Geld, tijd en duurzaamheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door mro »

Afgesplitst van http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=5196 (Pietje)

Wat geld betreft vind ik van mezelf dat ik er teveel mee bezig ben, over nadenk, ... daar wil ik graag vanaf om meer tijd over te hebben voor andere zaken. Het eigenaardige is dat het in mijn geval eigenlijk niet echt relevant is: ik heb geen netto schulden, enkel nog kleine lening voor woning, niet meer materiële verlangens dan alles wat ik nu heb (liever nog wat schrappen), ik weet nu al dat ik zeker niet gelukkiger zal zijn als er meer geld dan nu op de spaarrekening zou staan ...

En toch ben ik er mee bezig ... vermoed dat dit komt door een informatie 'overload': pas op voor uw pensioen, stel dit , stel dat, ....

Is dit bij anderen ook zo? Indien niet; graag tips :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Is een proces waar je doorheen kunt gaat. Geldt niet voor iedereen. Impulsen vanuit de maatschappij zetten je aan tot maximaal werken en verdienen om vervolgens maximaal te consumeren. Bij sommigen draait de tevredenheidsschakelaar op een gegeven ogenblik langzaam richting de "aan" stand, zwalkt wat heen en weer en blijft dan voor altijd aan. Na dat punt bereik je als vanzelf een balans tussen juist genoeg werken en vrije tijd.

Tips: los eerst alle schuld af. Probeer een pensioen in eigen beheer op te bouwen. Wordt weerbaar. Ben een Jack of all trades, master of one. Geen schrijffout, one, niet none.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Schulden aflossen en pensioen opbouwen gaat hier nog niet goed samen. In eigen beheer is absoluut noodzakelijk. Pensioenfondsen glijden alleen maar af.

Jack of all trades en master of one is met elkaar in tegenspraak. De meest succesvolle mensen in mijn omgeving doen 1 ding en dat doen ze dan heel goed. Wijk je daar vanaf dan wordt het al vlug een bende. Succesvol dan natuurlijk volgens de massa, niet volgens de inzichten die hier gelden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door kockie »

Dutch John schreef: Probeer een pensioen in eigen beheer op te bouwen.
Hoe doe je dat? Geld in een oude sok/edelmetalen/materialen/ :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Dutch John »

Wat jou het beste past. Maar je bent al op de helft door niet meer bij te dragen aan het huidige pensioensysteem. Je moet er wat voor doen, maar het kan. Gooi het op gewetensbezwaren of religieuze bezwaren. Of, als je sterk in de schoenen staat, zet je werkgever voor het blok: pensioenafdracht eruit of ik eruit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door mro »

Het huidige pensioensysteem durf ik zelf wel in vraag stellen maar ik merk wel veel tegenkanting.

Je krijgt dan van die bizarre opmerkingen als: 'wat als je later oud en ziek bent?' Pensioen wordt soms voorgesteld als een middel tegen ziek worden, terwijl waarschijnlijk het omgekeerde waar is: door bezig te blijven blijf je langer gezond.

Ben er nu 35 en ik vind van mezelf dat ik niet zoveel werk: pakweg gemiddeld een 25 à 30h per week (als zelfstandige*). Moest er een keuze bestaan tussen ofwel op pensioen gaan aan een bepaalde leeftijd of levenslang doorgaan maar met een maatschappelijke backup bij grote tegenslagen. Ik kies voor het laatste (in mijn huidige manier van werken).

*zonder personeel, leningen, grote vaste kosten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door kockie »

Ik ben er nog niet achter hoe ik uit een verplicht pensioenfonds kan komen. :?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

mro schreef:Moest er een keuze bestaan tussen ofwel op pensioen gaan aan een bepaalde leeftijd of levenslang doorgaan maar met een maatschappelijke backup bij grote tegenslagen. Ik kies voor het laatste (in mijn huidige manier van werken)
Precies. Veel "kritische vragen" uit de omgeving komen uit het individuele denken van onze maatschappij. En daar hebben verzekeringen aan bijgedragen; in plaats van dat de deelnemers in de maatschappij elkaar helpen, doet nu de verzekering dat (of altans ze zeggen dat ze dat doen). En de politiek zet die trent alleen maar door: alles omrekenen naar geld en privatiseren. Met dubbele inkomens is er geen buffer in tijd om iets op te vangen.

Je pensioen bestaat dus uit een schuldenvrij huis, lage vaste lasten, goede relaties met je omgeving en wellicht nog een AOW ;-)
kockie schreef:Ik ben er nog niet achter hoe ik uit een verplicht pensioenfonds kan komen. :?
Toch wel; in de maatschap gaan :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door kockie »

Pietje schreef:in de maatschap gaan
en
Dutch John schreef: los eerst alle schuld af
Past niet echt bij elkaar. Verder helpt het niets:
Pensioenfonds schreef: of dat nu in loondienst is of als zelfstandige, en u bent nog geen 65 jaar, bent u wettelijk verplicht deel te nemen aan de beroepspensioenregeling
Ik zie het vooralsnog als een grote verdwijnput. Ik zou het bedrag liever steken in het aflossen van de hypotheek en later in aankoop van grond.

Schuldenarm/vrij is inderdaad een van de doelen in mijn leven. Die schakelaar moet daarvoor nog wel verder om.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Zo bezien gaan geld en ecologie goed samen. Wel in omgekeerde evenredigheid.
Schulden gaan me ook steeds meer tegenstaan.
Schuldenvrij zou leuk zijn maar niet 123 te realiseren. Met de fiscale regelgeving zou dat een grotere belastingdruk betekenen en minder pensioenopbouw. Hier twijfel ik nog wat het beste is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Tim »

mro schreef:ik heb geen netto schulden, enkel nog kleine lening voor woning
Dit is een beetje krom. Dat heeft niemand met een eigen woning. Misschien in het begin of degene die zich bekocht hebben net voor de crisis.

Ik heb netto ook geen schuld, toch een hypotheek. Geen schuld zou betekenen geen woning, of een halve. Huren is ook schuld, I owe you, elke maand weer.

Of is het, I own you?

Als iedereen nu zou stoppen met pensioen afdragen klapt het systeem ook. Wij leggen immers in voor de huidige uitkeringen.

Tim
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door mro »

Zelf begin ik geld ook steeds meer als een beperkende factor te zien. Geld werkt creativiteit en het uitwerken van nieuwe ideeën tegen.

Van zodra er geld mee gemoeid is het enthousiasme en de goesting van de mensen direct een stuk minder want ze weten dat er meer kans is op ruzie, wrijvingen,...

Voorbeeldje: samen met een (kleinschalige) bio landbouwer ben ik bezig met de constructie van een kleine landbouwmachine op zijn maat, vooral met gekregen/tweedehands onderdelen en alles opensource. De grootste investering is tijd maar dat is niet erg want techniek is ook mijn hobby.

Onlangs stonden we met de machine (bijlange nog niet af) op een beursje en van zodra de mensen begrepen hoe het concept in elkaar zat was het fantastisch om te zien hoeveel tips, ideeën,... er spontaan op ons af kwamen ter ondersteuning.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Geld is niet echt een beperkende factor. Het is de basis een fantastisch ruilmiddel. Het smeert de zaken gewoon. Kun je dingen met gesloten beurs doen dan is dat helemaal fantastisch natuurlijk. Leningen en hebzucht vertroebelen de zaken. Het belang dat men hecht aan geld is niet goed. Het is niet meer dan een papiertje en sommige mensen zijn gewoon slecht in delen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door Pietje »

kockie schreef:
Pensioenfonds schreef: of dat nu in loondienst is of als zelfstandige, en u bent nog geen 65 jaar, bent u wettelijk verplicht deel te nemen aan de beroepspensioenregeling
Dat pensioenfonds zou graag zien dat ZZP-ers verplicht zijn pensioen op te bouwen. Maar zo ver is het nog lang niet, en gaat het waarschijnlijk ook niet gebeuren. Zelfstandig en verplicht gaan niet samen ;-)

Geld is an sich een prima ruilmiddel. Alleen is de wijze waarop geld in het systeem gebracht wordt tamelijk onfris (geld is gebaseerd op schuld), en het "rood staan" zorgt er voor dat je eerst geld moet hebben wil je het kunnen uitgeven. Dat geeft een enorme fixatie op geld, en de mensen die geld hebben, krijgen steeds meer geld (en omgekeerd...). Dat zijn we gewend, maar het is niet logisch en al helemaal niet wenselijk. Lastig uit te leggen, lees Een @nder geld van Strohalm er op na.

Veel marketing is gebaseerd op angst: bang maken en een oplosing bieden en klaar. Maar de aannames achter de oplossingen zijn niet altijd fris, zeker voor de lange termijn. Wij moeten weer leren zelf na te denken, met logische "als-dan" redeneringen en niet bang zijn voor de uitkomst. Ook al is die recht tegen de massa in. Als jij het gevoel hebt (samen met de logica) dat een maatregel voor jou heel geschikt is, al denkt de hele wereld er anders over, wat ga je dan doen...?
Kies je eigen pad. Leer, en leef.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Geld, tijd en duurzaamheid

Bericht door pelletpower »

Helemaal mee eens Pietje. Hoewel ook binnen het stro systeem geldontwaarding optreedt, of het nou kosten of rente is boeit niet, het voornaamst: de lokale economie wordt vooral gestimuleerd. En dat is waarom dit in onze landen nog niet zo los zal komen. Hier gaat het een stuk beter dan Sardinie of de sloppenwijken ergens in Z Amerika.

Angst is vooral een slechte raadgever.

En zodra er iets misgaat worden er weer regeltjes verzonnen. Op zich niet slecht maar wel funest voor de ontwikkeling van gezond boeren verstand. Mensen moeten weer zelf na gaan denken.
Plaats reactie