Top 3 ecologische oplossingen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door ritsaert snijder »

Wat zijn voor jou nu echt ecologische oplossingen? Voor de een is dat elektrisch rijden voor de ander zijn het zonnepanelen. Interessant is vooral de onderbouwing.

Mijn lijstje is;

1. Massakachel
Low tech, het bespaart veel fossiele brandstoffen en kan zo 30 jaar mee. Scheelt ook behoorlijk in de portemonnee en geeft prettige warmte.

2. Goede isolatie
Low tech, het bespaart fossiele brandstoffen en kan heel lang mee. Niet eenvoudig om zelf te bedenken hoe het moet. Scheelt ook behoorlijk in de portemonnee en geeft meer comfort.

3. Douchewarmtewisselaar
Low tech, het bespaart fossiele brandstoffen en kan heel lang mee. Simpel om zelf te bouwen.

Ik ben benieuwd naar de lijstjes en argumenten van anderen!
groet!

Ritsaert
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Voor mij is iedere oplossing die het milieu ontziet een ecologische. Elektrisch rijden hoort daar niet bij. Wat dat betreft zie ik simpelweg meer in minder verplaatsingen.
Het doen van minder aankopen betekent minder aanslag op grondstoffen en minder (internationaal) vervoer van artikelen naar winkels. Hergebruik kan een antwoord zijn. Wellicht hoef je niet altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben. Ik realiseer me overigens heel goed, dat zo'n houding geen stimulans is voor economie en consumptiemaatschappij.
Elektrisch gereedschap heb ik vervangen door handgereedschap. Mijn schaven, beitels en booromslagen doen het klusje even goed.
De benzinemaaier staat ongebruikt in de schuur, aan een balk hangt nu een zeis. Werkt perfect, maakt bovendien stank, noch herrie.
Ook elektrisch scheren heb ik afgezworen. Scheer me nu met kwast en krabber. Ik word even glad en ik scheer me bovendien weer met genoegen. (Het werken met handgereedschappen lijkt me trouwens vaak meer plezier op te leveren. Dubbele winst dus.)
Een groentetuin staat op mijn wensenlijstje (minder milieubelastend vervoer van de artikelen naar de winkel).
Bewust leven is een stap in de ecologische richting. Vraag je bij iedere handeling en aankoop af of deze echt noodzakelijk en milieuvriendelijk is.
Rob
Laatst gewijzigd door Rob van Rotterdam op 07 sep 2015, 10:43, 5 keer totaal gewijzigd.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door ritsaert snijder »

Consuminderen kan bij mij ook hoog in het lijstje!
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Dutch John »

Ik heb maar één oplossing: permacultuur. Het omvat alles, niet alleen voedselvoorziening. Alle pre-fossiele methodes die weinig fossiele input vragen, aangevuld met moderne kennis. Permacultuur vraagt wel om lokale bijstellingen. En het nodige nuchtere gezonde verstand, omdat de euforie vaak niet realistisch is. De ontwikkeling is nog in volle gang.

De beste startmethode is niet: "Ik heb dit comfortniveau met behulp van deze middelen; hoe kan ik alles behouden met wat aanpassingen?" Nee, je begint met een leeg vel papier en schrijft daarop het doel, daarbij kritisch afvragend of het een realistisch en vooral: een noodzakelijk doel is. En vanuit niets werk je naar dat doel, elk aspect afwegend. Dat je daarbij een heleboel onlangs gemaakte investeringen wegvaagt, so be it.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Lieve »

Het ecologische onevenwicht dat momenteel bestaat op deze wereld word alléén veroorzaakt door mensen, de meest efficiënte oplossing zou zijn, verwijder de mensen.
Een spijtige eigenheid van mensen is dat ze altijd meer willen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Erikvr »

Ehm, 1 kind policy? :geek:
Volgens mij zou de wereldeconomie compleet instorten wanneer slechts een deel van de mensen besluit ecologisch te gaan leven.
groet,
Erik
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Erik,
mag ik uit jouw stelling opmaken dat je de economie meer prioriteit zou willen verlenen dan het welzijn van de wereld?
(Overigens: een één-kind politiek draagt bij aan vergrijzing van de samenleving)
Rob
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Lieve »

Om naar een lagere bevolkingsdichtheid te gaan moet je zeker door die vergrijzing.
Onze ecologische bevuiling helpt al een beetje, meer mensen worden steriel en andere hebben geen echt levensvatbare nakomelingen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door ritsaert snijder »

Mmmm, ik doelde op oplossingen in en rond huis.....
groet!

Ritsaert
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door mro »

Het meest ecologisch is idd gewoon helemaal niets doen. Tweede best lijkt mij wanneer de voordelen zodanig groot zijn ivgl met de gevolgen op ecologisch vlak. Daarbij is het wel belangrijk dat het volledige plaatje bekeken wordt en dat er geen 'kosten' genegeerd worden in het kader van 'mijn probleem niet'.

Mijn top3:

1. De fiets
2. Zo compact en praktisch mogelijk wonen
3. Regenwaterrecuperatie
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Erikvr »

Rob van Rotterdam schreef:Erik,
mag ik uit jouw stelling opmaken dat je de economie meer prioriteit zou willen verlenen dan het welzijn van de wereld?
Rob
Het zal niet voor het welzijn van de wereld(bevolking) zijn om de economie laten imploderen (sociale onrust, hongersnood, oorlogen) Een meer geleidelijke overgang naar een ecologische maatschappij is wenselijker. De vraag is of daar tijd en voldoende interesse voor is.
groet,
Erik
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door ritsaert snijder »

@MRO
de fiets is inderdaad een goede!
groet!

Ritsaert
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Erikvr »

Wol/Katoen ipv kunststof/fleece kleding dragen, microvezels komen bij het wassen in het zeewater en dus in de voedselketen terecht.
groet,
Erik
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Lieve »

Minder douchen, met een kommetje water kan je je best wassen. 1/2 douches per week lijken mij best voldoende.
Een bad kan je met meerdere personen gebruiken, het gebruikte water kan nogmaals gebruikt worden om linnen voor te wassen of om te poetsen.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Top 3 ecologische oplossingen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Erikvr schreef:Wol/Katoen ipv kunststof/fleece kleding dragen, microvezels komen bij het wassen in het zeewater en dus in de voedselketen terecht.
@Erikvr,
Nou, over katoen zijn helaas minder positieve feiten bekend. Voor de productie van een kilo katoen is 10.000 kilo water nodig (bron: MilieuCentraal). Daar komt nog bij dat er twee maal per week bestrijdingsmiddelen worden gespoten. Had ik al het vervoer van de andere kant van de wereld hiernaar toe genoemd? De CO2 uitstoot van katoen is 10kg per kg.
Wol, hennep, bamboe zijn minder milieubelastend.

@ Ritsaert Snijder: het antwoord op je vraag over oplossingen in en rondom huis gaat verder dan het leven in en rondom het huis zelf. Je kunt namelijk niet wegkijken van de milieubelasting van artikelen die buitenshuis geproduceerd zijn..
Groet, Rob
Plaats reactie