retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door Albert van WdJ »

Beste mensen,

Bij de installatie van mijn attack houtgestookte cv moet een retourpijp aangelegd worden tussen de koelpot en de cv retour.
Toen ik dit systeem in eerste instantie hydraulisch bekeek, veronderstelde ik dat cv-retourwater ook via deze pijp buiten de kachel om kan gaan (pomp van de Oventrop thermische meng-unit staat op de retour).

Naar mijn idee moet daar een terugslagklep in (met lichte veer). Dit is, bij navraag, ook de mening van de Nederlandse handelaar in deze kachel.
Deze klep staat niet op de installatietekening, tenzij ik de symbolen op die tekening niet goed lees.

De fabrikant in Slowakije begrijpt niet waar ik een terugslagklep wil hebben en waarom. (mijn Duits is technisch niet best, en Engels zijn ze daar blijkbaar niet goed in).

Ik denk dat de terugslagklep zo'n lichte veer moet hebben, dat in noodsituatie het water via natuurlijke stroming wel langs de klep kan gaan.

Klopt mijn idee dat er een terugslagklep in deze retourpijp moet zitten?

Op bladzijde 8 en 9 van onderstaand pdf bestand staat de tekening van de koelpot aansluiting.

http://www.attack-sro.sk/UserFiles/File ... D_angl.pdf

Ik kan de afbeeldingen helaas niet uit het bestand op het forum krijgen. :(
Change, before you have to.
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door Slesse »

Beste,
volgens mijn bescheiden mening is een terugslagklep overbodig; dit om de natuurlijke circulatie niet te belemmeren. Die natuurlijke circulatie kan toch maar in één richting lopen.
Mag ik weten welke argumenten meegespeeld hebben om voor een gewone houtketel te kiezen en niet voor een houtvergasser van Attack. Ik overweeg immers mijn gewone houtketel te vervangen door een houtvergasser wegens een veel groter rendement en meer stookcomfort. De houtvergassers van Attack krijgen over het algemeen toch goede kritieken of vergis ik mij?
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door bonkelaar »

Hallo Albert,

Het lijkt er op dat je een soort van kortsluitingscircuit achter je kachel monteert. Hierin is de koelfunctie gemaakt. Als de pomp uitvalt moet door thermosyphonwerking een koelende kringloop ontstaan door ketel en koelcircuit.

In normaal bedrijf zal wellicht het warmere water uit de kachel voorrang krijgen boven het koudere retourwater zodat je al een soort van scheiding krijgt. Er staat nagenoeg dezelfde druk op de kachel en op de koelleiding. In de koelpot zal wellicht een hydraulische scheiding ontstaan die het warme water voorrang geeft.
Je hebt dan geen terugslagklep nodig.

De werking kun je als het geheel eenmaal geinstalleerd is gewoon eens testen. Mocht het beter zijn om er toch een klep in te hebben naar jouw inzicht, dan bouw je hem er tussen en test nog eens. Zelf bouwen is ook zelf leren.

Mijn installatie evolueert ook nog steeds. Heb gisteren een thermostaatklep geplaatst tussen huisinstallatie en buffer om te voorkomen dat het hete bufferwater zo de woning in gaat. Het wordt nu gemengd tot een vooraf ingestelde temperatuur. Houd de buffers langer geladen en de temperatuur in huis constanter.

Heb dezelfde vraag als Slesse, waarom geen houtvergasser? Wil je coockes of kolen gaan stoken? Een gietijzeren kachel is misschien duurzamer en heeft minder onderhoud (chamotte delen in een vergasser) nodig, maar vergassen is een stuk schoner en efficienter. Attack biedt deze ketels ook aan.

met vriendelijke groet

Jos.
Gebruikersavatar
John O
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 okt 2006, 23:42
Locatie: Oisterwijk

Re: retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door John O »

Nu zal het wel aan mij liggen maar die documentatie is van een schandalig niveau.... Ik kan daar niet eens de cv-zijdige werking van het toestel uithalen zonder extreem veel te gokken. Wat zijn Duitsers dan toch fijn....
Groetjes, John
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door Albert van WdJ »

Beste Jos en Slesse,

Bedankt voor jullie reakties.

De reden waarom ik niet voor een vergasser van attack heb gekozen zijn:

Hij bevat meer elektrische onderdelen, en ik wil zoveel mogelijk een simpel systeem, waar weinig aan kapot kan;
Ik stook hoofdzakelijk pallethout, en met spijkers is de vergasser niet zo blij;
Het keramisch element van een vergasser slijt, en na enkele jaren moet je dit vervangen (bij attack kost dat minimaal zo'n €150,- heb ik me laten vertellen).
De vergasser is duurder;

Daarnaast vind ik de vergassingstechniek wel heel mooi, maar het rendement is maar 5 to 7% meer dan de atmosferische ketel.
En hoewel je met een atmosferische ketel wat meer bezig bent met bijvullen, vind ik dat niet zo erg.

Maar misschien denk ik er over een jaar anders over. :?


Wat betreft de retourpijp uit het koelcircuit: Ik zet er maar gewoon een lichte terugslagklep in. Deze week stoken en dan kijken we wel wat er met de temp. gebeurt. Want later een klep er tussen zetten is niet zomaar 123 gedaan. Moet het water er weer af, en het hele handeltje los gemaakt.

John O,

De tekening is inderdaad schandalig summier.
Maar in het Duitstalige gedeelte van de website staat Duitse tekst bij het installatieschema en niet Slowaakse tekst.

Mailen naar de fabrikant haalt niet veel uit.
Want het duurt wel twee weken voordat je een reply krijgt, en dan weet je nog niets.
Want dan begrijpen ze niet wat je nou eigenlijk bedoelt.
Change, before you have to.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: retourpijp koelcircuit hout-cv met of zonder terugslagklep

Bericht door Albert van WdJ »

Zoals aangegeven heb ik een lichte terugslagklep gemonteerd in mijn Attack. Ik heb een 2-duimse klep aangeschaft via een tuinbouwmaterialenhandel, de veer wat ingekort zodat de klep net niet dicht is.

Wanneer nu de pomp op de retourleiding start, slaat de klep dicht (Mijn pomp slaat pas aan wanneer het uittredende water uit de kachel 60 graden C is).

Met een multimeter met temperatuursensor heb ik de diverse leidingen rondom mijn kachel gemeten tijdens vol bedrijf (hij is nog niet aangesloten op de cv, maar alleen op de buffer).

Bij een retourtemp. van 63 graden C van het thermoventiel naar de kachel is de pijp van het koelcircuit ca 54 graden C.
Deze temperatuur ontstaat omdat water door de pijp stroomt via natuurlijke circulatie, op het moment dat de pomp nog niet werkt.

Waarschijnlijk lekt er wel wat water via de terugslagklep, want het gedeelte onder de klep wordt bijna 61 graden.

Ik kom tot de conclusie dat die klep zeker nodig is.
Het enige wat ik (nog ) niet weet of er voldoende doorlaat is wanneer het koelcircuit echt een keer moet werken.
Maar het is een systeem met open expansievat, dus eigenlijk maak ik me daar niet zo druk om.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie