schoorsteen toestanden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

schoorsteen toestanden

Bericht door Klaas2 »

Dag allen,

Voor de (nog niet geleverde) bergkachel heb ik een nieuwe schoorsteen gemaakt. gemaakt van dubbelwandige geisoleerde RVS pijp, merk isoduct. Voorheen hadden we een oude gemetselde schoorsteen waar onze houtkachel op was aangesloten.

Vroeger nooit problemen gehad met die stenen schoorsteen. Twee keer per jaar vegen en af en toe zo'n "schoorsteen-veeg-blok" opgebrand in de kachel.

Op de nieuwe schoorsteen hebben we dus tijdelijk onze jotul aangesloten.
wat blijkt: na ca. een week of 3-4 is de schoorsteen verstopt. De schoorsteen trekt totaal niet meer, de rook komt de kamer in als het deurtje wordt opengemaakt.
Nou kunnen we het weer goed krijgen door de zogenaamde "trekkende kap met gaas" boven op de schoorsteen met een oude tandenborstel schoon te maken. (klimtouw over de nok slingeren, vrouw in klimgordel omhoog hijsen, zij schreilings op de nok de kap poetsen). De schoorsteen opening is tegen bouwen van vogelnestjes beschermd door een vierkant gaas van ca. 1x1 cm. Dat zit dan dicht met zwarte zooi.
Het poetsen werkt, maar om mijn wederhelft nou elke maand bij nacht en ontij omhoog te heisen.....

Wat kan dat toch zijn? de kachel brandt fel, het hout lijkt mij dus redelijk droog. We stoken afval hardhout. Voordat we het hout in de kachel stoppen, drogen we het nog even na onder de kachel. Wel is het zo, dat dit hout lang gloeit als de vlamfase is afgelopen. We laten de boel elke avond uitgloeien, zonder dat we de boel "smoren". gebrek aan zuurstof lijkt me het dus ook niet. Van de ca. 25 kilo die we dagelijks opbranden blijft een liter of twee wit poeder en wat zwarte kooltjes over.

Ik heb als test eens een blok boven op die kachel warm laten worden. Aan de kopse kant van het hout zag ik uit de porien zwarte kleine balletjes naar buiten "zweten". Teerachtig.
Is dit normaal, of is het hout wat ik gebruik niet geschikt?

Ook heb ik de op zich forse blokken (typische afmetingen: 20x15x7 cm) gekliefd tot blokjes van niet meer dan 5x5 doorsnede.

groeten, Klaas (wacht al treurig al bijna een jaar op mijn bergje....)
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door willem »

klaas2,

wat voor vogels denk jij te krijgen die die pijp ingaan, alleen een kauwtje wil wel eens een nest maken in een pijp maar dan is een maaswijdte van 6cm klein genoeg, die takken hebben ze toch haaks in de bek, en er kan wel eens een spreeuw in vallen. Ik heb al jaren een chinees kapje d'r op en nog nooit daardoor een nest gehad.
Ik denk dat je zelf een keer omhoog moet worden gehesen, en meten tijdens het stoken hoe heet de gassen bovenin zijn, ondanks de iso-pijp, en lengte met diameter is ook belangrijk mbt de trek.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door Albert van WdJ »

Klaas,

Ik neem aan dat als jij praat over hardhout dat je tropische soorten bedoeld?

Wanneer ik klein hardhout stook (merantie, merbau) dan zie ik in mijn kachel dat het vuur bijna altijd donkergeel is en behoorlijk wat zwarte rookgaspluimen langs de vlamkeerplaat vertrekken. In die situatie is de verbranding dus verre van optimaal. Bij grotere blokken hardhout heb ik lichtgele vlammen. En zie ik minder zwarte rook.
Dat heeft vanzelfsprekend te maken met het grote oppervlakte dat klein hardhout heeft tov grote (dikke) stukken.

Naar mijn mening is het optimaal verbranden van hardhout niet eenvoudig uit te voeren. Ik denk dat een finoven en een vergasser (en waarschijnlijk ook de Berg) er geen problemen mee hebben, omdat daar de zuurstof-brandstofverhouding beter geregeld wordt (is).

Je zegt dat de Jotul lekker fel brand. En daar ligt waarschijnlijk het probleem. Hardhout geeft veel hitte, de vergassing gaat tenslotte heel snel, maar er komt niet voldoende zuurstof bij. Dus roet, teer en creosoot in je pijp. En je hebt veel gloeiend houtskool over. Want het ging allemaal veel te snel.

Ook bij kleine stukken eiken, beuken en acacia kan dit optreden, maar veel minder.

