Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Hallo allemaal !
Ik ben Olga , 33, getrouwd en moeder van 2 schatjes van 4 en bijna 7.
Tegen alle goedbedoelde adviezen en vervelende kritieken in hebben mijn man en ik besloten ons hart te volgen en verhuizen we naar een vrijstaand huisje uit 1910. Momenteel is daar 1 gaskachel die de woonkamer + open keuken verwarmt (tis allemaal niet groot) en 1 gas-gevel-kacheltje in de hal. Onze omgeving gaat er vanuit dat; nu we toch zo gek zijn dat huis te kopen, wel snel een hele CV-installatie zullen aanbrengen.
Maar we zijn opzoek naar een duurzame, goedkope en bij het oude huis passende warmte bron.
We willen graag tot op zekere hoogte zelf voorzienend zijn maar we zijn zo A-techisch als het maar zijn kan.
Allebei 2 linker handen en dan bedoel ik ook echt 2 linker handen. Ik heb geprobeerd hier zonder te reageren allemaal topics te lezen maar deze zijn al snel te technisch en dus te ingewikkeld. Klooien met gas, electra etc, durven we ook allemaal niet...
Nu dacht dat ik een pelletkachel een goede oplossing zou zijn alleen las ik dan weer dat je dan c.a. 1500,- euro aan pellet-brokjes kwijt bent op jaar basis. Volgens mij zijn we dat aan gas nu, schat ik even, ongeveer ook kwijt, mogelijk nog minder.
1500,- per jaar is toch nog best veel of niet? Kan dat dan niet goedkoper en is een pelletkachel dan wel zo goedkoop?

Er moet toch een manier zijn om zo laag mogelijke maandlasten te krijgen? Ik kijk met bewondering naar de groene Evelien te vinden via google, die betaald amper wat op jaar basis. Dat lijkt mij ook wel wat.

Iemand tips, ideeën, evt hulp tzt? (wonen in Friesland, over vergoedingen valt te praten tzt)

bedankt !
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door benthuis »

Welkom Olga!
Pas op waar je aan begint... :D
Eenmaal op dit pad wordt zuiniger/weglaten/versimpelen een way-of-life.

Wat betreft stoken. Ik denk dat je hier toch een beetje een beeld moet schetsen van de technische opbouw van je huis. (Spouwmuren ja/nee, ramen,verdiepingen, wat voor dak, etc) Liefst met wat foto's zodat mensen zich een beeld kunnen schetsen.
Ik zou het persoonlijk houden bij de oude situatie, daar verwarmen waar je het nodig hebt. Dit past bij de bouw van het huis, maar tegenwoordig moet elk vertrek op 21 gr verwarmd worden, ook al wordt het niet gebruikt, of onder een dikke deken gebruikt.

Makkelijker zal het niet worden. Of je nu pallets stookt of wat anders, als het niet met een leiding net wordt aangevoerd kost het moeite! Afhankelijkheid verleggen naar moeilijke techniek is ook een overweging. Bij een pallet kachel verleg je je afhankelijkheid naar de pallet leverancier.

[Stokpaarmodus=aan]Komt het stokpaardje hier weer boven: simpele Rocket kachel met warmtebuffer in de vorm van massa. Simpel te maken met minimale kennis en kunde (zoek misschien een metselaar) Met een Rocket kan je alle hout stoken dat je voor de voeten komt. Zuiniger stoken bestaat bijna niet.[stokpaardmodus=uit]

Maaaaaaaar.... je moet wel tijd en zin hebben om hout aan te slepen. (Lukt ook voor 2 mensen met 4 linkerhanden)

Als je een warmteverlies berekenig kunt (laten) maken, heb je heel helder inzichtelijk wat de warmte vraag van je huis is. Vervolgens kan je een passende verwarming kiezen, die ook dat levert wat nodig is.
Maar nog belangrijker, je weet ook wat er te halen is met isoleren! Want daar begint je zoektocht denk ik.

Succes!
Klein huisje op groot stuk grond toevallig?
Zooeken er hier wel meer :fff
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door ritsaert snijder »

Welkom Olga!

Ik kon me herinneren dat ik een keer op de site van groene Evelien heb gekeken. Ik heb vooral naar het onderdeel kachels gekeken. Hele grappige site. Soms heeft ze hele rake opmerkingen (bijvoorbeeld over speksteen :D ) soms heeft ze het mis.

In aanvulling op Ben;
Het gaat waarschijnlijk niet alleen om verwarming (een centrale massakachel lijkt me wel wat voor jullie) maar ook om warm water. Dat is in de zomer vaak niet zo lastig maar in de winter wel.

Ik zou een fotoserietje maken met de buitenmuren en wat info over de indeling en jullie plannen.
groet!

Ritsaert
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door holtere »

Even los van de houtstook...
Je kunt met niets zuiniger stoken dan met die losse gaskachels. Met cv vliegt je verbruik omhoog ten opzichte van!
Comfort ook wel maar het is maar dat je het weet!
Beter die dingen laten staan nog even tot je weet wat je wilt!

grz,
Holtere
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Hee wat leuk, gelijk al reacties !

Nee, helaas niet veel grond bij het huisje maar wel aangrenzende weilanden om ons heen, overal vrij uitzicht, we wilden zo laag mogelijke maandlasten maar wel een vrij gevoel, dus veel eigen grond bezitten of van andermans weiland genieten was dan de keus.
Financieel gezien dus maar voor weinig grond gekozen en een geweldig leuk huisje (nou ja, dat vinden wij althans, onze omgeving denkt daar helaas anders over)...

De kachel constant overal op 21 graden doen we ook al jaren niet meer. Nog nog maar 2x de cv aangehad (we verhuizen begin januari naar ons nieuwe huis, nu nog in een doorsnee rijtjeswoning) en hier is het 18 graden in huis zonder stoken. We trekken eerst vesten etc aan. En 's avonds met een deken op de bank. Maar er zijn voor ons wel grenzen aan in hoeverre onze kinderen 'kou" moeten leiden. Moet wel leefbaar blijven. Droge lucht schijnt goed te helpen dus wil me daar óók nog in verdiepen.
En thermo kleding voor de kinderen aangeschaft en pantoffeltjes.

Ik zal kijken of ik straks wat foto's van de woonkamer kan posten.
Er is een buitenmuur om de oude muur van het huis geplaatst en er is van binnen geïsoleerd. Er is bij mijn weten wel sprake van een spouwmuur. Wel is alles nog enkel glas, boven een schuindak (zolder situatie) met een oud dakkapel en schuin zolderraampjes.
Dat willen we wel direct isoleren en raamfolie op de ramen. Ooit willen we een compleet nieuw dakkapel maar nu laten de financiën dat niet toe en veel lenen wilden we niet ivm die maandlasten laag houden.

- Oké gas is dus niet duurder dan CV? Dat dacht ik, vandaar dat we dachten dat tzt te moeten aanpakken. Met oog op gevaar van koolmonoxide willen we wel melders ophangen (al is het moeilijk een betrouwbare melden te vinden begreep ik via een deskundige bij Radar) en evt dan tzt een nieuwe geiser op te hangen.

Hout aanslepen is zeker een optie en dat kunnen we inderdaad dan nog wel. Afhankelijk zijn van een pellet-boer lijkt me inderdaad ook niet heel fijn.
Ik ga eens googlen op Rocketkachel en massa-kachel. Het zegt me nog niet zo veel :-)
E.ea is misschien makkelijk te bouwen maar ik heb echt geen flauw benul....

Bedankt :)
Bijlagen
903_klein.jpg
903_klein.jpg (4.04 KiB) 3828 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Olga op 22 okt 2015, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

926_klein.jpg
926_klein.jpg (3.23 KiB) 3828 keer bekeken
Ff kijken hoor, hoe ik foto's toevoeg.
Bijlagen
926_klein.jpg
926_klein.jpg (3.23 KiB) 3828 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door pelletpower »

Welkom. Pellets zijn tussen de 20 en 30 % goedkoper dan gas. De ketels een factor 2-3 duurder. Cv leidingen zijn er nog niet als ik het goed begrepen heb. Dat wordt dus een hele investering. Zoals Holtere al aangeeft stook je nu alleen waar je warmte wilt hebben. Goedkoper kan haast niet. Een pelletkacheltje voor de woonkamer zou misschien een optie zijn. Eventueel met een warmwaterbuffer met zonnecollectoren/panelen. Wel comfort, kachel is eventueel via je telefoon te bedienen, maar je moet dan nog pellets kopen.

