Oriënteren zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Aangezien er voor 2016 een (max) subsidie van € 650.- is aangekondigd kan het voor ons (financieel) interessant worden om een zonneboiler aan te schaffen.

Ik heb eigenlijk altijd wel een zonneboiler gewild, zo kom je namelijk weer een klein stapje dichter bij zelfvoorzienendheid, maar de hoge prijs heeft me tot nu toe altijd tegen gehouden. Daardoor heb ik me er eigenlijk niet heel erg in verdiept, dat moet nu maar eens gebeuren dus.

Als ik namelijk subsidie kan krijgen én ik kan het systeem (met behulp van jullie) zélf installeren is het voor mij te doen. Is het zelf installeren überhaupt wel te doen?

Zelfbouw zie ik (nog) niet zitten.

Wij wonen hier met twee personen, maar met het oog op de lange termijn wil ik graag een systeem voor 3-4 personen. Omdat onze hoofdverwarming een houtkachel is word de boiler dus alleen gebruikt voor sanitair. We hebben een Nefit Ecomline HR uit 2002(?), met NZ keurmerk.

Onze woning staat op O-ZO, 1/3 van het dak aan deze zijde ligt al vol met zonnepanelen. Ik weet dat een zonneboiler op het zuiden moet dus dat is wel een punt(je), misschien verticaal aan de zuidgevel?
Onder het dak is ruimte zat, op de Oostkant is een ruime berging, alleen zit de CV-ketel wel op de Westkant.

Hieronder een foto van onze woning, rechter gevel is pal op zuiden. Cv-ketel zit bij het pijpje in het midden.
huis001.jpg
en de Zonatlas
zonatlas.jpg
De O-ZO kant met de zonnepanelen, de berging zit links van het pijpje, hier zit ook mijn SMA omvormer.
zonnepanelen.jpg
Ik heb al een beetje rond gekeken, en een Nefit Solarline 2-120 lijkt mij ( met m'n beperkte kennis) wel wat, maar álle tips worden gewaardeerd natuurlijk.
- Word geen slaaf van je bezit -
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Ingir »

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de zonneboiler rendabel zal zijn, zelfs met subsidie, tenzij je met 6 of meer bewoners in één huis woont. Met een spaardouchekop en douche-warmtewisselaar haal je dezelfde energiebesparing maar dan tegen ongeveer 25% van de kosten.

Om het even voor te rekenen:
- 4 personen die dagelijks gemiddeld 7 minuten douchen geeft een energieverbruik van 4p x 10liter/min x 7min x (40-10)°C x 365dg x 4186 / 3,6e6 = 3.565 kWh per jaar
- in gas is dat 3565kWh / 9kWh/m³ = 396 m³ ofwel 396m³ x €0,70/m³ = €277 per jaar
- een zonneboiler kan ongeveer 50% van het SWW-energieverbruik afdekken dus € 139 per jaar
- het stroomverbruik van regeling en pomp kost zo'n € 25 per jaar
- de besparing op stookkosten is dus zo'n €114 per jaar
- bij een normale terugverdientijd van 7 jaar zou de zonneboiler maximaal € 800 mogen kosten
- bij een normale levensduur van 15 jaar zou de zonneboiler maximaal € 1.600 mogen kosten

De meeste huishoudens zijn 2-persoons waarbij de besparing nog lager is. Om zonneboilers rendabel te krijgen moet je meer warm water verbruiken, en dat is nu juist weinig ecologisch...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door nck »

De berekening van de rentabiliteit is naar mijn mening altijd de eerste die gemaakt moet worden.
Voor verwarmingstoepassingen stel ik de terugverdientijd op vier jaar en voor onze onlangs gebouwde PV installatie op 5 jaar.
En dat haal ik ook.
Echter komt bij mij ook het inzicht en de wil om zelfvoorzienend te worden. En dat mis ik in je betoog.
De wil om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van welke leverancier dan ook is ook een investering.
Misschien een diepte investering, maar iets zegt mij dat dat eerder actueel wordt dan menigeen in de gaten heeft.
Dus mijn advies aan Bertus zou zijn: Wanner je het financieel kunt doen zou ik het zeker niet laten.
En qua aanleg en installatie is hier volgens mij kennis genoeg voorhanden om je voort te helpen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Dutch John »

Brutus,

De commentaren van Ingir en nck bij elkaar nemend: een nieuwe installatie is niet rendabel, terwijl je met zelfvoorzienendheid niet teveel economisch moet rekenen. Je denkt zelf te kunnen installeren. Dan redeneer ik, dat de stap naar eenvoudige zelfbouw een kleine is.

Als je bovendien geen plek hebt op het dak, dan vallen alle puzzels op hun plaats: een zonneboiler in thermosyfon. Collector schuin tegen de zuidgevel, twee dikke leidingen naar de boiler en het grootste werk is al klaar. Subsidie zul je op eigenbouw niet krijgen, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit met eigenbouw. En niet onbelangrijk: het is een systeem met weinig componenten, waar niets aan kapot kan en dat bovendien geen stroom verbruikt.

Ik kan je nog geen werkend systeem laten zien (nou ja, het thermosyfondeel en de boiler wel), maar over een half jaar zal het hier functioneel zijn. Weer een stekker eruit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor de informatie!

@Ingir
Bedankt voor de berekening, het is me nu duidelijk dat een nieuw zonneboiler systeem aanschaffen financieel niet rendabel is (binnen 15 jaar).

Aanchaf systeem € 2500,- (zelf installeren)
Subsidie -€ 650,- (max)

€ 1850,- / 114 = na 16 jaar terugverdiend (beste geval)

Ik mag toch wel hopen dat een zonneboiler systeem langer mee gaat dan 16 jaar? Ervaringen / meningen hierin?


@nck
De factor van zelfvoorzienendheid weeg voor mij zeker ook erg zwaar. Daarom zou ik, ook al duurt het 20jr om de investering er weer uit te krijgen, het eventueel toch overwegen om te installeren.

@DJ
Daar heb je zeker een goed punt!

Ik heb net even ge-Googled, en een thermosyfon systeem is door mij zelf zeker goed te maken denk ik (al ontbreekt me op korte termijn wel de tijd).

Het ontbreken van elektronica in dit systeem spreekt me ook erg aan!

Hier ga ik me van de week in verdiepen.

Ik heb trouwens ruimte zat op m´n dak, alleen staat dat dak richting O-ZO, hierop ligt ook mijn PV systeem.
- Word geen slaaf van je bezit -
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Sputnik »

Ik ga dit topic aandachtig volgen Brutus. Las het ook van de SNN-subsidies. Beetje jammer dat ze geen subsidie voor zonnepanelen verstrekken, bastards.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Joepie »

Dutch John schreef:Brutus,

De commentaren van Ingir en nck bij elkaar nemend: een nieuwe installatie is niet rendabel, terwijl je met zelfvoorzienendheid niet teveel economisch moet rekenen.
Groet,
DJ
Ik zou graag een nieuwe term willen introduceren: Fun On Investment (FOI).

Ik heb sinds een half jaar een zonneboiler en ik heb er dagelijks lol mee. Regelmatig even kijken op zolder kijken hoeveel warmte ik heb binnengeharkt: leuk hoor. Ook een heerlijk gevoel om onder de douche te staan in de wetenschap dat je daarvoor geen gas nodig heb gehad. Ga ik nog vele jaren plezier van hebben. Rendabel? Misschien niet. Dat is de auto ook niet, waar menigeen lachend €6000 per jaar op afschrijft. Of een vakantie van 1 week die ook makkelijk €2500 kost. Hoe lang je daar plezier van hebt? De vakanties van meer dan vijf jaar geleden kan ik me nog maar beperkt herinneren.

Weet je wat me ook leuk lijkt? Dat ik mijn huis misschien wel twee maanden eerder verkoop omdat de vaste lasten €100 euro per maand lager zijn dan voor het huis van de buurman die hele dagen zijn rentabiliteit zit uit te rekenen zodat hij dat geld in een auto kan stoppen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Alex
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2009, 15:56

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Alex »

Aansluitend op Joepie wil ik opmerken dat de berekening erg theoretisch en negatief is.

- 7 minuten douchen - bij 8 minuten is het al anders
- energie inhoud van 1 M3 gas klopt, maar in de praktijk kan er wel eens meer gas verbruikt worden ( stilstandsverliezen)
- stroomverbruik voor de sturing etc. kan op 0 gesteld worden. Deze stroom wordt tenslotte zelf opgewekt door de al aanwezige pv installatie tegelijkertijd met de werking van de sturing en pompen. Dus voor de meter.
- de gasketel kan in de zomer uitgeschakeld worden, dus stroombesparing.

De berekening als leidraad prima, maar niet meer dan dat.

Ik zou zeggen, gewoon doen, maar wees kostenbewust.

Alex
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door MaartenB »

Ik heb ooit een 2de hands setje overgenomen (met buizen). Ik wist dat de buizen stuk waren, maar dacht dat repareer ik wel, en wat niet wil bestel ik wel bij de leverancier. Het koper bleek helemaal doorgeroest te zijn bij de koppen (waar ze in de manifold steken), en geen nieuwe buizen leverbaar. Misschien handig om over na te denken als je zelfvoorzienend wilt zijn. Een vlakke plaat collector is iets wat nog zelf te repareren is, een vacuumbuis erg lastig of praktisch onmogelijk.
De koperen onderdelen die in de buizen zaten heb ik bewaard, daar is nog wel een vlakke plaat collector van te maken, of wat anders.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door dormos »

Is dit nou een ecologieforum of een economieforum?
Is het niet zo dat een zonneboiler niet uit kan omdat in de prijs van fossiele brandstof niet alle kosten verwerkt zitten?
Stel inderdaad dat een zonneboiler per jaar zo'n 3500 kWh aan energie bespaart, dan is ecologisch gezien toch alleen interessant hoeveel kWh er nodig is voor het maken van een zonneboiler?
Als een zonneboiler bijvoorbeeld 20 jaar meegaat, en het kost bijvoorbeeld 35.000 kWh (lijkt me veel) om 'm te maken dan is na tien jaar de energie die nodig was om 'm te maken terugverdiend, en de volgende 10 jaar zijn ecologisch winst.

Zo kom ik voor aardgas bijvoorbeeld 6.8-10.3 tegen als Energy Yield Ratio tegen (1 eenheid energie levert 6.8-10.3 eenheden energie op). Bij gas is echter de ene eenheid verbruik en de 6.8-10.3 ook omdat er niets voor terug komt.

Voor PV lijkt dat te liggen op 5-27, wat betekent dat je met een met fossiel gemaakt PV systeem 5 tot 27 PV systemen kunt maken. Behalve het verbruik van grondstoffen is dit in tegenstelling tot fossiel dus iets wat "sustainable" is.
Voor een zonneboiler vind ik een factor 77, dus energetisch en ecologisch dus een zeer goede keuze.

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, er leiden meer wegen naar Rome.

Zoals Ingir hierboven een advies neer legt, zo leggen de marktpartijen dat ook neer. 0 bandbreedte en oogkleppen op.

Thermosyfon is een systeem met weinig componenten, betrouwbaar, eenvoudig.
Zelf heb ik ook geen regeling, maar wel een druk-systeem waarin een gelijkstroompompje op basis van een klein pv-paneeltje voor de circulatie zorgt. Geen centje pijn.

3x24 buizen voor een 4-persoons gezin. 7 minuten douchen??? Vaak kom je er na een half uur achter dat ze er al zo lang onderstaan en ik de warme leiding vanuit de buffer dicht draai en een gil vanuit de badkamer hoor.... :twisted:
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

MaartenB schreef:Ik heb ooit een 2de hands setje overgenomen (met buizen). Ik wist dat de buizen stuk waren, maar dacht dat repareer ik wel, en wat niet wil bestel ik wel bij de leverancier. Het koper bleek helemaal doorgeroest te zijn bij de koppen (waar ze in de manifold steken), en geen nieuwe buizen leverbaar. Misschien handig om over na te denken als je zelfvoorzienend wilt zijn. Een vlakke plaat collector is iets wat nog zelf te repareren is, een vacuumbuis erg lastig of praktisch onmogelijk.
De koperen onderdelen die in de buizen zaten heb ik bewaard, daar is nog wel een vlakke plaat collector van te maken, of wat anders.
Hoe kan koper door roesten??
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door MaartenB »

JantjeV8 schreef: Hoe kan koper door roesten??
Goede vraag, ik weet het zelf ook niet precies. Ik vermoed dat het te maken heeft met het antivries middel, bij stagnatie (hoge temperaturen) kan het zuur worden, icm geen onderhoud en veel tijd was dit denk ik het juiste recept. Wat de precieze reactie is die plaats vindt weet ik niet.

Maar hoe dan ook vind ik een vlakke plaat een simpeler systeem wat makkelijker te repareren is mocht dat nodig zijn, en persoonlijk vind ik ze mooier staan.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Pieke »

Ik heb nog 2 vlakke plaat collectoren staan.Voor een beetje spielerei.Mogen weg voor 2 kratten bier.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Oriënteren zonneboiler

Bericht door Brutus Groenus »

Joepie schreef:Ik zou graag een nieuwe term willen introduceren: Fun On Investment (FOI)
Iets waar ik me wel in kan vinden, ik kijk nog steeds dagelijks op m'n online SMA overzicht van het pv systeem 8)
Alex schreef: - stroomverbruik voor de sturing etc. kan op 0 gesteld worden. Deze stroom wordt tenslotte zelf opgewekt door de al aanwezige pv installatie tegelijkertijd met de werking van de sturing en pompen. Dus voor de meter.
- de gasketel kan in de zomer uitgeschakeld worden, dus stroombesparing.
Klopt, met de pv installatie heb ik iets overschot, dit kan ingezet worden voor de pompinstallatie.

Ketel uit in de zomer had ik eigenlijk niet eens bij stil gestaan, weer een pluspunt!
dormos schreef: Voor een zonneboiler vind ik een factor 77
:shock:

Weer een pluspunt! 8)



Zelf een thermosyfon systeem maken spreekt me wel aan (ik houd van DIY en lowtech), maar heb je hiermee evenveel warm water in ongeveer de zelfde tijd als et een moderne zonneboiler?



Zouden jullie kiezen voor een buizencollector (meer opbrengst?) of een vlakke plaat (degelijker?) ?
- Word geen slaaf van je bezit -
Plaats reactie