duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hoogeveen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hoogeveen

Bericht door ruspek »

Geen idee of dit op dit Forum thuishoort maar het volgende:

Aangezien wij nog niet zo lang in ZW Drenthe wonen (en zelf uit de Achterhoek komen) is het voor ons lastig een goede installateur uit te zoeken.

Ja, er zijn er plenty, zelfs beide buurmannen en een stuk of 4 nog in het dorp.
Allemaal klein (ZZP), erg conservatief, en weinig duurzame gedachten.
Natuurlijk hebben ze wel eens van zonnepanelen gehoord, ook een warmtepomp kennen ze van de reclame.....

m.a.w. niet een soort installateur die ik nodig heb!
Daarom roep ik de hulp in van jullie:

Weten jullie in de ZW hoek van Drenthe installateurs die er een sport van hebben gemaakt om duurzaam, ecologisch verantwoord, budget vriendelijk, innovatief mee te denken met de opdrachtgever?
Natuurlijk kan er ook zomaar een landelijk (regionale) tussen zitten maar dat is qua vervoer al weer een beetje minder duurzaam :mrgreen:

Ik zie jullie reacties graag tegemoet, eventueel in PB.

groet ruben
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door fikkie stoken »

ruspek schreef:
Aangezien wij nog niet zo lang in ZW Drenthe wonen (en zelf uit de Achterhoek komen) is het voor ons lastig een goede installateur uit te zoeken.
Ja, er zijn er plenty, zelfs beide buurmannen en een stuk of 4 nog in het dorp; erg conservatief, en weinig duurzame gedachten.

groet ruben
Goh, leuk nieuwe buren :roll:.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Dutch John »

Fikkie heeft daar zeker een punt. Je kunt je buren niet zomaar voorbij lopen als nieuwe import. Ik zou dat pas doen als je ze totaal niet kunt enthousiasmeren. Betekent wel investeren in zelfstudie; zorg dat je een gedegen plan maakt en leg dat ter beoordeling voor aan je buren. Het zijn techneuten en je toont interesse op hun vakgebied. Tien tegen een dat ze niet meteen "nee" zeggen als je met schema's op de proppen komt. En schema's staan op dit forum te over....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door dormos »

Niet echt in ZW Drenthe, maar wel in het noorden:

www.houtcvketels.nl

Heb geen aandelen, maar heeft bij mij m'n houtvergasser en buffers geleverd en geplaatst. Ben er heel tevreden mee, en heb met 'm mee kunnen werken en daarmee de kosten gedrukt. Werkt door heel Nederland, en soms in Belgie en Polen.

Groet,

Hans
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door ruspek »

De buurman heeft al aangegeven tijdens de standaard zaterdagmiddagborrel :wink: dat hij kwa duurzame energie geen kaas gegeten heeft.
Ook is hij te druk ( weer vlgns hemzelf) dat hij ook erg weinig tijd heeft om zich erin te verdiepen.

Natuurlijk is hij wel leverancier van het standaard spul ( vd draad, inbouwspul, etc, etc)
Er wordt dus wel degelijk aan zijn boterham gedacht!

Alleen voor advies moet ik domweg niet bij hem zijn omdat hij er niet genoeg kennis van heeft en zelf ook aangeeft meer van het conservatieve te zijn.

Hij krijgt zeker wel de kans om te offreren.


Eigenlijk zoek ik dus een adviseur masr dat klinkt gelijk weer zo sjiek :shock:

Groet ruben
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door ingmar89 »

Ik denk dat je je het beste zelf in de materie kunt verdiepen. Vervolgens kun je dan een goede keus maken uit de mogelijkheden die er zijn.
Adviseurs/installateurs adviseren toch waar ze mee bekend zijn. Dat is ook prima, want dan weten ze van tevoren dat ze een goede installatie kunnen opleveren.

De vraag is of je al een idee hebt wat je ongeveer wilt.
Wil je gaan stoken op gas? of wil je je gas de deur uit doen en een warmtepomp nemen?
Wil je hout gaat stoken? zo ja wil je een (massa?)kachel in huis hebben? of misschien een houtvergasser in de berging?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Ingir »

ruspek schreef:niet een soort installateur die ik nodig heb!
Als je architect zijn werk goed heeft gedaan heb je geen installatie/installateur nodig.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Tim »

Inderdaad,

Dan zet je gewoon een kaars op tafel.

Tim :mrgreen:
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door ruspek »

Ingir schreef:
ruspek schreef:niet een soort installateur die ik nodig heb!
Als je architect zijn werk goed heeft gedaan heb je geen installatie/installateur nodig.

@ingir die begrijp ik niet.

Hoezo zou ik geen installatie / installateur nodig hebben?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Ingir »

ruspek schreef: Weten jullie in de ZW hoek van Drenthe installateurs die er een sport van hebben gemaakt om duurzaam, ecologisch verantwoord, budget vriendelijk, innovatief mee te denken met de opdrachtgever?
Vrijwel elke bestaande woning en alle nieuwbouwwoningen zijn zodanig energiezuinig te maken dat geen verwarmingsinstallatie nodig is, dus geen gasketel en geen warmtepomp. De woning wordt dan verwarmd door benutting van zonnewarmte en interne warmtebronnen (elektrische apparaten/verlichting) met hooguit bijverwarming met een elektrisch kacheltje.

Als er een installateur aan te pas moet komen heeft de architect het laten afweten.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door ruspek »

@Ingir: op welke manier dan?
Isolatie begrijp ik.
Zongericht ( ramen op zuid) kan niet altijd.

Hoe is warmtebehoefte te berekenen dan?
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Ingir »

ruspek schreef:@Ingir: op welke manier dan?
Isolatie begrijp ik.
Zongericht ( ramen op zuid) kan niet altijd.

Hoe is warmtebehoefte te berekenen dan?
Het is een combinatie van maatregelen die de hoogste energiebesparing geeft. Alleen isoleren heeft wel effect maar komt pas goed tot z'n recht als ook de luchtdichtheid verbeterd wordt (beperken infiltratieverliezen). Met goede luchtdichtheid en isolatie is mechanische ventilatie noodzakelijk om de RV laag te houden (<60%), de ventilatieverliezen zijn tenslotte te beperken tot zo'n 20% van standaard woningventilatie, met balansventilatie.

Die warmteverliesberekening is vooral interessant voor slecht geïsoleerde woningen omdat die sterk afhankelijk zijn van een uitgebreid verwarmingssysteem dat voldoende capaciteit in opwekking en afgifte heeft om te compenseren voor het warmteverlies via transmissie (isolatie), infiltratie (luchtdichting) en ventilatie (WTW). De warmteverliesberekening dient daarbij als input om het verwarmingssysteem te dimensioneren.

Bij passiefhuizen zijn isolatie, luchtdichting en ventilatie-WTW zodanig performant dat alleen bijverwarming nodig is. De hoeveelheid bijverwarming hangt daarbij af van de passieve warmtewinsten, dus zoninstraling en interne warmtebronnen. Een ongunstige oriëntatie van de ramen is echter geen reden om geen goede isolatie/luchting/WTW-ventilatie te kiezen, hooguit dat iets meer bijverwarming nodig zal zijn qua verwarmingsuren, niet qua verwarmingscapaciteit. De warmteverliesberekening heeft hier dan ook weinig nut.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door ruspek »

Ok, duidelijk verhaal.

Maar hoe dan de bijverwarming dimensioneren?
Lijkt me niet met de galzen bol og dikke duim.....

Ook heb je de ene dag meer behoefte aan warmte dan andere dag. ( puur gevoeo, als je bijv. Beetje ziekelijk bent)
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: duurzame, ecologische installateur; regio Meppel - Hooge

Bericht door Ingir »

ruspek schreef:Maar hoe dan de bijverwarming dimensioneren?
Bijverwarming wordt niet gedimensioneerd maar wordt naar behoefte korter/langer ingezet.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie