cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een paar vraagjes omtrent aansluitng hout cv kachel icm cv gasketel.
In begin dec 2008 heb ik een cv houtkachel gekocht aangeloten op bestaande installatie en het werkt perfect als ik de gas cv maar afsluit.
Het probleem waar ik niet uit kom is dat de 2 pompen tegen elkaar inwerken.
Onze combiketel is van het merk radson NOx HRC 26 R.
Ik heb de aanvoer cv houtkachel en retour houtkachel aangesloten op bestaande installatie.
Maar nu is mij vraag mag ik de aanvoer houtkachel ook aansluiten op retour cv gasketel met een mengklep er tussen? dan loopt de circulatie van de pompen goed
Of is het probleem ook anders op te lossen
Alvast bedankt voor de eventuele informatie.

mvrgr,
Hidde
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Atlas »

Dag Hidde,

Heb hetzelfde gedaan aan het begin van dit stookseizoen met een hout-cv kachel, maar dan in een cv installatie met een Radson 2560 uit 1995.
Hier zaten nog een paar haken en ogen aan voordat de zaak goed en vertrouwd draaide. O.a. omdat de keerklep in onbelaste toestand het cv-water richting boiler liet stromen.
Wellicht dat ik er iets over kan zeggen. Handig is het dan om even te laten zien via een schema hoe de stromingen in de cv en de tussengesloten hout-cv-leidingen zijn. Een dergelijk tekeningetje is makkelijk via deze site te up-loaden.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Atlas »

Heb nog even een handleiding van je Radson kunnen vindenhttp://www.askanowner.com/_upload/1_2/a ... ts/HRC.pdf. Is net als die van mij geen jonkie meer of? De ketel doet mijn denken aan een ander merk. Zitten er toevallig 2 pompen in? eentje voor het cv- en een voor het warme water apart?
Kun je ook wat foto's toevoegen van je aansluitingen?

atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 01 mar 2009, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

atlas schreef:Heb nog even een handleiding van je Radson kunnen vindenhttp://www.askanowner.com/_upload/1_2/a ... ts/HRC.pdf. Is net als die van mij geen jonkie meer of?
Kun je ook wat foto's toevoegen van je aansluitingen?

atlas
Hallo Atlas,
Sorry voor de late reaktie maar moest even eten.
Ik zal proberen een tekenining te maken en proberen het te plaatsen.

Hidde
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Atlas »

Geen probleem,

Heb nog even naar de handleiding gekeken maar een goede technische uitleg van de werking kan ik er niet in vinden. Heb dus mijn vorige vraag uitgebreid met de vraag of er toevallig 2 pompen in je ketel zitten.
Atlas
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

atlas schreef:Geen probleem,

Heb nog even naar de handleiding gekeken maar een goede technische uitleg van de werking kan ik er niet in vinden. Heb dus mijn vorige vraag uitgebreid met de vraag of er toevallig 2 pompen in je ketel zitten.
Atlas
Laatst gewijzigd door Hidde op 01 mar 2009, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Hidde schreef:
atlas schreef:Geen probleem,

Heb nog even naar de handleiding gekeken maar een goede technische uitleg van de werking kan ik er niet in vinden. Heb dus mijn vorige vraag uitgebreid met de vraag of er toevallig 2 pompen in je ketel zitten.
Atlas

Hidde
Je bedoelde als er 2 pompen in de ketel zitten dat is er maar 1
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Atlas »

Hidde,

Gezien het feit dat er maar een pomp in je ketel zit is het bijna zeker dat er ook een keerklep in zit.
Het komt er toch een beetje op aan dat je laat zien hoe de techniek van je ketel werkt. Kun je hier inzicht in geven: is het b.v. een doorstroomketel of eentje met een boiler(tje)?
Heb jij een goede technische handleiding waar de werking van de ketel uitgelegd wordt?
Weet je trouwens wat er gebeurd als je je ketel er wel bij inschakeld?

Eerst veel meer meer informatie en foto's graag dus.
atlas
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Ik heb alle boekjes er wel bij maar ik weet niet hoe ik het moet verzenden.
De ketel is een doorstroomketel ik heb geen boiler
Maar het probleem is dat de pompen tegen elkaar instromen
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Hallo Atlas,
Heb je misschien een schema hoe jij het hebt aangesloten

Hidde
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Je vroeg om een schema van mijn aansluiting ik heb hem gemaakt wat ik vroeg je ziet dat ik de
retour op de aanvoer heb aangesloten en mijn vraag is kan dit zonder dat het problemen geeft
mvrgr,
Hidde
Bijlagen
Dit is mijn aansluiting
Dit is mijn aansluiting
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Atlas »

Hidde,

Ik zie in je schema en de manier van aansluiten niet direct problemen.
Zie ook dat je de aanvoer en de retour van de kachel in de retour van de CV hebt aangesloten. Ik neem aan dat je hiervoor wel een minimale afstand van 75 cm tussen de aansluitingen hebt zitten anders gaat het water via het "korte" circuit lopen en komt het niet in je cv-ketel terecht. Hiermee loop je het risico dat de ketel toch gaat branden via aansturing van de thermostaat terwijl je kachel ook volop brand.
Trouwens; een simpele keerklep tussen het punt van aansluiting van kachel aanvoer en kachel-retour in je cv leiding kan dit probleem verhelpen.

