Afstand zonneboiler en panelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Mees* »

Al langer wil ik een zonneboiler plaatsen, maar ik heb het probleem dat ik de panelen niet kwijt kan op het (rieten) dak. Er komt nu een mogelijkheid om ze op een te verbouwen schuurtje te plaatsen. Die staat echter een meter of vijf van de woning waardoor het leidingwerk al snel ergens richting de 10 meter zou kunnen gaan. Ik dacht hiervoor een soort pergola constructie te maken waarbij de leidingen in een geisoleerde koker van bv 15 bij 15 cm komen te liggen.

Zou dit een beetje haalbare kaart kunnen zijn/worden??
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Pieke »

Kockie heeft in het verleden al 'ns mooi gedocumenteerd hoe je lange leidingen moet trekken én isoleren. Iets met pvc buizen en pur...... en iets met klok en klepel....Ik kan het topic niet vinden.

Kockie,kom er maar in.....
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Ingir »

Mees* schreef:Al langer wil ik een zonneboiler plaatsen...
Een zonneboiler is voor de meeste huishoudens nauwelijks interessant, zowel qua rendement (kleine benutbare opbrengst) en ecologie (veel kostbare metalen in verhouding tot de bespaarde energie). Met een zonnecollector op afstand wordt dat alleen maar beroerder: meer materiaalverbruik en meer warmteverlies, beide minder ecologisch en economisch.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door WernerDeJong »

Mees,

Waarom je geen panelen op je rieten dak kwijt kan snap ik niet helemaal. Het lijkt me dat er genoeg constructie mogelijkheden zijn om de panelen met een doorsteek op de draakconstructie te plaatsen?

Of laten verzinken in het riet.

Even googlen en ik vond al 2x bedrijven die dit zo doen:

https://www.google.nl/webhp?rlz=1C1MSIM ... eten%20dak
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Mees* »

Dag Werner,

Op een huisje van ca 400 jr en een dakhoogte van 4 meter, kom ik dan vast de gemeente tegen, want het zal niet echt mooi worden.

Ik proef hier volgens mij verder weinig enthousiasme voor de boiler.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door kockie »

Ik ben erg tevreden met mijn zonneboiler. Ik heb er (hier komt een vies woord) flinke subsidie voor gehad, maar ook zonder deze subsidie was ie er gekomen. Het is bijna onbetaalbaar om bijna de hele zomer te kunnen douchen (april/mei tot eind september) op alleen zonnewarmte. Ik heb geen kuub gas nodig om te douchen (kan ook niet, want ik heb geen gas meer...).

Ik heb zelf een meter of 30 buis tussen collector en boiler liggen. (aanvoer en retour samen). Het enige dat ik een volgende keer anders zou doen is een grotere diameter van de buis kiezen (wellrohr/ribbelbuis). Dan hoeft de pomp minder hard te werken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Dutch John »

Nou, ik ben er ook best blij mee. Het systeempje was klein en oude voorraad en daardoor niet duur: 400 euro. Ingir's woorden gaan op voor mensen die kiezen voor een complexe glycol installatie, geplaatst door een bedrijf. Een zelfknutselaar heeft daarentegen waarschijnlijk al na enkele jaren de kosten eruit.

Als ik het weer zou moeten doen (en dat ga ik doen), dan komt de collector niet op het dak, maar op een plek lager dan de boiler. Een thermosifonsysteem heeft geen besturing of pomp nodig. Alleen een collector, twee korte leidingen, een boiler en een open expansievat. Een collector op de grond zou bij jouw oud huisje ook beter passen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Paide »

Welke leiding wil je zo lang maken? Die tussen de boiler en panelen? Of tussen de boiler en je cv-ketel?
Kortom, waar wil je je boiler plaatsen? In je huis of in het schuurtje?

Als je die twee vergelijkt: De leiding tussen boiler en panelen zal:
- Een hogere temperatuur hebben
- dubbel zo lang zijn zijn (heen en terug warm ipv een enkele warme leiding)
- veel langer in gebruik zijn (vele uren per dag tov enkele minuten douchen/water pakken)

Je zult dus veel meer warmteverlies hebben van lange leidingen tussen panelen en boiler dan tussen boiler en verbruiker.
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door WernerDeJong »

Even een gedachtestroom.

Goed geisoleerde leidingen onder de grond. Is dat dan een additioneel buffer van het warme water waarmee je de totale capaciteit van het systeem vergroot? Ik heb de post van kockie al een tijd terug gezien toen ik nog nadacht over een houtvergasser die ik niet binnen kwijt kon. Kost natuurlijk wel een beetje, een dergelijke leiding leggen qua isolatiemateriaal / maar dan heb je ook wat?

En ach, 400 jaar of niet. eens in de zoveel jaar moet je het riet vernieuwen. De foto's die ik zag waren erg netjes met verzonken panelen in het dak. Als je het echt wil dan kan je altijd aan de gemeente vragen hoe ze erover denken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door kockie »

Paide schreef:Je zult dus veel meer warmteverlies hebben van lange leidingen tussen panelen en boiler dan tussen boiler en verbruiker.
Helemaal mee eens, maar.......

Als je iedere keer >1 minuut op je warme water moet wachten gaat het wel vervelen. Ik heb vanuit mijn zonneboiler in 7 seconden heet water in de keuken en 12 in de badkamer. Wasbak op de slaapkamer in ca 2 seconden. Verder heb ik geen warm water in huis.

Ik neem het warmteverlies ("gratis opgewekt") voor lief en offer dat graag op voor minder waterverbruik (kopen en zit al veel energie in door reinigen, pompen, infrastructuur etc)

Ik zou dus liever een collector extra leggen met zeer snel warm water en weinig waterverlies dan een collector minder en veel water verknoeien en lang wachten.

Ik zou op dit moment niet zomaar een thermosyfonsysteem kunnen (willen) aanleggen zoals DJ dat wel wil gaan doen maar vind dat wel een erg mooi systeem :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Paide
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 dec 2009, 15:12

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Paide »

Jawel, dat is wel zo, maar er zal nog wel een cv tussen zitten als naverwarmer, zodat je geen verschil gaat merken tussen de huidige situatie en zonneboiler.
Daarnaast zit er in 10 meter 15mm koper minder dan 2 liter water.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door kockie »

Dan zet je er een diverter-ventiel tussen. Als dan de boiler op temperatuur is sla je het cv-circuit over.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door Dutch John »

Of afscheid nemen van de cv. Soms kun je problemen beter weglaten dan oplossen....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Afstand zonneboiler en panelen

Bericht door kockie »

Ik zou willen dat het hier kon. Behalve de WAF heb ik ook nog te maken met een KAF en een PAF...

Alles kan natuurlijk, als je maar wilt. Dat laatste zit het probleem nog en dat zie ik nog niet zo 1 2 3 verdwijnen. Tot die tijd is hier een zonneboiler + (hout)cv een aanvaardbaar alternatief.

Als ik een aanstaande grote verbouwing of nieuwbouw in de nabije toekomst zou willen plegen, dan zou afscheid van de cv zeker gebeuren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie