemetselde schoorsteen is kan ik die dan nog gewoon gebruiken? Je ziet ik wil van weinig verstand van zaken langzaam groeien naar weten wat ik moet en kan (of mag) doen. :lol:
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Albert van WdJ »

Een gewone gemetselde schoorsteen is gewoon te gebruiken.
Ik weet niet hoe oud je pand is, en hoe intensief je schoorsteen gebruikt is door de tijd heen. Evt. slijtage cq. lekken of ophoping van aangekoekte creosoot/teer moet je wel met zekerheid kunnen uitsluiten. Maar dat is ook noodzakelijk nu je nog open haard stookt. Je schoorsteenveger zou daar uitsluitsel over moeten kunnen geven.

Ik zelf heb het niet zo op bestaande stenen schoorstenen. Wanneer ze niet degelijk zijn uitgevoerd is het risico op branddoorslag bij een evt. schoorsteenbrand zeker aanwezig.
En omdat ik bekend sta als een houtstoker komen er diverse keren per jaar verhalen en berichten over geveegde schoorstenen die dan na een paar weken of een maand in brand zijn geraakt. Gewoon omdat ze blijkbaar niet goed schoon zijn geweest (of onkundig geveegd door de deskundige).
Dan kun je wel leuk een verklaring hebben van een geveegde schoorsteen............ :(

Zelf heb ik in mijn 2 schoorstenen een rvs pijp aangebracht met vermiculitekorrels erom heen. Zo'n pijp brandt absoluut niet door bij een schoorsteenbrand. Zou dat in het gekke geval wel gebeuren, dan moet het vuur eerst nog door een laag vermiculite heen, en dan nog door de stenen schoorsteen zelf. De kans op branddoorslag lijkt me dus gering. (Hoewel je natuurlijk wel vuuroverslag kunt krijgen door de vonken die rijkelijk uit een brandende schoorsteen stromen).

Je kan dus altijd nog een dubbelwandige rvs buis erin (laten) plaatsen en omstorten met vermiculitekorrels. Weet je zeker dat je veilig kunt gaan stoken en dat voor meerdere jaren.

Albert
Change, before you have to.
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Dank je Albert. Eerst de schoorsteenveger weer bellen. Moet elk jaar komen want dat moet van de verzekering en dus doen we het. Dan maar eens vragen hoe de schoorsteen er van binnen uitziet. Op de een of andere manier kom ik er wel uit. :)
Deze maand komt het nieuwe essent-overzicht en dan kunnen we met de nieuwe getallen gaan rekenen en vergelijken.
Fijn dat jullie meedenken, veel dank.
Plaats reactie