Dat het probleem nu ontstaat bij de stalen schoorsteen en niet de gemetselde kan liggen aan het feit dat het binnenoppervlak van een gemetselde schoorsten vaak veel groter is dan een stalen. Het duurt langer voor er invloed is op de trek. Maar als je altijd dit hardhout stookt moet er zeker een behoorlijke teerlaag in de gemetselde schoorsteen zitten.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat hardhout hard wordt doordat de boom deze oude houtvaten gebruik om zijn afvalstoffen in op te slaan. En dat kunnen gom/harsachtige stoffen zijn. Maar zwarte balletje uitzweten zoals jouw hout doet wanneer je het op de kachel verwarmt??? Weet je zeker dat het hout onbehandeld is met verfstoffen of impregneer?
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door Pigion »

Dit is een interessant onderwerp. Algemeen wordt verkondigd dat RVS voeringen minder aangroei geven. Zit de afzetting alleen op het gas of ook in de pijp?
Ik kan me voorstellen dat de mazen van 1 x 1 cm te klein zijn. Als elk 2 mm draadje van dat gaas 2 mm aangroeit, ben je al snel 30 % van de open opp. kwijt. Bovendien zit de afzetting aan de lei-zijde. De wind krijgt dan de neiging in de schoorsteen te gaan.
Ik zou in eerste instantie dat gaas verwijderen of vervangen door veel grover gaas, b.v. 3 x 3 cm.
Pigion
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door Blijfhopen »

Maar.... mag dat gaas wel verwijderd, dan wel wijder gemaakt worden ?
Als hier sprake is van een vonkenvanger (gebruik je bij een rieten dak)dan lijkt het mij niet raadzaam.
Overigens lijken mij de "bolletjes" gewoon de inhoudsstoffen van dit hardhout te zijn. Ik zag het zelf ook in mijn ouwe kachel. Een gietijzeren smeuler.
Denk maar aan bloeden van merbau.
Ik heb ook deze schoorsteenproblemen gehad (en bijna brand) en ben op zoek naar een tegenstroomkachel.
Door de hoge verbrandingstemperatuur komen deze perikelen volgens de deskundigen daar niet voor.
Wacht maar op je Bergje, dan zal het wel beter gaan.
Gerard
GdeJ denkt met u mee.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door JantjeV8 »

Heb zelf ook in een vergasser een aantal weken achtereen tropische houtsoorten gestookt. Let wel, een tropische houtsoort is niet per definitie hardhout. Meranti bijvoorbeeld behoort niet officieel tot hardhout, klinkt raar maar schijnt zo te zijn. Bankirai, Azobe, Merbau e.d. dan weer wel.
Tijdens het stoken bleef mijn vergasser erg lang roken met dat hout. Een vulling bestond voor ca.75% uit die houtsoorten, overige was wisselend vuren, eiken en net wat er lag. De rook bleef lang aanhouden en was een dikke vettige walm te noemen. Donkergrijs, af en toe zelfs zwart. Bij bedompt weer bleef dat behoorlijk hangen dat er zelfs een wandelaar aan de achterdeur staat met de vraag of de schuur in de fik staat...
Bovenop de inox schoorsteen heb ik een gewone standaard trekkap zitten, daar hangen dikke zwarte klodders aan die ik er in 't voorjaar wel weer af haal.
Dat hard-hout is hartstikke mooi om te stoken. Maar je geeft aan dat het afval hout is. Vaak krijg je dan de dekplanken en stapelbalkjes die als verpakking hebben gediend voor het echte timmerhout tijdens de wereldreis richting Europa. Die houtstukken worden uit het resthout van de boom gehaald wat niet goed genoeg meer was om te verwerken. Vaak dus bijne de 'schors' en het spinthout uit de boom. Die houtdelen zullen ook nooit zo mooi verstoken dan het echte 'kozijnhout'.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door maarten »

Klaas 2, Wat ik gelijk dacht is hier boven al besproken, de mazen zijn te klein.

Maar ehhh....Weet je niet nog ergens zo'n vrouw? Lijkt mij heel handig!
Je hebt een eenmalig loterijlot getrokken lijkt mij toe. proficiat!

grt Maarten

ik leergraag
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door JantjeV8 »

Je kunt van mij zo m'n schoonmoeder krijgen. Die mag je zelfs permanent naast de schoorsteen laten zitten. Moet je wel d'r bezem afpakken anders vliegt ze weg...
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: schoorsteen toestanden

Bericht door maarten »

JantjeV8,

Die van mij stond een poosje geleden de bezen tegen de stoeprand te slaan want er zat poep aan.
Kom ik van achter aan lopen en zeg: Wil hij niet starten?

Later heb ik ze zes hoog het raam uit gegooit, met bezem en al, ze vloog toen kwaad weg.

Hou jij je schoonmoeder maar, ik belief geen rommel.

grt Maarten

ik leer graag
Plaats reactie