mazoutbrander, condensatietype de moeite?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door TLS »

Mijn woning wordt momenteel verwarmd door een mazoutbrander (~30j oud), warm water zelfs nog elektrisch.

Ik overweeg deze te vervangen door een mazoutbrander voor cv én sanitairwater. Gas is geen optie omwille van de te grote werken die nodig zijn om een gas-leiding tot in het stooklokaal te brengen.
Nu blijkt een condensatieketel op mazout behoorlijk kostelijk (3500 Euro+installatie) te zijn, is dit wel de moeite?

- in de winter verwarm ik mijn huis voor 60% met een houtkachel
- op tweedehandssites vind je veel tweedehandstoestellen (niet condenserend) voor een tiende van de prijs van een nieuwe brander

Dit laatste is verleidelijk, en ik had begrepen dat de winst bij condensatie op mazout kleiner is dan op gas (6% tov 11%). Ook zijn mijn radiatoren geen lage-temperatuurstypes waardoor condenseren ook al moeilijker wordt.

Mijn voorkeur gaat dus momenteel uit naar een klassieke gecombineerde mazoutketel. Zijn er hierin grote verschillen waar ik moet op letten? Presteert en ketel van ~20j oud ongeveer hetzelfde als eentje van pakweg 5j oud? Zat daar nog evolutie in?

bedankt
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door pelletpower »

Pellets? Goedkoper dan mazout.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door kiekeboe »

hbo condenseren moet je niet willen.
zelfde redenen als voor houtstook, en dan erger.
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door TLS »

Kogel is door de kerk, ik vervang mijn oude mazoutbrander door een minder oude (ACV BNE van recuup)

- ik verwarm voornamelijk met afvalhout (slechts 500l mazout verbruikt vorig jaar)
- met de huidige lage stook-olieprijs (die nog daalt) kost deze me per kWh slechts 5,9c, tov 6c met aardgas (mazout:90% rendement-klassiek, aardgas 100%-condensatie). Ik heb een tank zitten van 5300l, dus zou enkele jaren verder kunnen.
- te zware aanpassingswerken voor aanleg gasleiding
- IP-gekoppelde radiatorthermostaten zodat verwarming per lokaal kan worden gestuurd (EQ3 max) zal comfort verhogen en tegelijk het verbruik verlagen.

Wel vliegt de elektrische boiler eindelijk de deur uit, blijkbaar kan je met je standaard brander (met slechts 1 circuit) zowel cv als boiler met sanitair water laten opwarmen:

- op de uitgang (en de ingang) van de brander een T-stuk die enerzijds voor cv is, en anderzijds naar de opwarmspiraal in de boiler (160l, geïsoleerd) gaat.
- sturing dmv een pomp in elke aftakking

Is dit wat, of doe ik beter iets anders? To boldly go where to non-chauffagist has gone before
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door Dutch John »

Je kunt de boiler er ook net als een radiator bijhangen. Geen extra pomp nodig, alleen een temperatuurgestuurde klep.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door TLS »

Dutch John schreef:Je kunt de boiler er ook net als een radiator bijhangen. Geen extra pomp nodig, alleen een temperatuurgestuurde klep.

Groet,
DJ
In principe wel, maar dan moet het ganse cv circuit opwarmen -met vrij veel warmte-verlies- om m'n boiler op te warmen. De boiler kan vlak bij de brander worden geplaatst, ik veronderstel dat ik zo de stilstandsverliezen kan beperken.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: mazoutbrander, condensatietype de moeite?

Bericht door pelletpower »

Ik heb het met 2 pompen en 2 terugslagkleppen gedaan. Layout en ruimte was zo makkelijker. Temperatuurgestuurde klep is ongeveer hetzelfde. Hoeft iig niet je hele systeem opgewarmt te worden, dan zit de klep verkeert.
Plaats reactie