Massakachel zelf bouwen! Linkse handen worden dan vanzelf rechts. Workshop organiseren? Dan kan het niet misgaan. Het enige dat overblijft is brandhout regelen/ritselen. Moet ook gratis kunnen. Uiteindelijk gaat het toch zoals Ben zegt, het wordt een way of life.
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Inderdaad, het voornaamste is dat de woonkamer behaaglijk wordt.
Voor de boven verdieping overwegen we platte moderne elektrische kachels die alleen aan gaan wanneer het 'echt nodig' is.

Er liggen inderdaad geen CV leidingen etc. Maar ik dacht dat dat ook niet hoefde bij een pellet kachel?
Ik bedoelde een pelletkachel voor alleen het verwarmen van de woonkamer en het water nog gewoon verwarmen
met de geiser die er nog hangt.

Maar misschien is het inderdaad wel eerst goedkoper om de boel zo te laten, zij het met diverse koolmonoxide melders.
Een massakachel zelf bouwen klinkt me duurzaam en geweldig in de oren maar dan eerst maar een workshop volgen want ik weet van toeten noch blazen.

:) Bedankt
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door swake »

Indien het moderne gasbranders zijn dan moet je niet erg bang zijn van CO/CO2. Mits correct onderhouden schoorsteen tenminste.
Melders blijven wel altijd aangeraden. En die zijn echt wel betrouwbaar te vinden ook hoor.

Hout stoken is inderdaad a way of life. Hier ga ik amper de 2de winter in, dus nog steeds leek op dit gebied. Ben eraan begonnen uit noodzaak, omdat er niets anders was. Dat was vorig jaar. En nu.... wel ja er is wel wat werk aan, maar de voldoening dat ik daarvan heb is niet te schatten! Familietje hier begrijpt het nog niet zo goed wat ik er aan heb om wat hout te gaan klieven of om een paar palletten uit elkaar te rukken. De uitrusting kan hier wel nog veel beter (rocket/massakachel/warmtebank), maar alles met zijn tijd.

Een vertrek dat nog te vaak vergeten wordt: de badkamer. Met 4°C van onder de douche kruipen voelt echt wel koud aan hoor :-D Maar ook dat went, en voor de koudste dagen hebben we een elektrisch vuurtje gezet dat een 20 minuten op voorhand aanspringt en dan allemaal mooi achter elkaar gaan wassen. Nooit gedacht dat ook dit onze familie ging dichter bij elkaar brengen.

Nu je hebt het belangrijkste al ontdekt: Als je zo weinig mogelijk wilt stoken dan moet je isoleren. En dat is nu net een klus dat 2 linker handen ook wel aankunnen. De homo sapiens is een ongelooflijk adaptief beest, je zal zien dat één van die handen in no time de andere kant gaat opgroeien. De geest moet wel meewillen natuurlijk en om die te trainen -> Gewoon doen. Is het verkeerd? Niet zomaar opgeven, afbreken en herbeginnen. Dat is leren, dat hebben we allemaal zo gedaan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Pietje »

Isoleren is niet zo makkelijk als het lijkt; vocht kan een hoop problemen of tegenvallende resultaten veroorzaken. Zeker in een huis met minimale verwarming/ventilatie.
Liefst isoleren van buiten, of in de spouw. Bij isoleren van binnenuit komt het dauwpunt meer in de muur te liggen, met alle problemen van dien (houtrot op balkkoppen die in de muur steken en zo). Goed inlezen op dit forum; er is al veel over geschreven.

Een nadeel van een pelletkachel is het hoog-technische gehalte; je maakt jezelf afhankelijk van ingewikkelde techniek. Een rocket kachel is het toonbeeld van low tech: zelf te maken, zelf te onderhouden.

Hout kloven en stapelen is 1 van de meest voldoening gevende werkjes: fysiek lekker uitleven, en naar een vol houthok geeft je de rust dat je warm de winter door komt. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Olga
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2015, 10:02

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Olga »

Dank je ! Dat nemen we ook mee die info en ik ga lekker verder lezen hier !

Weet je, ik denk veel te moeilijk denk ik, maar dan denk ik... je mag toch niet zo maar in een een bos de boel omhakken?
Waar mag je dan hakken? Lijkt me heerlijk haha, lucht op die fysieke arbeid.

Lijkt me prachtig een kachel zelf te bouwen. Komt dus op mijn wish list, zo'n workshop. (want ik moet wel bij het handje worden genomen).
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door pelletpower »

Haardhout is voelsprieten uitzetten, dan heb je het zo gevonden.

Met workshop bedoelde ik jullie locatie. Hier was laatst iemand die daarvoor liet betalen. Zo krijgen JULLIE een gratis kachel. Geen idee hoe het af is gelopen. Wel een leuk idee.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door ritsaert snijder »

Je hebt genoeg aan een goede houtkachel. Als je een afdak kan maken en je wil hout verzamelen kan je gratis verwarmen.

Maar een goed werkende gaskachel is ook helemaal niet slecht.

Hoe zorg je nu voor warm water?
groet!

Ritsaert
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door dormos »

Hout hoeft niet direct uit het bos te komen!
Ik weet niet waar je woont, maar waarschijnlijk zijn er wel bedrijven in de buurt de van hun wegwerppallets (geen pellets dus) afwillen.
Voordeel is dat het hout al droog is, en dus direct te stoken. Zijn ze nat geregend dan is het hout na zagen ook vrij snel weer droog.
Ik zou eens kijken of er en de buurt een bedrijf zit dat staal- of aluminiumplaten verwerkt. Deze platen worden geleverd op grote pallets, vaak 3 bij 1.5 meter, die geheel uit balken bestaan. Vaak willen ze graag van de pallets af.
Ik heb een deal met twee van zulke bedrijven, en daar komt toch ruim 10 kuub per jaar vandaan. Spaart meteen een abonnement op de sportschool uit! Zoek eens naar bedrijven die lasersnijden of plasmasnijden. Die verwerken vaak grote partijen platen.
Voordat er gezeur komt: pallets zijn gemaakt van onbehandeld hout, en zijn dus prima hout om te stoken. Pallets voor eenmalig gebruik mogen niks kosten, dus ze gaan ze echt niet impregneren. Hooguit zijn sommige pallets "heat treated" tegen beestjes, maar dat betekent alleen maar dat ze een oven in zijn geweest.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Verwarming voor dummies. Hallo allemaal !

Bericht door Paul Joosten »

Olga, welkom op het forum. Je verhaal klinkt bekend. Ik verhuisde drie jaar geleden vanuit de Randstad naar een oud huis uit 1905 in veenkoloniaal Zuidwending. Daar was al wel het nodige aan gedaan maar inmiddels heb ik het zo verbouwd dat ik geld toe krijg van het energiebedrijf! Belangrijkste maatregelen: 24 zonnepanelen leveren meer dan ik zelf gebruik, isolatie flink verbeterd en houtstook zodat ik alleen nog gas nodig heb voor warm water. Uitgebreid overzicht staat op http://www.huisvolenergie.nl/woningen/b ... d-veendam/

Gelukkig heb ik geen twee linkerhanden en heb ik zoveel mogelijk alles zelf gedaan. Hier op het forum (en elders) heb ik veel hulp (advies, niet fysiek....) gehad, vooral met het aansluiten van een houtgestookt fornuis op mijn (grotendeels zelf aangelegde) CV installatie. Zoek maar op mijn berichten dan zie je het snel genoeg.

Kijk ook even of er interessante huizen te bezoeken zijn op 7 en/of 14 november via http://www.duurzamehuizenroute.nl. Je kunt daar vaak direct de ervaringen horen die gewone consumenten als jij en ik hebben opgedaan bij het energiezuinig maken van hun woning. Ik ben zelf beide dagen open maar op afspraak is ook een privé rondleiding mogelijk (geldt voor alle forumleden). Zuidwending is niet zo heel ver van Friesland vandaan ;)
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie