regelen van secundaire lucht

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

Ik heb reeds 2 jaar een morvan afx2 houtvergasser http://www.chaudieres-morvan.com/Morvan.htm

Nu vraag ik me reeds een hele tijd af hoe je de 2 kleppen onderaan moet regelen om maximum rendement uiyt het houtgas te halen.
M.a.w. moeten die kleppen helemaal open, half open of bijna dicht zijn? Ik heb reeds verschillende instellingen geprobeerd maar kan gerust wat andere meningen gebruiken om een zo volledige en propere verbranding te krijgen.

grtz

soccy
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Slesse »

Bij mijn houtvergasser gebeurt de regeling van de primaire en secundaire luchttoevoer automatisch.
Tijdens het verbrandingsproces (vollast) zie ik dat de secundaire luchtklep meestal voor ongeveer 1/4de geopend is. De primaire luchtklep staat dan bijna volledig open. Beide luchtkleppen worden vooral in het begin en op het einde van de brandcyclus voortdurend bijgeregeld.
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

vandaag nog wat geprobeerd: met secundaire lucht kleppen op 1/4 liep de schouwt° op tot boven de 400°, de ketel amper 60°; draaide ik de kleppen helemaal open, zakte de schouwt° tot 250° en steeg de ketel-t° naar 70° (thermostaat stond op 80° maar die moet ik nog bijregelen)

Misschien is er ook nog de factor van de hevige wind (schouw is 7m hoog met schouwpotten van 20cm diameter en geïsoleerd), maar dat hou ik dus de volgende dagen in de gaten als er minder wind is.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Dutch John »

Een theoretische benadering:

Uitgaande van 100 volumeprocent houtgas. Hier is voor de eigenlijke vergassing nodig: ongeveer 60 volumeprocent primaire lucht. Om het houtgas effectief en schoon te verbranden nog eens 90 volumeprocent secundaire lucht.

Dit is slechts theorie, waarbij er vanuit gegaan wordt dat de gas- en luchttemperaturen gelijk zijn en ook de volatielen in het pyrolysegas omgezet zijn in CO en H2. Een ander vochtpercentage gooit ook -letterlijk- roet in het eten.

Vraag is of de fabrikant al rekening gehouden heeft met de verschillende volumes, door de afmetingen van kanalen en kleppen. Maar zelfs deze dimensie's werken alleen op één capaciteitsniveau. Wil je de kachel op een andere dan normale capaciteit laten branden, dan zul je moeten experimenteren door naar het vlambeeld te kijken. Voor zeer lage output, ontkom je niet naar een thermostatische regeling, om te voorkomen dat de secudaire vlam uitgaat, terwijl de pyrolyse en oxidatie doorgaat. Dan wel vergassing, maar geen verbranding.

Al met al vereist het veel ervaring en een goed inzicht in het vlambeeld. Ideaal is een lambdasonde regeling. Hoewel ik het nog steeds krom vind om zoiets banaals als een houtvuur met een computer te gaan regelen...... Denk je dat je onafhankelijk van de nutsvoorzieningen bent. Dan valt de stroom uit, en zelfs je houtkachel doet het niet meer......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

dubbele post
Laatst gewijzigd door Socrates op 23 jan 2009, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

Dutch John schreef:Dan valt de stroom uit, en zelfs je houtkachel doet het niet meer......

Groet,
DJ
dat is dé reden waarom ik een computergestuurde ketel niet gekocht heb

Maar de info over hoe het de kleppen moeten staan, vind ik dus nergens en dat is dan wel spijtig
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Dutch John »

Heb je een kachel of een ketel? Heb je zicht op de vlam?
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

Dutch John schreef:Heb je een kachel of een ketel? Heb je zicht op de vlam?
deze: http://www.chaudieres-morvan.com/Plaque ... centre.pdf

is een houtvergassingsketel met 4 uitgangen onderaan
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Slesse »

Volgens mij is dat geen echte houtvergasser maar een klassieke houtketel. Bij een echte houtvergasser is er ter hoogte van de verbranding van de gassen een secundaire luchttoevoer. Een echte houtvergasser wordt niet uit gietijzer gemaakt maar uit staalplaat.
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

Slesse schreef:Bij een echte houtvergasser is er ter hoogte van de verbranding van de gassen een secundaire luchttoevoer. Een echte houtvergasser wordt niet uit gietijzer gemaakt maar uit staalplaat.
Die secundaire luchttoevoer is er ook, het zijn die "Tuyères d'air secondaire" die rechtstreeks lucht in de blauwe vlam "spuiten"

Het principe van deze ketel is dat de trek in de schouw zorgt voor het afzuigen van de houtgassen naar onder (flamme inversé)

Daar komen de blauwe vlammen via 4 pijpen in de 2de kamer waar er via die "Tuyères d'air secondaire" lucht aan de blauwe vlam komt.

En mij werd verteld dat gietijzer nog steeds sterker en minder gevoelig voor corrosie is dan plaatstaal. Waarom bezetten ze anders de plaatstalen vergassers met vuurvaste steen, die dan na een jaar of 2 moet vervangen worden?

Deze ketel ziet er idd niet uit, maar het enigste mechanische onderdeel eraan is de calorstat waar je de gewenste watert° instelt en die met een ketting de primaire luchtklep bestuurt. Geen computer, geen lambda sonde, geen ventilators, enkel zuivere trek van de schouw.

hier enkele foto's:
http://i245.photobucket.com/albums/gg51 ... van001.jpg
http://i245.photobucket.com/albums/gg51 ... van004.jpg
http://i245.photobucket.com/albums/gg51 ... van005.jpg

de eerste is van de vuldeur, de tweede het kanaal voor secundaire lucht en de 3de is de ruimte waar het gas opnieuw verbrand wordt
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Dutch John »

Ik neem aan dat je de ketel nieuw gekocht hebt en er een gebruiksaanwijzing bij gekregen hebt. Ongetwijfeld staan daar een aantal basisinstellingen in. En nakijken of zo'n ketel een balansklep in de schoorsteen nodig heeft om een constantere trek te waarborgen.

Anders wordt het trail and error. Een stoel en thermoskan koffie erbij en observeren en leren.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

Dutch John schreef:Ik neem aan dat je de ketel nieuw gekocht hebt en er een gebruiksaanwijzing bij gekregen hebt. Ongetwijfeld staan daar een aantal basisinstellingen in. En nakijken of zo'n ketel een balansklep in de schoorsteen nodig heeft om een constantere trek te waarborgen.

Anders wordt het trail and error. Een stoel en thermoskan koffie erbij en observeren en leren.

Groet,
DJ
yep was nieuw en de secundaire luchtkleppen worden enkel vernoemd, maar niet hoe ze moeten staan; er wordt ook niet gesproken over een balansklep
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je schouwtemperatuur stijgt bij sec. klep een 1/4 open en daalt bij kleppen helemaal open, komt waarschijnlijk omdat de verbranding bij 1/4 open goed is. Zet je de sec. luchtklep helemaal open, dan is je verbranding misschien nog wel redelijk, maar je koelt de vlam zo erg af, dat je schoorsteentemp wel dalen moet.

Ik denk zelf, gezien de docu van deze kachel en jouw gegevens, dat je de snelheid van de rookgassen moet afremmen. Volgens mij jakkeren ze de kachel uit en hebben te weinig tijd om hun warmte af te geven. Zoals al opgemerkt een balansklep in je schoorsteen om de trek te regelen. Zo'n klep geeft dan extra lucht in de schoorsteen (uit de stookruimte) waardoor de temp. van de rookgassen niet meer stijgt, en de trek niet verder toeneemt (maar +/- gelijk blijft). Dat is eigenlijk ook wat je doet met de sec. luchtklep vol openzetten. Alleen daar moet je juist die extra lucht nog niet hebben.


Eén keer instellen zo'n balansklep en klaar. (inderdaad koffie met thermoskan :D )

Het rendement van je kachel is wel laag trouwens. Ik zag 65% in deze link: http://www.chaudieres-morvan.com/Plaque ... -verso.pdf

En een rookgastemp van 320 graden C. Het is dan ook geen wonder dat de rookgassnelheid in jouw geval hoog zal zijn.

En regel ook gelijk (als eerste) de primaire luchtklep. Want als die niet goed staat, krijg je het nooit fatsoenlijk ingeregeld.

Succes,

Albert
Change, before you have to.
Socrates
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jan 2009, 17:58

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Socrates »

primaire luchtklep moet geregeld worden op 60° watert° en die staat juist, zelfs bij 80° op calorstat, haal ik 76° watert°
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: regelen van secundaire lucht

Bericht door Albert van WdJ »

Zomaar even een extra opmerking:

Heb je je watertemp. gemeten via de ketelthermometer of via een externe temp meter?

Want mijn ketelthermometer wijkt tussen de 8 en 10 graden naar boven toe af (in het 60-80 graden traject).
En dan sluit de primaire luchtklep dus 10 graden te vroeg.

En volgens mij worden de meeste ketelthermometertjes in italië gemaakt bij één fabrikant.
Change, before you have to.
Plaats reactie