droogtijd populierenhout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

droogtijd populierenhout

Bericht door Leon »

Zoals eerder vermeld stoken wij momenteel met houtbriketten.
Dit valt zeker niet tegen, de fik zit er snel en hevig in. Maar toch denk ik dat het best een aardig kostenplaatje is (50 euro/cub). We zijn nu het overwegen om een houthok te maken, wat plaats moet bieden aan 11 cub hout. De achterzijde zal dan tegen een hekwerk, begroeid met klimop komen. Afstand tot het hek zal 20 cm zijn. De achterzijde is slagkant maar het klimop zal de meeste regen tegen houden. De voorkant zal eveneens open blijven, maar wel een (pannen)dak erop. Het zal dus best aardig doorwaaien in het hok, zeker omdat aan de achterkant open veld is.

Heeft iemand enig idee hoe lang populierenhout in een dergelijk hok nodig heeft om goed te drogen? Het hout is afkomstig van een houtzagerij, dus niet meer helemaal vers.
Het hout zal maximaal een doorsnede van 8 cm hebben.

Groeten Leon
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Wouter Gillis »

Leon,

volgens mij moet je toch minstens een jaar rekenen. Afhankelijk van hoe lang het in de zagerij lag natuurlijk. Vers gekapt zou ik het zo'n twee jaar laten liggen, gekliefd en op 30cm lengte.

grt
Wouter
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Leon »

Hm, dat is toch wel een tijdje. Had ik niet verwacht eigenlijk.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door willem »

Leon,

Hou het in eerste instantie op twee jaar, maar het ligt eraan hoe droog je het krijg.
Nu effe over het houthok, of beter gezegd, over de klimop, is die bestaand, of moet je die nog aanplanten.
Bedenk wel dat een klimop, althans hier aan de kust bij mij, minimaal 10meter per jaar groeit, en alles wat die klauwtjes tegen komt dat die zich er aan hecht, en dat halverwege de zomer de takken aan de voorkant er uit komen. Klimop heeft een fuctie als je er géén last van heb, anders is het net onkruit. Je hebt ook geen ruimte (20cm) om het bij tehouden. Iets anders is het met Hedra, mooier voor het gezicht, blijft groen, dus minder wind-doorlaat maar laat zich ook niet tegenhouden. Zelf zou ik dan kiezen voor het groene winddoek, dat tegen het hek spannen, de wind gaat er goed doorheen maar houd de regen tegen.
jd3
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2009, 20:12

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door jd3 »

Leon,

Volgens mij is er geen verschil in klimop of Hedera. Hedera is de latijnse familie(wetenschappelijke) benaming voor 'onze' klimop. Het groote verschil in de groei van de plant zit voornamelijk in de cultuurvarieteit. De klimop zoals we hem allen kennen is de Hedera helix. Maar uit deze soort zijn weer div. cultivars ontwikkeld, die qua groei weer net anders kunnen zijn. Je kunt Hedera vinden met zeer klein blad tot vrij groot, en dan ook nog in div. kleursoorten van groen tot bijna zwart of wit-bont of geel-bont. Kijk voor de aardigheid eens op google afbeeldingen. (Je zult versteld staan van de vele soorten)

De kern van de vraag: Wilgenhout of populierenhout wat is daar de droogtijd van? Hout dat gezaagd en geklieft is eind 2008 of begin 2009 zul je pas goed kunnen stoken in het (najaar) seizoen van 2010. Als het hout inderdaad volledig droog wordt opgeslagen en bij voorkeur op pallets dat de wind er ook nog onderdoor kan, zou het proces wel een veel vlotter kunnen verlopen hetgeen betekent dat je het volgende seizoen er al van kan stoken. E.e.a is ook af te lezen aan het hout zelf a.d.h.v de scheuren die in het hout gevormd worden. Wilgenhout bevat van zichzelf veel vocht maar laat dit vrij makkelijk los zodat het hout sneller droog is dan bv. eikenhout. Hou er wel rekening mee dat wilgen en populieren verhoudingsgewijs snel maar hevig op brand, hardere houtsoorten branden rustiger en langer.
Succes ermee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door kockie »

Ik stook zelf onder andere wilg dat in februari gezaagd is, in april gekloofd is en waar in september een echt dak overheen is gekomen, daarvoor lag er een zeiltje overheen. Brandt goed, maar er komt nog wel behoorlijk wat vocht uit tijdens het branden. Het aansteken is geen enkel probleem, maar volgens mij krijg ik in mijn kachel een natte krant nog aan het branden....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door johan reynders »

Ik heb gigantisch veel populier en canada cadeau gekregen. Ik heb het gezaagd, gekloofd, opgetasd (2 meter hoog, 2 meter diep, op palletten) goed in de wind, onder dak, kurkdroog op iets meer dan 1 jaar.
Hangt er ook van af hoe fijn je kliefd.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Leon »

Dank jullie voor de reactie's.

Ik denk toch dat ik het maar eens ga proberen.
De klimop zal inderdaad redelijk rap groeien. Hij staat er al, en weghalen is geen optie (vind ik)
Ik kan hem wel ieder jaar terugsnoeien zodra het hok leeg is.

Ik wil een hok maken van 5,35 m breed, en 2.20 m hoog. de overkapping zal een drie meter worden, met ook aan de achterkant voldoende overstek. De stapel zelf zal 1 m diep worden, dus de wind zal er wel vrij goed vat op hebben.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door JantjeV8 »

Hallo,
Mijn ervaring is dat het met houtsoorten als wilg, populier, berk en meer van die lichte houtsoorten binnen een jaar ronduit goed en efficient te stoken is. Het is zelfs zo dat wilg en berk na 2 jaar al aan het verteren zijn, ze worden dan juist weer slechter.
Zwaardere, langzaam groeiende houtsoorten leg je 2 jaar weg.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door willem »

Zou het er aan liggen waar je woont dan, ik heb toch een heel andere ervaring. Ik heb voor 90% populierenhout, maar deze winter heb ik vochtiger hout dan voorgaande jaren. Woongebied is 1km van zee af met als enige hindernis de duinen, zomer 2007 was betrekkelijk nat, zomer 2008 nog veel natter altijd een behoorlijk hoge luchtvochtigheid, hout ligt opgeslagen waar de wind vol doorheen kan. Het hout zit maar net onder de 20% en ik ben +/- 15% gewend, het verschil is duidelijk merkbaar.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Wouter Gillis »

Wat is droog genoeg uiteraard. Je krijgt elk hout wel opgestookt. Mijn hout (wel accazia, dus niet vergelijkbaar met populier) bleef vroeger 2.5 jaar buitenliggen onder een afdak, gekliefd en goed blootgesteld aan de wind. Ik ging er dus vanuit dat dit droog was. Ik stookte het naar hartelust op in mijn kachel (gietijzeren saey). Een half jaar geleden ben ik serieus geschrokken toen ik bij wijze van experiment het hout in mijn stookkelder naast de olieketel heb laten drogen (dus na die periode van 2.5 jaar buiten). Na een maand het hout uit mijn stookkelder in de kachel gestoken: het verschil was fenomenaal. Het venster in mijn stookdeur bleef glashelder en ik moest de luchttoevoer constant "knijpen" of ik zweette de tent uit. Wat een verschil met het "luchtdroge" hout van buiten.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het moeilijk is vast te stellen hoe droog het hout is. Het hout zal altijd wel "goed" branden. Alleen het rendement daalt zo snel met elke procent vochtigheid die extra in dat hout zit. Daarom vind ik het voor mezelf belangrijk om geduld uit te oefenen en het hout zo lang mogelijk te laten drogen (uiteraard vóórdat het uit elkaar valt door ontbinding). Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om te wachten en niet iedereen kan hout in zijn stookkelder opslaan...

Zoals willem terecht aanhaalt is veel afhankelijk van het seizoen, nabijheid van water,... Dit heeft een grote invloed op de "luchtdroogheid" van het hout die volgens mij gerust kan variëren tussen 10 en 20% afhankelijk van deze omstandigheden.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat dat verhaal wel 'hout snijdt'. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het vocht-percentage is (geweest). Zo'n metertje zou ik nog eens aan moeten schaffen.
In de praktijk merk je wel heel erg snel verschil tussen de ene partij en de andere.
De fabrikant van de ketel geeft aan maximaal 20%, minimaal 7% en 12% is optimaal.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Dutch John »

Wouter Gillis schreef:Na een maand het hout uit mijn stookkelder in de kachel gestoken: het verschil was fenomenaal. Het venster in mijn stookdeur bleef glashelder en ik moest de luchttoevoer constant "knijpen" of ik zweette de tent uit. Wat een verschil met het "luchtdroge" hout van buiten.
Hout, gedroogd aan de Nederlandse of Belgische lucht zal gemiddeld gezien nooit droger dan 20% worden. In een stookruimte is 10% te halen. 0% pas bij 200 graden in een oven.

Het kost slechts 5% van de energie uit het hout om 20% vocht te verdampen en superverhitten. Maar (corrigeer me als ik het verkeerd zie) dat vocht moet "uitgedreven" worden. Dit uitdampende vocht verstoort de chemische processen van verbranding en dat kost ook energie.

Het zou een goede zaak zijn om hout te drogen met behulp van de stookruimte, rookgassen of andere verspilde warmte.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Brit »

Hoi Allemaal,

Het verhaaltje over hoelang hout moet drogen, is eigenlijk meer meer een kwestie van de verkeerde vraag stellen. :evil:
Je kan er aardig vanuitgaan dat het hout redelijk droog is als het geen gewichtsafname meer heeft. En als daarna de luchtvochtigheid toeneemt, zal het blok hout ook weer zwaarder worden.
Weeg gewoon af en toe het hout, en het zal je zelf vertellen wanneer het onder die omstandigheden droog is. :D

Succes, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: droogtijd populierenhout

Bericht door Albert van WdJ »

Dat is wel lastig toe te passen, Brit.
Want je moet dan wel een referentie blok hebben. Een stuk hout, van dezelfde soort, met een een bekend vochtgehalte. Indicatief is het wel in te schatten, maar het blijft 'natte vingerwerk'.

Dat bij toename van de luchtvochtigheid het hout ook vocht opneemt klopt, maar of dat nou procenten zijn of promille? Zou iemand een keer moeten meten met een houtvochtigheidsmeter.
Change, before you have to.
Plaats reactie