Wat ik niet snap in je schema is het t-stuk? of 3 weg klep? of? net voor de pomp in de retour naar je ketel.
Wat ik niet zie in je schema -maar wellicht wel aangebracht- is een extra expansievat. Zelf heb ik ook een hout-cv kachel deze heeft met de leidingen meegeteld al snel een extra waterinhoud van rond de 12-15 liter. Dit moet wel fatsoenlijk uit kunnen zetten. Wordt je druk veel hoger wanneer het geheel warm wordt?
Wat doet die regelklep trouwens die je er tussen hebt zitten?

Je moet nog eens wat duidelijker en specifieker worden in je beschrijving van het probleem.
Wanneer en ook waarom denk jij dat het probleem door de pomp van de cv veroorzaakt wordt? Zou het ook kunnen zijn dat dit teweeg gebracht wordt door een 3-weg-klep die in onbelaste toestand de leidingen voor het verwarmen van het warme water open heeft staan en niet voor het cv-circuit?
Pompen kunnen namelijk redelijk in "cascade" dus achter elkaar werken. Dit zal dus het probleem niet zijn denk ik. Ook zal de pomp van je houtkachel het water wel rondpompen (dit doet ie immers ook wanneer je je ketel uit hebt staan of....) langs het schoepenrad van je cv-pomp. Hier zit nl voldoende ruimte.
Je merkt het veel vragen nog; je zal eens wat nauwkeuriger je probleem moeten bekijken en proberen te omschrijven

Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 06 mar 2009, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Albert van WdJ »

Hidde,

Kun je niet gewoon werken met de pomp van de cv, en de extra pomp er tussen uit laten?
Want ik neem aan dat je die cv pomp ook op continue draaien kunt zetten. Dan werkt je houtkachel dus als een soort radiator die warmte toevoert aan het circuit.
Dan laat je de retour van het bestaande verwarmingscircuit gewoon door de houtkachel lopen als een soort bijpass.
Het is moeilijk om een duidelijke tekening te maken, maar zoals Atlas opmerkte roept het in dit geval weer extra vragen op.
Want waar dient die middelste leiding voor onder de gas-cv? Je hebt normaal toch alleen maar een aanvoer en retour nodig?

Albert
Change, before you have to.
Hidde
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 mar 2009, 10:15

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Hidde »

Hallo Atlas

Wat betreft driewegklep had ik het vermoeden dat dit in de ketel zat vandaar ik hem er onder heb getekend.
Maar na wat speurwerk in de dokumentatie kwam ik er achter dat in deze ketel geen driewegklep zit.
Deze warmwatervoorziening werk volgens mij net zo als bij een geiser.
Als de extra pomp van de houtkachel continu aan staat springt de ketel telkens op warmwatervraag dit is dus het probleem.
Ik heb het ook geprobeerd als de houtkachel uit staat en de pomp aan zet heb ik hetzelde probleem.
Hopelijk ben ik nu wat duidelijker met mijn uitleg.
Ik weet niet als hier een oplossing voor is anders ben ik genootzaakt een andere ketel aan te schaffen

Albert ik kan de pomp in de ketel niet constant door laten draaien want dan heb ik het zelfde probleem als wat ik hier al heb beschreven.
Wat betreft die ondersta leiding die had ik weg moeten laten ik heb hem gewoon aangeloten als een radiator

Hidde
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: cv houtkachel aanluiten icm bestaande cv gasketel

Bericht door Albert van WdJ »

Als ik het goed begrijp dan houdt je cv ketel het water in de ketel op een ingestelde temperatuur. En staat je kamerthermostaat geschakeld op de pomp. Wanneer de kamerthermostaat warmte vraagt, schakelt de pomp aan, voelt de ketel dat het water in de ketel afkoelt, en gaat verwarmen.
Als het zo werkt, is dat op zich een dure manier van stoken. Want je ketel blijft altijd op bijv. 80 graden.
Om de warmtevraag van de ketel uit te schakelen, kun je misschien de ketel-thermostaat lager zetten. Maar dan moet je alles steeds handmatig doen.
Anderzijds zou je kamer-thermostaatschakeling anders moeten aansluiten, zodat hij niet op de pomp werkt. Maar of dat kan en hoe, kan ik je helaas niet zeggen. Anderen op dit forum kunnen je daar zeker mee helpen.


Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie