houtkachel ombouwen naar cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

goedemiddag,

na een aantal keren van alles te hebben gelezen wou ik jullie het volgende voorleggen.

water verwarmen rechtstreeks in het vuur was uit den boze en moest gebeuren in de rookgasafvoer. ( principe van de bell als ik het begrepen heb. )

nou heb ik in het zwart even een schets gemaakt van mijn huidige kachel. daarnaast met rood blauw de te plaatsen en maken warmtewisselaar.
zouden jullie hier eens in willen meedenken / adviseren.

Afbeelding

in het groen heb ik 2 dompelbuisjes voor eet 2 sensoren om de rookgas temperatuur te bewaken.
( zodat als de rookgas bv onder de 50 gr komt de pomp uitschakelt. ( logischerwijs als de rookgas niet hoger is dan 50 gr de water temp ook niet boven de 50gr komt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door kockie »

Om te beginnen, in wat voor een kachel zou je het ding willen inbouwen?
Hoeveel vermogen heeft het ding?
Hoe wil je de warmtewisselaar maken?
Hoeveel vermogen verwacht/wil je op (te) wekken?

Heb je al gekeken naar een rocket met warmtewisselaar?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

T is een jotul 3 met 6 kw nominaal en 9kw max.

Warmtewisselaar wou ik met buizen doen.
Beetje Idee van de radiator van de auto. (misschien ook wel 1 die om te bouwen is. )

2-4 kw zou al heel mooi zijn om te verwarmen.

Misschien een rij van buizen zoals deze in serie .
Afbeelding
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door kockie »

die dingen zijn erg mooi, maar lijken me erg lastig te reinigen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door Brutus Groenus »

Ik heb zelf een houtkachel met een vlakke bovenkant die erg heet word (230°+), je kunt er op koken.
Misschien is het een idee om hierop een warmtewisselaar te maken? Zo koelt het rookkanaal ook niet af.

Of is je kachel niet vlak van boven?
- Word geen slaaf van je bezit -
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

Deksel van kachel ligt los op de kachel. ( sluit wel af )

Deksel is alleen niet vlak maar wordt ook lekker heet.
Voor het reinigen van die buizen heb ik een kam . Zitten nl ook in een cv.

Wellicht kan ik ze uit een gebruikte cv halen en het daar van maken.

Zal morgen eens kijken of ik een geschikte ketel daarvoor in de ijzerbak heb.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door kockie »

Gas verbrandt aanmerkelijk schoner dan een stalen houtkachel :fff
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door holtere »

water verwarmen rechtstreeks in het vuur was uit den boze en moest gebeuren in de rookgasafvoer. ( principe van de bell als ik het begrepen heb.
Dat klopt zeker wel. Hout moet onder zo hoog mogelijke temperatuur verbranden wil het schoon zijn. Het kacheltje dat je wilt ombouwen is dus niet helemaal ideaal als uitgangspunt. Een batch-rocket brandt veeeeel schoner!
In de rook die uit deze kacheltjes komt zitten veel onverbrande resten die in no time je wisselaar doen dichtslibben waardoor die niet veel meer warmte kan omzetten. Zou zo ongeveer poetsen worden na iedere stook :cry: :cry:
Buiten dat nog wat vragen:
Op welke wijze of met welke invoertemperatuur temperatuur wil je water laten circuleren?
Hoe ziet je schoorsteen er uit: gemetseld, staal, enkel of dubbelwandig, diameter, lengte?
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

Vind het best mee vallen het roken van de kachel.
Qua temperatuur wil ik minimaal 60 graden eruit halen. Daarna met een laddomat oid bij mixen.

Heb inmiddels een ecomline gevonden.
Die ogen geschikt hiervoor.

Qua schoorsteen is alles bijna dubbelwandig en 9m lang. Hier komt nog 1meter bij op. Hij is net iets te laag nu.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door holtere »

Bouwen dan zou ik zeggen 8)
Schoorsteen lijkt goed, terugvoeren d.m.v. met laddomat o.i.d. is ook goed, de cv kan ook zeg je.
Houd je wel rekening met de beveiliging van je systeem? Kan je nog een open expansie aanbevelen samen met een warmtewisselaar naar je cv bedrijf.
Vermoedelijk ga je flink kosten maken voor knap weinig opbrengsten maar je gaat een hoop leren en das ook een boel waard :D
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

Uiteindelijk is een laddo mat niks meer dan een thermostatisch mwngventiel in je aanvoer met tussen de kachel en het mengventiel de pomp ?

Dan zou ik her eerst ook kunnen proberen met een gebruikte cv pomp die ik nog heb en een mengventiel dat ik kan instellen tussen 30-70 graden.

De hete uit de kachel kan dan weer via een t stuk naar de cv en het mengventiel
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

Inmiddels een geschikte wisselaar gevonden.
Deze moet nog binnenkomen.

Daarnaast zie ik in het rocket forum dat er stenen binnen de kachel worden gelegd.
Wat is het doel daarvan en verbeterd dit het rendement ?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door kockie »

Ik nodig je uit om eerst eens flink te gaan lezen in dit forum.

Daarbij zul je onder andere lezen dat het belangrijk is dat een vuur eerst goed (=heet) uit moet branden voordat je warmte kunt afnemen van dit vuur. Dat bereik je met een voldoende geïsoleerde vuurkamer die ook nog eens zo lang is dat er geen vlammen meer tegen een te verwarmen oppervlak aankomen.

Een kleine stalen kachel met daarin een warmtewisselaar is dus, zoals hierboven al eens beschreven, een slecht idee.

Mocht je na een experiment tot een andere conclusie komen, dan horen we dat graag. Mocht je na het experiment tot de conclusie komen dat mijn opmerkingen kloppen, lees dan vooral eens over de rocket 177 en andere Batch-rocket varianten van Peterberg. Die geven een goede verbranding en kunnen uitgerust worden met warmtewisselaars, bell(s) of andere warmte afgevende elementen. Dat is goed voor je houtverbruik (veel minder), de relatie met je buren (die ruiken niets meer van je kachel) en voor het milieu (minder- en schonere rookgassen).

Ik hoop dat ik niet te arrogant overkom, maar in de tijd dat dit forum draait hebben we al een aantal van jouw soort experimenten voorbij zien komen. Deze vielen stuk voor stuk tegen. Stapel eens een rocket van een paar stenen, dat werkt voor veel mensen aanstekelijk :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
wietse
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2015, 14:54

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door wietse »

Kockie

Die rocket lijkt mij wel aardig, maar ik zit met een muurdoorvoer die niet heel hoog is en de rocket heeft een boven aansluiting zie ik overal.

Met een achteraansluiting zou hier beter zijn. Houdt me dan ook aanbevolen.

Echter vindt mijn vrouw de rocket niet mooi :oops:

Daarnaast loop ik met een andere vraag:

Het vuur als ik hem goed heet op stook ( met wat vurenhout ) komt het vuur ook boven de plaat naar de schoorsteenaansluiting. Als ik dit goed begrijp is dit dan mijn riser ? En kan ik in de riser wel de warmtewisselaar bouwen ?

De warmtewisselaar is inmiddels binnen ( awb thermomaster 23.39 ) en het Mengventiel en automatische overdruk met automatische vulinrichting komen deze week.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: houtkachel ombouwen naar cv

Bericht door holtere »

Die rocket lijkt mij wel aardig, maar ik zit met een muurdoorvoer die niet heel hoog is en de rocket heeft een boven aansluiting zie ik overal.
Met een achteraansluiting zou hier beter zijn. Houdt me dan ook aanbevolen
Het tegendeel is waar! Een goede kachel met een batchrocket erin heeft gewoonlijk een aansluiting die zo laag mogelijk zit!
Echter vindt mijn vrouw de rocket niet mooi :oops:
Zoek een andere vrouw die de esthetische kwaliteiten ondergeschikt vindt aan de ecologische :fff
Het vuur als ik hem goed heet op stook ( met wat vurenhout ) komt het vuur ook boven de plaat naar de schoorsteenaansluiting. Als ik dit goed begrijp is dit dan mijn riser ? En kan ik in de riser wel de warmtewisselaar bouwen ?
De warmtewisselaar is inmiddels binnen ( awb thermomaster 23.39 ) en het Mengventiel en automatische overdruk met automatische vulinrichting komen deze week.
Een gewone houtkachel heeft geen riser maar houd ons op de hoogte van je bevindingen :?
Plaats reactie