Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door kockie »

Zoveel kunst is het niet; gewoon wat prutswerk. Is wel mijn eerste regeling die in een kastje is ingebouwd.... Nu maar doorstomen voor het stookhok...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door Ruuben »

In jouw situatie kunnen je heatpipes dus wel in stagnatie gaan. Niet bang voor de houdbaarheid?
Bewust geen bypass Cooling functie gekozen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door kockie »

Ik kan prima koelen door de pomp bij de buffer aan te zetten en de 3-wegklep door de spiraal in de boiler te laten stromen. Warmte wordt dan afgevoerd van de boiler naar de buffer. Moet op dit moment nog handmatig, maar dat is een kwestie van een programma aanpassen en dan kan het automagisch....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door kockie »

In het kader "waarom heb je geen tijd om iets goed te doen en wel tijd om iets over te doen" heb ik afgelopen donderdag iets over gedaan. De isolatie van mijn buffer.

Aanvankelijk heb ik mijn buffer geisoleerd met 16 cm steenwol. Helaas waren de rollen niet lang genoeg waardoor ik stukken aan elkaar moest plakken. De rollen zijn horizontaal gemonteerd, 4 lagen boven elkaar. Een aantal naden had ik wat afgeplakt, maar afgelopen jaar werd duidelijk dat er toch het een en ander verzakt was. Nu toch maar de stoute schoenen aangetrokken en het geheel verwijderd.

De oude isolatie is opnieuw aangebracht met daaromheen een nieuwe laag van 8 cm. Deze rollen zijn wel lang genoeg, waardoor er aan de buitenkant nog maar 1 vertikale naad is. Deze is inmiddels zorgvuldig afgeplakt, net als alle horizontale naden. Het was een klus van een kleine 5 uur. Metingen hebben opgeleverd dat het werk met een goed resultaat was! Verloor ik de laatste tijd dik 10 graden per 24 uur op 2000 liter, nu is dat meer dan gehalveerd. Ik zit nu na 19 uur op minder dan 3 graden temperatuursverlies bij een erg hete buffer! Een aantal leidingen moet ik nog aanpakken. Ik had de isolatie (en de pap) op.

Toch weer een les geleerd: beter in 1 keer goed dan pas de 2e keer goed..... Nu de leidingen nog!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door pelletpower »

Top, goed resultaat. Staat hier ook weer een stukje hoger op de lijst. Nu nog afwachten wat DJ doet, ee hebben dezelfde buffer.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

Super verbetering Kockie :) Dat zijn toch aardig wat Kwh aan besparing op een jaar.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door holtere »

Leidingen gedaan maar die buffer isoleren moet ik ook echt aan :evil:
Welke alternatieven zijn er voor glas / steenwol?
Ik heb maar 10 cm ruimte aan de muurkant. Zijn er beter isolerende materialen die geschikt zijn om zoiets te doen?
Ik zat ook naar die isolerende folie te kijken die ze op daken gebruiken of die te combineren :?
Suggesties welkom!

Grz,
Holtere
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door swake »

Met PUR platen er een kast rond bouwen is een mogelijkheid. Ik schrijf PUR omdat het gemiddeld beter isoleert per centimeter dikte. Lambda rond de 0.023W/mK en glaswol eerder richting 0.033W/mK. Toch een behoorlijk verschil, dat je trouwens ook in de kostprijs gaat terugvinden.

Aangezien die 'kast' wellicht rechthoekig zalzijn kan je de hoeken ervan ook nog vol duwen met glaswol of een andere meer ecologische isolatie materiaal.

Die dunne folie zou ik er enkel rond doen indien je er overschot van hebt.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Combinatie gas-, houtcv-, en zonneboiler

Bericht door Pieke »

holtere schreef: Welke alternatieven zijn er voor glas / steenwol?
Noppenfolie? In de volksmond ook wel bekend als bubbeltjesplastic. Ook verkrijgbaar met aluminium-coating. Tis dun, voordelig. Ik heb geen ervaring met het isoleren van een buffer, maar wel met het extra isoleren van enkel glas. Gewoon op maat knippen, bevochtigen en het blijft kleven. Verbluffend positief resultaat.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie